Wdrożenie-ERP-na-skalę-miedzynarodową

Wdrożenie ERP na skalę miedzynarodową

W związku z rosnącą konkurencją rynki zagraniczne stają się coraz bardziej atrakcyjne dla małych i średnich przedsiębiorstw. Według badania przeprowadzonego przez Kienbaum ponad 30% ankietowanych niemieckich przedsiębiorstw widzi duży potencjał wzrostu w Europie i za granicą. Jednak tylko 15% kierowników działów, dyrektorów departamentów i kierowników zespołów jest przekonanych, że internacjonalizacja jest wystarczająco promowana w ich własnej firmie. Kluczowym elementem sukcesu jest wykorzystanie systemu ERP na skalę międzynarodową jako cyfrowego kręgosłupa wszystkich działów przedsiębiorstwa.

Jakie czynniki pozwalają firmom konkurować na rynkach miedzynarodowych?

Komunikacja to podstawa

Każdy kraj ma inne procesy podejmowania decyzji i planowania. Zalecamy, aby poświęcić jak najwięcej czasu na początku projektu, aby zdefiniować wspólną procedurę ze wszystkimi zaangażowanymi stronami. Opracuj plan z jasno określonymi i udokumentowanymi celami oraz procesami projektowymi. Pozwoli to od początku uniknąć błędnej interpretacji. Sprawnie działające procesy są ważną podstawą do tego, aby mieć dobre kontakty i odnosić sukcesy również za granicą.

Pokonaj bariery językowe

Język angielski dominuje w środowisku międzynarodowym. Podczas ekspansji na rynki zagraniczne należy więc odpowiednio dobrać zespół, aby nie powstawały bariery w komunikacji. Dlatego też, przygotowując wdrożenie oprogramowania ERP za granicą, należy polegać na kierownikach projektu z międzynarodowym doświadczeniem, którzy potrafią unikać pułapek językowych.

Zidentyfikuj lokalne wymagania

Przepisy prawne dotyczące przedsiębiorstw różnią się w zależności od kraju, a nawet regionu. Aby przygotować się na wszystkie ewentualności, należy zapoznać się z odpowiednimi przepisami jeszcze przed założeniem zagranicznego oddziału. Przydatna jest również znajomość praktyk biznesowych kraju docelowego.

Standardowy kwestionariusz dla wdrożenia ERP nie ma tutaj sensu, ponieważ ważne kryteria sukcesu mogą zostać niezauważone. W tym celu proALPHA organizuje warsztaty, podczas których użytkownicy mogą otwarcie omówić przeszkody i zdefiniować indywidualne wymagania.

Zaangażuj dział IT

Struktura techniczna dla międzynarodowego wykorzystania oprogramowania ERP musi być dobrze przemyślana. Jednym z możliwych scenariuszy jest dodanie nowej firmy do istniejącej bazy danych. Oszczędza to koszty licencji, skraca czas potrzebny na wdrożenie i ułatwia wymianę danych.

Oznacza to jednak, że wszystkie oddziały korzystają z jednego serwera bazy danych. Jeśli chcesz bardziej elastycznie reagować na prace konserwacyjne i lokalne wymagania, powinieneś wdrożyć inny scenariusz. Możesz przykładowo udostępnić każdej lokalizacji własną bazę danych. Wiąże się to co prawda z dodatkowymi kosztami licencji i większym nakładem pracy przy wdrażaniu aktualizacji, jednak daje niezależność.

Standaryzacja i jej ograniczenia

Indywidualne wymagania dotyczące przepływów pracy i struktur danych mogą prowadzić do odstępstw od standardowego oprogramowania ERP. Ponieważ z reguły większość oddziałów zagranicznych wymaga mniej specjalistycznych narzędzi, rzadko ma sens adoptowanie całej architektury. Rozwiązaniem jest opracowanie wspólnej konfiguracji systemu ERP z kilkoma międzynarodowymi oddziałami i modyfikowanie standardowej wersji w jak najmniejszym stopniu. W ten sposób można łatwiej wprowadzać zmiany w zależności od firmy lub kraju.

Wprowadź zarządzanie danymi podstawowymi

Dane podstawowe są przechowywane i aktualizowane centralnie. Mogą być też replikowane do innych firm. Ważne jest, aby rozróżnić między globalnymi i lokalnymi danymi podstawowymi, aby uwzględnić różnice regionalne i krajowe ‒ na przykład w celu parametryzacji przepisów podatkowych specyficznych dla danego kraju.

Kluczem są języki lokalne

Powinna istnieć możliwość dostosowania systemów ERP do wymagań danego użytkownika, nie tylko w zakresie wersji językowej. Nawet jeśli anglojęzyczne interfejsy użytkownika są często międzynarodowym standardem, maski w lokalnym języku sprawiają, że praca staje się znacznie wygodniejsza.
rozwój przedsiębiorstw

Konsultacje zdalne

Specyficzne dla danego kraju ustawienia oprogramowania ERP oraz inne prace, które nie wymagają znajomości specyfiki klienta, mogą być szybko i tanio wykonane poprzez zdalne doradztwo. Wszelkie konsultacje w siedzibie zagranicznej generują dodatkowe wydatki.

Planując wdrożenie oprogramowania ERP na zagranicznych rynkach, warto zwrócić uwagę na elementy wskazane w tym artykule. Dzięki temu cały proces przebiegnie sprawnie, bez przestojów czy międzykulturowych nieporozumień.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Automatyzacja procesów produkcji mebli dzięki systemowi ERP

Produkcja mebli należy do szóstej w kolejności gałęzi przemysłu drzewno-papierniczego, a eksport osiąga wartość kilkunastu miliardów złotych. Polskie meblarstwo przeżywa rozkwit i zyskuje uznanie na rynku międzynarodowym. Z drugiej strony producenci muszą liczyć się z brakiem kadry i coraz silniejszą konkurencją. Rozwiązaniem jest automatyzacja procesów, a konkretnie wdrożenie systemu ERP, który umożliwi efektywne planowanie, harmonogramowanie i rozliczanie produkcji. Meble produkowane w Polsce są jednym z najlepszych polskich towarów eksportowych. Polska jest szóstym producentem i czwartym eksporterem mebli na świecie, zajmuje tym samym pozycję jednego z liderów w branży. Branża meblarska zajmuje strategiczną pozycję w rozwoju gospodarczym kraju, co potwierdzają statystyki Głównego Urzędu Statystycznego. Wskazują, że w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku eksport wzrósł o kolejne 3,6% w stosunku do analogicznego okresu w roku 2016, a jego wartość wyniosła ponad 17 mld zł; z kolei wartość importu przekroczyła 4 mld zł, co oznacza stały wzrost rok do roku. Jednakże utrzymanie rozwoju przemysłu meblarskiego na wysokim poziomie wymaga zastosowania przez przedsiębiorstwa rozwiązań, które przełożą się na wzrost wydajności i rentowności przedsięwzięcia. System ERP dla producentów mebli to dedykowane narzędzie, dzięki któremu konkurowanie na rynkach zagranicznych będzie w ogóle możliwe, a to za sprawą efektywnej automatyzacji procesów produkcji. Przekonała się o tym firma eibe Produktion+Vertrieb GmbH & Co. KG, której zakład produkcyjny w Röttingen uważany jest za jeden z najnowocześniejszych w Europie – buduje i produkuje urządzenia i meble do zabaw. Aby sprostać wymaganiom w zakresie jakości i zaangażowania pracowników, producent opiera się na kompleksowym rozwiązaniu proALPHA ERP, którym zastąpiła technologicznie starzejące się centrum kontroli produkcji. Dzięki rozwiązaniu zyskała podgląd różnych linii produktów z różnymi procesami i czasami produkcyjnymi, bardziej wydajne przetwarzanie zamówień i minimalizację kosztów magazynowania dzięki planowaniu produkcji na bieżąco, ulepszyła się również obsługa klienta za sprawą mobilnego dostępu do wszystkich danych. Więcej szczegółów na stronie proALPHA System ERP dla producentów mebli Producenci mebli zmagają się z rozproszeniem informacji i systemów odnoszących się do całego procesu produkcji. Z jednej strony osobne programy i dane do projektowania mebli, programy inżynierskie CAD, systemy zarządzania firmą i produkcją ERP/MRP, programy do opracowywania katalogów, narzędzia do przygotowywania cenników, programy do aranżacji wnętrz, a z drugiej strony systemy zarządzające sprzedażą, zamówieniami, produkcją i logistyką. W przypadku takiego rozproszenia zmniejsza się elastyczność produkcyjna i konfiguracyjna mebli, dlatego idealnym rozwiązaniem jest scalenie wszystkich informacji w jednym programie automatyzującym procesy – w systemie ERP przeznaczonym dla producentów mebli. Automatyzacja procesów produkcji mebli to warunek terminowej realizacji zamówień, poprawy elastyczności i dostosowania się do rosnących wymagań rynku. Zwłaszcza że od fabryk wymaga się realizacji koncepcji Przemysłu 4.0, która obejmuje cyfryzację gospodarki poprzez wdrożenia i zwiększenie świadomości w zakresie korzyści płynących z automatyzacji i robotyzacji. Tymczasem okazuje się, że producenci mebli wciąż są bliżej idei 2.5. W 2016 roku przeprowadzono badania stopnia automatyzacji polskich firm, z których wynika, że tylko 15 proc. krajowych zakładów produkcyjnych jest w pełni zautomatyzowanych. W przypadku 76 proc. fabryk występuje częściowa automatyzacja, natomiast u 9 proc. wskazano brak automatyzacji. Do tego niewielka część przedsiębiorstw korzysta z systemów IT do zarządzania i sterowania produkcją, zatem przed polską branżą meblarską stoi wyzwanie w postaci przeprowadzenia reorganizacji produkcji w taki sposób, aby wkroczenie w Przemysł 4.0 było płynne i w ogóle możliwe. Korzyści z automatyzacji procesów produkcji mebli Automatyzacja produkcji przynosi wiele korzyści, najważniejszym rezultatem jest poprawa elastyczności produkcyjnej i dostosowanie się do rosnących wymagań rynku. W tej branży liczy się przede wszystkim wydajność i elastyczność, ponieważ to szybkość działania i jakość oferowanych towarów są decydujące. Warunkiem uzyskania takich wyników jest wdrożenie systemu do planowania produkcji, który ułatwi i pomoże wytworzyć i zrealizować zróżnicowane wyroby przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów. 5 najważniejszych korzyści z wdrożenia ERP dla producentów mebli: Optymalizuje pracę ludzi i maszyn. Umożliwia sprawniejsze zarządzanie przepływem materiałów. Zwiększa wydajność. Ogranicza koszty mediów (głównie energii elektrycznej i sprężonego powietrza). Minimalizuje błędy i zapobiega awariom. Znakomitym przykładem zastosowania automatyzacji w produkcji mebli jest firma AICHINGER GmbH z siedzibą w Wendelstein w Niemczech oferująca rozwiązania do aranżacji wnętrz dla przemysłu spożywczego. Dostarcza urządzenia, oświetlenia i profesjonalne kuchnie dla piekarni, kawiarni, sklepów mięsnych, delikatesów, supermarketów, restauracji i hoteli na całym świecie. W portfolio znajdują się duże projekty o powierzchni do 1500 mkw, które realizowane są w ekspresowym tempie (np. część usługowo-spożywcza na lotnisku w Wiedniu). Aby efektywnie zarządzać ponad 2000 indywidualnymi projektami rocznie, przy zachowaniu ogromnej ich różnorodności, firma zdecydowała się wdrożyć kompletne rozwiązanie proALPHA ERP. Block Quote Producenci mebli stoją przed nową rewolucją przemysłową i powinni być gotowi inwestować w nowoczesne systemy. Wprowadzenie automatyzacji procesów produkcji mebli jest kluczem utrzymania tytułu lidera na rynku, a także szansą na znalezienie się w ścisłej czołówce najlepszych producentów na świecie. Jak pokazują przykłady wdrożeń systemów ERP, odpowiednie narzędzie jest dostępne i doskonale sprawdza się w praktyce, umożliwiając planowanie i nadzorowanie produkcji krok po kroku.
Automatyzacja-procesów-produkcji-mebli-dzięki-systemowi-ERP
Proalpha_logo
zweryfikowano

0/5

Proalpha

ERP dla produkcji


Proalpha
Lubuskie
1700 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Tworzywa sztuczne
Opis
Grupa Proalpha to firma funkcjonująca na rynku od 30 lat, obsługująca ponad 8 tysięcy klientów na całym świecie. System proALPHA ERP jest przeznaczony dla średnich przedsiębiorstw produkcyjnych i dostępny jest w 15 wersjach językowych....
rozwiń