Sztuczna-inteligencja_-a-zaufanie-–-chcemy-AI_-jednak-nie-ufamy-jej-do-końca-oraz-martwimy-się-o-j

Sztuczna inteligencja a zaufanie – chcemy AI, jednak nie do końca jej ufamy i martwimy się o jej etyczność

Prawie połowa zespołów obsługi klienta, ponad dwie piąte sprzedawców i jedna trzecia marketerów twierdzi, że w pełni wdrożyła sztuczną inteligencję (AI) w celu usprawnienia swojej pracy. Jednak aż 77% liderów biznesowych powołuje się na budzące wątpliwości kwestie związane z zaufanymi danymi i etyką, które mogą doprowadzić do zatrzymania ich wdrożeń – wynika z opublikowanych właśnie badań Salesforce.

W raporcie „Trends in AI for CRM” przeanalizowano statystyki z kilku badań i stwierdzono, że firmy obawiają się sytuacji, w której przegapią możliwości, jakie stwarza generatywna sztuczna inteligencja, jeśli dane leżące u podstaw dużych modeli językowych (LLM) nie będą oparte na ich własnych, zaufanych rejestrach klientów. Jednocześnie respondenci wyrazili ciągłe obawy dotyczące braku jasnej polityki firm w zakresie etycznego wykorzystania tej innowacji, a także złożonego krajobrazu dostawców LLM, który wpłynął na to, że aż 80% przedsiębiorstw korzysta z wielu modeli.

Sztuczna inteligencja jest najbardziej znaczącą technologią naszych czasów, a jedna z prognoz przewiduje zysk netto w wysokości ponad 2 bilionów dolarów w nowych przychodach biznesowych do 2028 roku tylko od Salesforce i jego sieci partnerów. W miarę jak przedsiębiorstwa z różnych branż rozwijają swoje strategie AI, liderzy w działach zorientowanych na klienta, takich jak sprzedaż, obsługa i marketing, chętnie wykorzystują AI do zwiększania wewnętrznej wydajności i rewolucjonizowania doświadczeń klientów.

Inne kluczowe wnioski z raportu Trends in AI for CRM obejmują:

Brak zaufanych danych może hamować ambicje AI. Chociaż raport wykazał, że wskaźniki przyjęcia sztucznej inteligencji mają gwałtownie wzrosnąć, tylko 10% osób w pełni ufa sztucznej inteligencji przy podejmowaniu decyzji. Do tego aż 59% organizacji stwierdziło, że brakuje im ujednoliconych strategii danych, które zwiększają niezawodność i dokładność sztucznej inteligencji.

Entuzjazm pracowników wobec sztucznej inteligencji wyprzedza politykę organizacyjną. 80% osób, które korzystały ze sztucznej inteligencji w pracy, stwierdziło, że zwiększa ona ich produktywność, co jest kluczowym czynnikiem przyspieszającym wdrażanie sztucznej inteligencji wśród pracowników. Jednak tylko 21% ankietowanych zatrudnionych stwierdziło, że ich firma jasno określiła zasady dotyczące zatwierdzonych narzędzi i przypadków użycia. Pracownicy nie czekają na wprowadzenie tych zasad, a wielu z nich korzysta z niezatwierdzonych (55%) lub wyraźnie zakazanych (40%) narzędzi. Co więcej, 69% wskazało, że ich pracodawcy nie zapewnili szkoleń na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w ich miejscu pracy.

Zaufanie, bezpieczeństwo danych i przejrzystość są podstawą udanej sztucznej inteligencji. Według raportu, 74% ogółu populacji jest zaniepokojonych nieetycznym wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Firmy, które koncentrują się na kontroli użytkownika końcowego, mają najsilniejszą pozycję do budowania zaufania klientów podczas tworzenia strategii AI, a 56% respondentów tego samego badania zasygnalizowało swoją otwartość na AI w takich okolicznościach.

Perspektywa eksperta

„To kluczowy moment dla świata, ponieważ liderzy biznesowi z różnych branż szukają sztucznej inteligencji, aby odblokować wzrost i wydajność biznesu oraz lojalność klientów” – powiedziała Clara Shih, CEO Salesforce AI. „Ale sukces wymaga znacznie więcej niż tylko wdrożenia modelu LLM. Implementacje korporacyjne, aby odnieść sukces w działaniu, potrzebują zaufanych danych, kontroli dostępu użytkowników, wyszukiwania wektorowego, ścieżek audytu, maskowania danych, niskokodowych kreatorów i płynnej integracji interfejsu użytkownika. Salesforce łączy wszystkie te elementy dzięki platformie Einstein 1, chmurze danych, oprogramowaniu Slack oraz dziesiątkom konfigurowalnych, gotowych podpowiedzi i działań oferowanych w naszych chmurach” – dodaje ekspertka.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Obywatele chcą sztucznej inteligencji w administracji publicznej

Zaufanie do instytucji publicznych od lat pozostaje na niskim poziomie. Nowe badania Salesforce pokazują, że agenci AI mogą pomóc je odbudować. Obywatele na całym świecie są zgodni, że usługi publiczne wymagają usprawnień. 40% z nich napotyka trudności w kontaktach z administracją, a ponad 1/3 nie zna dostępnych rozwiązań ułatwiających kontakt. Tymczasem badania wskazują na ogromne poparcie dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – aż 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z urzędami. Pojawienie się agentów AI daje administracji publicznej wyjątkową szansę na odbudowę zaufania obywateli poprzez usprawnienie usług i skrócenie czasu odpowiedzi. W obliczu ograniczonych budżetów agenci mogą wspierać pracę urzędników, poprawiając jakość obsługi – bez konieczności zwiększania liczebności personelu. Społeczne oczekiwania wobec poprawy usług publicznych 40% respondentów twierdzi, że kontakt z administracją publiczną, gdy mają pytania lub potrzebują pomocy, jest trudny. Mniej niż połowa badanych uważa, że łatwo jest zrozumieć, jakie usługi publiczne (42%) i programy pomocowe (46%) są dla nich dostępne. Obywatele wskazują, że najważniejsze usprawnienia w zakresie świadczenia usług publicznych to: Zmniejszenie liczby kroków potrzebnych do załatwienia sprawy. Szybsze reagowanie na ich potrzeby. Obywatele chętni do korzystania z agentów AI 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z administracją publiczną. Największą otwartość na takie rozwiązania wykazują obywatele Brazylii, Hiszpanii, Singapuru i Włoch, co stwarza tym krajom możliwość przetarcia szlaków w erze agentów AI. Respondenci na całym świecie jako najważniejsze aspekty korzystania z agentów AI w sektorze publicznym wskazali: 47% – zapewnienie dostępu do informacji i usług 24/7, 44% – pomoc w sprawnym korzystaniu z zasobów administracji, 40% – ograniczenie liczby stron internetowych i kroków potrzebnych do załatwienia sprawy. Block Quote Metodologia Salesforce przeprowadził podwójnie anonimowe badanie wśród ogólnej populacji w okresie od 27 listopada 2024 r. do 9 stycznia 2025 r. Łączna wielkość próby wyniosła 11 750 dorosłych z Australii, Brazylii, Kanady, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Niderlandów, Nowej Zelandii, Norwegii, Singapuru, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Obywatele-chca-sztucznej-inteligencji-w-administracji-publicznej

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń