Zdjęcie

Wdrożenie systemu MES – krok po kroku

Digitalizacja, Industry 4.0, Smart Factory i IoT już niebawem będą decydować o konkurencyjności w branży przemysłowej. Aby rozpocząć proces cyfryzacji, należy zacząć od działu produkcji. Jakie znaczenie w tym procesie ma system MES? W jakich etapach przebiega jego wdrożenie? O tym w dalszej części artykułu.

MES ‒ SYSTEM ZARZĄDZANIA PRODUKCJĄ

MES (od ang. Manufacturing Execution System) to oprogramowanie związane z produkcją, wspierane przez technologię informatyczną. Zapewnia ono sprawną komunikację pionową między systemem ERP zarządzającym wszystkimi procesami, a halą produkcyjną oraz usprawnia komunikację poziomą ‒ od działu przyjęć towarów do działu wysyłek w czasie rzeczywistym.

System MES jest często i prawidłowo określany jako główny system w procesie produkcyjnym, przy czym jednak to system ERP pozostaje głównym systemem w całym przedsiębiorstwie. Systemy te komunikują się ze sobą w czasie rzeczywistym, aby zapewnić odpowiednią wymianę informacji ‒ z systemu ERP do hali produkcyjnej i odwrotnie. System MES stanowi zatem podstawę do cyfryzacji procesów produkcyjnych w celu poprawy i optymalizacji działań zwiększających wartość w perspektywie długoterminowej.

 

Według VDI 5600, typowe zadania zarządzane przez system MES obejmują:

  • zarządzanie zamówieniami,
  • szczegółowe planowanie i sterowanie procesami,
  • pozyskiwanie danych,
  • zarządzanie jakością,
  • zarządzanie materiałami,
  • zarządzanie wyposażeniem,
  • zarządzanie informacją i analiza wydajności,
  • zarządzanie energią,
  • zarządzanie zasobami ludzkimi.

WDROŻENIE SYSTEMU MES ‒ ETAPY

Digitalizacja zarządzania produkcją poprzez wdrożenie systemu MES wymaga właściwego podejścia. Przede wszystkim należy określić, jakie funkcje system ma spełniać i w czym nam może pomóc. Cały proces przebiega w następujących etapach:

1.   Przygotowanie

Kluczowe znaczenie na tym etapie ma studium wykonalności i ocena ekonomiczna. Wykonuje się je na podstawie stanu obecnego, aby sprawdzić, czy zdefiniowane cele są finansowo opłacalne i technicznie wykonalne.

2.   Wybór oprogramowania

Aby wybrać oprogramowanie, trzeba wiedzieć, jakie funkcjonalności powinno ono posiadać. Dokładna specyfikacja powinna zatem zawierać nie tylko wymagania funkcjonalne, ale także opisywać procesy produkcyjne oraz sposób, w jaki działania tworzące wartość dodaną mogą zostać ulepszone i zoptymalizowane w dłuższej perspektywie przy użyciu wybranego systemu zarządzania produkcją.

Etap ten jest niezwykle ważny i zaleca się, aby zlecać sporządzenie specyfikacji profesjonaliście. Zyskamy w ten sposób pewność, że zostanie ona sporządzona znacznie szybciej, poprawne i nie będzie pozostawiać miejsca na luźną interpretację.

Na rynku dostępnych jest bowiem wiele dostawców systemów MES, z których każdy oferuje odmienne funkcjonalności. Potrzeba więc wiedzy i doświadczenia, aby wybrać optymalne rozwiązanie.

 

3.   Wdrożenie systemu zarządzania produkcją MES

Wiele firm nie ma dedykowanego działu zarządzania projektami strategicznymi. Z reguły stanowisko kierownika projektu MES zajmuje pracownik, co do którego można przypuszczać, że posiada odpowiednie umiejętności. Nie zwalnia go to jednak z codziennych obowiązków, co z kolei skutkować może powstawaniem wąskich gardeł i niedotrzymywaniem terminów.

Zapewnienie pracownikom wszechstronnego doradztwa, ukierunkowanego coachingu oraz umożliwienie im udziału w warsztatach, które pozwolą im się zaangażować we wdrożenie systemu MES, stanowi zabezpieczenie przed takimi potencjalnymi problemami.

Aby zapewnić udane wdrożenie systemu zarządzania produkcją i sprawne działanie, należy ściśle współpracować z przyszłym partnerem systemowym.

Digitalizacja przemysłu i wprowadzanie zmian przynoszących korzyści, to trudne i skomplikowane procesy. Z tego względu należy zadbać o odpowiednie ich etapowanie, które pozwoli uniknąć problemów i dokładnie skalkulować potrzeby oraz możliwości. Zasada ta dotyczy także wdrożenia systemów zarządzania produkcją, czyli MES.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

IFS Connect 2025: Nagrody Business Transformation Awards – Uznanie dla Liderów Transformacji Cyfrowej

Podczas konferencji IFS Connect 2025 w Polsce przyznano prestiżowe nagrody Business Transformation Awards, którymi IFS honoruje swoich klientów wyróżniających się na drodze transformacji cyfrowej. Wyróżnienia te są dowodem uznania dla firm, które z powodzeniem wdrażają nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania, zwiększając swoją efektywność i konkurencyjność. Block Quote Kategoria: Business Transformation Leader W tej kategorii przyznano aż trzy nagrody, co jest wyjątkową sytuacją. Zwyciężyli: Grupa Kęty – za skuteczne wdrożenie pierwszej fazy systemu IFS Cloud, które stało się fundamentem ich cyfrowej transformacji. Nagrodę odebrał Pan Roch Jasiaczek. Wuteh – za zdolność do adaptacji i transformacji biznesowej, w tym optymalizację procesów i zwiększenie efektywności. Nagrodę odebrał Pan Paweł Kuliński. ZPAS – za kompleksowe wdrożenie IFS Cloud, obejmujące wszystkie kluczowe obszary działalności firmy, od produkcji po finanse. Nagrodę odebrał Pan Paweł Mierzejewski. Image Slider Kategoria: Innovative Business Nagrodę otrzymała firma GZ Media z Czech, największy producent płyt winylowych na świecie. Dzięki wdrożeniu IFS Cloud firma znacząco usprawniła swoje operacje, zwiększając efektywność i elastyczność biznesową. Nagrodę odebrał Josef Bouska. Kategoria: Implementation Excellence Nagrodę w tej kategorii zdobyła firma Kilargo za profesjonalne zarządzanie procesem wdrożeniowym, który umożliwił transformację operacyjną w sektorze Food and Beverage.  Nagrodę odebrała Dyrektor Finansowa Monika Słowińska. Kategoria: Reference Client of the Year Nagrodę przyznano firmie Gamet za skuteczne zarządzanie procesami produkcyjnymi i sprzedażowymi oraz aktywne dzielenie się doświadczeniami z innymi firmami. Nagrodę odebrał Sebastian Rowiński. Kategoria: Digital Transformation Architect Laureatem tej kategorii została firma KAN, lider w branży nowoczesnych rozwiązań instalacyjnych, wyróżniona za odważną transformację cyfrową z wykorzystaniem IFS Cloud. Nagrodę odebrał Łukasz Urbaniak. Nowa Kategoria: IFS Brand Ambassador W 2025 roku IFS wprowadził nową kategorię – IFS Brand Ambassador. Pierwszym laureatem tej nagrody został Arkadiusz Szafrański z firmy Mikomax, wyróżniony za wyjątkowe zaangażowanie i promowanie wartości IFS. IFS rozwija, wdraża i wspiera zaawansowane rozwiązania technologiczne wspierające cyfrową transformację firm na całym świecie. Dzięki innowacyjnym produktom, takim jak IFS Cloud, wspiera klientów w optymalizacji procesów biznesowych i zwiększaniu efektywności.
Obrazek wyróżniający dla 'IFS Connect 2025: Nagrody Business Transformation Awards – Uznanie dla Liderów Transformacji Cyfrowej'
Logo firmy IFS
zweryfikowano

4/5(2 głosów)

IFS


IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń