Podstawą prowadzania biznesu jest dostarczanie klientom właściwego produktu w odpowiednim miejscu i czasie. Omnichannel jest narzędziem, które pozwala obsłużyć wszystkich klientów, a także stworzyć dla nich doświadczenia związane z procesem zakupów. Odpowiednie wykorzystanie wielu kanałów sprzedaży wpływa bezpośrednio na wielkość dochodów.

Omnichannel (czyli wielokanałowość) jest rozszerzeniem koncepcji sprzedaży tzw. multichannel. Cechą wyróżniająca wielokanałowość jest zintegrowana oraz spójna sprzedaż we wszystkich kanałach. Aby omnichannel dobrze funkcjonował, niezbędne jest zwiększenie przepływu informacji w przedsiębiorstwie, jak również wśród jej partnerów. Koncepcja wielokanałowości ma również bezpośredni wpływ na proces zarządzania magazynami oraz logistyki.

Wielokanałowość jest odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku – pozwala sprawnie obsłużyć klientów hurtowych, detalicznych oraz indywidualnych. Składane przez nich zamówienia różnią się między sobą pod względem częstotliwości, ilości produktów, jak również wahań popytu na przestrzeni roku. Zarządzający magazynami, mając na uwadze te różnice, muszą podjąć decyzję, jak prowadzić magazyn, aby obsłużyć wszystkich klientów.

Omnichannel w magazynie

Magazyn wielokanałowy różni się od tradycyjnego magazynu tym, że obsługuje przychodzące zamówienia z kanałów internetowych, stacjonarnych, a także wszystkich innych możliwych. Zastosowanie strategii omnichannel w magazynie niesie za sobą następując korzyści:

• skrócony czas dostawy zamówień,
• zorganizowana współpraca na linii magazyn – odbiorca,
• różnorodne formy dostawy składanych zamówień,
• szeroka gama oferowanych produktów.

Prowadzenie e-commerce w połączeniu z rozwiązaniami płynącymi z omnichannel zapewnia klientom najlepsze doświadczenia związane z zakupami. Podejście to pomaga stworzyć doskonałą usługę dla klientów. Omnichannel pozwala ujednolicić doświadczenia online dla kupującego.

Sukces strategii omnichannel zależy od czynników, takich jak:

• punkty styku (wszystkie miejsca oraz sytuacje, w których klient ma styczność z marką),
• zachowania klientów,
• cyfrowe punkty kontaktu (momenty, w których klient bezpośrednio lub pośrednio wchodzi w kontakt z firmą, za pośrednictwem kanałów internetowych),
• wcześniejsze doświadczenia klientów z marką,
• dane i technologia.

Marki posiadające wielokanałowe platformy e-commerce notują znaczące korzyści w odniesieniu do swojej działalności. Zastosowanie omnichannel w handlu internetowym pozwala:

• Zachować spójność marki – niezależnie od tego, w jaki sposób klient dociera do marki, przekaz o niej jest zawsze taki sam.
• Lepiej zrozumieć podróż klienta – gromadzenie informacji o klientach, pochodzących z różnych kanałów, pozwala określić typy klientów, którzy są zainteresowani ofertą. Tym samym można dokonać personalizacji.
• Zwiększyć konwersje sprzedaży – posiadanie strategii omnichannel dla e-commerce pomaga w zrozumieniu zachowań klientów podczas dokonywania zakupów, a tym samym budować relacje z klientami (ma to bezpośrednie przełożenie na wolumen sprzedaży).

Trendy w omnichannel 2023

Według prognoz, w najbliższym czasie omnichannel nadal będzie się rozwijał. Wraz ze wzrostem liczby dostępnych kanałów, urządzań oraz rozwojem technologii, umożliwiającej wielokanałowe doświadczenia, rosną oczekiwania klientów.

Wybrane trendy omnichannel w 2023 roku:

1. Korzystanie z wielu kanałów podczas zakupów może przyjąć następujące formy:
• zakup online z odbiorem osobistym w sklepie,
• zakup w sklepie z dostawą do domu,
• zakup online ze zwrotem w sklepie.

2. Łańcuch dostaw kluczowym aspektem.

Klienci oczekują, że produkty będą dostępne „od ręki” zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i sklepie internetowym. Dlatego też niezbędne jest utrzymanie odpowiedniego zaopatrzenia magazynu.

3. Integracja całego systemu.

Aby system odpowiednio działał, niezbędna jest integracja głównych komponentów magazynu, punktów sprzedaży itp. Efektem tych działań jest synergia, pozwalająca na swobodny przepływ informacji.

4. Dane zyskują na znaczeniu.

Postawą każdej strategii omnichannel są dane dotyczące klientów. Im więcej danych, tym większa szansa na stworzenie doświadczeń, zachęcających klientów do powrotu. Od 2023 roku przestają istnieć pliki Cookie. Firmy uzyskają tylko te informacje o klientach, które oni sami im przekażą. Dlatego kluczowym aspektem będzie budowanie zaufania wśród klientów względem firmy.

Podsumowanie

Zastosowanie strategii omnichannel w biznesie ma niebotyczne znaczenie. Współcześni klienci chcą, aby dostosować się do ich potrzeb. Wielokanałowość sprzedaży pozwala poznać, a następnie zaspokoić ich potrzeby.