Jak efektywnie odzyskać pieniądze za niezapłacone faktury?

Jak efektywnie odzyskać pieniądze za niezapłacone faktury?

Firma dobrze prosperuje – przynajmniej na papierze. Za to konto świeci pustkami. Powód? Liczne nieopłacone należności. Klienci, którzy nie płacą rachunków na czas, mogą wpędzić przedsiębiorstwa w prawdziwe kłopoty.

Jak najszybciej podejmij działanie

Aby otrzymać zaległe należności, zwykle nie wystarczy rozesłać kilka upomnień. Jeżeli zaczniesz się interesować nierozliczonymi fakturami dopiero wtedy, gdy usługa została już wykonana lub towar został dostarczony, jesteś na straconej pozycji. W tym wypadku zaleca się podjęcie działań z wyprzedzeniem. Jakie kroki należy podjąć i w jaki sposób nowoczesne oprogramowanie ERP, takie jak proALPHA, wspiera Twoje działania, podsumowaliśmy tutaj:

Zaufanie jest dobre, kontrola – lepsza

Na początku współpracy z nowymi klientami bardzo trudno jest poprawnie przewidzieć ich praktyki płatnicze. Również w przypadku stałych klientów nie jest to łatwe, jeżeli np. ich zdolność kredytowa ulegnie zmianie. Aby zminimalizować ryzyko, konieczne jest regularne sprawdzanie wiarygodności kredytowej kontrahentów. Ponieważ tego typu informacje są trudne do zdobycia, zaleca się współpracę z wywiadowniami gospodarczymi. Jeszcze bardziej skuteczne jest bezpośrednie połączenie systemu ERP, poprzez interfejs, z wybraną wywiadownią gospodarczą. W ten sposób ocena wiarygodności kredytowej staje się procedurą standardową, co znacząco zmniejsza ryzyko niewywiązania się z umowy. Jest to szczególnie przydatne w przypadku transakcji zagranicznych, ponieważ ocena wiarygodności klientów zagranicznych jest zwykle dużo trudniejsza. Jeżeli ponadto dysponujesz bezpośrednim kontaktem z agencją windykacyjną, możesz również proaktywnie i automatycznie przeprowadzać oceny wiarygodności kredytowej. W przypadku ujemnego wyniku sposób płatności może poprzez workflow zostać natychmiast zmieniony na przedpłatę. W ten sposób można całkowicie wyeliminować ryzyko.

Wszystko pod kontrolą

Jeżeli firma dobrze funkcjonuje, może się zdarzyć, że kontrola wierzytelności nie będzie traktowana priorytetowo. Aby nie stracić płynności finansowej z pola widzenia, proALPHA na bieżąco udostępnia raporty dotyczące aktualnych należności. W ten sposób również dział sprzedaży zachowuje przegląd nierozliczonych pozycji klientów, ponieważ wszelkie dokumenty są zapisywane z odniesieniem do klienta. Uprzejme zwrócenie uwagi na nieuregulowaną fakturę podczas rozmowy telefonicznej jest często bardziej efektywne niż standardowe pisemne upomnienie. Ponadto każdy etap jest automatycznie dokumentowany, aby zapewnić ochronę w przypadku sporów prawnych.
Należy również pamiętać, że w przypadku profesjonalnego zarządzania należnościami upomnienia powinny być wystawiane niezwłocznie po upływie terminu płatności, a nie dopiero po dłuższym czasie. Automatyczne procesy wystawiania upomnień wspierane przez oprogramowanie mogą z łatwością przejąć to zadanie. Obowiązuje przy tym zasada, że po drugim upomnieniu – w przypadku sprawdzonych klientów ewentualnie po trzecim – należy mimo to podjąć kroki prawne.

Porządek w danych – porządek w upomnieniach

Jeżeli dane nie są rejestrowane poprawnie, najpóźniej podczas wystawiania upomnień mogą pojawić się problemy. Niekompletne numery zamówień, literówki, niedokładne dane itd., wszystko to ma negatywny wpływ na terminowe regulowanie płatności. Błędów tych można jednak uniknąć, np. poprzez zastosowanie dodatkowej usługi z chmury do sprawdzania adresów lub numerów identyfikacji podatkowej. Poprzez użycie standardowych masek podczas rejestrowania danych klientów można ponadto z łatwością rozpoznać brakujące lub błędne dane.

Szybsze osiągnięcie celu dzięki rozliczeniom częściowym

Wystawianie faktur jest często skomplikowanym zadaniem, szczególnie przy realizacji projektów. Dlatego zaleca się stworzenie podstawy do uwzględniania faktur częściowych już podczas negocjacji umów. W istocie trudniej jest wykazać pewien postęp w projekcie niż czas świadczenia pracy lub dostarczone materiały. Dzięki ustaleniu kroków milowych możliwe jest jednak wdrożenie rozliczeń opartych np. na półautomatycznych procesach workflow.

Podjęcie kroków prawnych

Jeśli wszystko inne zawiedzie, a klient nie odpowiada na upomnienia, istnieje tylko jedna możliwość: podjęcie kroków prawnych. Przedsiębiorstwa mogą wtedy samodzielnie złożyć wniosek o wydanie nakazu sądowego lub zatrudnić specjalistę. Obowiązuje przy tym ogólna zasada: w przypadku wielu faktur na niewielkie kwoty właściwym specjalistą jest agencja windykacyjna. Natomiast w przypadku pojedynczych dużych transakcji przedsiębiorstwa powinny zwracać się bezpośrednio do prawnika. W obu przypadkach elastyczny system ERP z modułami dodatkowymi pomaga zmniejszyć obciążenia administracyjne. Tylko nieliczne dane wezwania do zapłaty muszą zostać wypełnione ręcznie, a teczka klienta jednym kliknięciem myszy może zostać w całości przekazana do odpowiedniego specjalisty.

Podsumowanie

Poprzez wystawianie faktur we właściwym czasie i punktualne rozliczenia, można poprawić własną wypłacalność oraz zmniejszyć ryzyko utraty płynności finansowej. Ponieważ może to mieć pozytywny wpływ na negocjacje kredytowe z bankami, profesjonalne zarządzanie należnościami jest niezwykle ważnym elementem zarządzania ryzykiem. Za pomocą nowoczesnego systemu ERP, takiego jak proALPHA, procesy w zakresie finansów i księgowości są realizowane efektywnie i bezpiecznie. Wierzytelności są przy tym stale monitorowane, co znacząco wpływa na poprawę warunków pracy w Twoim przedsiębiorstwie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Proalpha ERP: Co oferuje firmom wersja 9.5?

Nowe standardy dla firm produkcyjnych – system klasy ERP, który integruje procesy i wspiera zrównoważony rozwój  Grupa Proalpha, jeden z wiodących dostawców systemu ERP i aplikacji biznesowych dedykowanych dla przedsiębiorstw produkcyjnych, prezentuje najnowszą wersję swojego oprogramowania  Proalpha ERP  Enterprise Resource Planning. Wersja systemu 9.5 wyznacza nowe standardy w zakresie integracji zarządzania produkcją i jakością, wykorzystania sztucznej inteligencji (AI), raportowania ESG oraz współpracy z klientami i partnerami przy wdrażaniu rozwiązań branżowych, opartych na sprawdzonych praktykach. Nowa wersja 9.5 integruje system do optymalizacji efektywności produkcji (MES) i zarządzanie jakością (CAQ) z Proalpha Business Application Suite, wznosząc tym samym sterowanie produkcją na nowy poziom. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą korzystać z płynnych procesów, od planowania produkcji, po zarządzanie jakością, a kierownicy produkcji nadzorować zlecenia produkcyjne w czasie rzeczywistym, optymalizować czas przebiegu i bezpośrednio przetwarzać wysokiej jakości dane procesowe. Innowacyjna strategia integracji i otwarta architektura Proalpha Business Application Suite pozwala na obsługę aplikacji w trybie hybrydowym, co zapewnia maksymalną elastyczność. Klienci mogą w ten sposób elastycznie wykorzystywać hybrydowe środowisko IT i tym samym stosować np. rozwiązanie MES on-premise, a system CRM w chmurze. Otwarte interfejsy umożliwiają elastyczne podłączanie istniejących systemów i realizację indywidualnych scenariuszy integracji.  System ERP Proalpha – AI i zrównoważony rozwój jako motor przełomowych innowacji w firmach produkcyjnych  Grupa Proalpha oferuje liczne aplikacje oparte na sztucznej inteligencji , gdzie usprawnienia w zakresie automatyzacji i optymalizacji procesów, stanowią znaczącą wartość dodaną. W ten sposób za pomocą analiz oraz porównania planowanych i rzeczywistych czasów produkcji możliwe jest np. wykrywanie i usuwanie nieefektywnych procesów produkcyjnych. Bardziej efektywne operacje i krótsze czasy przebiegów produkcyjnych stanowią natomiast podstawę do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku. Również kwestia zrównoważonego rozwoju ma coraz większe znaczenie dla przedsiębiorstw produkcyjnych, zarówno przez bezpośredni wpływ na funkcjonowanie firmy, jak i pośrednio, poprzez obowiązujące przepisy prawa. Nowe  funkcje ESG  w Proalpha ERP pozwalają za pomocą jednego kliknięcia obliczyć ślad węglowy (PCF) dla każdego komponentu i procesu produkcyjnego w systemie. Dzięki temu w przejrzysty i zrozumiały sposób można przedstawić, ile energii zostało wykorzystane do produkcji danego produktu i jaka emisja CO₂ przypadła na ten proces. Stanowi to decydujący krok w kierunku osiągnięcia zrównoważonej produkcji i rzetelnego wypełniania ustawowych obowiązków sprawozdawczych.  Ściślejsza współpraca i wymiana informacji z klientami – sprawdź jak szukamy lepszych rozwiązań W ramach wersji ERP 9.5 Grupa Proalpha rozwija również aktywną współpracę z klientami w produkcji jednostkowej. W społeczności użytkowników Proalpha program aktywnej wymiany doświadczeń  jest celowo wspierany poprzez grupy robocze, wizytacje i warsztaty na temat innowacji, których efektem są funkcjonalności dostosowane do potrzeb przemysłu.  Block Quote Otmar Zewald podkreśla:  „Ta filozofia współpracy stanowi podstawę do głębokiego poznania potrzeb naszych klientów. W ten sposób możemy konsekwentnie tworzyć rozwiązania, które optymalnie wspierają naszych kontrahentów i zapewniają im przewagę konkurencyjną w dłuższej perspektywie.” „W nowej wersji Proalpha zrealizowano wiele zmian, wymagań i pomysłów, które powstały wspólnie ze społecznością użytkowników.”, dodaje Thomas Schmidt, przewodniczący społeczności użytkowników Proalpha. „Klienci korzystają z większej efektywności, przejrzystości i zrównoważonego rozwoju, aktywnie kształtując transformację cyfrową. Wraz z około 150 klientami zorganizowanymi w społeczności użytkowników, poprzez liczne wydarzenia i nowatorskie formaty Proalpha stwarza ramy do opracowywania rozwiązań branżowych, ustalania strategicznych planów dalszej ewolucji produktu i promocji wymiany doświadczeń między klientami. Dzięki temu klienci są trwale włączeni w aktywny dialog dotyczący przyszłości naszych rozwiązań dla przemysłu.”  Więcej informacji na temat nowej wersji Proalpha ERP 9.5.  
Proalpha-ERP-Co-oferuje-firmom-wersja-9.5
Proalpha_logo
zweryfikowano

0/5

Proalpha

ERP dla produkcji


Proalpha
Lubuskie
1700 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Tworzywa sztuczne
Opis
Grupa Proalpha to firma funkcjonująca na rynku od 30 lat, obsługująca ponad 8 tysięcy klientów na całym świecie. System proALPHA ERP jest przeznaczony dla średnich przedsiębiorstw produkcyjnych i dostępny jest w 15 wersjach językowych....
rozwiń