Tomasz-1200x628

Cloud computing odpowiedzią na nieprzewidziane sytuacje

Na pytania Marka Mac – CEO portalu myERP.pl odpowiada Tomasz Niemiec, Dyrektor IT w SUPREMIS

Czy IT jest w stanie nadążyć za zmianami wynikającymi z nieprzewidzianych sytuacji takich jak pandemia, wojna na Ukrainie czy problemy z dostępnością półprzewodników?

Odpowiedzią na powyższe problemy, które mają bezpośrednie przełożenie na sytuacje branży IT może być skalowalna i elastyczna chmura obliczeniowa. Korzystając z takich rozwiązań, jesteśmy w stanie zminimalizować wpływ większości wspomnianych powyżej sytuacji na bieżącą działalność przedsiębiorstwa.

Przykład pandemii pokazał, jak dobrym i uniwersalnym rozwiązaniem jest cloud computing. Dla wielu firm pandemia była również impulsem do spojrzenia na własną infrastrukturę trochę pod innym kątem. Konieczność zmiany modelu pracy zweryfikowała elastyczność i gotowość adaptacji systemów np. ERP lub CRM do pracy zdalnej. Zainteresowanie różnymi modelami usług chmurowych gwałtownie wzrosło i utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, co możemy zaobserwować, analizując kondycję sektora IT.

Jaki wpływ na rozwój przedsiębiorstwa może mieć migracja do chmury obliczeniowej?

Chmura zapewnia m.in. możliwość przeniesienia ciężaru kosztów z kierunków inwestycyjnych, mających na celu rozwoju infrastruktury IT na kierunek operacyjny, czyli skupienie się na dostarczaniu procesów biznesowych oraz ich modelowaniu. Dzięki temu firma może skupiać kapitał dokładnie tam, gdzie będzie miał bezpośredni wpływ na zbudowanie przewagi rynkowej.

W niektórych branżach bezpieczeństwo, szybkość i niezawodność systemów wspomagających prace przedsiębiorstwa jest kluczowa. Chmura, możemy powiedzieć, ma to wbudowane we własne DNA.

Czy migracja do chmury obliczeniowej wymaga dodatkowych nakładów i rozbudowanej infrastruktury?

Jest wprost przeciwnie. Mając do dyspozycji kilka modeli chmury takie jak IaaS (infrastruktura jako usługa), PaaS (platforma jako usługa) czy SaaS (oprogramowanie jako usługa) możemy dość precyzyjnie dobrać rozwiązanie, ze względu na potrzeby i możliwości naszych klientów oraz scenariusz ich wykorzystania. Dzięki takiemu podejściu firma może drastycznie zredukować niezbędny sprzęt informatyczny. Z kolei zalety redukcji, to zmniejszone koszty serwisowe i energii. Uproszczone środowisko informatyczne to mniej awarii, mniej przestojów, mniej utraconych korzyści, większa wiarygodność dla partnerów itd. Doskonale widać cały ciąg przyczynowo skutkowy. Decydując się na którykolwiek model chmury, klient upraszcza infrastrukturę IT własnej firmy, co daje wymierne korzyści, które wymieniłem powyżej.

Firmy specjalizujące się w dostarczaniu rozwiązań chmurowych zapewniają warstwę sprzętową dla klienckich systemów. Nie ma też takich (całkiem sporych) pozycji w budżecie firmy jak np. modernizacja sprzętowa serwerów. Systemy te są zwielokrotnione i zautomatyzowane do tego stopnia, że awaria nawet kilku serwerów fizyczny w centrum obliczeniowym nie jest w stanie wpłynąć na ciągłość pracy danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu potencjalny klient zyskuje dużo wyższe SLA, niż może sam zagwarantować na własnych zasobach sprzętowych.

Decydując się na chmurę muszę zapewnić nowe kompetencje i zatrudnić dodatkowych specjalistów?

Wykorzystując usługi chmurowe, przenosimy odpowiedzialność za infrastrukturę IT na firmy dostarczające te usługi. Dostęp do systemów może być zrealizowany w sposób przeźroczysty dla użytkowników. Kompetencje dotychczasowych administratorów w zupełności wystarczą, aby z powodzeniem zarządzać własnymi systemami tak jak do tej pory. Można również zlecić administrację firmie dostarczającą usługi chmurowe, całkowicie przenosząc odpowiedzialność za rozwiązania IT.

