Planowanie sieci dystrybucji

Planowanie sieci dystrybucji

Czym jest sieć dystrybucji? Obejmuje ona zbiór podmiotów – przedsiębiorstw, które wspólnie realizują proces dostawy zamówienia do końcowych odbiorców. Planowanie sieci dystrybucji to bardzo czasochłonny proces, w którym musisz znaleźć właściwe proporcje między czasem potrzebnym na magazynowanie a tym, którego potrzebujesz na transport.

Ma na celu zapewnienie, aby wszystko spójnie działało na każdym etapie, a towar dotarł do końcowego odbiorcy szybko i bezproblemowo. Wszelkie zmiany w strukturze sieci mają znaczenie strategiczne.

Przy wybranej strategii przedsiębiorstwo pozostaje na lata, i ma ona wpływ na pozostałe aspekty organizacji, np. marketing. Bez dobrego rozplanowania, lub jeśli popełnisz w jego trakcie błędy, narazisz swoją firmę np. na problemy finansowe wynikające z mniejszej kontroli nad dystrybucją i na słabo funkcjonujący łańcuch dostaw. Na szczęście istnieją także odpowiednie narzędzia IT, które wspierają w procesie planowania i zwiększają efektywność procesów

Jak planować sieć dystrybucji?

Planowanie sieci dystrybucji może zająć wiele miesięcy, a nawet lat, i musi opierać się o zapotrzebowanie ostatecznych odbiorców. Dostawa dopasowana do potrzeb klientów decyduje o tym, czy łańcuch dostaw jest efektywny. Osoby biorące udział w projektowaniu, powinny zrobić to dokładnie i zwracać uwagę na nawet najdrobniejsze szczegóły.

W przeciwnym razie popełnione błędy mogą doprowadzić firmę do poważnych strat. Odbudowanie jej kondycji do poprzedniego stanu będzie wymagało ponownego zaplanowania sieci i wdrożenia jej na nowo. Jak powinien wyglądać taki proces? Przede wszystkim powinien obejmować poniższe elementy. 

Zebranie danych o obecnie funkcjonującej sieci dystrybucji

W pierwszym kroku należy skupić się na pozyskaniu i uporządkowaniu danych o tym, w jaki sposób sieć dystrybucji działa w tej chwili w firmie. Warto również zgromadzić informacje z okresów historycznych firmy. Pomocna będzie także szczegółowa analiza, której można dokonać przy wykorzystaniu narzędzi Business Intelligence, np. Tableau. Pomogą one w rzetelnej ocenie sytuacji i wyciągnięciu właściwych wniosków.

Zdefiniowanie wymagań dla sieci dystrybucji

Na podstawie pierwszego etapu procesu należy zastanowić się nad oczekiwaniami względem sieci oraz jej obsługi. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko punkt widzenia organizacji, ale także klienta, sklepu, czy centrum dystrybucji. 

Ustalenie strategii realizowania zamówień

Gdy ustalisz już wymagania dla sieci dystrybucji, możesz przejść do ustalania strategii dla realizacji zamówień. Musi ona spełniać wymagania poszczególnych odbiorców (np. klienta, sklepu), ale jednocześnie być opłacalna dla firmy. Dobrą praktyką jest wzięcie pod uwagę przyszłe możliwe kierunki rozwoju sieci dystrybucji.

Optymalizacja strategiczna

Ostatnim krokiem jest optymalizacja strategii. Pozwala na ustalenie struktury sieci dystrybucji, co przekłada się na ogólną koncepcję działania firmy, np. na decyzje marketingowe. Dodatkowo wyznacza ona ścieżkę rozwoju sieci dystrybucyjnej. Wpływ na optymalizację ma wiele czynników, takich jak liczba czy rodzaj centrów logistycznych. 

Istnieją różne sposoby projektowania sieci dystrybucji. Jedną z najpopularniejszych i najbardziej precyzyjnych jest metoda optymalizacyjna. To budowa modelu matematycznego dla skonkretyzowanego problemu planowania sieci dystrybucji, a następnie rozwiązanie go przy pomocy narzędzi optymalizacyjnych. Można stosować ją do wyznaczania liczby i lokalizacji punktów sieci dystrybucji, a także do planowania tras przewozowych. Pomaga zminimalizować koszty magazynowania oraz czas i koszty transportu.

Budowa sieci dystrybucji z wykorzystaniem metod DRP i DRP II

Do budowy sieci dystrybucji można wykorzystać DRP lub DRP II. DRP, czyli planowanie potrzeb dystrybucyjnych, to podstawowa metoda planowania. Służy do opracowania potrzeb na każdym poziomie sieci dystrybucji, a także planowania w niej transportu.

Opiera się o prognozy sprzedaży w danych jednostkach organizacyjnych, takich jak sklep lub centrum dystrybucyjne. Z kolei DRP II to rozwinięcie, umożliwiające dodatkowo uwzględnienie zasobów, które są potrzebne do dystrybucji – takich jak środki transportu, czy siła robocza. Narzędzia IT, na przykład system ERP, umożliwiają skorzystanie z DRP i DRP II.

Oprogramowanie to wspiera powyższe modele m.in. dlatego, że przechowuje wszystkie informacje, których potrzebuje do określenia, kiedy zamówić dobra u dostawcy, by dostarczono je przed wyczerpaniem zapasów pozostałych na stanie magazynowym. 

Warto stosować DRP i DRP II przy wsparciu ERP, ponieważ w ten sposób można sobie ułatwić precyzyjne planowanie zasobów dystrybucji. Metody te pozwalają na lepszą obsługę klienta i obniżenie kosztów transportu. Minimalizują zagrożenie wyczerpaniem zapasów przed dostawą, a dodatkowo mogą posiadać moduł związany z działaniami marketingowymi, mającymi zaangażować odbiorcę. Automatyzacja większości procesów przyczynia się także do wyeliminowania błędów, co przekłada się na wiele oszczędności.

Podsumowanie

Planowanie sieci dystrybucji to bardzo trudne zadanie, wymagające poświęcenia czasu i zasobów. Wypracowanie optymalnego rozwiązania potrafi zająć miesiące i nie zawsze przynosi tak dobre efekty, jakich możesz się spodziewać. Jeśli jednak upewnisz się, że wszyscy pracownicy biorący udział w projekcie są w pełni zaangażowani i dopilnujesz, aby nie popełnić zbyt wielu błędów, firma będzie mogła cieszyć się dobrze zbudowaną strategią przez kolejne lata. 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Teneum WMS wspiera zarządzanie magazynem dystrybutora artykułów biurowych

