Program-magazynowy-i-analiza-danych-magazynowych-–-jak-to-działa-w-enova365

Program i analiza danych magazynowych – jak to działa w enova365

Efektywne zarządzanie magazynem zaczyna się od analizy danych magazynowych. Porównywanie specjalnie dobranych wskaźników miesiąc do miesiąca umożliwi Ci ocenę trafności podejmowanych decyzji biznesowych lub określenie, które obszary wymagają zmian. Jakie wskaźniki warto analizować w obszarze gospodarki magazynowej? Jak pomoże Ci w tym enova365?

Optymalizacja procesów magazynowych – korzyści

Dobrze zarządzany magazyn zwiększa efektywność operacyjną, ogranicza koszty i poprawia jakość obsługi klienta. Ale czym właściwie jest dobrze zarządzany magazyn?

Zarządzanie magazynem to proces planowania, organizowania i kontroli przepływu towarów oraz materiałów w magazynie lub w centrum dystrybucyjnym. Jego celem jest:

  • zapewnienie optymalnego poziomu zapasów,
  • minimalizowanie kosztów przechowywania i zarządzania towarem,
  • zapewnienie płynnego przepływu produktów – od ich przyjęcia do magazynu do momentu ich wyjścia.

Można więc powiedzieć, że zarządzanie magazynem jest skuteczne wtedy, kiedy pozwala na maksymalne wykorzystanie posiadanych zasobów, przy jednoczesnym minimalizowaniu związanych z tym kosztów. Daje to szansę nie tylko na wyprzedzenie konkurencji, podniesienie wydajności pracy, lepsze relacje z partnerami biznesowymi i lepszy wizerunek firmy na rynku, ale także wyższą zyskowność.

Zarządzanie magazynem – czego potrzebujesz, żeby było skuteczne?

Tyle teorii, ale co konkretnie jest potrzebne, żeby skutecznie zarządzać magazynem?

Kluczowym elementem w procesie optymalizacji gospodarki magazynowej jest posiadanie szybkiego wglądu w aktualne dane. Dzięki ich bieżącej analizie menedżerowie magazynów są w stanie na bieżąco monitorować stany magazynowe oraz identyfikować obszary, które wymagają poprawy efektywności operacyjnej i mogą wpłynąć na zminimalizowanie kosztów.

Zwykle źródłami takich danych są oczywiście systemy ERP, programy magazynowe, czyli WMS, czy inne systemy zarządzania magazynem. Ponieważ takie systemy informatyczne zawierają mnóstwo danych często w szybkim analizowaniu wybranych wskaźników, potrzebnym do bieżącego podejmowania właściwych decyzji, bardziej niż programy magazynowe pomocne są Panele Business Intelligence (BI), przygotowane specjalnie w celu optymalizacji zarządzania magazynem.

Panele BI enova365 są miejscem, w którym można umieszczać wskaźniki, tabele oraz wykresy, obrazujące bieżącą, historyczną lub przyszłą sytuację przedsiębiorstwa w różnych obszarach jego działalności. Mogą być współdzielone przez użytkowników lub indywidualne, a ich konfiguracja jest szybka i intuicyjna.

Panele BI stworzone specjalnie z myślą o usprawnianiu zarządzania magazynem umożliwiają szybkie śledzenie stanów magazynowych oraz szeregu innych danych, zwizualizowanych w przyjaznej formie. Dzięki temu pomagają w:

  • podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych,
  • dostosowaniu poziomu zapasów do potrzeb klientów,
  • minimalizowaniu kosztów związanych z przechowywaniem i zarządzaniem zapasami,
  • przygotowaniu się do sezonowości sprzedaży,
  • planowaniu zakupów lub produkcji względem bieżącego i przyszłego zapotrzebowania,
  • wykrywaniu braków magazynowych oraz ich pokryciu zamiennikami,
  • optymalizacji stanów magazynowych.

To dobry moment, by odpowiedzieć na pytanie – w jaki konkretnie sposób system enova365 usprawnia zarządzanie stanami magazynowymi i analizę danych?

kpi_w_magazynie1-1110x639

Panele BI z obszaru gospodarki magazynowej enova365 umożliwiają m.in. analizę wiekowania towarów, braków towarowych i aktualnych stanów towarów w magazynie

W jaki sposób usprawnisz zarządzanie magazynem z enova365?

enova365 to system ERP, który gromadzi i porządkuje informacje z wszystkich obszarów działalności przedsiębiorstwa. Moduł Handel i magazyn, który jest częścią tego systemu, umożliwia optymalizację zarządzania magazynem, między innymi, poprzez generowanie dokumentów, porządkujących przesunięcia międzymagazynowe oraz wydania i przyjęcia magazynowe, a także list stanów magazynowych. Z kolei moduł Business Intelligence enova365 wykorzystuje znajdujące się w systemie ERP dane magazynowe i tworzy na ich podstawie wizualizacje w formie praktycznych tabel, wykresów czy wskaźników. To tak zwane Panele BI. Analizowanie zawartych w nich danych i podejmowanie na ich podstawie decyzji pomoże Ci zrealizować cel, jakim jest optymalizacja procesów magazynowych.

Poniżej znajdziesz 4 raporty z obszaru gospodarki magazynowej, dostępne w przeznaczonym dla tego obszaru Panelu BI enova365 i które powinieneś monitorować, jeżeli chcesz usprawnić zarządzanie magazynem.

KPI w magazynie #1 – Wiekowanie towarów na magazynach

Raport prezentuje ilość i wartość towarów zalegających na magazynach w przedziałach czasu. Jeden towar może zostać zwrócony w kilku wierszach takiego raportu, w sytuacji jeśli znajduje się na kilku magazynach lub pochodzi z kilku różnych partii.

Raport jest szczególnie pomocny podczas wydań magazynowych. Korzystając z zawartych w nim danych, możesz w pierwszej kolejności wydawać towary najdłużej zalegające w magazynie. Ograniczysz w ten sposób ryzyko magazynowania przeterminowanych towarów.

kpi_w_magazynie2-1110x253

Wiekowanie towarów na magazynach – Panel BI enova365

KPI w magazynie #2 – Aktualny stan magazynowy

Co to jest stan magazynowy? Jest to ilość surowców lub wyrobów, które znajdują się na magazynie lub w produkcji i są w zapasie.

Raport informuje o aktualnych stanach ilościowych i wartościowych towarów na poszczególnych magazynach. Takie dane potrzebne są nie tylko osobom zarządzającym magazynami. Przydają się także:

  • działom zakupów, które dzięki nim wiedzą, a którym momencie złożyć zamówienie zakupu, żeby nie doprowadzić do braków i przerwania łańcucha dostaw
  • handlowcom — wiedząc, jakie towary i w jakich ilościach są obecnie na magazynie, nie zaoferują klientom towarów, których brakuje lub których jest za mało, by zrealizować transakcję.

kpi_w_magazynie3-1110x601

Logistyka magazynowa – Panel BI enova365

KPI w magazynie #3 – Braki towarowe w magazynach

Raport informuje o towarach, których brakuje na magazynach, czyli stan danego towaru jest równy 0. Dla działów zakupów jest to ważna informacja – sygnał, które towary należy zamówić, o ile te nie zostały całkowicie wycofane z oferty.

Dodatkowo prezentowana jest informacja, czy dany towar, którego brakuje na magazynach, posiada swój zamiennik oraz jaka jest dostępna jego ilość i na którym magazynie się znajduje.

KPI w magazynie #4 – Specyfikacja towarów na magazynach

Raport informuje o ważnych cechach określających dany towar, takich jak m.in. kod CN, EAN, kraj pochodzenia, masa netto, masa brutto, kod zamiennika. Taka analiza produktów, pozwoli Ci zyskać pełną specyfikację towarów znajdujących się w magazynie.

panel_business_intelligence_logistyka_zakupowa-1110x430

Logistyka zakupowa – Panel BI enova365

Wskaźniki zakupowe w enova365

Powyższe wskaźniki dostępne są w Panelu BI enova365 poświęconym gospodarce magazynowej. Warto jednak wiedzieć, że Panele BI enova365 prezentują analizy danych nie tylko z obszaru gospodarki magazynowej, ale też zakupów, bo informacje o stanach magazynowych i rotacji towarów, mają przełożenie na decyzje zakupowe.

Co więcej, panel logistyki zakupowej enova365 Business Intelligence dostępny jest w ramach tej samej licencji, co panel gospodarki magazynowej i bez dodatkowych opłat.

W panelu logistyki zakupowej znajdziesz następujące wskaźniki:

  • analizy bilansu stanu towarów,
  • planowania zamówienia towarów do dostawców,
  • planowania zamówień zakupu,
  • pokrycia zapasami DOS,
  • analizy zakupów do dostawcy oraz od poszczególnych dostawców.

Panel BI z KPI magazynowymi – sposób na usprawnienie zarządzania magazynem

Analiza produktów, zalegających w magazynie i innych wskaźników magazynowych daje możliwość szybkiej interwencji w obszarach, które wymagają zmian. Narzędzia BI, dzięki temu, że dostarczają różne metody wizualizacji danych, sprawią, że będziesz mógł szybko i wygodnie analizować nawet bardzo rozbudowane zbiory danych.

Jeśli chcesz poznać szerokie możliwości programu magazynowego enova365, zachęcamy do bezpłatnego przetestowania demo. Dołącz do ponad 4000 przedsiębiorstw, które wykorzystują system ERP enova365 Handel i Magazyn oraz analizują procesy gospodarki magazynowej i logistyki zakupów z wykorzystaniem narzędzi Business Intelligence enova365 (BI).

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

E-paragon – od kiedy można go wystawiać?

Czy wiesz, że e-paragon może wkrótce wyprzeć swoją papierową wersję? To kolejny krok na drodze do cyfryzacji i automatyzacji branży handlowej, który pozwala na obniżenie kosztów, szybszą obsługę klientów i sprzyjające środowisku odpapierzenie firmy. Dowiedz się, jak wystawić e-paragon w enova365. Co to jest e-paragon? E-paragon jest elektroniczną wersją dokumentu fiskalnego, który jest bardzo dobrze znany. Otrzymujesz go przy okazji prywatnych zakupów jako potwierdzenie zawarcia transakcji. Paragon elektroniczny ma być jego odpowiednikiem wystawianym przez specjalne kasy online, przesyłanym (na życzenie kupującego) na wybrany przez niego adres e-mail lub numer telefonu oraz do Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Oznacza to, że w przeciwieństwie do paragonu standardowego, nie ma potrzeby jego wydruku. Zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących e-paragon powinien zawierać dokładnie takie same informacje, jakie znajdują się na paragonie papierowym, czyli: nazwę podatnika wraz z adresem punktu sprzedaży lub adresem siedziby podatnika, NIP podatnika, kolejny numer wydruku, datę, godzinę i minutę wydruku dokumentu, nazwę „Paragon fiskalny”, cenę towaru lub usługi i jego/jej nazwę umożliwiającą identyfikację, cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sumaryczną sprzedanego towaru lub wykonanej usługi, wartości wszelkich udzielonych rabatów, wartość podatków dla poszczególnych pozycji paragonu, sumę podatków, łączną wartość sprzedaży brutto, numer kasy i oznaczenie kasjera (gdy jest więcej niż jedno stanowisko kasowe), NIP nabywcy (na jego żądanie). Wśród zalet e-paragonu dla sprzedawcy można wymienić oszczędność kosztów, lepszą integrację e-paragonów z systemami księgowymi oraz łatwiejszą analizę sprzedaży na podstawie wystawionych dokumentów. Nabywca z kolei może w prosty sposób przechowywać e-paragony (np. przy pomocy aplikacji) i łatwiej korzystać z reklamacji i ze zwrotów. Ponadto brak konieczności drukowania papierowego dokumentu jest lepszy dla środowiska. W jaki sposób e-paragony oszczędzają czas? Przykłady Sklep internetowy nie musi już drukować paragonów i umieszczać ich w paczce, wysyłanej do klienta, bo klient może otrzymać paragon na przykład e-mailem. Sklep stacjonarny także może wysyłać e-paragon przez e-mail zamiast drukować paragon papierowy. Klient musi tylko wyrazić taką chęć i podać numer telefonu, a paragon do niego trafi. Oba rodzaje sklepów oszczędzają na kosztach serwisowania drukarek i materiałach eksploatacyjnych. E-paragon – od kiedy można go wystawić? Podstawą prawną, która umożliwia wystawianie e-paragonów, jest pakiet SLIM VAT 3, czyli nowelizacja ustawy o VAT z 26 maja 2023 roku. Zakłada ona, że paragony elektroniczne można wystawiać od 15 września 2023.  W celu wystawienia e-paragonu konieczne jest (zgodnie z art. 111 ust 3a pkt 1 ustawy o VAT) uzyskanie zgody nabywcy, która może zostać wyrażona: przy jednoczesnym zaakceptowaniu regulaminu sprzedaży, w ramach którego została ona uwzględniona (musi on mieć jednak zapis pozwalający na rezygnację z niej), w momencie dokonywania zakupu, np. poprzez ustne potwierdzenie lub (w przypadku zakupów online) wybór opcji „e-paragon” w systemie transakcyjnym sklepu, za pośrednictwem aplikacji bądź strony internetowej (np. poprzez wypełnienie dedykowanego formularza). Jak wystawić e-paragon? Wspomniana wyżej zgoda nie jest jedynym wymogiem pozwalającym na to, by móc wprowadzić e-paragon. Jak wystawić go w pełni poprawnie?  15 września 2023 r. Ministerstwo Finansów udostępniło platformę o nazwie HUB Paragonowy oraz aplikację mobilną e-paragony 2.0. Założeniem tego rozwiązania jest możliwość anonimowego wystawiania e-paragonów z wykorzystaniem kodu kreskowego generowanego w aplikacji mobilnej e-paragony 2.0.   enova365 umożliwia wystawianie e-paragonów w integracji z HUBem eparagony Kod generowany jest przez użytkownika aplikacji (kupującego), który podaje go do zeskanowania sprzedawcy. Po zeskanowaniu kodu kasa lub drukarka fiskalna prześle paragon w postaci elektronicznej do HUB-a Paragonowego, gdzie będzie on przechowywany przez okres 30 dni.  Użytkownik aplikacji e-paragony 2.0 ma możliwość pobrania paragonu oraz zapisania go na urządzeniu mobilnym lub w chmurze. Sama aplikacja pozwala także na digitalizację paragonów w formie papierowej.  Co jednak istotne, rozwiązanie zaproponowane przez Ministerstwo Finansów ma charakter dobrowolny. Oznacza to, że sprzedawcy mogą wystawiać e-paragony wykorzystując w tym celu własne aplikacje np. w powiązaniu z prowadzonymi programami lojalnościowymi. Możliwe jest także wystawianie paragonów wyłącznie w formie papierowej np. jeżeli sprzedawca nie posiada drukarki wspierającej komunikację z rządowym HUB-em Paragonowym.  Jak dostarczyć kupującemu e-paragon? Przepisy prawa określają 3 różne rozwiązania dotyczące sposobu dostarczenia e-paragonu. Nabywca powinien samodzielnie wybrać jeden z nich: dostarczenie SMS na podany numer telefonu, dostarczenie w wiadomości e-mail, dostarczenie do odpowiedniej aplikacji w urządzeniu mobilnym. Ten trzeci sposób wydaje się ciekawą możliwością dla wszystkich osób, które chcą mieć porządek w swoich dokumentach. Na rynku istnieje obecnie kilka tego rodzaju rozwiązań, a jednym z ważniejszych jest aplikacja „E-paragony” dostępna w AppStore i Google Play, przygotowana przez Ministerstwo Finansów. E-paragon a drukarka fiskalna Block Quote Wysyłkę e-paragonów na platformę rządową umożliwiają tylko wybrane modele drukarek fiskalnych. Jeżeli chcesz zacząć więc wystawiać e-paragony zweryfikuj, czy posiadane przez Ciebie urządzenia umożliwiają wysyłkę e-paragonów do HUB-a paragonowego Ministerstwa Finansów.   Jak działają e-paragony w enova365? Jak wspomnieliśmy, enova365 umożliwia wystawianie e-paragonów w integracji z platformą eparagony.pl. Pamiętaj jednak, że możesz wystawić e-paragon tylko na drukarce fiskalnej, która obsługuje takie dokumenty. Jak to działa? Informacje o wystawieniu e-paragonu mogą być wysyłane do klienta w postaci wiadomości e-mail, w których umieszczany jest link do wystawionego dokumentu. Wszystkie wystawione dokumenty są dostępne w systemie enova365. Każdy e-paragon wystawiony w integracji z platformą e-paragony jest przechowywany w postaci elektronicznej na tej platformie. Zastanawiasz się, jak system ERP enova365 wspiera firmy z branży handlowej i jak e-paragony działają w praktyce? Zachęcamy do bezpłatnego przetestowania systemu enova365.
E-paragon-od-kiedy-można-go-wystawiać
enova_logo_stopka
zweryfikowano

0/5

Soneta

więcej niż ERP


enova365
+1
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Dystrybucja, Produkcyjna, Usługi
Opis
Soneta to polski producent specjalistycznego oprogramowania ERP dla biznesu. Spółka powstała w 2002 roku i od dwóch dekad rozwija swoje produkty - systemy enova365 oraz TRIVA....
rozwiń