Planowanie sieci dystrybucji

Planowanie sieci dystrybucji

Czym jest sieć dystrybucji? Obejmuje ona zbiór podmiotów – przedsiębiorstw, które wspólnie realizują proces dostawy zamówienia do końcowych odbiorców. Planowanie sieci dystrybucji to bardzo czasochłonny proces, w którym musisz znaleźć właściwe proporcje między czasem potrzebnym na magazynowanie a tym, którego potrzebujesz na transport.

Ma na celu zapewnienie, aby wszystko spójnie działało na każdym etapie, a towar dotarł do końcowego odbiorcy szybko i bezproblemowo. Wszelkie zmiany w strukturze sieci mają znaczenie strategiczne.

Przy wybranej strategii przedsiębiorstwo pozostaje na lata, i ma ona wpływ na pozostałe aspekty organizacji, np. marketing. Bez dobrego rozplanowania, lub jeśli popełnisz w jego trakcie błędy, narazisz swoją firmę np. na problemy finansowe wynikające z mniejszej kontroli nad dystrybucją i na słabo funkcjonujący łańcuch dostaw. Na szczęście istnieją także odpowiednie narzędzia IT, które wspierają w procesie planowania i zwiększają efektywność procesów

Jak planować sieć dystrybucji?

Planowanie sieci dystrybucji może zająć wiele miesięcy, a nawet lat, i musi opierać się o zapotrzebowanie ostatecznych odbiorców. Dostawa dopasowana do potrzeb klientów decyduje o tym, czy łańcuch dostaw jest efektywny. Osoby biorące udział w projektowaniu, powinny zrobić to dokładnie i zwracać uwagę na nawet najdrobniejsze szczegóły.

W przeciwnym razie popełnione błędy mogą doprowadzić firmę do poważnych strat. Odbudowanie jej kondycji do poprzedniego stanu będzie wymagało ponownego zaplanowania sieci i wdrożenia jej na nowo. Jak powinien wyglądać taki proces? Przede wszystkim powinien obejmować poniższe elementy. 

Zebranie danych o obecnie funkcjonującej sieci dystrybucji

W pierwszym kroku należy skupić się na pozyskaniu i uporządkowaniu danych o tym, w jaki sposób sieć dystrybucji działa w tej chwili w firmie. Warto również zgromadzić informacje z okresów historycznych firmy. Pomocna będzie także szczegółowa analiza, której można dokonać przy wykorzystaniu narzędzi Business Intelligence, np. Tableau. Pomogą one w rzetelnej ocenie sytuacji i wyciągnięciu właściwych wniosków.

Zdefiniowanie wymagań dla sieci dystrybucji

Na podstawie pierwszego etapu procesu należy zastanowić się nad oczekiwaniami względem sieci oraz jej obsługi. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko punkt widzenia organizacji, ale także klienta, sklepu, czy centrum dystrybucji. 

Ustalenie strategii realizowania zamówień

Gdy ustalisz już wymagania dla sieci dystrybucji, możesz przejść do ustalania strategii dla realizacji zamówień. Musi ona spełniać wymagania poszczególnych odbiorców (np. klienta, sklepu), ale jednocześnie być opłacalna dla firmy. Dobrą praktyką jest wzięcie pod uwagę przyszłe możliwe kierunki rozwoju sieci dystrybucji.

Optymalizacja strategiczna

Ostatnim krokiem jest optymalizacja strategii. Pozwala na ustalenie struktury sieci dystrybucji, co przekłada się na ogólną koncepcję działania firmy, np. na decyzje marketingowe. Dodatkowo wyznacza ona ścieżkę rozwoju sieci dystrybucyjnej. Wpływ na optymalizację ma wiele czynników, takich jak liczba czy rodzaj centrów logistycznych. 

Istnieją różne sposoby projektowania sieci dystrybucji. Jedną z najpopularniejszych i najbardziej precyzyjnych jest metoda optymalizacyjna. To budowa modelu matematycznego dla skonkretyzowanego problemu planowania sieci dystrybucji, a następnie rozwiązanie go przy pomocy narzędzi optymalizacyjnych. Można stosować ją do wyznaczania liczby i lokalizacji punktów sieci dystrybucji, a także do planowania tras przewozowych. Pomaga zminimalizować koszty magazynowania oraz czas i koszty transportu.

Budowa sieci dystrybucji z wykorzystaniem metod DRP i DRP II

Do budowy sieci dystrybucji można wykorzystać DRP lub DRP II. DRP, czyli planowanie potrzeb dystrybucyjnych, to podstawowa metoda planowania. Służy do opracowania potrzeb na każdym poziomie sieci dystrybucji, a także planowania w niej transportu.

Opiera się o prognozy sprzedaży w danych jednostkach organizacyjnych, takich jak sklep lub centrum dystrybucyjne. Z kolei DRP II to rozwinięcie, umożliwiające dodatkowo uwzględnienie zasobów, które są potrzebne do dystrybucji – takich jak środki transportu, czy siła robocza. Narzędzia IT, na przykład system ERP, umożliwiają skorzystanie z DRP i DRP II.

Oprogramowanie to wspiera powyższe modele m.in. dlatego, że przechowuje wszystkie informacje, których potrzebuje do określenia, kiedy zamówić dobra u dostawcy, by dostarczono je przed wyczerpaniem zapasów pozostałych na stanie magazynowym. 

Warto stosować DRP i DRP II przy wsparciu ERP, ponieważ w ten sposób można sobie ułatwić precyzyjne planowanie zasobów dystrybucji. Metody te pozwalają na lepszą obsługę klienta i obniżenie kosztów transportu. Minimalizują zagrożenie wyczerpaniem zapasów przed dostawą, a dodatkowo mogą posiadać moduł związany z działaniami marketingowymi, mającymi zaangażować odbiorcę. Automatyzacja większości procesów przyczynia się także do wyeliminowania błędów, co przekłada się na wiele oszczędności.

Podsumowanie

Planowanie sieci dystrybucji to bardzo trudne zadanie, wymagające poświęcenia czasu i zasobów. Wypracowanie optymalnego rozwiązania potrafi zająć miesiące i nie zawsze przynosi tak dobre efekty, jakich możesz się spodziewać. Jeśli jednak upewnisz się, że wszyscy pracownicy biorący udział w projekcie są w pełni zaangażowani i dopilnujesz, aby nie popełnić zbyt wielu błędów, firma będzie mogła cieszyć się dobrze zbudowaną strategią przez kolejne lata. 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Teneum WMS wspiera obsługę procesów logistycznych

Wrocławski operator logistyczny, LogBox, szukał rozbudowanego narzędzia do zarządzania magazynem wysokiego składowania. Zdecydował się na wdrożenie systemu WMS Teneum, który został dopasowany do charakterystyki działalności przedsiębiorstwa oraz specyfiki jej operacji, co przełożyło się na znaczący wzrost efektywności pracy magazynu. O firmieLogBox jest operatorem logistycznym z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze e-Commerce. Przedsiębiorstwo świadczy usługi w zakresie obsługi sklepów internetowych, magazynowania towarów oraz całościowej realizacji zamówień (zarówno detalicznych, jak i hurtowych), dystrybucji i transportu. Magazyn pełni także rolę centrum dystrybucyjnego, w ramach którego realizowane są procesy związane z eksportem, importem oraz dystrybucją marek własnych. Dynamiczny rozwój spowodował, że przedstawiciele firmy zaczęli poszukiwać nowych możliwości rozwoju, zwiększania efektywności i wzrostu. Warto wiedzieć, że głównym klientem LogBox jest Gunfire (GF Corp) – jeden z największych dostawców replik broni w Europie. Przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku ponad 15 lat i specjalizuje się w sprzedaży detalicznej Air Soft Guns (ASG), części i akcesoriów, sprzętu do survivalu oraz militariów. W swoim portfolio GF Corp posiada wiele rozpoznawalnych w branży marek. Poza tym firma rozwija własne brandy, które obok działalności handlowej, stanowią jeden z głównych elementów jej działalności. W tym momencie w jej ofercie znajduje się ponad 9 tysięcy produktów. Geneza projektuZe względu na szybki rozwój i nowe wyzwania firma LogBox poszukiwała systemu informatycznego, które odpowiadałoby jej rosnącym potrzebom. Dotychczasowe rozwiązanie nie było odpowiednio dopasowane do modelu biznesowego związanego z realizacją usług fulfillment, a to blokowało intensyfikację działań. Przedstawiciele firmy szukali takiego oprogramowanie, które przede wszystkim pozwoliłoby usprawnić pracę magazynu, ale też uporządkować procesy komunikacji i rozliczeń z klientami przy uwzględnieniu wyjątkowej specyfiki branży fulfilment. Ostatecznie zdecydowali się na wdrożenie WMS Teneum. Cele projektu O konieczności wdrożenia nowego systemu zadecydowało kilka głównych czynników. Przede wszystkim przeprowadzka do nowego magazynu, chęć systematycznego zwiększania jakości obsługi klientów oraz plan rozszerzenia skali świadczenia usług fulfillment. Dla przedstawicieli LogBox kluczowa była możliwość dostosowania metod zarządzania procesami magazynowymi do zróżnicowanego charakteru zamówień (hurtowe, wielopozycyjne, jednopozycyjne), jak i indywidualnych oczekiwań poszczególnych klientów odnośnie do sposobu pakowania zamówień. Główne cele, które zdefiniowane zostały na początku projektu, to: integracja z systemem ERP (Comarch XL),zwiększenie wydajności w zarządzaniu magazynem, usprawnienie i zwiększenie kontroli wysyłek. RozwiązaniaPrace rozpoczęły się po przeprowadzeniu sprintu analitycznego. Pierwszym etapem projektu była integracja z dotychczas używanym systemem ERP. Proces ten był kluczowym krokiem milowym we współpracy i stanowił pierwsze duże wyzwanie.  Drugim etapem był projekt wdrożenia systemu WMS. Istotną okolicznością, która towarzyszyła pracom projektowym, a następnie uruchomieniu systemu, była przeprowadzka do nowego, znacznie większego magazynu. LogBox zmieniał lokalizację swojego centrum dystrybucyjnego tuż przed wdrożeniem WMS. Fakt ten stanowił wyzwanie, ponieważ oprócz oczywistych trudności logistycznych związanych z transportem towaru do nowej lokalizacji oraz jego odpowiedniego rozmieszczenia, wiązał się także ze zwiększaniem skali działania firmy oraz reorganizacją procesów magazynowych. Nowa przestrzeń to 3500 m2 powierzchni, wyposażonej w regały wysokiego składowania i antresolę, w której wydzielona została dedykowana strefa pakowania. Uruchomienie systemu WMS odbyło się równolegle z przeprowadzką.   W ramach projektu zaimplementowany został szereg rozwiązań, które znacznie usprawniły działanie przedsiębiorstwa. Wśród najważniejszych można wymienić: Multipicking – rozwiązanie umożliwiające obsługę wielu zamówień w tym samym czasie. Na bazie analizy struktury zamówień, oprogramowanie łączy je w ramach jednego zlecenia zbiórki dla magazyniera. Zastosowane rozwiązania usprawniły, kompletację zamówień, pozwoliły na znaczne przyspieszenie realizacji, a także spowodowały zmniejszenie ilości pomyłek w trakcie zbiórki towarów. Zamówienia jednopozycyjne – multipicking został rozszerzony o praktykę komplementacji zamówień jednopozycyjnych. To klasyczna kompletacja jednoprzebiegowa, polegającą na zbieraniu przez magazyniera wszystkich towarów razem bez podziału na zamówienia, które następnie są dzielone przez pakującego. W razie potrzeby (w okresach pików sprzedażowych, np. w okresie przedświątecznym lub podczas Black Friday) proces ten jest włączany przez kierownika magazynu. Dzięki zastosowaniu tego  rozwiązania pracownicy mogą w efektywny sposób realizować jednocześnie dużą liczbę zamówień, oszczędzając czas i zachowując wysoki poziom wydajności swojej pracy bez względu na liczbę zamówień. Zastosowanie tej metody pozwala na znaczne przyspieszenie procesu pakowania, który w tym modelu polega  na skanowaniu jednego produktu z puli zebranych, pakowaniu go i naklejaniu etykiety drukowanej przez system. Proces jest prosty i powtarzalny. Obsługa zamówień B2C i B2B w jednym magazynie – aby usprawnić jednoczesną obsługę zróżnicowanych zamówień, system WMS automatycznie dzieli je na części, zlecając ich równoległą realizację. System analizuje zamówienia w czasie rzeczywistym, dzieli je na strefy zbiórki, a następnie konsoliduje w procesie pakowania. Takie rozwiązanie pozwala przyspieszać realizację zleceń i porządkować procesy w magazynie obsługującym zarówno klientów detalicznych, jak i hurtowych, Panel pakowania – rozwiązanie, którego podstawową rolą jest uproszczenie i przyspieszenie procesu pakowania. Pełni również rolę drugiego punktu kontroli poprawności skompletowanych zamówień, a także łącznika między magazynem i spedycją. W jednym panelu rejestrowane są parametry, wpływające na koszty oraz specyfikację dostawy – waga towaru wraz z opakowaniem i wypełniaczami (na przykład w postaci założonego z góry narzutu 5% wagi towaru) oraz wymiary. W kolejnym kroku automatycznie drukowane są odpowiednie listy spedycyjne. Przyklejenie dokumentów na paczki zamyka proces obsługi zamówień w magazynie. W efekcie proces pakowania został przyspieszony, a błędy w zamówieniach wyeliminowane. Automatyczne rozlokowanie towarów – oprogramowanie zarządza rozmieszczeniem i relokacją towarów w sposób automatyczny tak, aby proces zbiórki towarów do wydania był możliwie jak najszybszy. Ewidencja zamówień wysyłki towarów oraz awizacja przyjęć według kartoteki asortymentowej danego klienta i jego bazy odbiorców / dostawców. Dedykowane analizy – system został wzbogacony o raporty analityczne, monitorujące przebieg pracy w magazynie oraz dostarczające szeregu cennych informacji na temat efektywności poszczególnych procesów i etapów kompletacji zamówień. Narzędzie stanowi wsparcie dla kierownika magazynu, pozwalając mu obiektywnie oceniać efektywność pracy. Optymalizacja czasu realizacji zamówień – oprogramowanie WMS pomaga badać ten wskaźnik, a także pokazuje jaki procent zamówień został zrealizowany w danym czasie. Parametr ten pozwala również dopasować zasoby ludzkie do prognozowanego poziomu sprzedaży. WMS, dzięki funkcjonalnościom typu multipicking czy obsługa zamówień jednopozycyjnych pozwala na realizowanie zakładanych celów biznesowych i KPI, które zakładają realizację 98% zamówień w mniej niż 24h. Monitorowanie wydajności pracy – system WMS wspiera monitorowanie wydajności pracy, co pozwala lepiej dobrać zespół, uwzględniając umiejętności konkretnego pracownika na danym stanowisku i efektywnie planować pracę z wyprzedzeniem. Efekty Wdrażając dedykowany system WMS Teneum, firma LogBox osiągnęła: istotny i dynamiczny wzrost wydajności realizowanych dziennie linii na poziomie 233% – z 1200 na 4000, wzrost ogólnej wydajności magazynu o 300%, skrócenie czasu realizacji zamówień do jednego dnia, nawet w okresach zwiększonego popytu, obniżenie poziomu braków w wysyłanych towarach z 2-3% do poniżej 0,5% linii wysłanych w danym miesiącu, zredukowanie czasu pracy magazynierów z trzech do jednej zmiany. Jak pokazują powyższe wyniki, LogBox znacznie poprawił efektywność i wydajność procesów. Pozwoli to na kontynuację intensywnych działań rozwojowych. Co więcej, firma zyskała otwartą przestrzeń do zwiększania jakości obsługi klientów, co z sukcesami realizuje.
Teneum-WMS-wspiera-obsługę-procesów-logistycznych
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń