Koniec-wsparcia-dla-SAP-ECC

Koniec wsparcia dla SAP ECC

Koniec wsparcia technicznego dla systemu ERP SAP ECC producent zapowiedział na 2027 r. By zadbać o stabilność funkcjonowania firmy i zyskać dostęp do nowoczesnych funkcji opartych o automatyzację i AI warto już teraz zdecydować się na nowy system ERP i rozpocząć transformację. Dowiedz się jak powinien wyglądać prawidłowy proces migracji systemowej i poznaj kluczowe różnice pomiędzy oprogramowaniem S/4HANA Cloud a SAP Business One.

Koniec wsparcia dla ECC – etapy

Standardowe wsparcie techniczne od producenta(SAP) dla systemu ECC (Enterprise Central Component) zakończy się w 2027 r. Po tym terminie przedsiębiorstwa stracą dostęp do wsparcia producenta w ramach aktualizacji oprogramowania EHP (Enhancement Packages), naprawy błędów i optymalizacji (analizy zużycia zasobów, czyszczenia danych testowych czy automatyzacji), a także zarządzania systemem operacyjnym, monitoringu, audytów, tworzenia kopii zapasowych i bezpieczeństwa.

Przy wyborze płatnej opcji rozszerzonego wsparcia (Extended Maintenance) okres wspomaganego przez SAP użytkowania wydłuża się do 2030 r. Po tym okresie jakiekolwiek wsparcie dla SAP ECC będzie dostępne tylko od zewnętrznych dostawców (third-party support).

SAP Enterprise Central Component

SAP ECC to rozwiązanie ERP dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Produkt trafił na rynek w 2005 r. jako następca SAP R/3 Enterprise Edition i od tego czasu był rozwijany poprzez Enhancement Packages (EHP). System umożliwia gromadzenie danych z całej organizacji i przetwarzanie ich w jednym miejscu, a modułowa konstrukcja sprawiła, że dopasowywał się do potrzeb różnych branż. ECC stanowiło flagowy produkt ERP od SAP aż do momentu uruchomienia SAP S/4HANA w 2015. Obecnie SAP rekomenduje stopniową migrację do rozwiązań o unowocześnionej funkcjonalności dopasowanej do obecnych warunków rynkowych.

Dlaczego warto jak najwcześniej podjąć decyzję o migracji?

Właściwy wybór nowego rozwiązania, zaplanowanie transferu i wprowadzenie strategii w życie wymaga czasu i wysiłku. Lepiej nie podejmować decyzji tego kalibru pod presją i zostawić sobie komfortowy zapas czasu. Ewaluacja sytuacji firmy i dobór technologii może zająć nawet sześć miesięcy, a implementacja w zależności od złożoności procesów w firmie, pomiędzy sześć miesięcy a trzy lata. Pośpieszna implementacja może skutkować błędami, niedociągnięciami i wiążącym się z nimi długiem technicznym, a więc i konsekwencjami finansowymi.

Wraz z wygaszaniem wsparcia producenta utrzymanie SAP ECC stanie się droższe i nieprzewidywalne. Przestarzałe systemy wymagają dedykowanego wsparcia technicznego, zarówno jeśli chodzi o same rozwiązania naprawcze jak i wykwalifikowany do ich obsługi personel. System ERP pozbawiony adekwatnego wsparcia jest narażony na pogorszenie poziomu cyberbezpieczeństwa, może nie spełniać wymogów ochrony danych (RODO, HIPAA) i nie zdawać audytów.

Przy deadlinach zaplanowanych na 2027 i 2030 r. najlepiej rozpocząć cały proces już teraz.

Jak wybrać rozwiązanie? 

Nowe rozwiązanie ERP dobieramy na podstawie charakterystyki, potrzeb, strategii i aspiracji naszej firmy. Kluczowe cechy to wielkość przedsiębiorstwai branża, w której się poruszamy. Te elementy wpływają na sposób funkcjonowania firmy oraz na to jak pracownicy poruszają się w jej strukturach podczas wykonywania codziennych czynności. Istotne są też kwestie cyberbezpieczeństwa.

W perspektywie końca wsparcia technicznego dla SAP ECC, przedsiębiorstwa wciąż korzystające z tego systemu mają szereg opcji:

  • Zewnętrzne wsparcie techniczne (third-party support) – ten sam system, ale bez możliwości rozwoju funkcji, dostosowania do aktualnych potrzeb i wsparcia producenta;
  • Nowa generacja rozwiązań SAP – zależnie od potrzeb przedsiębiorstwa: SAP S/4HANACloud lub SAP Business One;
  • Zmiana dostawcy ERP – zupełnie nowy system i wiążące się z tym wyzwania.

Od ECC do nowego systemu – ścieżka migracji

Proces zmiany systemu ERP powinien przebiegać etapami, według szczegółowo wytyczonego planu obejmującego różne segmenty firmy. Podczas transformacji można pozwolić sobie na okresowe wykorzystywanie obu systemów równolegle, tak by ograniczyć ryzyko, wykrywając ewentualne problemy bez zaburzania pracy firmy. Szkolenie pracowników jest elementem kluczowym, do którego nie należy podchodzić z nadmiernym pośpiechem – dla dobrego funkcjonowania systemu jego użytkownicy muszą czuć się pewnie i w pełni akceptować zmiany.

Readiness Check

Pierwszym krokiem w procesie jest audyt środowiska ECC, rozszerzeń, integracji i jakości wykorzystywanych danych. Rzetelna ocena sytuacji pozwoli na prawidłowy wybór następnych kroków i sprawne ich przeprowadzenie. Trzeba potwierdzić, czy wykorzystywane przez przedsiębiorstwo środowisko ECC spełnia wymagania techniczne i procesowe platformy, do której chcemy się przenieść. Podstawą migracji będzie uporządkowanie danych podstawowych (master data), ich standaryzacja i czyszczenie, potwierdzenie kompatybilności rozszerzeń (custom code), a także przygotowanie harmonogramu i zasobów projektowych.

Warto także przeprowadzić pilotażowy test migracyjny.

Wybór metody migracji: Greenfield lub Brownfield

Selekcji metody dokonujemy na podstawie oceny stanu systemu – poziomu customizacji SAP i potrzeby reorganizacji.

Wybór metody Greenfield oznacza wdrożenie systemu zupełnie od nowa, z czystą konfiguracją i migracją danych.

Metoda Brownfield pozwala na zachowanie istniejących procesów i danych w ramach aktualizacji technicznej.

Metoda hybrydowa bądź selektywna łączy oba te podejścia, pozwalając na zachowanie wartościowych danych historycznych i procesów przy równoczesnej modernizacji kluczowych elementów systemu.

Customer Vendor Integration

W systemach opartych na bazie SAP HANA dane klientów i dostawców nie są rozdzielne, lecz konsolidują się jako SAP Business Partners. Proces Customer Vendor Integration jest z tego powodu obowiązkowym etapem konwersji, który pozwala na ujednolicenie struktury danych.

Automatyzacja i narzędzia wspierające migrację

Podczas transformacji systemowej można wspomagać się różnymi zautomatyzowanymi narzędziami, które sprawią, że proces będzie szybszy, tańszy i stabilniejszy. W przypadku migracji pomiędzy produktami SAP mogą to być np. pracownicy cyfrowi, gotowe raporty migracyjne oraz wykorzystanie platformy SAP BTP (Business Technology Platform), łącznika SAP Gateway czy też platform integracyjnych SAP PI/PO.

Opcja SAP S/4HANA Cloud (SAP Cloud ERP)

SAP S/4HANA Cloud to system przeznaczony dla dużych firm o strukturze korporacyjnej, najczęściej wprowadzany w podmiotach zatrudniających powyżej 1500 pracowników, przy co najmniej 500 aktywnych użytkownikach oprogramowania ERP. Użytkownicy dostają dostęp do uprawnień w ramach wąskiej specjalizacji i odpowiedniego obszaru biznesowego. Szeroki wachlarz zaawansowanych funkcji sprawia jednak, że wdrożenie systemu i jego konfiguracja to długi i pracochłonny proces. Skala przedsięwzięcia wiąże się z kosztami, również jeśli chodzi o bieżące utrzymanie.

Podczas gdy system ECC działa w oparciu o tradycyjne, relacyjne bazy danych, takie jak Oracle czy MS SQL, oraz platformę SAP NetWeaver, SAP S/4HANA Cloud (SAP Cloud ERP) opiera się wyłącznie na bazie SAP HANA w technologii  in-memory.

Dzięki wykorzystaniu interfejsu SAP Fiori pracownicy mogą obsługiwać system w ramach różnych urządzeń, w tym urządzeń mobilnych. Elastyczność i komfort codziennego użytkowania jest również zależna od szerokiego wykorzystania automatyzacji i narzędzi opartych o sztuczną inteligencję takich jak pilot AI SAP Joule.

SAP oferuje zakup licencji S/4HANA Cloud (SAP Cloud ERP)w oparciu o trzy modele, zależne od wybranego wariantu produktu:

  • On-premise – licencja wieczysta, wykupywana na własność przy regularnych opłatach za obsługę i wsparcie techniczne – wersja produktu oferuje maksymalną kontrolę nad systemem i wysoki stopień customizacji;
  • Cloud – okresowa licencja S/4HANA Cloud, płatna w oparciu o liczbę użytkowników lub inny wskaźnik – model skalowalny, ograniczona customizacja;
  • Licencja RISE with SAP – pakiet subskrypcyjny obejmujący wsparcie techniczne.

Koszty migracji do S/4HANA Cloud są zależne od rozmiaru firmy, stopnia customizacji, wybranego zakresu funkcjonalności, złożoności integracji z aplikacjami zewnętrznymi oraz formy samej migracji. Im bardziej zaawansowany proces, tym więcej środków finansowych i czasu wymaga.

Opcja SAP Business One

SAP Business One to system ERP przystosowany do potrzeb i sposobu funkcjonowania małych i średnich firm, w których będzie z niego korzystać do 500 użytkowników. Na tle bardziej złożonych rozwiązań wyróżnia go łatwość wdrożenia i obsługi oraz niższa cena. Nowoczesny interfejs i mobilność sprawiają, że pracownicy pozytywnie reagują na zmianę, co sprzyja szybszemu zwrotowi z inwestycji. Nie wymaga złożonej customizacji, a więc czas implementacji jest krótszy.

Firmy mogą wybrać pomiędzy wersją opartej na bazie SAP HANA, a wariancie opartym na serwerze Microsoft SQL (MS SQL), a także wersją on-premise lub chmurową. Produkt charakteryzuje otwarta architektura dopuszczająca liczne add-ony oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w oparciu o innowacyjną platformę SAP Business Technology Platform (BTP). Oprogramowanie jest modułowe, implementuje się tylko te elementy, które są firmie aktualnie potrzebne, a selekcję można stopniowo rozszerzać. Użytkownicy zyskują dostęp do pełnego zakresu wykupionych modułów.

Główne moduły odpowiadające na podstawowe potrzeby przedsiębiorstw:

  • Administracja – kursy walut, definicje systemowe i uprawnienia, alarmy online, import i eksport danych;
  • Księgowość – dane, konta, księga główna, dokumenty księgowe i raporty, definiowanie budżetu;
  • Szanse sprzedaży – analiza informacji o sprzedaży, raporty, szanse i etapy sprzedaży;
  • Sprzedaż – procesy sprzedaży – realizacja zleceń i dostaw, wystawianie faktur, realizacja zwrotów, wysyłka monitów do odbiorców;
  • Zakup – transakcje z dostawcami, proces zakupu, kalkulowanie cen importu z uwzględnieniem opłat celnych, kosztów transportu i ubezpieczenia, opłat, podatków i innych;
  • Partnerzy handlowi – dane podstawowe partnerów handlowych i informacje o ich działaniach, prognozy wielkości sprzedaży;
  • Banki – obsługa transakcji pieniężnych, zautomatyzowana funkcja Mechanizm płatności;
  • Gospodarka materiałowa – zarządzanie zapasami, procesy ustalania cen i pakowania, zarządzanie partiami i numerami seryjnymi;
  • Produkcja –  obsługa drzewa produktu i zleceń produkcyjnych;
  • MRP (Planowanie potrzeb materiałowych) – zarządzanie potrzebami materiałowymi w procesie produkcyjnym, funkcja Kreator planowania wspierająca definiowanie scenariuszy planowania;
  • Usługa – obsługa relacji pomiędzy przedstawicielami ds. usług serwisowych a odbiorcami, informacje o umowach serwisowych, towarach, umowach seryjnych, reklamacjach i zapytaniach odbiorców;
  • Pracownicy – dane o pracownikach firmy, zarządzanie kadrami;
  • Raporty – wewnętrzne analizy firmy, raporty magazynowe, sprawozdania finansowe i dane księgowe.

Koszty użytkowania są stabilne i łatwe do przewidzenia – cena zależy od liczby użytkowników korzystających z systemu i zakresu wdrożenia. Rozliczane jednorazowo w przypadku zakupu licencji w wersji on-premise, bądź miesięcznie w ramach subskrypcji w wariancie chmurowym. SAP Business One to produkt skalowalny, użyteczny dla firm, w których liczba pracowników i wykonywane przez nich obowiązki zmieniają się dynamicznie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

SAP Business One – cała firma w zasięgu ręki. Case Study Budokrusz

Każda firma zmaga się z unikalnym zestawem wyzwań i poszukuje jak najprostszego rozwiązania dopasowanego do napotykanych wyzwań i problemów. Musi być to system, na którym pracownicy będą mogli polegać – przez lata i całkowicie skupić się na dostarczaniu klientom jak najlepszych usług i produktów. W SUPREMIS wiemy, jak wiele może zmienić wdrożenie dopasowanego systemu ERP. W przypadku przedsiębiorstwa Budokrusz był to SAP Business One.  Wiele zadań, wiele lokalizacji – jedna firma  Budokrusz to polska firma działająca w sektorze budowlanym od 1990 r.. Przedsiębiorstwo od samego początku stawia na stały rozwój i modernizację. Dzięki temu radzi sobie w zmieniających się warunkach rynkowych i wyznacza nowe standardy w branży. Specjalizuje się w produkcji i dostawie wyrobów betonowych, a także oferuje usługi transportu ponadgabarytowego, obróbki CNC i wynajmu podnośnika koszowego. Przedsiębiorstwo jest rozproszone – na jego strukturę składają się oddziały na terenie województw mazowieckiego, łódzkiego i podlaskiego. Centrala w Odrano Woli koordynuje pracę 8 wytwórni betonu, 2 kopalni kruszyw oraz 2 fabryk: kostki brukowej i płyt dekoracyjnych, a także laboratorium, 2 mobilnych wytwórni betonu towarowego oraz serwisu samochodowego.  Block Quote Rosnący rozmiar przedsiębiorstwa i zróżnicowane jego elementów składowych stworzyły potrzebę opracowania złożonej strategii zarządzania w oparciu o szereg precyzyjnie dopasowanych mechanizmów. Uproszczenie, uporządkowanie oraz automatyzacja całego procesu zarządzania i komunikacji były kluczowe. Wprowadzone rozwiązania musiały być kompleksowe i elastyczne, a także intuicyjne i łatwe w codziennym użytkowaniu.   Wdrożenie ERP na wymiar  Odpowiedzią na rozmaite wyzwania, z którymi mierzą się pracownicy Budokrusz jest wdrażany przez SUPREMIS kompleksowy system ERP SAP Business One. Oprogramowanie umożliwia zarządzanie zasobami firmy poprzez optymalizację procesów, ich digitalizację oraz spójne koordynowanie działań każdego działu w przedsiębiorstwie.  Block Quote Rolą SUPREMIS jest:  Audyt,  Modernizacja zaplecza IT zgodnie z rygorystycznymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa,   Sprawne wdrożenie dopasowanych rozwiązań,  Pełna obsługa infrastruktury informatycznej.   Po wprowadzeniu, system jest dostępny dla użytkowników w dowolnym czasie i miejscu, z dowolnego urządzenia. Niezależnie od tego, czy zostanie zainstalowany w chmurze czy w siedzibie firmy.  Wdrożenie SAP Business One w praktyce – efekt  Rozwiązania wprowadzane na bazie SAP Business One okazały się odpowiedzią na codziennie wyzwania. Te wynikały w wiekszości z zarządzania, monitorowania i planowania pracy wielu oddziałów przedsiębiorstwa Budokrusz. Zróżnicowanie i szeroki zakres rozwiązań najlepiej ukazuje możliwości SAP Business One. Szczególnie, jeśli chodzi o personalizację zasobów platformy i przystosowanie ich do konkretnych zadań.   Pracownicy firmy Budokrusz mogą korzystać z wielu narzędzi powstałych na bazie SAP Business One, które wspierają ich w obowiązkach:  Kreator zleceń sprzedaży – w pełni obsługuje specyficzne warunki sprzedaży, różne dla poszczególnych klientów.  Dzienny plan produkcji betonu  – pozwala na planowanie i zarządzanie bieżącą praca, a także umożliwia wspieranie realizacji zamówień przez sąsiadujące ze sobą oddziały.  Kolejka do węzła – aplikacja webowa wykorzystywana do zarządzania samochodami odbierającymi beton.  Integracja systemu sterowania produkcją i dozowania surowców – klient otrzymuje bieżącą i rzetelną informację o realizowanych zleceniach.  Raportowanie – pozwala na monitorowanie bieżącej sytuacji, dostarcza prognoz kluczowych dla podejmowania decyzji.  Block Quote Szybkość działania i sprawna komunikacja między oddziałami pozwala firmie na realizację ambitnych i istotnych dla lokalnych społeczności projektów. W ostatnich latach Budokrusz brał udział w wielu projektach. Niektóre z nich to budowa całodobowego przyszpitalnego lotniska dla śmigłowców ratunkowych w Grodzisku Mazowieckim, modernizacja stacji kolejowej Warszawa Zachodnia oraz budowa parku wodnego Suntago.  Umów się na konsultację z ekspertem SUPREMIS, by dowiedzieć się, jak wiele SAP Business One może zrobić dla Twojej firmy.  Jeśli interesuje Cię usprawnianie działania Twojego przedsiębiorstwa, skontaktuj się z nami, żeby uzyskać więcej informacji.
Obrazek wyróżniający dla 'SAP Business One – cała firma w zasięgu ręki. Case Study Budokrusz'
Superemis_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

SUPREMIS

Systemy ERP dla Każdej Branży - Doświadczenie i Kompetencje


SAP Business One
+1
Mazowieckie
100 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, Dystrybucja, eCommerce, Meblarska, Produkcyjna, Spożywcza FMCG
Opis
SUPREMIS to największy Polski Złoty Partner SAP w zakresie produktu SAP Business One oraz wielokrotnie nagradzany lider w regionie Europy Centralnej i Wschodniej....
rozwiń