Sztuczna-Inteligencja-w-logistyce-–-praktyczne-możliwości-zastosowania

Sztuczna Inteligencja w logistyce – praktyczne możliwości zastosowania

W związku z rozwojem technologii, sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, AI) staje się nieodłącznym elementem wielu sektorów gospodarki. Logistyka, jako kluczowy filar globalnego handlu i przemysłu, nie jest wyjątkiem. Innowacyjne rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji już teraz rewolucjonizują sposób, w jaki zarządzamy łańcuchami dostaw, magazynami i transportem. Automatyzacja procesów, predykcyjne analizy, a także inteligentne systemy zarządzania to tylko niektóre z aspektów, które zyskują na znaczeniu dzięki sztucznej inteligencji. Jak sztuczna inteligencja zmienia oblicze logistyki?

Sztuczna inteligencja w logistyce konsekwencją rozwoju technologicznego

Termin “sztuczna inteligencja” (ang. “artificial intelligence”) został po raz pierwszy użyty przez Johna McCarthy’ego w 1956 roku podczas Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence. McCarthy, wraz z innymi pionierami informatyki, takimi jak Marvin Minsky, Nathaniel Rochester i Claude Shannon, zorganizował to spotkanie, aby zbadać możliwości stworzenia maszyn zdolnych do symulowania każdego aspektu ludzkiej inteligencji. Konferencja ta jest powszechnie uznawana za moment narodzin sztucznej inteligencji jako dziedziny naukowej​.

Dzisiejsza sztuczna inteligencja jest więc wynikiem ciągłego postępu technologicznego, innowacji w algorytmach oraz rosnącej mocy obliczeniowej komputerów na przestrzeni ostatnich dekad. Każdy z etapów rozwoju technologii wniósł istotne elementy, które kształtują obecny stan i możliwości AI, również w logistyce..

Czy sztuczna inteligencja zmieni oblicze logistyki?

To nie pytanie o to, czy, ale kiedy i z jaką dynamiką nastąpią zmiany. Wszyscy, w mniejszym lub większym stopniu, jesteśmy świadkami i uczestnikami zachodzących zmian technologicznych. Tempo tych zmian w ostatnich dekadach nie pozostawia złudzeń – rozwój technologii odbywa się w zawrotnym tempie i nic nie wskazuje na to, by miało ono zwolnić. Patrząc na ostatnie odkrycia, tempo innowacji zaczyna być liczone nie w dekadach, lecz w latach. Pomimo tego szybkiego tempa, przyjmujemy nowe technologie jako coś oczywistego, pozwala nam to szybciej je zrozumieć i wykorzystać.

Kobieta w zarządzająca logistyką w firmie dzięki narzędziom AI

Sztuczna inteligencja w logistyce – zastosowanie w spedycji

Wykorzystanie sztucznej inteligencji może znacząco wpłynąć na oferowanie lepszej jakości usług transportowych. Przykładem zoptymalizowania organizacji transportu jest między innymi analiza danych. Analizowanie danych dotyczących przebiegu frachtów, występujących  zdarzeń, procesów i czynności zachodzących przy danym zleceniu transportowym z uwzględnieniem takich parametrów jak czas, wykorzystane zasoby i środki techniczne, specyfika przewożonych dóbr, charakterystyka geograficzna i infrastruktura logistyczna miejsca nadania i odbioru. Liczba danych, które można poddawać analizie i interpretacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w logistyce jest nieograniczona ilość. Jakość tych danych istotnie natomiast wpływa na ich analizę i skuteczną interpretację.

Wnioski płynące z wykorzystania sztucznej inteligencji w spedycji są jednoznaczne: systemy oparte na AI umożliwiają firmom transportowym osiągnięcie nowego poziomu efektywności i skuteczności. Dzięki predykcyjnym analizom i automatyzacji wielu procesów, spedytorzy mogą lepiej zarządzać zasobami, minimalizować koszty i przestoje oraz dostarczać usługi na wyższym poziomie.

Wprowadzenie AI do logistyki nie tylko przynosi korzyści ekonomiczne, ale również poprawia zadowolenie klientów poprzez bardziej precyzyjne prognozy i szybsze reakcje na zmieniające się warunki. W długoterminowej perspektywie, firmy, które zdecydują się na integrację AI w swoich operacjach logistycznych, zyskają znaczną przewagę konkurencyjną na rynku.

Sztuczna inteligencja w spedycji to nie tylko przyszłość branży, ale już teraźniejszość, która rewolucjonizuje sposób zarządzania transportem i logistyką. Optymalizacja procesów za pomocą zaawansowanych narzędzi analitycznych sprawia, że cały łańcuch dostaw staje się bardziej przejrzysty, elastyczny i responsywny na potrzeby rynku. W efekcie, AI w spedycji to klucz do osiągnięcia większej efektywności operacyjnej oraz trwałego wzrostu i rozwoju przedsiębiorstw logistycznych.

Czas to pieniądz, czyli najważniejsze aspekty AI w logistyce

Tę słynną dziś maksymę wypowiedział po raz pierwszy Benjamin Franklin w 1748 roku. Czy mógł przewidzieć, jak wiele prawdy kryją te słowa w kontekście sztucznej inteligencji? Chociaż od czasów tego charyzmatycznego amerykańskiego polityka, naukowca i filozofa do pierwszych wzmiankach o sztucznej inteligencji minęło niemal 170 lat, jego słowa doskonale odzwierciedlają dwa kluczowe aspekty związane z AI – czas i pieniądze.

Sztuczna inteligencja może znacząco skrócić czas różnych zdarzeń, operacji i procesów w logistyce poprzez automatyzację, optymalizację oraz lepsze zarządzanie danymi. Poniżej wymieniono kilka aspektów logistyki z tym związanych:

  • Optymalizacja tras: AI analizuje dane w czasie rzeczywistym, uwzględniając warunki drogowe, pogodowe oraz inne czynniki, aby wyznaczyć najkrótsze i najbezpieczniejsze trasy. Dzięki temu kierowcy mogą unikać korków, wypadków i innych opóźnień, co skraca czas dostawy.
  • Automatyzacja procesów: AI automatyzuje rutynowe zadania, takie jak wprowadzanie danych, przetwarzanie zamówień czy generowanie dokumentacji. To eliminuje błędy ludzkie i znacznie przyspiesza wykonywanie tych zadań.
  • Szybsza obsługa klienta: Chatboty i systemy AI mogą natychmiast odpowiadać na zapytania klientów, rozwiązywać problemy oraz udzielać informacji na temat statusu zamówień, co skraca czas oczekiwania na odpowiedź.
  • Personalizacja dostaw: AI może analizować preferencje klientów i proponować najbardziej dogodny czas oraz sposób dostawy, co zwiększa satysfakcję klientów i minimalizuje czas oczekiwania na dostawę.

Wszystkie wyżej wymienione aspekty, w których może być wykorzystywana sztuczna inteligencja w logistyce, w konsekwencji zmniejsza koszty, przy równoczesnym zwiększeniu jakości obsługi i zadowolenia klientów, co w efekcie przynosi większy zysk. W tym układzie zyskuje każda ze stron, zarówno oferent jak i klient, WIN-WIN.

Pracownik firmy przy maszynie

Awaria zaplanowana w procesach logistycznych dzięki AI i IoT

W erze cyfrowej, gdzie przerwy w działaniu maszyn mogą kosztować firmy miliony, technologia przychodzi z pomocą. Połączenie sztucznej inteligencji (AI) i Internetu Rzeczy (IoT) otwiera nowe możliwości w zarządzaniu konserwacją i przewidywaniu awarii sprzętu. Dzięki zaawansowanej analizie danych historycznych oraz monitorowaniu w czasie rzeczywistym, przedsiębiorstwa mogą teraz planować prace konserwacyjne z wyprzedzeniem, minimalizując przestoje i maksymalizując efektywność operacyjną.Jak te technologie rewolucjonizują podejście do zarządzania awariami?

Jak działa predykcyjna konserwacja AI w czasie rzeczywistym

Maszyny wyposażone w predykcyjną konserwację AI korzystają z monitorowania w czasie rzeczywistym, aby zrozumieć dokładny stan części w danym momencie. Identyfikują, kiedy kluczowa część mechaniczna zbliża się do końca swojej żywotności, i określają optymalny czas na jej automatyczną wymianę lub wezwanie technika do naprawy.

Na przykład, raport Deloitte pokazuje, jak maszyny do cięcia tytanu wykorzystują wbudowane czujniki wibracji i monitory momentu obrotowego do przewidywania optymalnego momentu na ostrzenie diamentowych ostrzy. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie kosztownych przestojów, które mogą wynosić średnio 260 000 USD na godzinę.

Maszyny wyposażone w AI rozwiązują problemy tradycyjnych cykli konserwacyjnych, które opierają się na wcześniej obliczonych harmonogramach, pomijając kontekstowe czynniki. Predykcyjna konserwacja AI jest bardziej zaawansowana niż konserwacja reaktywna, gdzie naprawa następuje po katastrofalnej awarii maszyny.

Wykorzystanie danych historycznych przez AI w predykcyjnej konserwacji

W połączeniu z przetwarzaniem danych w czasie rzeczywistym i automatyzacją, maszyny wyposażone w AI korzystają z danych historycznych, aby lepiej zrozumieć przyczyny awarii maszyn. Rozpoznają wzorce awarii i przewidują, kiedy mogą wystąpić usterki, na podstawie warunków, w jakich miały miejsce w przeszłości.

Na przykład, samolot wyposażony w AI wykorzystuje dane historyczne do określania wzorców przegrzewania się silnika. AI potrafi przewidzieć i zapobiec przyszłym awariom, eliminując kosztowne przestoje i wynikające z nich straty. W skali przemysłowej, oznacza to znaczne oszczędności – wydłużenie żywotności sprzętu, technicy terenowi mogą skupić się na bardziej skomplikowanych problemach, a straty z powodu opóźnień produkcji są zminimalizowane.

Czy Twoje procesy logistyczne powinna wspierać sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja w logistyce ma ogromne znaczenie w zarządzaniu łańcuchami dostaw, magazynami i transportem. Sztuczna inteligencja, będąca wynikiem ciągłego postępu technologicznego, rewolucjonizuje sektor logistyki poprzez automatyzację procesów, predykcyjne analizy oraz inteligentne systemy zarządzania. Zastosowanie AI w logistyce, np. w spedycji, pozwala firmom na bardziej efektywne zarządzanie zasobami, minimalizację kosztów i przestojów oraz dostarczanie usług na wyższym poziomie.

Przykład wykorzystania AI i IoT w konserwacji maszyn ilustruje, jak te technologie mogą monitorować stan urządzeń w czasie rzeczywistym, przewidywać awarie i planować prace konserwacyjne, co minimalizuje przestoje i maksymalizuje efektywność operacyjną. Raport Deloitte pokazuje, jak maszyny do cięcia tytanu wykorzystują wbudowane czujniki wibracji i monitory momentu obrotowego do przewidywania optymalnego momentu na ostrzenie diamentowych ostrzy, co pozwala uniknąć kosztownych przestojów.

AI i IoT to nie tylko przyszłość, ale już teraźniejszość logistyki, która zmienia sposób zarządzania transportem i łańcuchami dostaw. Dzięki tym technologiom przedsiębiorstwa mogą osiągnąć wyższy poziom efektywności operacyjnej, zadowolenia klientów i konkurencyjności na rynku. AI w logistyce to klucz do trwałego wzrostu i sukcesu w nowoczesnym świecie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

KSeF w Comarch: od papieru do przewagi konkurencyjnej – wywiad z CFO

W wywiadzie z Adamem – Dyrektorem Finansowym, Głównym Księgowym i integratorem rozwiązań Comarch ERP – rozmawiamy o tym, jak KSeF zmienia obieg dokumentów, wpływa na rolę księgowości oraz może stać się realnym źródłem przewagi konkurencyjnej, a nie tylko „kolejnym obowiązkiem”. Z rozmowy dowiemy się m.in., jak wygląda dojrzałość integracji KSeF z ERP (XL, Optima), jak połączyć KSeF z DMS, jak podejść do scenariuszy awaryjnych oraz jakie konkretne kroki wykonać, by wykorzystać KSeF jako impuls do automatyzacji finansów i zakupów. Adamie, od początku powtarzasz, że dobrze wdrożony KSeF może stać się źródłem przewagi konkurencyjnej. Dlaczego widzisz w nim więcej szans niż problemów? Adam:Z perspektywy finansów – a sam jestem Dyrektorem Finansowym i Głownym księgowym- KSeF jest przede wszystkim narzędziem porządkującym dane. Kończy się era PDF-ów, ręcznej dekretacji, różnych maili i duplikatów. Dzięki temu tworzy się ogromny potencjał pod automatyzację.  Znikają problemy, które dziś są czysto operacyjne : opóźnienia, pomyłki, rozbieżne wersje dokumentów. Ksef wprowadza nowy standard, centralizacja i wysoka jakość danych to fundament pod szybszy obieg kosztów, pełną kontrolę nad zobowiązaniami, windykacją i cash flow. Uwierz mi że  problemy wdrożeniowe miną  a korzyści pozostaną na lata.  W firmach, które potrafią mierzyć koszty błędów i opóźnień, skala oszczędności jest szokująca – widziałem to już u niektórych klientów . Z punktu widzenia integratora systemów Comarch ERP, jak dziś oceniasz dojrzałość integracji z KSeF w ERP XL i Optima?  Czy to już rozwiązanie typu plug & play, czy nadal wymaga indywidualnego dopasowania do procesów firm? Adam:Integracje są już stosunkowo dojrzałe, ale nie są plug & play i w mojej ocenie nie powinny być. Każda firma ma inny obieg kosztów, inny poziom akceptacji dokumentów i inne źródła danych. Comarch dostarcza solidny fundament techniczny, ale zawsze wymaga to dopasowania do organizacji. Nic samo się nagle nie zrobi. Każde wdrożenie KSeF trzeba rozpocząć od audytu: gdzie dokument powstaje, jak jest akceptowany, jak jest opisywany i blokowany kosztowo. Jak w GECOS rozwiązaliście kwestie autoryzacji i tokenów? Czy firmy mogą bezpiecznie delegować uprawnienia bez uciążliwego podpisywania każdej faktury? Adam:Wysyłka faktur odbywa się automatycznie z poziomu ERP. Co do kosztów pojawić się mogą modele pakietowe lub za paczki dokumentów. Warto sprawdzić w Comarch lub i innych producentów szczegóły. Firmy o dużych wolumenach będą musiały dobrać optymalny model. Delegowanie uprawnień do wysyłek z modułu sprzedaży jest standardem w Comarch. Dzięki temu CFO  nie musi logować się do każdego dokumentu Z perspektywy głównego księgowego – jak KSeF wpływa na obieg dokumentów? Czy widzisz potencjał łączenia go z systemami DMS, by automatycznie wiązać faktury z zamówieniami czy dokumentami magazynowymi? Adam:KSeF pozwala automatycznie wiązać faktury z zamówieniami, PZ, WZ i workflow. Z punktu widienia księgowości oznacza to koniec ręcznej pracy i pełną kontrolę nad obiegiem dokumentów.W modelu KSeF + DMS księgowość wchodzi na znacznie wyższy poziom. Moim zdaniem to największy procesowy skok w polskich firmach od dwóch dekad. W wielu branżach faktura to tylko część procesu – są zaliczki, korekty, eksport. Czy KSeF jest technicznie gotowy na takie scenariusze? Adam:Tak, system obsługuje kluczowe scenariusze. Największe wyzwanie leży po stronie systemu ERP albo systemu F/K aby dane były spójne z procesami logistycznymi i sprzedażowymi. KSeF działa poprawnie – pytanie, czy firma działa poprawnie😊  Jeśli jest pewien bałagan procesowy , a w jakiej firmie go nie ma,  Ksef ujawni go błyskawicznie, a księgowi będą musieli na to zareagować i nie ukrywam bezpośrednio skorzystać. Coraz częściej mówi się o KSeF jako o fundamencie automatyzacji i raportowania w czasie rzeczywistym. Czy faktycznie może się stać częścią szerszej transformacji finansów w ERP? Adam:KSeF umożliwia raportowanie finansowe niemal w czasie rzeczywistym, lepszy cash flow, automatyczną dekretację i analitykę zakupów.  To przejście od księgowości retrospektywnej do powiedziałabym nawet lepszego przewidywania finansów. Zwiększy się rola księgowego bo będzie partnerem dla Zarzadu  bo decyzje finansowe w końcu są oparte na danych tu i teraz. W GECOS opracowaliście usługę pakietów wsparcia KSeF. Czym różni się od klasycznej integracji? To tylko pośrednik między ERP a KSeF, czy raczej pełne środowisko z kontrolą, archiwum i logowaniem? Adam:Rozwiązanie to można nazwać Ksef as a Service to nie tylko integracja, ale pełna usługa: monitorowanie, przechowywanie dokumentów, obsługa błędów, dashboardy i API. To outsourcing całego  procesu KSeF, a nie tylko przesyłanie faktur. Firmy nie chcą martwić się o technologię, bezpieczeństwo, update’y czy pojemność archiwów. KSeF-as-a-Service daje CFO święty spokój i w pewien spsob zabezpiecza firmę na pewno w tym pierwszym gorącym okresie poczatkowym Co dziś najbardziej blokuje pełne wdrożenia KSeF w firmach – technologia, organizacja czy może mentalność użytkowników? Adam:Zdecydowanie nastawienie uzytkowników.Ksiegowi są zawsze nieufni wobec nowych rozwiązań i mają ku temu dobre powody patrząc wstecz na wszelkiego rodzaju Nowe Łady 😊 Natomiast KSeF według mnie jest dobrze przygotowany, technologia jest gotowa, integratorzy i twórcy systemów księgowych czy ERP służą pomocą . Największym problemem jest obawa przed zmianą i konieczność uporządkowania procesówNajmocniejszy opór generuje hasło: „po co zmieniać coś, co działa?” Przecież papierowe faktury sa ok można je zawsze zeskanować  Tylko że to, co działa, często kosztuje 200 roboczogodzin miesięcznie. KSeF robi to w 2 minuty. To może być traktowane jako realne zagrozenie dla księgowych ale tak jak powiedziałem uwolniony czas sposowduje ze księgowy stanie się strategicznym partnerem do rozmow z zarządem  A co w przypadku awarii KSeF? Jak wygląda scenariusz awaryjny – czy można dalej wystawiać faktury i zsynchronizować je później bez utraty numeracji i spójności danych? Adam:Można wystawiać faktury dalej – ERP buforuje dokumenty i wyśle je po przywróceniu działania systemu. Kluczowe jest prawidłowe ustawienie numeracji i integracji. Dobre zdrożenie musi zawierać test awaryjny i politykę numeracji. Bez tego podczas pierwszego przestoju zrobi się koszmar: duplikaty, błędy, korekty, spory z klientami. Na koniec – jakie trzy kroki poleciłbyś firmom, które chcą nie tylko wdrożyć KSeF, ale wykorzystać go jako impuls do automatyzacji procesów finansowych i zakupowych? Adam: Po pierwsze warto zrobić dobry Audyt procesów finansowych i zakupowych. Zweryfikować jakie dane mamy w systemie księgowym czy ERP i ich uporządkowanie  Po drugie najlepiej zdefiniować sobie nowe procesy przy Integracja KSeF z DMS czy jakimś systemie BPM , w razie czego integratorzy na pewno pomogą , na pewno warto rozważyć dokupienie systemu DMSTo idealne ramy projektowe. Jeśli firma zrobi te trzy kroki, stopień automatyzacji wzrośnie skokowo  Jak jest rozwiązana kwestia wysyłania faktur do KSeF konkretnie  w rozwiązaniach Comarch? Mówi się o tym, że będą jakieś opłaty związane z wysłaniem FV, czy to per dokument czy jako „paczki”? Adam:Wysyłka faktur odbywa się automatycznie z poziomu ERP. Co do kosztów – pojawić się mogą modele pakietowe lub za paczki dokumentów. Firmy o dużych wolumenach będą musiały dobrać optymalny model. To sprawa mocno indywidualna 
KSeF-w-Comarch-od-papieru-do-przewagi-konkurencyjnej-–-wywiad-z-CFO
Logo firmy GECOS
zweryfikowano

0/5

GECOS

Wiodący integrator systemów ERP i CRM


Comarch ERP XL
+2
Cała Polska
40 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Meblarska, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi
Opis
Naszą misją jest ułatwiać zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez indywidualny dobór, dostosowanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych....
rozwiń