Przykładowy panel zarządzania VMware vCloud Director w SUPREMIS Cloud Platform

Jakie są progi wejścia w inwestycje związane z migracją do chmury.

Klient płaci dokładnie za to, z jakich zasobów korzysta. Nie ponosi żadnych innych kosztów. Nie ma potrzeby robienia rezerw zasobów na poczet rozwijającego się biznesu, przyszłych wdrożeń czy planowanych zmian w systemie. W instalacjach lokalnych on-premis należy określić zapotrzebowanie na moc obliczeniową przynajmniej na okres 3 lat oraz zapłacić za tak zwymiarowany serwer lub serwery fizyczne z góry. Nie ma sensu kupować elektrowni, żeby zagotować wodę.

Różnice inwestycyjne na starcie są nieporównywalnie korzystniejsze w modelu chmurowym. Dodatkowo klientowi znane są stałe koszty utrzymania środowiska oraz koszty serwisowe w ujęciu nawet kilkuletnim. To również jest bardzo istotne, biorąc pod uwagę płynność finansową przedsiębiorstwa.

Jakie inne korzyści otrzymam wybierając IT w modelu chmurowym?

Chmura obliczeniowa rozwiązuje wiele problemów, z jakimi obecnie borykają się firmy posiadające instalacje lokalne. Nie można jednak upraszczać i sądzić, że jest rozwiązaniem dla każdego. Niemniej większość z nas codziennie korzysta z kilkudziesięciu lub kilkuset rozwiązań opartych o usługi chmurowe, nawet o tym nie wiedząc. Trend światowy doskonale pokazuje, w jakim kierunku zmierza technologia IT.

Dlatego kilka lat temu firma SUPREMIS zdecydowała się zbudować usługi SUPREMIS Cloud Platform w oparciu o najnowsze technologie. Wykorzystujemy systemy klasy enterprise, które są bezpieczne i bardzo wydajne. Posiadamy wiele certyfikacji naszego środowiska, co pozwala nam dostarczać rozwiązania do wszystkich gałęzi biznesu.

Budując nasze rozwiązanie chmurowe, skupialiśmy się na zgodności z bardzo wysokimi wymaganiami dla produktów SAP. Z tego powodu wszystkie komponenty, które wchodzą w skład SUPREMIS Cloud Platform, spełniają warunki certyfikacji dla SAP HANA. Posiadamy odpowiednie kompetencje, aby instalować i zarządzać takimi środowiskami.

Wiele przedsiębiorstw nie miałyby dostępu do tych technologii, wykorzystując tylko swoje własne zasoby informatyczne. W takich sytuacjach byłby to ekonomicznie nieuzasadniony wydatek. Korzystając z chmury klienci maja całą tą infrastrukturę do swojej dyspozycji.

Nie bez znaczenia jest też redukcja długu technologicznego. W infrastrukturze chmurowej większość elementów jest ustandaryzowana. Bardzo duży nacisk położony jest na bezpieczeństwo danych. Systemy są aktualizowane i wykorzystują najnowsze technologie.

Najważniejsze jak zawsz jest pierwszy krok. Obecnie mam przyjemność współpracować z wieloma naszymi klientami, którzy nie wyobrażają sobie już innego modelu pracy jak tylko z wykorzystaniem technologii chmurowej. 

 

Od 17 lat współpracuje z firmą SUPREMIS dostarczając rozwiązania technologiczne IT dla produktów SAP. Uczestniczył w kilkuset projektach wdrożeniowych systemów ERP. Jako pierwszy w Polsce uruchomił i wdrożył SAP Business One Cloud hosted by Partner. Zaprojektował i zbudował usługę SUPREMIS Cloud Platform dostarczającą środowisko m.in. dla tak wymagających systemów jak SAP HANA.

Tomasz Niemiec

Dyrektor IT, Supremis

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Koniec wsparcia dla SAP ECC

Koniec wsparcia technicznego dla systemu ERP SAP ECC producent zapowiedział na 2027 r. By zadbać o stabilność funkcjonowania firmy i zyskać dostęp do nowoczesnych funkcji opartych o automatyzację i AI warto już teraz zdecydować się na nowy system ERP i rozpocząć transformację. Dowiedz się jak powinien wyglądać prawidłowy proces migracji systemowej i poznaj kluczowe różnice pomiędzy oprogramowaniem S/4HANA Cloud a SAP Business One. Koniec wsparcia dla ECC – etapy Standardowe wsparcie techniczne od producenta(SAP) dla systemu ECC (Enterprise Central Component) zakończy się w 2027 r. Po tym terminie przedsiębiorstwa stracą dostęp do wsparcia producenta w ramach aktualizacji oprogramowania EHP (Enhancement Packages), naprawy błędów i optymalizacji (analizy zużycia zasobów, czyszczenia danych testowych czy automatyzacji), a także zarządzania systemem operacyjnym, monitoringu, audytów, tworzenia kopii zapasowych i bezpieczeństwa. Przy wyborze płatnej opcji rozszerzonego wsparcia (Extended Maintenance) okres wspomaganego przez SAP użytkowania wydłuża się do 2030 r. Po tym okresie jakiekolwiek wsparcie dla SAP ECC będzie dostępne tylko od zewnętrznych dostawców (third-party support). SAP Enterprise Central Component SAP ECC to rozwiązanie ERP dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Produkt trafił na rynek w 2005 r. jako następca SAP R/3 Enterprise Edition i od tego czasu był rozwijany poprzez Enhancement Packages (EHP). System umożliwia gromadzenie danych z całej organizacji i przetwarzanie ich w jednym miejscu, a modułowa konstrukcja sprawiła, że dopasowywał się do potrzeb różnych branż. ECC stanowiło flagowy produkt ERP od SAP aż do momentu uruchomienia SAP S/4HANA w 2015. Obecnie SAP rekomenduje stopniową migrację do rozwiązań o unowocześnionej funkcjonalności dopasowanej do obecnych warunków rynkowych. Dlaczego warto jak najwcześniej podjąć decyzję o migracji? Właściwy wybór nowego rozwiązania, zaplanowanie transferu i wprowadzenie strategii w życie wymaga czasu i wysiłku. Lepiej nie podejmować decyzji tego kalibru pod presją i zostawić sobie komfortowy zapas czasu. Ewaluacja sytuacji firmy i dobór technologii może zająć nawet sześć miesięcy, a implementacja w zależności od złożoności procesów w firmie, pomiędzy sześć miesięcy a trzy lata. Pośpieszna implementacja może skutkować błędami, niedociągnięciami i wiążącym się z nimi długiem technicznym, a więc i konsekwencjami finansowymi. Wraz z wygaszaniem wsparcia producenta utrzymanie SAP ECC stanie się droższe i nieprzewidywalne. Przestarzałe systemy wymagają dedykowanego wsparcia technicznego, zarówno jeśli chodzi o same rozwiązania naprawcze jak i wykwalifikowany do ich obsługi personel. System ERP pozbawiony adekwatnego wsparcia jest narażony na pogorszenie poziomu cyberbezpieczeństwa, może nie spełniać wymogów ochrony danych (RODO, HIPAA) i nie zdawać audytów. Przy deadlinach zaplanowanych na 2027 i 2030 r. najlepiej rozpocząć cały proces już teraz. Jak wybrać rozwiązanie?  Nowe rozwiązanie ERP dobieramy na podstawie charakterystyki, potrzeb, strategii i aspiracji naszej firmy. Kluczowe cechy to wielkość przedsiębiorstwai branża, w której się poruszamy. Te elementy wpływają na sposób funkcjonowania firmy oraz na to jak pracownicy poruszają się w jej strukturach podczas wykonywania codziennych czynności. Istotne są też kwestie cyberbezpieczeństwa. W perspektywie końca wsparcia technicznego dla SAP ECC, przedsiębiorstwa wciąż korzystające z tego systemu mają szereg opcji: Zewnętrzne wsparcie techniczne (third-party support) – ten sam system, ale bez możliwości rozwoju funkcji, dostosowania do aktualnych potrzeb i wsparcia producenta; Nowa generacja rozwiązań SAP – zależnie od potrzeb przedsiębiorstwa: SAP S/4HANACloud lub SAP Business One; Zmiana dostawcy ERP – zupełnie nowy system i wiążące się z tym wyzwania. Od ECC do nowego systemu – ścieżka