Dynamiczny rozwój działalności i poszerzanie oferty produktowej wymusiły reorganizację logistyki oraz centralizację operacji magazynowych. Wdrożenie WMS pozwoliło na automatyzację procesów, zwiększenie efektywności i eliminację błędów. Efektem było stworzenie wydajnego magazynu centralnego, który obsługuje całą sieć dystrybucji. O firmie Lobos to przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją urządzeń i materiałów biurowych, materiałów eksploatacyjnych (skanerów, drukarek, kserokopiarek itd.), a także pakowanych artykułów spożywczych oraz mebli i akcesoriów meblowych dla firm i hoteli. Posiada 10 oddziałów na terenie całej Polski – w Katowicach, Krakowie, Kielcach, Nowym Sączu, Nowym Targu, Tarnowie, Łodzi, Warszawie, Wrocławiu i Rzeszowie. Na terenie Krakowa oraz okolic towar rozwożony jest za pomocą własnej floty samochodowej. Do pozostałych rejonów Polski artykuły są wysyłane przy użyciu firmy spedycyjnej.  Z firmą Lobos Sente jako dostawca zaawansowanych systemów informatycznych współpracuje od 2007 r., kiedy to rozpoczęte zostały prace nad wdrożeniem systemu ERP. Planując zmianę oprogramowania w obszarze gospodarki magazynowej firma Lobos szukała innych dostawców zaawansowanego oprogramowania dla biznesu. Jednak ze względu na funkcje i możliwości systemu informatycznego w obszarze planowania zamówień i WMS, oferta Sente stanowiła najbardziej kompleksowe rozwiązanie. Nie bez znaczenia okazały się także dotychczasowe pozytywne doświadczenia i wieloletnia współpraca. Cele projektu Dynamiczny rozwój spółek wchodzących w skład grupy Lobos i stałe poszerzanie oferty spowodowały potrzebę zmian w obszarze logistyki i gospodarki magazynowej, a w związku z tym wdrożenie kolejnych obszarów systemu informatycznego. Do tej pory funkcjonowało jednocześnie kilka magazynów oddziałowych, jednak ze względu na koszty utrzymania składów oraz transportu zlikwidowano lub zminimalizowano ich rolę na rzecz jednego magazynu centralnego. W wybranych oddziałach firmy przechowywane są jeszcze tylko produkty ciężkie lub wielkogabarytowe o stosunkowo niskiej wartości jednostkowej (np. woda, papier, mleko, ręczniki papierowe itp.), których transport do magazynu centralnego jest ekonomicznie nieopłacalny. W związku z wprowadzanymi zmianami powstała konieczność przeorganizowania magazynu w głównej siedzibie firmy w Krakowie na magazyn centralny w taki sposób, żeby przy dotychczasowej swojej powierzchni (3600 m²) mógł przyjąć na stan i podołać obsłudze zwiększonej rotacji artykułów. Magazyn pod lupą W proces przekształceń w firmie Lobos Sente zostało zaangażowane już w momencie planowania zmian w magazynie, który miał pełnić funkcję centralnego. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń i specyfiki asortymentu został opracowany rozkład strefy odstawczej (ustawienie regałów) oraz strefy pakowania, zaplanowane ścieżki poruszania się magazynierów oraz zaprojektowane zasilenie 5-piętrowej (wys. 2,2 m) antresoli. Takie rozwiązania pozwoliły od samego początku zoptymalizować funkcjonowanie kluczowych obszarów magazynu, dzięki czemu uniknięto modyfikacji w późniejszym terminie (mogących wynikać z wniosków planowanej wówczas analizy przedwdrożeniowej oraz późniejszej implementacji systemu). Wprowadzone rozwiązania opierały się na urządzeniach przenośnych, które poprzez Wi-Fi łączą się z bazą danych systemu. Każdy magazynier jest zaopatrzony w tzw. handheld, za pomocą którego otrzymuje zlecenia magazynowe i potwierdza realizację poszczególnych zadań do wykonania. Oprogramowanie pozwala kierownikowi magazynu na tworzenie i generowanie raportów przedstawiających precyzyjne statystyki wydajności pracy każdego magazyniera. Pozwala to z jednej strony planować i decydować o organizacji pracy, jak i monitorować efektywność działań pracowników. Automatyzacja procesów Najważniejsze efekty wdrożenia systemu Teneum WMS wynikają z automatyzacji kluczowych procesów zachodzących w magazynie. Podczas swoich zadań dziesięciu magazynierów wspieranych jest przez oprogramowanie, które kieruje ich do lokacji, z których powinni pobrać dany produkt. Wybierana jest optymalna trasa ze względu na konkretne zlecenie magazynowe.  