W dobie pokoleniowych wyzwań i ciągłych zmian prawnych, ze sztywnym porządkiem w firmach, narzucanym przez zmiany w przepisach, zderzają się oczekiwania kilku pokoleń pracowników. Jak pogodzić twarde i miękkie oczekiwania w dziale HR?

Cyfryzacja wielu obszarów i procesów w firmie, gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji, automatyzacja back-office – to nowy porządek, za którym stoi technologia. Z drugiej strony mamy trzy pokolenia pracowników oraz ich problemy związane z adaptacją umiejętności twardych i miękkich do zmieniających się warunków pracy. Sytuacja nie byłaby skomplikowana, gdyby nie zmiany w przepisach, które żyją swoim życiem. Jak pogodzić twarde i miękkie oczekiwania w dziale HR, w którym ścierają się oczekiwania rynkowe, pokoleniowe oraz prawne?

TRIVA zaprasza 29 lutego na webinar „7 wyzwań HR. Nie tylko w dużych firmach”, który inauguruje dyskusję o wyzwaniach związanych z twardymi obszarami, czyli technologią, prawem, oraz miękkimi oczekiwaniami pracowników.

W webinarze zabiorą głos:

  • Sylwia Siejka, ekspertka HR, z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania kapitałem ludzkim na stanowiskach menadżerskich w firmach polskich i międzynarodowych, o zróżnicowanej strukturze i kulturze organizacyjnej;
  • Juliusz Tomeczek, który od ponad 25 lat jest związany z rynkiem zintegrowanych systemów zarządzania, a w szczególności systemów ERP.

 

Jedyną stałą jest zmiana przepisów prawa

 

– W ostatnim raporcie Manpower „Niedobór talentów 2024” czytamy, że w Polsce niedobór talentów jest odczuwalny przez 66% pracodawców, globalnie boryka się z nim 75% firm. Rekrutowanie talentów dysponujących pożądanymi kompetencjami jest obecnie dużym wyzwaniem dla firm i działów HR, a problem braku wymaganych umiejętności wśród pracowników i kandydatów do pracy będzie coraz większy. Wynika to z ogromnego tempa zmian oraz automatyzacji i rozwoju technologii. Zmian na przełomie ostatnich lat było tak wiele, że w środowisku moich znajomych HR-owych koleżanek pojawiło się określenie „jedyną stałą jest zmiana przepisów prawa”. Poprzedni rok obfitował w nowe regulacje i zmiany w Kodeksie pracy, które mają na celu dostosować nasze prawo do wymogów i realiów rynku pracy w Unii Europejskiej – opowiada Sylwia Siejka.

– To wyzwanie związane jest z zapewnieniem m.in. bezpieczeństwa formalno-prawnego, prawidłowego i terminowego naliczania wynagrodzeń. Wszelkie pomyłki lub opóźnienia nie tylko skutkują karą nałożoną przez inspektora pracy. Opóźnienia w wypłacie wynagrodzeń jest również wykroczeniem karnym przeciwko prawom pracownika. Znowelizowany Kodeks pracy oferuje z kolei większą elastyczność w organizowaniu czasu pracy, z czego chętnie korzystają pracownicy. – Narzędzia ERP, które wykorzystują działy kadr i płac, są już nie tylko narzędziami operacyjnymi back-office firmy, ale również służą do komunikacji między pracownikami pracującymi w modelu rozproszonym – mówi Juliusz Tomeczek, dyrektor produktu TRIVA, który na co dzień rozmawia z większymi firmami o technologicznych wyzwaniach back-office.

Webinar „7 wyzwań HR. Nie tylko w dużych firmach” porusza fascynujący i niełatwy obszar, na którym spotyka się twardy HR, miękki HR oraz kilka pokoleń pracowników.

W odniesieniu do aktualnej sytuacji – ciągłych, burzliwych i nieprzewidywalnych zmian, jakie zachodzą w otoczeniu rynkowym firm na całym świcie, chcemy podkreślić rolę działów HR w przeprowadzaniu pracowników i managerów przez tę wymagającą rzeczywistość oraz pokazać, w jaki sposób możemy wesprzeć szefów i specjalistów HR w ich codziennej wymagającej pracy.  Działania HR są odpowiedzią na wszystkie czynniki, które oddziałują na przedsiębiorstwa. W zależności od branży, sektora działalności, wielkości firmy i wielu innych zależnych, działy HR muszą radzić sobie z wieloma wyzwaniami. Nie możemy pominąć również roli technologii – opowiada Sylwia Siejka.

Na webinarze „7 wyzwań HR. Nie tylko w dużych firmach” zostaną poruszone takie tematy, jak:

  • Cyfrowa transformacja w firmie – jaką rolę odgrywają działy HR?
  • Czy praca hybrydowa może być poszukiwanym kompromisem?
  • Elastyczność i zmiany przepisów prawa – jak unikać pułapek w zmieniającym się krajobrazie prawnym?
  • Zarządzanie różnorodnością, równością i inkluzywnością – czy to tylko moda, czy ma głębszy sens?
  • Silversi kontra Zetki – jakie obawy i możliwości dla zespołów i firm?
  • Czy warto wdrażać programy upskillingu i reskillingu ? – poznaj trendy i korzyści dla firmy
  • Twarde dane w miękkich obszarach – jak pokonać wyzwania analityki HR?

Jak miękko zarządzać w twardej literze prawa?

 

Zarządzanie zespołem rozproszonym to również ogromne wyzwanie dla managerów. Jak zarządzać zespołem zdalnie, jak dbać o wszystkie aspekty pracy zespołu, jak skutecznie się komunikować, jak troszczyć się o zaufanie? Kolejnym ważnym aspektem w zakresie elastyczności jest zmienność potrzeb firm w zakresie zasobów ludzkich oraz czasu pracy – w zależności od sezonowości, liczby zamówień oraz innych nadzwyczajnych sytuacji rynkowych, firmy dostosowują zatrudnienie do potrzeb, np. korzystając z pracowników tymczasowych, czy też wprowadzają elastyczne systemy czasu pracy.

– Niezwykle ważne przy tym jest stosowanie elastycznych rozwiązań technologicznych, które mogą ułatwić elastyczne planowanie i rozliczanie czasu pracy. Takie rozwiązania mogą pomóc w automatyzacji procesów rejestrowania i rozliczania czasu pracy, co jest podstawą do naliczania wynagrodzeń, i przede wszystkim pozwalają ograniczyć błędy oraz konieczność „ręcznej” interwencji i weryfikacji – wyjaśnia Sylwia Siejka.

–  I tutaj właśnie pojawiają się systemy ERP nowej generacji, które dają szerokie możliwości w tworzeniu planów pracy i kalendarzy. Dodatkową ich funkcją jest wersjonowanie, czyli umożliwienie zachowania historyczności w zakresie zmian wprowadzanych w kalendarzach normy i czasu pracy pracowników. Pozwala to na weryfikację zaplanowanego na początku miesiąca kalendarza z finalną realizacją tego kalendarza. Funkcjonalność dostępna jest zarówno dla kalendarzy pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, umowę cywilnoprawną, jak i umowę B2B – podkreśla Juliusz Tomeczek.

Czy w świecie technologii i przepisów prawa jest miejsce na miękką komunikację i ludzkie podejście działów HR? Sylwia i Juliusz wiedzą, jak godzić te oczekiwania. Na webinarze poruszą takie tematy, jak:

  • Kultura organizacyjna – wdrażanie kultury cyfrowej (podejście do zmian i nowych technologii, praca zdalna, spotkania online).
  • Szanse i korzyści związane z prowadzeniem zdalnej rekrutacji i pracy zdalnej.
  • Elastyczność i zmiana struktur organizacyjnych – zwinne zespoły projektowe.
  • Doświadczenia firm we wdrażaniu strategii i promowaniu różnorodności, równości i inkluzywności (Diversity, Equity & Inclusion – DEI).
  • Wdrażanie wartości DEI w zespołach wielokulturowych.
  • Angażowanie managerów w DEI na wszystkich szczeblach zarządzania.
  • Wyzwania HR związane z analityką w obszarze HR.
  • Zarządzanie i podejmowanie decyzji oparte na dowodach.
  • Kluczowe obszary HR wykorzystywane w analityce.
  • Jakość, wiarygodność i szybki dostęp do danych i raportów HR – wybór rozwiązań

Zapowiada się na dobre spotkanie. Weź udział w webinarze „7 wyzwań HR. Nie tylko w dużych firmach”, 29 lutego o godz. 10:00. Zapraszamy!

Link do rejestracji: https://akademia.triva.pl/webinar