migracji Proces zmiany systemu ERP powinien przebiegać etapami, według szczegółowo wytyczonego planu obejmującego różne segmenty firmy. Podczas transformacji można pozwolić sobie na okresowe wykorzystywanie obu systemów równolegle, tak by ograniczyć ryzyko, wykrywając ewentualne problemy bez zaburzania pracy firmy. Szkolenie pracowników jest elementem kluczowym, do którego nie należy podchodzić z nadmiernym pośpiechem – dla dobrego funkcjonowania systemu jego użytkownicy muszą czuć się pewnie i w pełni akceptować zmiany. Readiness Check Pierwszym krokiem w procesie jest audyt środowiska ECC, rozszerzeń, integracji i jakości wykorzystywanych danych. Rzetelna ocena sytuacji pozwoli na prawidłowy wybór następnych kroków i sprawne ich przeprowadzenie. Trzeba potwierdzić, czy wykorzystywane przez przedsiębiorstwo środowisko ECC spełnia wymagania techniczne i procesowe platformy, do której chcemy się przenieść. Podstawą migracji będzie uporządkowanie danych podstawowych (master data), ich standaryzacja i czyszczenie, potwierdzenie kompatybilności rozszerzeń (custom code), a także przygotowanie harmonogramu i zasobów projektowych. Warto także przeprowadzić pilotażowy test migracyjny. Wybór metody migracji: Greenfield lub Brownfield Selekcji metody dokonujemy na podstawie oceny stanu systemu – poziomu customizacji SAP i potrzeby reorganizacji. Wybór metody Greenfield oznacza wdrożenie systemu zupełnie od nowa, z czystą konfiguracją i migracją danych. Metoda Brownfield pozwala na zachowanie istniejących procesów i danych w ramach aktualizacji technicznej. Metoda hybrydowa bądź selektywna łączy oba te podejścia, pozwalając na zachowanie wartościowych danych historycznych i procesów przy równoczesnej modernizacji kluczowych elementów systemu. Customer Vendor Integration W systemach opartych na bazie SAP HANA dane klientów i dostawców nie są rozdzielne, lecz konsolidują się jako SAP Business Partners. Proces Customer Vendor Integration jest z tego powodu obowiązkowym etapem konwersji, który pozwala na ujednolicenie struktury danych. Automatyzacja i narzędzia wspierające migrację Podczas transformacji systemowej można wspomagać się różnymi zautomatyzowanymi narzędziami, które sprawią, że proces będzie szybszy, tańszy i stabilniejszy. W przypadku migracji pomiędzy produktami SAP mogą to być np. pracownicy cyfrowi, gotowe raporty migracyjne oraz wykorzystanie platformy SAP BTP (Business Technology Platform), łącznika SAP Gateway czy też platform integracyjnych SAP PI/PO. Opcja SAP S/4HANA Cloud (SAP Cloud ERP) SAP S/4HANA Cloud to system przeznaczony dla dużych firm o strukturze korporacyjnej, najczęściej wprowadzany w podmiotach zatrudniających powyżej 1500 pracowników, przy co najmniej 500 aktywnych użytkownikach oprogramowania ERP. Użytkownicy dostają dostęp do uprawnień w ramach wąskiej specjalizacji i odpowiedniego obszaru biznesowego. Szeroki wachlarz zaawansowanych funkcji sprawia jednak, że wdrożenie systemu i jego konfiguracja to długi i pracochłonny proces. Skala przedsięwzięcia wiąże się z kosztami, również jeśli chodzi o bieżące utrzymanie. Podczas gdy system ECC działa w oparciu o tradycyjne, relacyjne bazy danych, takie jak Oracle czy MS SQL, oraz platformę SAP NetWeaver, SAP S/4HANA Cloud (SAP Cloud ERP) opiera się wyłącznie na bazie SAP HANA w technologii  in-memory. Dzięki wykorzystaniu interfejsu SAP Fiori pracownicy mogą obsługiwać system w ramach różnych urządzeń, w tym urządzeń mobilnych. Elastyczność i komfort codziennego użytkowania jest również zależna od szerokiego wykorzystania automatyzacji i narzędzi opartych o sztuczną inteligencję takich jak pilot AI SAP Joule. SAP oferuje zakup licencji S/4HANA Cloud (SAP Cloud ERP)w oparciu o trzy modele, zależne od wybranego wariantu produktu: On-premise – licencja wieczysta, wykupywana na własność przy regularnych opłatach za obsługę i wsparcie techniczne – wersja produktu oferuje maksymalną kontrolę nad systemem i wysoki stopień customizacji; Cloud – okresowa licencja S/4HANA Cloud, płatna w oparciu o liczbę użytkowników lub inny wskaźnik – model skalowalny, ograniczona customizacja; Licencja RISE with SAP – pakiet subskrypcyjny obejmujący wsparcie techniczne. Koszty migracji do S/4HANA Cloud są zależne od rozmiaru firmy, stopnia customizacji, wybranego zakresu funkcjonalności, złożoności integracji z aplikacjami zewnętrznymi oraz formy samej migracji. Im bardziej zaawansowany proces, tym więcej środków finansowych i czasu wymaga. Opcja SAP Business One SAP Business One to system ERP przystosowany do potrzeb i sposobu funkcjonowania małych i średnich firm, w których będzie z niego korzystać do 500 użytkowników. Na tle bardziej złożonych rozwiązań wyróżnia go łatwość wdrożenia i obsługi oraz niższa cena. Nowoczesny interfejs i mobilność sprawiają, że pracownicy pozytywnie reagują na zmianę, co sprzyja szybszemu zwrotowi z inwestycji. Nie wymaga złożonej customizacji, a więc czas implementacji jest krótszy. Firmy mogą wybrać pomiędzy wersją opartej na bazie SAP HANA, a wariancie opartym na serwerze Microsoft SQL (MS SQL), a także wersją on-premise lub chmurową. Produkt charakteryzuje otwarta architektura dopuszczająca liczne add-ony oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w oparciu o innowacyjną platformę SAP Business Technology Platform (BTP). Oprogramowanie jest modułowe, implementuje się tylko te elementy, które są firmie aktualnie potrzebne, a selekcję można stopniowo rozszerzać. Użytkownicy zyskują dostęp do pełnego zakresu wykupionych modułów. Główne moduły odpowiadające na podstawowe potrzeby przedsiębiorstw: Administracja – kursy walut, definicje systemowe i uprawnienia, alarmy online, import i eksport danych; Księgowość – dane, konta, księga główna, dokumenty księgowe i raporty, definiowanie budżetu; Szanse sprzedaży – analiza informacji o sprzedaży, raporty, szanse i etapy sprzedaży; Sprzedaż – procesy sprzedaży – realizacja zleceń i dostaw, wystawianie faktur, realizacja zwrotów, wysyłka monitów do odbiorców; Zakup – transakcje z dostawcami, proces zakupu, kalkulowanie cen importu z uwzględnieniem opłat celnych, kosztów transportu i ubezpieczenia, opłat, podatków i innych; Partnerzy handlowi – dane podstawowe partnerów handlowych i informacje o ich działaniach, prognozy wielkości sprzedaży; Banki – obsługa transakcji pieniężnych, zautomatyzowana funkcja Mechanizm płatności; Gospodarka materiałowa – zarządzanie zapasami, procesy ustalania cen i pakowania, zarządzanie partiami i numerami seryjnymi; Produkcja –  obsługa drzewa produktu i zleceń produkcyjnych; MRP (Planowanie potrzeb materiałowych) – zarządzanie potrzebami materiałowymi w procesie produkcyjnym, funkcja Kreator planowania wspierająca definiowanie scenariuszy planowania; Usługa – obsługa relacji pomiędzy przedstawicielami ds. usług serwisowych a odbiorcami, informacje o umowach serwisowych, towarach, umowach seryjnych, reklamacjach i zapytaniach odbiorców; Pracownicy – dane o pracownikach firmy, zarządzanie kadrami; Raporty – wewnętrzne analizy firmy, raporty magazynowe, sprawozdania finansowe i dane księgowe. Koszty użytkowania są stabilne i łatwe do przewidzenia – cena zależy od liczby użytkowników korzystających z systemu i zakresu wdrożenia. Rozliczane jednorazowo w przypadku zakupu licencji w wersji on-premise, bądź miesięcznie w ramach subskrypcji w wariancie chmurowym. SAP Business One to produkt skalowalny, użyteczny dla firm, w których liczba pracowników i wykonywane przez nich obowiązki zmieniają się dynamicznie.
Koniec-wsparcia-dla-SAP-ECC
Superemis_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

SUPREMIS

Systemy ERP dla Każdej Branży - Doświadczenie i Kompetencje


SAP Business One
+1
Mazowieckie
100 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, Dystrybucja, eCommerce, Meblarska, Produkcyjna, Spożywcza FMCG
Opis
SUPREMIS to największy Polski Złoty Partner SAP w zakresie produktu SAP Business One oraz wielokrotnie nagradzany lider w regionie Europy Centralnej i Wschodniej....
rozwiń