Zdjęcie

Od czego zależy koszt systemu ERP?

Wdrożenie systemu ERP to kluczowa dla wielu przedsiębiorców decyzja strategiczna, która w większości przypadków wiąże się z koniecznością poniesienia dużych wydatków. Odpowiednio dobrane oprogramowanie zwiększa jednak znacząco efektywność pracy, poprzez możliwość optymalizacji procesów biznesowych. W rozmowach na temat wyboru i wdrożenia systemów ERP klienci często narzekają na te same czynniki kosztowe. Postanowiliśmy się im bliżej przyjrzeć i podpowiedzieć, jak można ich uniknąć.

PROTOTYP ZAMIAST METODY WATERFALL

Pierwsze pułapki podczas wdrażania ERP napotkać można już w samej metodyce projektu. W klasycznym kaskadowym podejściu, gdzie wymagania są najpierw definiowane, opracowywane, a następnie wdrażane, użytkownicy muszą długo czekać, aż będą mogli użytkować wybrany system. Niestety często kończy się to stwierdzeniem: Ups, zupełnie o tym zapomnieliśmy! Albo: Cóż, to nie jest dokładnie to, co mieliśmy na myśli! Dlatego firmy powinny polegać na znacznie szybszej metodzie prototypowej. Wówczas można poznać przyszłe środowisko pracy już na wczesnym etapie i dostosować je do indywidualnych preferencji, co ma pozytywny wpływ na budżet projektu.

PRZESTRZEGANIE INTEGRALNOŚCI KOMPLEKSOWYCH PROCESÓW

Wdrażając system ERP, należy zawsze pamiętać o typowych schematach procesów, które zostały przemyślane od początku do końca i często zostały opracowane w formie szablonów. Dzięki nim można skupić się na tym, co odbiega od standardu. W ten sposób projekt może rozwijać się szybciej. Optymalnym kosztowo rozwiązaniem podczas wdrażania systemu ERP jest sytuacja, gdy dostawca ERP oferuje w pełni cyfrowe rozwiązania dla każdego procesu. Wówczas nie jest potrzebne żadne inne oprogramowanie, przez co można zaoszczędzić na kosztach licencji oprogramowania innych firm.

ELASTYCZNOŚĆ OPROGRAMOWANIA

Zróżnicowanie jest jedną z najmocniejszych stron małych i średnich przedsiębiorstw. W kontekście ERP oznaczało to kiedyś jednak potrzebę wykonania wielu kosztownych dostosowań, także związanych z koniecznością utrzymania czy aktualizacji systemu. Dzisiaj droga do systemu ERP dostosowanego do potrzeb klienta jest o wiele prostsza. Doświadczeni i wyspecjalizowani w konkretnych branżach dostawy ERP oferują bowiem kompletne rozwiązania, które zaspokajają większość firmowych potrzeb.

PRZEMYŚLANA INTEGRACJA

Integracja oprogramowania ERP z różnymi innymi systemami, wykonywana bez wizji na przyszłość, wprowadza do organizacji chaos. Po latach ciężko jest odtworzyć kolejne kroki i w razie potrzeby wykonania aktualizacji czy integracji nowego oprogramowania, pojawiają się problemy. Aby uniknąć niepotrzebnych nerwów i zaoszczędzić pieniądze, warto już na początku pomyśleć o inwestycji w oprogramowanie pośredniczące z magistralą usług korporacyjnych. Po jej wdrożeniu można szybko i łatwo podłączyć również inne systemy. Te ustandaryzowane interfejsy nie tylko uniezależniają od poszczególnych dostawców, ale także obniżają koszty procesu wraz ze wzrostem stopnia automatyzacji.

BEZPIECZEŃSTWO

Gdy procesy obejmują wiele obszarów działalności, krajów lub spółek zależnych, sprawy mogą się bardzo szybko skomplikować. Różne regulacje i waluty sprawiają, że procesy wewnątrz firmowe stają się dużym wyzwaniem i pochłaniają spory budżet z racji konieczności ujednolicenia działalności. Można uniknąć tego ryzyka poprzez respektowanie konieczności stosowania wyznaczonych wersji systemu już podczas procesu wyboru ERP.

MODUŁOWE SYSTEMY ERP

Wdrażając system ERP, należy dokładnie przemyśleć, czego od niego oczekujemy i jakich funkcjonalności faktycznie potrzebujemy. Zamiast kupować rozbudowane oprogramowanie, z zaawansowanymi funkcjami o wielu możliwościach konfiguracji, lepiej jest wybrać system modułowy. Wówczas zyskujemy pewność, że faktycznie będziemy używać potrzebnych nam rozwiązań systemu ERP, co znacznie zredukuje koszt zakupu i utrzymania systemu.

OBSŁUGA SERWISOWA ORAZ DOSTĘPNOŚĆ KONSULTANTÓW ERP

Chcąc zaoszczędzić pieniądze na wdrożeniu systemu ERP, warto także zwrócić uwagę na dostępność oraz sposób obsługi serwisowej. Jeśli każda sprawa wymagałaby przyjazdu konsultanta ds. ERP, to czas realizacji zgłoszeń znacznie by się wydłużał. Możliwość korzystania ze zdalnej obsługi rozwiązuje ten problem – oszczędza czas i pieniądze, eliminując przestoje w pracy. proALPHA opracowała nawet nową usługę: zdalny konsulting. Zamiast czekać na wizytę konsultanta, użytkownicy mogą teraz uzyskać szybką i profesjonalną pomoc w formie zdefiniowanych pakietów lub indywidualnego wsparcia.

Wdrożenie systemu ERP to inwestycja dla każdej firmy. Takie przedsięwzięcie nie powinno jednak generować zbytniego obciążenia dla budżetu. Zwracając uwagę na przedstawione w artykule czynniki ryzyka podwyższenia kosztów wdrożenia ERP, możemy uniknąć kłopotliwych sytuacji i z powodzeniem korzystać z rozwiązań technologicznych zwiększających rentowność prowadzonych działań.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

AI standardem w polskim biznesie. Wszystkie firmy planują wdrożenie w ciągu dwóch lat

Sztuczna inteligencja przestaje być futurystycznym hasłem, a staje się realnym narzędziem transformacji biznesowej. Z najnowszego badania IFS Polska wynika, że wszystkie ankietowane firmy planują wdrożenie rozwiązań AI w ciągu najbliższych dwóch lat, a już dziś blisko 65% dużych przedsiębiorstw aktywnie korzysta z tej technologii. Raport „Sztuczna inteligencja w firmach – między innowacją a rzeczywistością” został przygotowany przez IFS Polska na podstawie badania przeprowadzonego wśród 150 polskich firm o przychodach przekraczających 400 mln zł rocznie, reprezentujących m.in. sektor produkcyjny i energetyczny. Wyniki pokazują, że AI z roli testowe weszła w etap masowej adopcji, ale wciąż towarzyszy temu strategiczny chaos – tylko 17% firm ma spójną strategię wdrażania AI. Block Quote I w praktyce – firmy stawiają na efektywność i szybki zwrot z inwestycji Najczęściej wdrażane rozwiązania koncentrują się wokół obsługi klienta (14,7%), automatyzacji procesów biznesowych (13,5%) oraz obszaru finansów (12,6%), co pokazuje, że organizacje wybierają technologie o wysokim i szybkim ROI. Jednocześnie coraz większą rolę odgrywa AI w obszarze ESG – m.in. w redukcji emisji CO₂, optymalizacji zużycia energii i etycznym zarządzaniu danymi. Aż 23% firm wykorzystuje AI do analiz ryzyka i poprawy bezpieczeństwa pracy, co pokazuje rosnącą świadomość odpowiedzialności technologicznej. Block Quote Największe bariery? Koszty i brak strategii Pomimo ogromnego potencjału, firmy wciąż napotykają na bariery – przede wszystkim wysokie koszty wdrożenia i utrzymania systemów AI (36,7%), a także brak odpowiednich kompetencji cyfrowych i trudności z integracją technologii z istniejącymi systemami. Firmy jasno wskazują, co może przyspieszyć adaptację AI: obniżenie kosztów (27%), rozwój infrastruktury technologicznej (18,7%) i dostęp do gotowych rozwiązań chmurowych (12%). Block Quote Perspektywa rynku: AI stanie się standardem w ciągu 3–5 lat Zaledwie 8% firm uważa, że AI jest już standardem w ich branży, ale aż 84% przewiduje, że stanie się nim w ciągu najbliższych pięciu lat, z czego największa grupa (52%) wskazuje horyzont 3–5 lat. Block Quote
AI-standardem-w-polskim-biznesie.-Wszystkie-firmy-planują-wdrożenie-w-ciągu-dwóch-lat
Logo firmy IFS
zweryfikowano

4/5(2 głosów)

IFS


IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń