System-ERP-w-przemyśle-meblarskim

System ERP w przemyśle meblarskim

Produkcja mebli w Polsce należy do najważniejszej gałęzi naszej gospodarki, a eksport osiąga wartość kilkunastu miliardów złotych. Polskie meblarstwo przeżywa rozkwit i zyskuje uznanie na rynku międzynarodowym.

Producenci mebli, aby sprostać oczekiwaniom klientów coraz chętniej wychodzą z ofertą stworzenia produktu na życzenie klienta, w atrakcyjnej cenie. Jak osiągnąć efektywność kosztową i optymalne rezultaty? Poznaj system ERP proALPHA.

Wymaganą efektywność kosztową można osiągnąć tylko wtedy, gdy określi się standardy swojej produkcji i sprawi, że procesy będą spójne. W przypadku produkcji projektowej i zleceniowej, istnieje potrzeba integracji systemów CAD z systemem ERP. Jest to szczególnie ważne, kiedy rynek wymaga tworzenia nowych kolekcji i wzorów. W sytuacji, gdy chcemy jak najszybciej wprowadzić te zmiany do produkcji, przy minimalizacji i przyspieszeniu pracy, istotne jest przeniesienie informacji z systemu CAD do ERP.

Do systemu ERP można przenieść nie tylko rysunki, ale także cechy wyrobów, które mogą nam posłużyć do budowania marszrut technologicznych i optymalizacji produkcji. W systemie proALPHA, czyni się to za pomocą modułu proALPHA CA-Link, który wyznacza nowe standardy w integracji procesów biznesowych. Umożliwia on połączenie większości obecnych na rynku systemów CAD z systemem ERP proALPHA.

Z użytkowanego przez siebie środowiska CAD, konstruktorzy mają dostęp online do danych (np. podzespołów i rysunków), zgromadzonych w systemie proALPHA. Oznacza to, że mogą swobodnie korzystać ze wszystkich potrzebnych informacji – takich jak wymiary, dostępność oraz termin dostawy. Ponadto, konstruktorzy, zapisując efekt swojej pracy w postaci rysunków i struktur produktów, bezpośrednio dodają dane do centralnej bazy danych. Tym samym, CA-Link umożliwia automatyczne oraz spójne zarządzanie danymi konstrukcyjnymi, a modele geometryczne tworzone są w systemie CAD.

Na podstawie integracji systemów CAD i ERP, proALPHA przejmuje główne zadania systemów Product Data Management (PDM) i Product Lifecycle Management (PLM) oraz dokumentuje cały cykl życia produktu – od momentu jego powstania, aż do sprzedaży.

Integracja pracy kluczem do optymalizacji produkcji 

Istotnym wynikiem procesu projektowania są struktury produktów (BOM). Służą one nie tylko do udokumentowania wszystkich wymaganych komponentów, ale są również potrzebne w wielu innych działach przedsiębiorstwa – takich jak zakupy, przygotowanie do pracy czy produkcja. Dotychczas struktury produktów często musiały być wielokrotnie rejestrowane, a także poprawiane. Dzięki integracji CA-Link z proALPHA, są one tworzone bezpośrednio z modelu CAD. Dział konstrukcji sprawdza jednocześnie, które elementy i w jakim czasie są przekazywane do proALPHA. Co więcej, w strukturach produktów można rejestrować także pozycje, które nie są modelowane w systemie CAD – na przykład oleje lub farby.

Warto zaznaczyć, że wszystkie te zmiany są udostępniane innym działom jeszcze przed ich zatwierdzeniem. Automatyczne przekazywanie struktur produktów, w szczególności wtedy, gdy komponenty mają długie czasy dostaw lub podlegają złożonym procesom planowania produkcji, jest ogromną zaletą, ponieważ umożliwia sprostanie coraz krótszym terminom realizacji.

Struktury produktów mogą być wyświetlane w formie tabelarycznej, a także wizualizowane jako interaktywny model 3D, który wyświetla się pracownikom innych działów w przeglądarce. Osoba z działu zakupów może obracać taki model 3D na swoim ekranie, mierzyć go, podświetlać lub w razie potrzeby ukrywać komponenty.

Automatyzacja zamówień personalizowanych 

Kolejnym wyzwaniem, przed którym stają producenci mebli, są klienci pragnący otrzymywać produkt indywidualny, nowoczesny, spersonalizowany. W tym przypadku szczególnie ważnym elementem jest personalizacja produktu, czyli dopasowanie wymiarów, koloru i innych cech produktu do wytycznych klienta.

Jednocześnie zainteresowani oczekują od producenta mebli szybkich informacji: czy taki produkt jest możliwy realizacji, ile będzie kosztował oraz na kiedy będzie wykonany. Z kolei producenci w odpowiedzi na bodziec chcą w szybki sposób i bez konieczności pracy konstruktora spełnić oczekiwania klientów, przenosząc je na zlecenia produkcyjne. Jak to uczynić?

Aby było to możliwe, niezbędne jest narzędzie, które zamieni oczekiwania klientów w indywidualny BOM, marszrutę, a także dynamicznie wyliczy cenę dla indywidualnej konfiguracji klienta. W narzędziu tym musi być zawarty zbiór reguł, które uniemożliwią konfigurację mebla, którego wykonanie byłoby dla firmy niemożliwe. Takim narzędziem jest proALPHA – Konfigurator Produktu.

Potrafi on zarejestrować oczekiwania klientów i poprzez zbiór reguł zamienić je w indywidualną marszrutę i strukturę, a także wyliczyć cenę dla spersonalizowanego zamówienia klienta. Dokonanie tego możliwe jest zarówno w części desktopowej systemu, jak i poprzez portal B2B.

erp-przemysł-meblarski-funckje-branża.png.webp

RYS. 1 ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ TECHNICZNĄ W SYSTEMIE ERP DLA BRANŻY MEBLARSKIEJ

Po takiej konfiguracji produktu, możliwe jest wygenerowanie zlecenie produkcyjnego. Za sprawą mechanizmów CTP, system zaproponuje najwcześniejszy termin wykonania. Nie ulega więc wątpliwościom, że takie narzędzie radykalnie skraca czas od momentu zarejestrowania zamówienia do realizacji produkcji, tym samym automatyzując pracę konstruktorów i technologów.

Automatyzacja procesów produkcji mebli to warunek terminowej realizacji zamówień, poprawy elastyczności i dostosowania się do rosnących wymagań rynku. Zwłaszcza, że od fabryk wymaga się realizacji koncepcji Przemysłu 4.0, która obejmuje cyfryzację gospodarki poprzez wdrożenia i zwiększenie świadomości w zakresie korzyści płynących z automatyzacji i robotyzacji.

Tymczasem okazuje się, że producenci mebli wciąż są bliżej idei 2.5. Jak to zmienić? Warto poznać przykład!

Jak w praktyce wygląda automatyzacja w produkcji mebli?

Znakomitym przykładem zastosowania automatyzacji w produkcji mebli jest firma AICHINGER GmbH z siedzibą w Wendelstein w Niemczech, oferująca rozwiązania do aranżacji wnętrz dla przemysłu spożywczego.

W zakresie jej działalności jest dostarczanie urządzeń, oświetlenia i profesjonalnych kuchni dla piekarni, kawiarni, sklepów mięsnych, delikatesów, supermarketów, restauracji czy hoteli na całym świecie. W portfolio znajdziemy duże projekty dla powierzchni sięgających nawet 1500 m², które realizowane są w ekspresowym tempie. Przykład: część usługowo-spożywcza na lotnisku w Wiedniu.

Przedsiębiorstwo produkujące zabudowy i wyposażenia profesjonalne realizuje około 2 tysiące indywidualnych projektów rocznie, niezbędne jest efektywne zarządzanie, przy jednoczesnym zachowaniu ogromnej różnorodności działań. W związku z tym, firma zdecydowała się wdrożyć kompletne rozwiązanie proALPHA ERP.

wdrożenia-erp-produkcja-mebli.png.webp

RYS.2 AUTOMATYZACJA ZAMÓWIEŃ PERSONALIZOWANYCH W BRANŻY MEBLARSKIEJ

Konfigurator produktu dostosowany został do niemal 1200 różnych komponentów, ulepszono kontrolę kosztów, zastosowano stały odczyt i archiwizację napływających oraz wypływających dokumentów, a także wdrożono gwarancję szybkiego terminu dostawy.

Są to bezsprzecznie główne korzyści z tego kroku, ale należy także pamiętać o korzyściach płynących w stronę pracowników. System ERP obejmuje wszystkie zadania i jest używany przez ponad 180 pracowników firmy.

Każdy z nich ma dostęp do tych samych dokumentów projektowych, a także tych samych statusów, z automatycznie przypisanymi cennikami. Podnosi to zatem komfort pracy, optymalizuje koszty i zwiększa wydajność. Jak zapewnia dr Hans-Georg Rummler, CEO w AICHINGER GmbH  – „Używamy proALPHA od 2002 roku. Dzięki temu systemowi nadal możemy z powodzeniem się rozwijać.”.

Producenci mebli stoją przed nową rewolucją przemysłową i powinni być gotowi inwestować w nowoczesne systemy. Wprowadzenie automatyzacji procesów produkcji mebli jest kluczem utrzymania tytułu lidera na rynku, a także szansą na znalezienie się w ścisłej czołówce najlepszych producentów na świecie.

Jak pokazują przykłady wdrożeń systemów ERP, odpowiednie narzędzie jest dostępne i doskonale sprawdza się w praktyce, umożliwiając planowanie i nadzorowanie produkcji krok po kroku. Zapoznaj się ze szczegółami i korzyściami z wdrożenia. Nie zwlekaj – to szansa na rozwój i inwestycja na lata!

Obejrzyj materiał video o wdrożeniu systemu ERP w branży meblarskiej:

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Proalpha ERP: Co oferuje firmom wersja 9.5?

Nowe standardy dla firm produkcyjnych – system klasy ERP, który integruje procesy i wspiera zrównoważony rozwój  Grupa Proalpha, jeden z wiodących dostawców systemu ERP i aplikacji biznesowych dedykowanych dla przedsiębiorstw produkcyjnych, prezentuje najnowszą wersję swojego oprogramowania  Proalpha ERP  Enterprise Resource Planning. Wersja systemu 9.5 wyznacza nowe standardy w zakresie integracji zarządzania produkcją i jakością, wykorzystania sztucznej inteligencji (AI), raportowania ESG oraz współpracy z klientami i partnerami przy wdrażaniu rozwiązań branżowych, opartych na sprawdzonych praktykach. Nowa wersja 9.5 integruje system do optymalizacji efektywności produkcji (MES) i zarządzanie jakością (CAQ) z Proalpha Business Application Suite, wznosząc tym samym sterowanie produkcją na nowy poziom. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą korzystać z płynnych procesów, od planowania produkcji, po zarządzanie jakością, a kierownicy produkcji nadzorować zlecenia produkcyjne w czasie rzeczywistym, optymalizować czas przebiegu i bezpośrednio przetwarzać wysokiej jakości dane procesowe. Innowacyjna strategia integracji i otwarta architektura Proalpha Business Application Suite pozwala na obsługę aplikacji w trybie hybrydowym, co zapewnia maksymalną elastyczność. Klienci mogą w ten sposób elastycznie wykorzystywać hybrydowe środowisko IT i tym samym stosować np. rozwiązanie MES on-premise, a system CRM w chmurze. Otwarte interfejsy umożliwiają elastyczne podłączanie istniejących systemów i realizację indywidualnych scenariuszy integracji.  System ERP Proalpha – AI i zrównoważony rozwój jako motor przełomowych innowacji w firmach produkcyjnych  Grupa Proalpha oferuje liczne aplikacje oparte na sztucznej inteligencji , gdzie usprawnienia w zakresie automatyzacji i optymalizacji procesów, stanowią znaczącą wartość dodaną. W ten sposób za pomocą analiz oraz porównania planowanych i rzeczywistych czasów produkcji możliwe jest np. wykrywanie i usuwanie nieefektywnych procesów produkcyjnych. Bardziej efektywne operacje i krótsze czasy przebiegów produkcyjnych stanowią natomiast podstawę do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku. Również kwestia zrównoważonego rozwoju ma coraz większe znaczenie dla przedsiębiorstw produkcyjnych, zarówno przez bezpośredni wpływ na funkcjonowanie firmy, jak i pośrednio, poprzez obowiązujące przepisy prawa. Nowe  funkcje ESG  w Proalpha ERP pozwalają za pomocą jednego kliknięcia obliczyć ślad węglowy (PCF) dla każdego komponentu i procesu produkcyjnego w systemie. Dzięki temu w przejrzysty i zrozumiały sposób można przedstawić, ile energii zostało wykorzystane do produkcji danego produktu i jaka emisja CO₂ przypadła na ten proces. Stanowi to decydujący krok w kierunku osiągnięcia zrównoważonej produkcji i rzetelnego wypełniania ustawowych obowiązków sprawozdawczych.  Ściślejsza współpraca i wymiana informacji z klientami – sprawdź jak szukamy lepszych rozwiązań W ramach wersji ERP 9.5 Grupa Proalpha rozwija również aktywną współpracę z klientami w produkcji jednostkowej. W społeczności użytkowników Proalpha program aktywnej wymiany doświadczeń  jest celowo wspierany poprzez grupy robocze, wizytacje i warsztaty na temat innowacji, których efektem są funkcjonalności dostosowane do potrzeb przemysłu.  Block Quote Otmar Zewald podkreśla:  „Ta filozofia współpracy stanowi podstawę do głębokiego poznania potrzeb naszych klientów. W ten sposób możemy konsekwentnie tworzyć rozwiązania, które optymalnie wspierają naszych kontrahentów i zapewniają im przewagę konkurencyjną w dłuższej perspektywie.” „W nowej wersji Proalpha zrealizowano wiele zmian, wymagań i pomysłów, które powstały wspólnie ze społecznością użytkowników.”, dodaje Thomas Schmidt, przewodniczący społeczności użytkowników Proalpha. „Klienci korzystają z większej efektywności, przejrzystości i zrównoważonego rozwoju, aktywnie kształtując transformację cyfrową. Wraz z około 150 klientami zorganizowanymi w społeczności użytkowników, poprzez liczne wydarzenia i nowatorskie formaty Proalpha stwarza ramy do opracowywania rozwiązań branżowych, ustalania strategicznych planów dalszej ewolucji produktu i promocji wymiany doświadczeń między klientami. Dzięki temu klienci są trwale włączeni w aktywny dialog dotyczący przyszłości naszych rozwiązań dla przemysłu.”  Więcej informacji na temat nowej wersji Proalpha ERP 9.5.  
Proalpha-ERP-Co-oferuje-firmom-wersja-9.5
Proalpha_logo
zweryfikowano

0/5

Proalpha

ERP dla produkcji


Proalpha
Lubuskie
1700 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Tworzywa sztuczne
Opis
Grupa Proalpha to firma funkcjonująca na rynku od 30 lat, obsługująca ponad 8 tysięcy klientów na całym świecie. System proALPHA ERP jest przeznaczony dla średnich przedsiębiorstw produkcyjnych i dostępny jest w 15 wersjach językowych....
rozwiń