Audyt-MES-Klucz-do-porządku-w-Twoim-biznesie

Audyt MES: Klucz do porządku w Twoim biznesie

Optymalna realizacja procesów w ramach Smart Factory

„Czyste” dane są podstawą funkcjonowania Smart Factory. W jaki sposób można jednak zapewnić najwyższą jakość danych i zagwarantować ich dostępność w obrębie całego przedsiębiorstwa? Z pomocą może przyjść analiza stopnia zaawansowania oferowana przez Manufacturing Execution System (MES).

Analiza stopnia zaawansowania MES

Warunkiem efektywnego funkcjonowania w firmie systemu MES, jako centralnego elementu samoorganizującego się środowiska produkcyjnego, jest wysoka jakość udostępnianych danych, które stanowią podstawę do przeprowadzania dalszych analiz wyników. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy własny system MES w połączeniu z rozwiązaniem ERP (Enterprise Ressource Planning) osiągnął już stopień zaawansowania pozwalający na cyfryzację przedsiębiorstwa. MES, jako łącznik pomiędzy top i shop floor, wzbogacony o dane logistyczne z systemu ERP, umożliwia optymalizację procesów produkcyjnych, proaktywne rozpoznawanie problemów, tworzenie wiarygodnych analiz oraz kluczowych wskaźników istotnych dla produkcji. Wymiana danych pomiędzy systemem ERP i MES następuje poprzez dwukierunkowe interfejsy. Zakres oraz sposób wymiany danych nie może jednak zostać zdefiniowany bez odpowiedniej analizy środowiska IT.

Identyfikowanie możliwości i definiowanie scenariuszy

Na podstawie rozległych funkcjonalności MES i ERP w ramach analizy stopnia zaawansowania można zidentyfikować możliwości i wypracować potencjalne scenariusze rozwiązań. W ten sposób powstaje pierwszy plan optymalizacji w zakresie wzrostu efektywności i oszczędności w produkcji. Klarowne reguły obejmujące wszystkie istotne etapy produkcji pozwalają na wypracowanie perfekcyjnie zorganizowanego sytemu przechowywania i przetwarzania danych:

  • Definiowanie jasnych celów

Pomiędzy kierownictwem, pracownikami w poszczególnych działach i dziełem IT musi być prowadzona stała, przejrzysta i konstruktywna komunikacja. Tylko w ten sposób możliwe jest stworzenie wspólnej bazy do formułowania realistycznych celów i podejmowania koniecznych działań.

  • Przegląd sytuacji

Konkretna ocena aktualnego stopnia zaawansowania MES następuje za pomocą metod Lean Manufacturing, co pozwala na redukcję niepotrzebnych etapów w procesie produkcyjnym. Ewaluacji należy poddać w szczególności przepływ materiałów, procesów i informacji w obrębie shop floor, jak również zakres gromadzonych danych oraz infrastrukturę IT. Koniczna jest identyfikacja niepotrzebnego transportu, zbędnych przesunięć personelu, urządzeń i maszyn, nadmiernych zapasów magazynowych, nieaktywnych pracowników, niewykorzystanych maszyn i akcesoriów, czy też nadprodukcji towarów. Dotyczy to zarówno marnotrawienia zasobów, jak i wykrywania nowych źródeł błędów.

  • Ustalanie priorytetów

W kolejnym kroku należy zdefiniować i udokumentować trzy do pięciu najważniejszych kwestii dla danego przedsiębiorstwa. Zaczynając od opisu problemu ten proces częściowy obejmuje funkcjonalność MES, określenie celów dla użytkowników i końcowe wdrożenie.

  • Analiza możliwości i określenie obszarów zastosowania

W kolejnym kroku następuje opis, ocena i ustalenie priorytetów dla wszystkich obszarów zastosowania MES w produkcji. Wyniki są sumowane na podstawie matrycy decyzyjnej obejmującej m.in. zwrot inwestycji (ROI), Balanced Scorecard i portfolio.

  • Tworzenie planu działania

Na podstawie wyników analizy stanu bieżącego i potencjalnego rozwoju można opracować plan działania definiujący dokładny przebieg implementacji z uwzględnieniem funkcji MES i osiągniętego stopnia zaawansowania.

  • Inicjalizacja projektu

Poprzez zastosowanie metod zarządzania projektami oraz dotychczasowych wyników audytu można przygotować i zainicjować projekt wdrożeniowy. Jednocześnie należy również zdefiniować kolejne kroki w projekcie.

Podsumowanie

Audyt MES jest warunkiem do optymalnej realizacji założeń Smart Factory. W celu uzyskania wysokiej jakości danych i wzrostu efektywności, konieczne jest przeprowadzenie analizy stopnia zaawansowania. Poprzez wykorzystanie możliwości i synergii wynikających z interakcji pomiędzy systemami MES i ERP przygotowywane są pasujące scenariusze rozwiązań. Wieloetapowy plan dotyczący przechowywania i przetwarzania danych powinien być skrupulatnie realizowany przez przedsiębiorstwa. Klarowne wytyczne mogą bowiem pozwolić firmom na optymalizację procesów produkcyjnych, proaktywne rozpoznawanie problemów oraz generowanie wiarygodnych analiz i kluczowych wskaźników.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Proalpha ERP: Co oferuje firmom wersja 9.5?

Nowe standardy dla firm produkcyjnych – system klasy ERP, który integruje procesy i wspiera zrównoważony rozwój  Grupa Proalpha, jeden z wiodących dostawców systemu ERP i aplikacji biznesowych dedykowanych dla przedsiębiorstw produkcyjnych, prezentuje najnowszą wersję swojego oprogramowania  Proalpha ERP  Enterprise Resource Planning. Wersja systemu 9.5 wyznacza nowe standardy w zakresie integracji zarządzania produkcją i jakością, wykorzystania sztucznej inteligencji (AI), raportowania ESG oraz współpracy z klientami i partnerami przy wdrażaniu rozwiązań branżowych, opartych na sprawdzonych praktykach. Nowa wersja 9.5 integruje system do optymalizacji efektywności produkcji (MES) i zarządzanie jakością (CAQ) z Proalpha Business Application Suite, wznosząc tym samym sterowanie produkcją na nowy poziom. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą korzystać z płynnych procesów, od planowania produkcji, po zarządzanie jakością, a kierownicy produkcji nadzorować zlecenia produkcyjne w czasie rzeczywistym, optymalizować czas przebiegu i bezpośrednio przetwarzać wysokiej jakości dane procesowe. Innowacyjna strategia integracji i otwarta architektura Proalpha Business Application Suite pozwala na obsługę aplikacji w trybie hybrydowym, co zapewnia maksymalną elastyczność. Klienci mogą w ten sposób elastycznie wykorzystywać hybrydowe środowisko IT i tym samym stosować np. rozwiązanie MES on-premise, a system CRM w chmurze. Otwarte interfejsy umożliwiają elastyczne podłączanie istniejących systemów i realizację indywidualnych scenariuszy integracji.  System ERP Proalpha – AI i zrównoważony rozwój jako motor przełomowych innowacji w firmach produkcyjnych  Grupa Proalpha oferuje liczne aplikacje oparte na sztucznej inteligencji , gdzie usprawnienia w zakresie automatyzacji i optymalizacji procesów, stanowią znaczącą wartość dodaną. W ten sposób za pomocą analiz oraz porównania planowanych i rzeczywistych czasów produkcji możliwe jest np. wykrywanie i usuwanie nieefektywnych procesów produkcyjnych. Bardziej efektywne operacje i krótsze czasy przebiegów produkcyjnych stanowią natomiast podstawę do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku. Również kwestia zrównoważonego rozwoju ma coraz większe znaczenie dla przedsiębiorstw produkcyjnych, zarówno przez bezpośredni wpływ na funkcjonowanie firmy, jak i pośrednio, poprzez obowiązujące przepisy prawa. Nowe  funkcje ESG  w Proalpha ERP pozwalają za pomocą jednego kliknięcia obliczyć ślad węglowy (PCF) dla każdego komponentu i procesu produkcyjnego w systemie. Dzięki temu w przejrzysty i zrozumiały sposób można przedstawić, ile energii zostało wykorzystane do produkcji danego produktu i jaka emisja CO₂ przypadła na ten proces. Stanowi to decydujący krok w kierunku osiągnięcia zrównoważonej produkcji i rzetelnego wypełniania ustawowych obowiązków sprawozdawczych.  Ściślejsza współpraca i wymiana informacji z klientami – sprawdź jak szukamy lepszych rozwiązań W ramach wersji ERP 9.5 Grupa Proalpha rozwija również aktywną współpracę z klientami w produkcji jednostkowej. W społeczności użytkowników Proalpha program aktywnej wymiany doświadczeń  jest celowo wspierany poprzez grupy robocze, wizytacje i warsztaty na temat innowacji, których efektem są funkcjonalności dostosowane do potrzeb przemysłu.  Block Quote Otmar Zewald podkreśla:  „Ta filozofia współpracy stanowi podstawę do głębokiego poznania potrzeb naszych klientów. W ten sposób możemy konsekwentnie tworzyć rozwiązania, które optymalnie wspierają naszych kontrahentów i zapewniają im przewagę konkurencyjną w dłuższej perspektywie.” „W nowej wersji Proalpha zrealizowano wiele zmian, wymagań i pomysłów, które powstały wspólnie ze społecznością użytkowników.”, dodaje Thomas Schmidt, przewodniczący społeczności użytkowników Proalpha. „Klienci korzystają z większej efektywności, przejrzystości i zrównoważonego rozwoju, aktywnie kształtując transformację cyfrową. Wraz z około 150 klientami zorganizowanymi w społeczności użytkowników, poprzez liczne wydarzenia i nowatorskie formaty Proalpha stwarza ramy do opracowywania rozwiązań branżowych, ustalania strategicznych planów dalszej ewolucji produktu i promocji wymiany doświadczeń między klientami. Dzięki temu klienci są trwale włączeni w aktywny dialog dotyczący przyszłości naszych rozwiązań dla przemysłu.”  Więcej informacji na temat nowej wersji Proalpha ERP 9.5.  
Proalpha-ERP-Co-oferuje-firmom-wersja-9.5
Proalpha_logo
zweryfikowano

0/5

Proalpha

ERP dla produkcji


Proalpha
Lubuskie
1700 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Tworzywa sztuczne
Opis
Grupa Proalpha to firma funkcjonująca na rynku od 30 lat, obsługująca ponad 8 tysięcy klientów na całym świecie. System proALPHA ERP jest przeznaczony dla średnich przedsiębiorstw produkcyjnych i dostępny jest w 15 wersjach językowych....
rozwiń