Program-magazynowy-i-analiza-danych-magazynowych-–-jak-to-działa-w-enova365

Program i analiza danych magazynowych – jak to działa w enova365

Efektywne zarządzanie magazynem zaczyna się od analizy danych magazynowych. Porównywanie specjalnie dobranych wskaźników miesiąc do miesiąca umożliwi Ci ocenę trafności podejmowanych decyzji biznesowych lub określenie, które obszary wymagają zmian. Jakie wskaźniki warto analizować w obszarze gospodarki magazynowej? Jak pomoże Ci w tym enova365?

Optymalizacja procesów magazynowych – korzyści

Dobrze zarządzany magazyn zwiększa efektywność operacyjną, ogranicza koszty i poprawia jakość obsługi klienta. Ale czym właściwie jest dobrze zarządzany magazyn?

Zarządzanie magazynem to proces planowania, organizowania i kontroli przepływu towarów oraz materiałów w magazynie lub w centrum dystrybucyjnym. Jego celem jest:

  • zapewnienie optymalnego poziomu zapasów,
  • minimalizowanie kosztów przechowywania i zarządzania towarem,
  • zapewnienie płynnego przepływu produktów – od ich przyjęcia do magazynu do momentu ich wyjścia.

Można więc powiedzieć, że zarządzanie magazynem jest skuteczne wtedy, kiedy pozwala na maksymalne wykorzystanie posiadanych zasobów, przy jednoczesnym minimalizowaniu związanych z tym kosztów. Daje to szansę nie tylko na wyprzedzenie konkurencji, podniesienie wydajności pracy, lepsze relacje z partnerami biznesowymi i lepszy wizerunek firmy na rynku, ale także wyższą zyskowność.

Zarządzanie magazynem – czego potrzebujesz, żeby było skuteczne?

Tyle teorii, ale co konkretnie jest potrzebne, żeby skutecznie zarządzać magazynem?

Kluczowym elementem w procesie optymalizacji gospodarki magazynowej jest posiadanie szybkiego wglądu w aktualne dane. Dzięki ich bieżącej analizie menedżerowie magazynów są w stanie na bieżąco monitorować stany magazynowe oraz identyfikować obszary, które wymagają poprawy efektywności operacyjnej i mogą wpłynąć na zminimalizowanie kosztów.

Zwykle źródłami takich danych są oczywiście systemy ERP, programy magazynowe, czyli WMS, czy inne systemy zarządzania magazynem. Ponieważ takie systemy informatyczne zawierają mnóstwo danych często w szybkim analizowaniu wybranych wskaźników, potrzebnym do bieżącego podejmowania właściwych decyzji, bardziej niż programy magazynowe pomocne są Panele Business Intelligence (BI), przygotowane specjalnie w celu optymalizacji zarządzania magazynem.

Panele BI enova365 są miejscem, w którym można umieszczać wskaźniki, tabele oraz wykresy, obrazujące bieżącą, historyczną lub przyszłą sytuację przedsiębiorstwa w różnych obszarach jego działalności. Mogą być współdzielone przez użytkowników lub indywidualne, a ich konfiguracja jest szybka i intuicyjna.

Panele BI stworzone specjalnie z myślą o usprawnianiu zarządzania magazynem umożliwiają szybkie śledzenie stanów magazynowych oraz szeregu innych danych, zwizualizowanych w przyjaznej formie. Dzięki temu pomagają w:

  • podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych,
  • dostosowaniu poziomu zapasów do potrzeb klientów,
  • minimalizowaniu kosztów związanych z przechowywaniem i zarządzaniem zapasami,
  • przygotowaniu się do sezonowości sprzedaży,
  • planowaniu zakupów lub produkcji względem bieżącego i przyszłego zapotrzebowania,
  • wykrywaniu braków magazynowych oraz ich pokryciu zamiennikami,
  • optymalizacji stanów magazynowych.

To dobry moment, by odpowiedzieć na pytanie – w jaki konkretnie sposób system enova365 usprawnia zarządzanie stanami magazynowymi i analizę danych?

kpi_w_magazynie1-1110x639

Panele BI z obszaru gospodarki magazynowej enova365 umożliwiają m.in. analizę wiekowania towarów, braków towarowych i aktualnych stanów towarów w magazynie

W jaki sposób usprawnisz zarządzanie magazynem z enova365?

enova365 to system ERP, który gromadzi i porządkuje informacje z wszystkich obszarów działalności przedsiębiorstwa. Moduł Handel i magazyn, który jest częścią tego systemu, umożliwia optymalizację zarządzania magazynem, między innymi, poprzez generowanie dokumentów, porządkujących przesunięcia międzymagazynowe oraz wydania i przyjęcia magazynowe, a także list stanów magazynowych. Z kolei moduł Business Intelligence enova365 wykorzystuje znajdujące się w systemie ERP dane magazynowe i tworzy na ich podstawie wizualizacje w formie praktycznych tabel, wykresów czy wskaźników. To tak zwane Panele BI. Analizowanie zawartych w nich danych i podejmowanie na ich podstawie decyzji pomoże Ci zrealizować cel, jakim jest optymalizacja procesów magazynowych.

Poniżej znajdziesz 4 raporty z obszaru gospodarki magazynowej, dostępne w przeznaczonym dla tego obszaru Panelu BI enova365 i które powinieneś monitorować, jeżeli chcesz usprawnić zarządzanie magazynem.

KPI w magazynie #1 – Wiekowanie towarów na magazynach

Raport prezentuje ilość i wartość towarów zalegających na magazynach w przedziałach czasu. Jeden towar może zostać zwrócony w kilku wierszach takiego raportu, w sytuacji jeśli znajduje się na kilku magazynach lub pochodzi z kilku różnych partii.

Raport jest szczególnie pomocny podczas wydań magazynowych. Korzystając z zawartych w nim danych, możesz w pierwszej kolejności wydawać towary najdłużej zalegające w magazynie. Ograniczysz w ten sposób ryzyko magazynowania przeterminowanych towarów.

kpi_w_magazynie2-1110x253

Wiekowanie towarów na magazynach – Panel BI enova365

KPI w magazynie #2 – Aktualny stan magazynowy

Co to jest stan magazynowy? Jest to ilość surowców lub wyrobów, które znajdują się na magazynie lub w produkcji i są w zapasie.

Raport informuje o aktualnych stanach ilościowych i wartościowych towarów na poszczególnych magazynach. Takie dane potrzebne są nie tylko osobom zarządzającym magazynami. Przydają się także:

  • działom zakupów, które dzięki nim wiedzą, a którym momencie złożyć zamówienie zakupu, żeby nie doprowadzić do braków i przerwania łańcucha dostaw
  • handlowcom — wiedząc, jakie towary i w jakich ilościach są obecnie na magazynie, nie zaoferują klientom towarów, których brakuje lub których jest za mało, by zrealizować transakcję.

kpi_w_magazynie3-1110x601

Logistyka magazynowa – Panel BI enova365

KPI w magazynie #3 – Braki towarowe w magazynach

Raport informuje o towarach, których brakuje na magazynach, czyli stan danego towaru jest równy 0. Dla działów zakupów jest to ważna informacja – sygnał, które towary należy zamówić, o ile te nie zostały całkowicie wycofane z oferty.

Dodatkowo prezentowana jest informacja, czy dany towar, którego brakuje na magazynach, posiada swój zamiennik oraz jaka jest dostępna jego ilość i na którym magazynie się znajduje.

KPI w magazynie #4 – Specyfikacja towarów na magazynach

Raport informuje o ważnych cechach określających dany towar, takich jak m.in. kod CN, EAN, kraj pochodzenia, masa netto, masa brutto, kod zamiennika. Taka analiza produktów, pozwoli Ci zyskać pełną specyfikację towarów znajdujących się w magazynie.

panel_business_intelligence_logistyka_zakupowa-1110x430

Logistyka zakupowa – Panel BI enova365

Wskaźniki zakupowe w enova365

Powyższe wskaźniki dostępne są w Panelu BI enova365 poświęconym gospodarce magazynowej. Warto jednak wiedzieć, że Panele BI enova365 prezentują analizy danych nie tylko z obszaru gospodarki magazynowej, ale też zakupów, bo informacje o stanach magazynowych i rotacji towarów, mają przełożenie na decyzje zakupowe.

Co więcej, panel logistyki zakupowej enova365 Business Intelligence dostępny jest w ramach tej samej licencji, co panel gospodarki magazynowej i bez dodatkowych opłat.

W panelu logistyki zakupowej znajdziesz następujące wskaźniki:

  • analizy bilansu stanu towarów,
  • planowania zamówienia towarów do dostawców,
  • planowania zamówień zakupu,
  • pokrycia zapasami DOS,
  • analizy zakupów do dostawcy oraz od poszczególnych dostawców.

Panel BI z KPI magazynowymi – sposób na usprawnienie zarządzania magazynem

Analiza produktów, zalegających w magazynie i innych wskaźników magazynowych daje możliwość szybkiej interwencji w obszarach, które wymagają zmian. Narzędzia BI, dzięki temu, że dostarczają różne metody wizualizacji danych, sprawią, że będziesz mógł szybko i wygodnie analizować nawet bardzo rozbudowane zbiory danych.

Jeśli chcesz poznać szerokie możliwości programu magazynowego enova365, zachęcamy do bezpłatnego przetestowania demo. Dołącz do ponad 4000 przedsiębiorstw, które wykorzystują system ERP enova365 Handel i Magazyn oraz analizują procesy gospodarki magazynowej i logistyki zakupów z wykorzystaniem narzędzi Business Intelligence enova365 (BI).

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Sprzedaż hurtowa – jak nią zarządzać z enova365?

Sprzedaż hurtowa wymaga zastosowania narzędzi, które zapewnią efektywne zarządzanie zamówieniami, optymalizację procesów, czy dynamiczne dostosowywanie ofert dla różnych kontrahentów. System enova365 posiada dedykowane funkcje wspierające sprzedaż hurtową. Jakie dokładnie? Dowiedz się z naszego artykułu.  Wyjątkowe wyzwania sprzedaży hurtowej – dlaczego warto postawić na nowoczesne rozwiązania? Prowadzenie sprzedaży hurtowej jest dużym wyzwaniem, wymagającym zapewniania odpowiedniej efektywności działań i dużej skrupulatności. Ważna jest sprawna i wygodna obsługa zamówień, unikanie pomyłek w kompletacji towarów oraz zapewnienie wysokiej jakości obsługi klientów.  Zarzadzanie gospodarką magazynu, gdzie dostępnych jest wiele indeksów produktowych, nie jest proste. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych jest wtedy niezbędne. Wydajne systemy ERP, jak enova365, posiadają zarówno funkcje wspierające zarządzanie sprzedażą, zapasami, relacjami z klientami, finansami oraz logistyką. Integracje z oprogramowaniem magazynowym WMS pozwalają usprawnić proces kompletacji, pakowania, czy załadunku towarów.  Dodatkowo, rosnące oczekiwania klientów B2B sprawiają, że konieczne stają się elastyczne mechanizmy cenowe i nowoczesne narzędzia wspierające procesy sprzedaży. Zastosowanie systemu ERP w przypadku hurtowej sprzedaży jest nie tylko inwestycją w wydajne narzędzie, ale też optymalizację procesów, co z kolei przekłada się ma lepsze wykorzystanie zasobów oraz większą konkurencyjność na rynku.  Jak enova365 usprawnia procesy w sprzedaży hurtowej? Współczesny rynek hurtowy wymaga od firm szybkości, precyzji i elastyczności w działaniu. enova365 oferuje kompleksowe wsparcie w usprawnianiu kluczowych procesów sprzedaży hurtowej. System automatyzuje zadania związane z zarządzaniem zamówieniami, magazynem, logistyką, a także relacjami z klientami. Dzięki temu firmy mogą zoptymalizować koszty, zwiększyć efektywność i poprawić jakość obsługi, budując trwałe relacje z partnerami biznesowymi. Elastyczność enova365 pozwala na dopasowanie systemu do specyfiki każdego przedsiębiorstwa, gwarantując pełną kontrolę nad procesami i ich optymalizację. Kluczowe procesy wspierane przez enova365: składanie zamówień od dostawcy – enova365 umożliwia wprowadzenie zamówień ręcznie, ale proces ten można znacznie usprawnić poprzez rozmaite funkcjonalności (np. skopiowanie dowolnego zamówienia, Generator zamówień);  rezerwacja towarów na magazynie;  wygodne zmiany cen, ceny okresowe, promocje; łatwe planowanie kilku zmian cen w czasie; monitorowanie stanów magazynowych; weryfikacja warunków handlowych i ustalenie kolejności realizacji zamówień oraz możliwość sprawdzenia pokrycia zamówień (czy mamy dany towar na stanie, ewentualnie zmiana priorytetów zamówień jeśli mamy odpowiednie uprawnienia). Integracje z systemami magazynowymi Funkcjonalności enova365 są dodatkowo rozszerzane dzięki integracjom z wydajnymi systemami magazynowymi WMS (ang. Warehouse management system). Oprogramowanie tego typu pomaga firmom zarządzać i kontrolować codzienne operacje magazynowe, optymalizując najważniejsze procesy, miedzy innymi dzięki zastosowaniu automatyzacji. enova365 posiada integracje z Expert WMS i WMS AVOCADO Packing. Integracja pozwala na sprawną obsługę procesów: synchronizacji kartotek towarów i kontrahentów, przyjęcia i wydania towaru, inwentaryzacji, synchronizacji stanów magazynowych. Wymiana dokumentów EDI System ERP enova365 jest przygotowany do wymiany dokumentów EDI (ang. Electronic Data Interchange). EDI to elektroniczna wymiana danych pomiędzy firmami lub instytucjami, która polega na tym, że dokument w postaci pliku o ustandaryzowanej strukturze jest generowany przez jedną firmę, a importowany przez drugą. enova365 umożliwia: tworzenie komunikatu z dokumentu handlowego (eksport dokumentu),  tworzenie dokumentu poprzez import komunikatu, zapisywanie wygenerowanych i zaimportowanych komunikatów w bazie danych i ich podgląd z poziomu dokumentu.  To jednak nie wszystkie funkcje dostępne w systemie, ponieważ tym, co wyróżnia moduł enova365 EDI, jest możliwość definiowania struktury komunikatów oraz ich zawartości. Integracje e-commerce Integracje enova365 z systemami e-commerce i platformami sprzedażowymi pozwalają usprawnić przepływ danych między różnymi elementami infrastruktury handlowej i łatwiej zarządzać zamówieniami, a także śledzić stany magazynowe oraz automatyzować procesy księgowe. enova365 posiada integracje z: PrestaShop, WooCommerce, Shoper, Magento, Allegro, BaseLinker, DHL, DPD, FedEx, InPost, GLS, UPS, Pocztex, Orlen Paczka. Pulpit kontrahenta Pulpit kontrahenta to platforma systemu enova365, która pozwala usprawnić komunikację z kontrahentami. Dzięki pulpitowi możliwa jest „samoobsługa” klienta lub dostawcy firmy.  Funkcjonalności Pulpitu kontrahenta: przeglądanie aktualnej oferty towarowej, samodzielne składanie zamówień,  śledzenie stanu realizacji zamówień, dostęp do faktur, kontrolowanie należności/zobowiązań. Inne korzyści z zastosowania enova365 w sprzedaży hurtowej: wszystkie zamówienia znajdują się w jednym miejscu; można wybrać kolorowanie komórek, aby mieć więcej informacji;  Żeby sprawdzić, jak poszczególne funkcje działają w praktyce pobierz bezpłatnie demo obsługa drukarek fiskalnych najbardziej popularnych producentów;  dostosowanie do HUB-a paragonowego Ministerstwa Finansów;  automatyzacja działań – dzięki modułowi Harmonogram zadań można zautomatyzować niemal każdą czynność, dzięki czemu pracownicy mogą skupić się na bardziej kreatywnych zadaniach zamiast wykonywać monotonne czynności (unikanie błędów z tego powodu); automatyzacja procesów – zastosowanie modułu Workflow pozwala na automatyzację procesów i usprawnienie przepływu pracy w firmie; analiza BI – wykorzystanie narzędzi do zaawansowanej analizy danych i raportowania umożliwia między innymi analizę logistyki magazynowej, optymalizację działań, a w efekcie rozwój przedsiębiorstwa; wielokanałowość – integracja z różnymi kanałami sprzedaży; możliwość tworzenia spersonalizowanych ofert; obsługa Krajowego Systemu e-Faktur. Korzyści z zastosowania enova365 w firmie z branży sprzedaży hurtowej podsumowuje Klaudia Szatko, Zastępca kierownika projektu Handel enova365 Block Quote Warto pamiętać, że enova365 jest systemem o wysokiej konfigurowalności, wspierającym użytkownika na każdym etapie codziennych działań. Może być używana zarówno w wersji przeglądarkowej, jak też mobilnej (różne interfejsy).  Sprzedaż hurtowa z enova365 – korzyści dla działów sprzedaży i obsługi klienta System enova365, dzięki swoim dedykowanym funkcjom oraz integracjom, stanowi kompleksowe wsparcie dla działów sprzedaży i obsługi klienta, przynosząc korzyści w każdym aspekcie ich pracy. Dzięki enova365 hurtowa sprzedaż jest efektywniejsza. Korzyści dla działu sprzedaży: automatyzacja i usprawnienie procesów – enova365 automatyzuje zadania związane z zarządzaniem zamówieniami, magazynem i logistyką, zmniejszając ryzyko powstania błędów i oszczędzając czas. Dzięki temu zwiększa się wydajność pracy, a koszty operacyjne są mniejsze; elastyczne zarządzanie cennikami i rabatami – enova365 ułatwia tworzenie spersonalizowanych ofert i zarządzanie polityką cenową, co pozwala na dostosowanie się do potrzeb każdego klienta i zwiększenie konkurencyjności; wsparcie w kontroli finansowej – system ERP oferuje funkcjonalności, które pomagają w monitorowaniu wszystkich aspektów finansowych działalności hurtowni, co oznacza sprawniejsze zarządzanie finansami, lepszą kontrolę oraz szybszą reakcję na zmiany; integracja z platformami e-commerce – integracja z systemami e-commerce i platformami sprzedażowymi usprawnia przepływ danych i ułatwia zarządzanie zamówieniami z różnych źródeł. Korzyści dla działu obsługi klienta: szybki i łatwy dostęp do informacji – enova365 (moduł CRM) zapewnia dostęp do historii transakcji i danych o klientach, co umożliwia pracownikom działu obsługi klienta szybką i spersonalizowaną obsługę; sprawny i transparentny proces obsługi zamówień – system ERP poprawia proces obsługi zamówień, zapewniając kontrolę na każdym etapie realizacji, co pozwala na szybkie reagowanie na ewentualne problemy; platforma samoobsługowa dla klientów – Pulpit kontrahenta umożliwia klientom samodzielne składanie zamówień, przeglądanie oferty, śledzenie statusu zamówień i dostęp do faktur, co zwiększa ich satysfakcję i redukuje obciążenie działu obsługi klienta; Szybka i sprawna obsługa, dostęp do aktualnych informacji o produktach i zamówieniach, a także możliwość personalizacji oferty przekładają się na wzrost satysfakcji klientów i budowanie trwałych relacji biznesowych. enova365 wspiera firmy w zwiększaniu efektywności i optymalizacji kosztów, co przekłada się na sukces na dynamicznie zmieniającym się rynku hurtowym. Podsumowanie enova365 to kompleksowe rozwiązanie ERP, które wspiera i optymalizuje kluczowe procesy w sprzedaży hurtowej. System ERP, dzięki swojej elastyczności i szerokiemu wachlarzowi funkcji pomaga sprostać wyzwaniom dynamicznego rynku. enova365 przyczynia się do zwiększenia efektywności, poprawy jakości obsługi klienta, optymalizacji kosztów oraz budowania trwałych relacji biznesowych. Chcesz dowiedzieć się więcej o zastosowaniu systemu ERP enova365 w hurtowej sprzedaży? Umów się na prezentację i sprawdź, jak nasz system ERP pomoże Ci w lepszym zarzadzaniu sprzedażą hurtową.
Sprzedaż-hurtowa-–-jak-nią-zarządzać-z-enova365
enova_logo_stopka
zweryfikowano

0/5

Soneta

więcej niż ERP


enova365
+1
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Dystrybucja, Produkcyjna, Usługi
Opis
Soneta to polski producent specjalistycznego oprogramowania ERP dla biznesu. Spółka powstała w 2002 roku i od dwóch dekad rozwija swoje produkty - systemy enova365 oraz TRIVA....
rozwiń