Zmiany-i-kierunki-eCommerce-w-Polsce

Zmiany i kierunki eCommerce w Polsce

Obserwując sytuację polityczno gospodarczą widzimy zmieniające się trendy i kierunki działania. Wzrost kosztów pracy, cen, energii oraz zmiany w cłach w USA powodują, że biznes znajduje się w czasach dużej niepewności. Co prawda biznes to nie strefa komfortu natomiast łączyć kropki ze sobą można dojść do pewnych wniosków, którymi chciałbym się podzielić.

Wzrost kosztów pracy

Wielu przedsiębiorców zwraca uwagę na problem z dostępem do wykwalifikowanej kadry a także dostępności osób do pracy. Rozwój AI ma zapewnić większą produktywność “białych kołnierzyków” a robotyzacja i agencji AI rozwiązać problem braku dostępności czy chęci do prac stricte magazynowych.

Duże zmiany w Allegro

Aktualny a za chwilę były Prezes Allegro pracował w Amazon. Ostatnie lata to inspirowanie się rozwiązaniami Amazon w największym polskim e-commerce. W październiku 2024 wprowadzono nowy widok oferty. Algorytm wybiera super ofertę, która zyskuje nawet 70% sprzedaży jednego produktu wśród wszystkich sprzedających. Zmieniły się zasady uzyskania superoferty - dodanie wyróżnienia do oferty zwiększa szanse na uzyskanie super oferty. Dodatkowo zmieniła się minimalna stawka CPC w allegro ADS. Co to powoduje ? Odpływ małych sprzedawców z allegro, którzy nie wytrzymują presji cenowo-kosztowej i konsolidację. W moim odczuciu allegro dąży do tego aby na platformie zostały same duże podmioty i raczej aby to byli producenci, bo tam jest największa marża w łańcuchu dystrybucji produktów. 

Zmiana ról

Temat cen sprzedaży w Polsce podlega legalizacji i producenci nie mogą “ustalać” komu sprzedają i w jakich cenach aby nie otrzymać kary z UOKiK do 10% ich rocznego obrotu za zmowy cenowe. Dystrybutorzy również “ryzykują” bo kara dotyka obydwóch stron tzww. “zmowy cenowej”. Przykładem jednej z ostatnich kar jest producent szwajcarskich ekspresów do kawy Jura. Zatem ceny na wolnym rynku powinny być takie aby dystrybutorzy byli w stanie utrzymać firmy i wygenerować zysk. Niestety w praktyce tak to nie wygląda, wielu nowych sprzedających zaczyna swoją przygodę z e-commerce od strategii niskich cen aby przyciągnąć kupujących a model dropshippingowy w którym hurtownie zapewniają logistykę dla wielu podmitów psuje rynek i rozprasza sprzedaż na wiele podmiotów. W efekcie każdy jest ofiarą systemu:

  • producent, bo mając sieć dystrybucji nie może regulować kto i za ile odsprzedaje jego towar
  • hurtownie - bo muszą starać się o nowych klientów bo ich głównym celem jest realizacja celów sprzedażowych czyli zakupowych u producentów
  • sprzedawcy - bo widząc ceny w dystrybucji tak czy siak starają się do nich dopasować aby sprzedać towar

Finalnie nikt z tej gry nie wychodzi “wygranym” dlatego widzimy 2 silne trendy: branżowe marketplace-y i sprzedaż bezpośrednia przez producentów.

Marketplace branżowe

Przy pewnej skali działalności bardziej niż wcześniej kluczowa jest marża a tabelki w excelu lubię nieustanne wzrosty. Dlatego w moim odczuciu marki takie jak np. Castorama, Black Red White, czy Morele zdecydowały się na własne marketplace-y po to zarabiać na prowizji od sprzedaży a dla sprzedających na takich marketplace model też wydaje się atrakcyjny bo te brandy przez wiele lat inwestowały w PR i generują na tyle duży ruch miesięcznie, że ten model biznesowy może być opłacalny dla wszystkich stron - marketplace-u, sprzedawcy i kupujących.

Analizując wyniki sprzedażowe i PR-owe marketplace-ów, które weszły do Polski i chciały zmniejszyć udziały Allegro w tym segmencie rynku sukcesu nie było. Np. Erli samo przyznało, że jest rentowne po 5 latach swojej działalności a na moich projektach nie udało się rozkręcić sprzedaży do takiego stopnia aby faktycznie móc mówić o dywersyfikacji struktury sprzedaży do allegro.

Zatem koncepcja marketplace-ów przez rozpoznawalne brandy ma sens bo adresuje ofertę do konkretnego segmentu rynku i może lepiej dopasować funkcjonalności do danej kategorii a każda z nich ma swoje cechy charakterystyczne, np. branża meblowa to większy nacisk na zdjęcia aranżacyjne i dostawę z wniesieniem oraz montażem gdzie globalne marketplace-y mogą aż tak się nie dopasywować swoimi rozwiązaniami jak właśnie marketplace-y branżowe.

Zmiana modelu dystrybucji

Wracając do producentów, którzy widząc mniejsze wartości zamówień od dystrybutorów czy utratę ich płynności finansowej nie mają specjalnego wyboru i muszą zacząć sprzedaż bezpośrednią.

Dystrybutorzy z kolei szukając większej marży zaczynają sami import z wschodnich fabryk.

W ten oto sposób jesteśmy świadkami jak producent staje się dystrybutorem a dystrybutor staje się producentem.

Nie jest też to dziś dla nikogo nic dziwnego gdzie widzimy oficjalny sklep marek takich jak Nike, czy Adidas oraz ich oficjalne sklepy na allegro (allegro for brands). Producenci przechodząc z sprzedaży b2b (biznes to biznes) na d2c (direct to consument) muszą pozyskać nowe kompetencje, zmienić swoje procesy a w szczególności dopasować magazyn z wysyłek paletowych na drobnicowe. Ten ostatni punkt na liście zmian jest jeszcze najłatwiejszy do rozwiązania przez outosurceing logistyki na centra logistyczne.

Wisienka na torcie - Baselinker

Myślę, że swoja cegiełkę dołożył baselinker drastycznymi podwyżkami cen dla sprzedawców, którzy generowali co najmniej 10 000 zamówień miesięcznie a dziś 5 000 zamówień miesięcznie lub 1 000 000 zł obrotu miesięcznie brutto. To powoduje, że chcą mieć u siebie dużych klientów z dużą marżą czyli kogo ? Producentów.

Łącząc z sobą wszystkie kropki widzimy, że dostęp do rynku e-commerce jest prosty natomiast jeśli wejście w ten kanał sprzedaży ma być sukcesem biznesowym to mówimy tu o dużym kapitale wejścia i dobrze opracowanej strategii wejścia właśnie po to aby po roku czy dwóch nie okazało się, że rollujemy swoje koszty goniąc faktury kosztowe bieżącymi przychodami lub poziom zysku do przychodu i brak skali jest na tyle niski, że biznes “opłaca się” zamknąć i pójść na etat.

Jeśli jesteś producentem i czytając ten artykuł czujesz, że piszę właśnie o Tobie nie czekaj aż wyniki sprzedaży całkiem Ci spadną do zera tylko zacznij działać tu i teraz transferując firmę do nowej rzeczywistości na własną rękę lub z pomocą e-commerce interim dyrektora. Myślę, że pojęcie “cyfryzacja” nigdy nie miało tak dużo na znaczeniu jak właśnie teraz

Komentarze (1)

Napisz komentarz
  • adam

    wow

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Co to jest system OMS i w jaki sposób usprawnia pracę

System OMS to skrót od order management system – czyli oprogramowanie do zarządzania sprzedażą internetową. System, którego zadaniem jest pobieranie zamówień klientów z wielu miejsc sprzedaży (sklep internetowy, allegro, Erli, Amazon etc.) i procesowanie ich w jednym ustalonym workflow. Co robi system OMS ? W zależności od systemu może on być mniej lub bardziej rozbudowany a w zasadzie modułowy. Jeśli za punkt odniesienia weźmiemy Baselinkera to mamy obszary takie jak: pobieranie zamówień wystawianie ofert sprzedaży automatyzacje kompletowanie i pakowanie tworzenie i drukowanie listów przewozowych integracje z systemami ERP API umożliwiające pobieranie i przesyłanie danych dwukierunkowo integracje z hurtowniami (pobieranie ofert, cen sprzedaży, wysyłanie zamówień) Omówmy zatem po kolei każdy z tych obszarów Pobieranie zamówień Nie ulega wątpliwości że zespół obsługi klienta potrzebuje jednego miejsca (systemu) w którym ma wgląd w wszystkie zamówienia klientów i podczas rozmów z z nimi  nie musi się przełączać między system ERP, zaplecze sklepu internetowego czy konto na allegro. W kolejnym kroku istotne jest aby każde zamówienie było procesowane dokładnie w taki sam sposób. Po pobraniu zamówienia w zależności od potrzeb i systemu mam również informacje dodatkowe takie jak: historia płatności zamówienia ilość dni na nadanie przesyłki i dostarczenie zamówienia (dostępne np. przez API z allegro i szczególnie istotne dla sprzedających na marketplace-ach) uwagi klienta do zamówienia status zamówienia historia wykonanych akcji automatycznych podgląd statusu przesyłki u kuriera (paczka nadana, w drodze, w doręczeniu, awizowana, doręczona itd.) dodatkowe informacje w tzw. polach dodatkowych do zamówienia W procesie może być też istotna funkcja rozdzielania i scalania zamówień, np. z uwagi na gabaryty przesyłek, miejsce nadania przesyłek (np. część towaru jest nadawana z magazynu własnego a część z fulfillment). Zdarza się, że dla sklepów internetowych Open Source takich jak Magento czy PrestaShop producenci systemów OMS zapewniają dodatkowe moduły, które umożliwiają rozszerzenie API sklepu internetowego i przekazywanie informacji dodatkowych takich jak punkty odbioru przesyłek z modułów kurierskich (np. od sensbit), dodatkowe informacje o wariantach w zamówieniu czy płatności za zamówienie. rys. 1 widok dostępnych wtyczek od Base dla platformy PrestaShop Wystawianie ofert sprzedaży Nie ulega wątpliwości, że jedno miejsce z którego można szybko wystawić oferty na allegro, Empik, czy inny marketplace jest wygodne. Szereg udogodnień w postaci mapowanie kategorii, domyślnych parametrów dla ofert, mapowania parametrów produktów na parametry ofert w marketplace przyspiesza pracę. Dodatkowo moduły AI wspierające tworzenie opisów czy tytułów obniżają koszty pracy nad zbudowaniem atrakcyjnej oferty sprzedaży. Początkujący Sprzedawcy nastawieni na model dropshippingu docenią integracje z hurtowniami skąd mogą automatycznie pobierać oferty, aktualizować stany magazynowe czy wysyłać swoje zamówienia klientów do realizacji z magazynu hurtowni. Osobiście nie jestem zwolennikiem tego nie skalowalnego modelu biznesowego natomiast są klienci, którzy nie wyobrażają sobie systemu OMS bez integracji z hurtownią. Po wystawieniu ofert istotna rolę odgrywa zarządzanie nimi i śledzenie błędów stąd też systemy OMS mają dostępne na swoim interfejsie akcje masowe oraz rozbudowane filtry. Najbardziej popularna akcja masowa to np. połącz oferty w wielowariantowość allegro, zmień cenę, połącz oferty z produktami z magazynu czy wystaw ofertę na nowym koncie (duplikuj). Z filtrów będą to np. pokaż aukcje z błędami czy wyłączona synchronizacja stanów magazynowych lub oferty nie powiązane z produktami w magazynie. Automatyzacje To chyba “serce” systemu OMS gdzie oszczędzamy najwięcej czasu na eliminację powtarzalnych czynności. W zależności od dostępnych opcji w danym systemie OMS możemy wdrożyć np.: jeżeli istnieje zwrot z allegro to wyślij formularz o zwrot prowizji jeśli zamówienie jest w statusie nie opłacone przez co najmniej 3 dni robocze to zmień status na anulowane a jeżeli jest jeszcze z allegro to wyślij formularz o zwrot prowizji jeśli do zamówienia istnieje dokument sprzedaży i jest to faktura i zamówienie jest z allegro to wyślij fakturę w PDF do allegro jeżeli status przesyłki u kuriera to odebrana i zamówienie nie pochodzi z marketplace to wyślij e-mail do klienta jeżeli zamówienie jest opłacone lub za pobraniem to zmień status na “do pobrania do ERP” jeżeli istnieją uwagi do zamówienia od klienta i zamówienie jest opłacone lub za pobraniem to zmień status na do wyjaśnienia w BOK jeżeli zamówienie spakował pracownik Jan Kowalski to zmodyfikuj zamówienie i dodaj w pole własne Magazynier wartość Jan Kowalski jeżeli zamówienie jest z allegro i czas do wysyłki jest ujemny to wyślij e-mail do klienta (szablon: przepraszamy za opóźnienie) jeżeli powstała przesyłka do zamówienia to wydrukuj etykietę na drukarce termicznej przypisanej do profilu pracownika jeżeli przesyłka u kuriera zmieniła status na awizo lub problem z doręczeniem to wyślij wiadomość na slack do zespołu Przykładów można oczywiście mnożyć. Każda firma jest inna. Powyższe automatyzacje są tylko pokazem możliwości jakie daje nam system OMS a tak naprawdę pozwala skalować biznes bo wzrost ilości zamówień to wzrost ryzyka błędów oraz nakładu pracy jeśli nie automatyzujemy swoich procesów. rys. 2 widok przykładowych akcji automatycznych w OMS PowerHub Kompletowanie i pakowanie Istotny moduł w procesie obsługi zamówienia. Klienci szukający alernatywy na Base (dawniej Baselinker) często pytają o asystenta pakowania, który na specjalnym ekranie wyglądającym jako dobry system POS pozwala skanować lub wpisywać ilości do spakowanych produktów, grupować zamówienia wg. lokalizacji, nazwy czy innych warunków. W przypadku OMS IDEAerp klienci otrzymują rozbudowany moduł WMS, który ma jeszcze więcej możliwości i funkcjonalności w tym natywną aplikację na kolektory dostępną w kilku wersjach językowych. rys. 3 Pakiety i aplikacja mobilna w systemie IDEAerp Tworzenie i drukowanie listów przewozowych Funkcjonalność powiązana z modułem kompletowania i pakowania. Chyba nikt już dzisiaj nie wyobraża sobie, że musi logować się do konta przewoźnika i ręcznie przepisywać dane do wysyłki a potem pobierać etykiety w pdf i drukować na drukarce. Na takim manualnym procesie można tracić wiele godzin pracy. Załóżmy, że mamy dziennie 300 zamówień i stworzenie listu i jego wydrukowanie zajmuje minutę to przekłada się to automatycznie na 300 minut czyli 5 godzin pracy dziennie co daje 0,6 etatu a to może nas kosztować nawet kilka tys. złotych miesięcznie. A co w sytuacji gdy przesyłek jest dziennie 500 lub 2 000 ? rys. 4 niebieski przycisk w szczegółach zamówienia PowerHub, dzięki któremu w ciągu kilku sekund mamy gotowy i wydrukowany list przewozowy Częstym problemem w kompletacji jest wielopaczkowość i manualna obsługa procesu. W przypadku PowerHub mamy funkcjonalność szablonów przesyłek, które możemy szybko wybrać z poziomu edycji zamówienia i praktycznie od ręki nadać list przewozowy z 2,3, czy 4 paczkami. Integracje z systemami ERP Klienci, którzy prowadzą gospodarkę magazynową i/lub sprzedaż stacjonarną najczęściej mają w firmie Subiekt GT a co za tym idzie przechowują w nim informacje o dostępnych stanach magazynowych i wystawiają dokumenty sprzedaży. W takiej sytuacji częstym pytaniem jest czy dany system OMS ma integrację z Subiekt GT, Nexo PRO, Comarch Optima, Enova czy inne rozwiązanie klasy ERP. Dostawcami integracji z ERP są najczęściej firmy zewnętrzne (integratorzy), którzy wyspecjalizowali się w łączeniu systemów ze sobą do przesyłania dwukierunkowo danych. Aktualnym i chyba największym dostawcą integracji jest RTnet czyli integratory.pl. W przypadku Baselinkera (Base) był/ jest to Sellintegro. Co warto podkreślić IDEAerp ma własną integrację z Subiekt GT i od kwietnia 2025 Nexo PRO co nie wiążę się z dodatkowymi kosztami. API umożliwiające pobieranie i przesyłanie danych dwukierunkowo Klienci z systemami ERP potrzebują integrację z OMS dlatego często pada pytanie o API i dostępną dokumentację. Producenci systemów OMS inspirowali się tym co oferował i dalej oferuje API Baselinker traktując tą dokumentację jako pewnego rodzaju “punkt odniesienia” (skoro z Base korzystało prawdopodobnie 90% sprzedawców internetowych to po co wymyślać koło na nowo ?). Oczywiście z API korzystają też niektórzy producenci systemów ERP pod kątem tworzenia etykiet logistycznych (np. Iluo integruje się z Baselinker aby tworzyć etykiety – Base zdejmuje z nich “ciężar” pisania integracji do wszystkich kurierów i pilnowania czy API danego kuriera się nie zmieniło i nadal działa). Najczęściej API powinno pozwalać na: zmianę statusu zamówienia zmianę dostępnego stanu magazynowego zmianę ceny sprzedaży dodanie dokumentu sprzedaży w formacie PDF dodawanie produktów dodawanie zamówień aktualizację zamówień tworzenie listów przewozowych pobieranie etykiet logistycznych zmianę ilości zapytań na minutę (dla dużych projektów > 500 na minutę) Integracje z hurtowniami (pobieranie ofert, cen sprzedaży, wysyłanie zamówień) Obszar głównie skierowany do sprzedawców w modelu dropshippingu gdzie bez konieczności zakupu towaru na swój magazyn a co za tym idzie kompletowaniu i pakowaniu produktu prowadzimy aktywną sprzedaż. Moje stanowisko do tego modelu biznesowego nie zmieniło się i gdy widzę system OMS z szeregiem integracji z hurtowniami (pomijam system Base) przeglądając kolejne funkcjonalności i widząc ich poziom zaawansowania widzę wyraźnie, że system nie poradzi sobie z dużym e-commerce bo celowo dostarcza funkcjonalności wystarczające sprzedawcom w dropshippingu. Zasługuje tu jednak na uwagę i podkreślenie fakt, że rozwiązanie baselinker connect wykorzystywane do wymiany danych pomiędzy producentem/ hurtownią a jego/ich klientami a nawet pomiędzy 2 firmami działającymi w ramach jednej grupy kapitałowej jest bardzo praktyczne a nie dostępne w alternatywach dla Baselinker (base). Jednym z rozwiązań alternatywnych jest integracja po API (rzadko efektywna kosztowo) lub eksport zamówień i dopasowanie pliku importu danych do konkretnego systemu OMS. Podsumowanie Dobrze wybrany i wdrożony system OMS przyniesie nam optymalizację czasu pracy na powtarzalnych czynnościach oraz ustandaryzuje sposób procesowania zamówień. Moment automatyzacji i standaryzacji jest albo na początku uruchomienia sprzedaży internetowej lub w sytuacji gdy dalsze skalowanie sprzedaży pogłębia chaos operacyjny firmy lub drenuje koszty prowadzenia działalności.  Wychodząc naprzeciw potrzebie porównania, przetestowania i wybrania systemu dla siebie przygotowaliśmy ranking i recenzje alternatyw do Baselinekra (Basepa) dostępnego pod linkiem: https://lampart.expert/ranking-alternatyw-dla-baselinkera/
Obrazek wyróżniający dla 'Co to jest system OMS i w jaki sposób usprawnia pracę'
Lampart.Expert_NEW
zweryfikowano

0/5

Lampart.Expert

Dostawca rozwiązań IT dla eCommerce


BaseLinker
+1
Cała Polska
5 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Usługi, Cyfrowa transformacja przedsiębiorstw
Opis
Pomagamy producentom i sprzedawcom internetowym ogarnąć chaos: od migracji z Baselinkera, przez automatyzację, po stworzenie e-commerce od zera. Zero bullshitów. Tylko konkretne rozwiązania, które działają....
rozwiń