Nadzór systemu nad gospodarką magazynową pozwala w zależności od potrzeb przydzielać jednocześnie kilku pracowników do realizacji dużych zamówień. Takie rozwiązania znacznie przyspieszają proces kompletacji zamówień i przygotowania przesyłki. Automatyzacja pracy umożliwiła obsługę magazynu przez taką samą liczbę osób nawet po zwiększeniu liczby dziennych zamówień wynikających ze skierowania na skład centralny zleceń, które dotychczas były obsługiwane przez oddziały firmy. Został też wprowadzony system tzw. podwójnej kontroli, polegający na sczytywaniu (pick) za pomocą kodu kreskowego danych dotyczących pobieranego produktu z konkretnej lokacji, a następnie ponownego pick’u danego artykułu podczas przygotowywania przesyłki w strefie pakowania. W obu przypadkach przy braku kompletacji system sygnalizuje o tym i nie pozwala realizować kolejnych operacji bez skompletowania całości paczki. Dzięki współpracy urządzeń mobilnych i rozwiązań systemu możliwość pomyłek przy wysyłce do klientów została zredukowana praktycznie do zera. Kompletacja zamówień według wskazówek podawanych przez system pozwala także skrócenie czasu (z 3 godzin do 30 minut) potrzebnego do zapakowania przesyłek na samochód (własny lub spedytora). Paczki zostają zebrane i przygotowane razem według wyznaczonych tras. Inteligentne zarządzanie przesyłkami dzięki cross-dockingowi Żeby zmniejszyć liczbę magazynów oddziałowych, Lobos musiał rozwiązać problem kompletacji przesyłek ze względu na docelowe punkty odbioru – bez konieczności przepakowywania ich „po drodze” w poszczególnych oddziałach. Zgodnie z sugestiami Sente przygotowało w systemie WMS mechanizmy pozwalające na realizację zamówień według metody cross dockingu. Obecnie w narzędziu istnieje opcja otwarcia zlecenia przewozu tego typu na określony oddział. W takim przypadku poszczególne elementy (paczki) całej przesyłki już w magazynie centralnym zaadresowane zostają na docelowe miejsce odbioru (adres danego oddziału lub adres konkretnego klienta), a nie jako przesyłka w całości zaadresowana na oddział firmy, który do tej pory sam przepakowywał i rozdzielał je na potrzeby zamówień lokalnych. Ten mechanizm doskonale sprawdza się przy zamówieniach generowanych przez dużych klientów – w sytuacji, gdy np. jeden kontrahent zleca dostarczenie 250 paczek pod 100 różnych miejsc adresowych. W takim przypadku już na etapie przygotowywania przesyłki każda paczka otrzymuje etykietę zaadresowaną na wskazany adres. Po dotarciu przesyłek do oddziału Lobosu nie ma potrzeby ich przepakowywania ani adresowania – to wszystko zostało już wykonane wcześniej w magazynie centralnym. Implementacja w oprogramowaniu rozwiązań cross dockingu pozwoliła dokonać reorganizacji magazynów oddziałowych Lobosu. Pozyskane tym sposobem środki firma może przeznaczyć na inwestycje mające na celu rozwój przedsiębiorstwa i zwiększanie przewagi konkurencyjnej. Rezultaty wdrożenia Wdrożenie kolejnych obszarów systemu Teneum Sente pozwoliło firmie Lobos na reorganizację sposobu działania przedsiębiorstwa. Powstał magazyn centralny, a automatyzacja większości procesów w nim zachodzących usprawniła jego pracę tak, żeby mógł on przejąć zlecenia do tej pory realizowane przez oddziały bez konieczności zatrudniania nowych pracowników lub pracy w trybie zmianowym na tym magazynie. Obecnie system do obsługi magazynu i planowania zamówień posiada w swojej kartotece ok. 30 tys. aktywnych pozycji asortymentowych. Z tej liczby 8,2 tys. produktów rozmieszczonych jest na ok. 2,3 tys. lokacjach. Przeciętnie dziennie realizowanych jest ok. 300 przesyłek, co daje ok. 2 tys. pobrań towarów przez 10 magazynierów. Średnio jedno pobranie realizowane jest w czasie 2 minut i 24 sekund.
Obrazek wyróżniający dla 'Teneum WMS wspiera zarządzanie magazynem dystrybutora artykułów biurowych'
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń