Zdjęcie

Wdrożenie systemu MES – krok po kroku

Digitalizacja, Industry 4.0, Smart Factory i IoT już niebawem będą decydować o konkurencyjności w branży przemysłowej. Aby rozpocząć proces cyfryzacji, należy zacząć od działu produkcji. Jakie znaczenie w tym procesie ma system MES? W jakich etapach przebiega jego wdrożenie? O tym w dalszej części artykułu.

MES ‒ SYSTEM ZARZĄDZANIA PRODUKCJĄ

MES (od ang. Manufacturing Execution System) to oprogramowanie związane z produkcją, wspierane przez technologię informatyczną. Zapewnia ono sprawną komunikację pionową między systemem ERP zarządzającym wszystkimi procesami, a halą produkcyjną oraz usprawnia komunikację poziomą ‒ od działu przyjęć towarów do działu wysyłek w czasie rzeczywistym.

System MES jest często i prawidłowo określany jako główny system w procesie produkcyjnym, przy czym jednak to system ERP pozostaje głównym systemem w całym przedsiębiorstwie. Systemy te komunikują się ze sobą w czasie rzeczywistym, aby zapewnić odpowiednią wymianę informacji ‒ z systemu ERP do hali produkcyjnej i odwrotnie. System MES stanowi zatem podstawę do cyfryzacji procesów produkcyjnych w celu poprawy i optymalizacji działań zwiększających wartość w perspektywie długoterminowej.

 

Według VDI 5600, typowe zadania zarządzane przez system MES obejmują:

  • zarządzanie zamówieniami,
  • szczegółowe planowanie i sterowanie procesami,
  • pozyskiwanie danych,
  • zarządzanie jakością,
  • zarządzanie materiałami,
  • zarządzanie wyposażeniem,
  • zarządzanie informacją i analiza wydajności,
  • zarządzanie energią,
  • zarządzanie zasobami ludzkimi.

WDROŻENIE SYSTEMU MES ‒ ETAPY

Digitalizacja zarządzania produkcją poprzez wdrożenie systemu MES wymaga właściwego podejścia. Przede wszystkim należy określić, jakie funkcje system ma spełniać i w czym nam może pomóc. Cały proces przebiega w następujących etapach:

1.   Przygotowanie

Kluczowe znaczenie na tym etapie ma studium wykonalności i ocena ekonomiczna. Wykonuje się je na podstawie stanu obecnego, aby sprawdzić, czy zdefiniowane cele są finansowo opłacalne i technicznie wykonalne.

2.   Wybór oprogramowania

Aby wybrać oprogramowanie, trzeba wiedzieć, jakie funkcjonalności powinno ono posiadać. Dokładna specyfikacja powinna zatem zawierać nie tylko wymagania funkcjonalne, ale także opisywać procesy produkcyjne oraz sposób, w jaki działania tworzące wartość dodaną mogą zostać ulepszone i zoptymalizowane w dłuższej perspektywie przy użyciu wybranego systemu zarządzania produkcją.

Etap ten jest niezwykle ważny i zaleca się, aby zlecać sporządzenie specyfikacji profesjonaliście. Zyskamy w ten sposób pewność, że zostanie ona sporządzona znacznie szybciej, poprawne i nie będzie pozostawiać miejsca na luźną interpretację.

Na rynku dostępnych jest bowiem wiele dostawców systemów MES, z których każdy oferuje odmienne funkcjonalności. Potrzeba więc wiedzy i doświadczenia, aby wybrać optymalne rozwiązanie.

 

3.   Wdrożenie systemu zarządzania produkcją MES

Wiele firm nie ma dedykowanego działu zarządzania projektami strategicznymi. Z reguły stanowisko kierownika projektu MES zajmuje pracownik, co do którego można przypuszczać, że posiada odpowiednie umiejętności. Nie zwalnia go to jednak z codziennych obowiązków, co z kolei skutkować może powstawaniem wąskich gardeł i niedotrzymywaniem terminów.

Zapewnienie pracownikom wszechstronnego doradztwa, ukierunkowanego coachingu oraz umożliwienie im udziału w warsztatach, które pozwolą im się zaangażować we wdrożenie systemu MES, stanowi zabezpieczenie przed takimi potencjalnymi problemami.

Aby zapewnić udane wdrożenie systemu zarządzania produkcją i sprawne działanie, należy ściśle współpracować z przyszłym partnerem systemowym.

Digitalizacja przemysłu i wprowadzanie zmian przynoszących korzyści, to trudne i skomplikowane procesy. Z tego względu należy zadbać o odpowiednie ich etapowanie, które pozwoli uniknąć problemów i dokładnie skalkulować potrzeby oraz możliwości. Zasada ta dotyczy także wdrożenia systemów zarządzania produkcją, czyli MES.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

AI standardem w polskim biznesie. Wszystkie firmy planują wdrożenie w ciągu dwóch lat

Sztuczna inteligencja przestaje być futurystycznym hasłem, a staje się realnym narzędziem transformacji biznesowej. Z najnowszego badania IFS Polska wynika, że wszystkie ankietowane firmy planują wdrożenie rozwiązań AI w ciągu najbliższych dwóch lat, a już dziś blisko 65% dużych przedsiębiorstw aktywnie korzysta z tej technologii. Raport „Sztuczna inteligencja w firmach – między innowacją a rzeczywistością” został przygotowany przez IFS Polska na podstawie badania przeprowadzonego wśród 150 polskich firm o przychodach przekraczających 400 mln zł rocznie, reprezentujących m.in. sektor produkcyjny i energetyczny. Wyniki pokazują, że AI z roli testowe weszła w etap masowej adopcji, ale wciąż towarzyszy temu strategiczny chaos – tylko 17% firm ma spójną strategię wdrażania AI. Block Quote I w praktyce – firmy stawiają na efektywność i szybki zwrot z inwestycji Najczęściej wdrażane rozwiązania koncentrują się wokół obsługi klienta (14,7%), automatyzacji procesów biznesowych (13,5%) oraz obszaru finansów (12,6%), co pokazuje, że organizacje wybierają technologie o wysokim i szybkim ROI. Jednocześnie coraz większą rolę odgrywa AI w obszarze ESG – m.in. w redukcji emisji CO₂, optymalizacji zużycia energii i etycznym zarządzaniu danymi. Aż 23% firm wykorzystuje AI do analiz ryzyka i poprawy bezpieczeństwa pracy, co pokazuje rosnącą świadomość odpowiedzialności technologicznej. Block Quote Największe bariery? Koszty i brak strategii Pomimo ogromnego potencjału, firmy wciąż napotykają na bariery – przede wszystkim wysokie koszty wdrożenia i utrzymania systemów AI (36,7%), a także brak odpowiednich kompetencji cyfrowych i trudności z integracją technologii z istniejącymi systemami. Firmy jasno wskazują, co może przyspieszyć adaptację AI: obniżenie kosztów (27%), rozwój infrastruktury technologicznej (18,7%) i dostęp do gotowych rozwiązań chmurowych (12%). Block Quote Perspektywa rynku: AI stanie się standardem w ciągu 3–5 lat Zaledwie 8% firm uważa, że AI jest już standardem w ich branży, ale aż 84% przewiduje, że stanie się nim w ciągu najbliższych pięciu lat, z czego największa grupa (52%) wskazuje horyzont 3–5 lat. Block Quote
AI-standardem-w-polskim-biznesie.-Wszystkie-firmy-planują-wdrożenie-w-ciągu-dwóch-lat
Logo firmy IFS
zweryfikowano

4/5(2 głosów)

IFS


IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń