Obywatele-chca-sztucznej-inteligencji-w-administracji-publicznej

Obywatele chcą sztucznej inteligencji w administracji publicznej

Zaufanie do instytucji publicznych od lat pozostaje na niskim poziomie. Nowe badania Salesforce pokazują, że agenci AI mogą pomóc je odbudować.

Obywatele na całym świecie są zgodni, że usługi publiczne wymagają usprawnień. 40% z nich napotyka trudności w kontaktach z administracją, a ponad 1/3 nie zna dostępnych rozwiązań ułatwiających kontakt. Tymczasem badania wskazują na ogromne poparcie dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – aż 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z urzędami.

Pojawienie się agentów AI daje administracji publicznej wyjątkową szansę na odbudowę zaufania obywateli poprzez usprawnienie usług i skrócenie czasu odpowiedzi. W obliczu ograniczonych budżetów agenci mogą wspierać pracę urzędników, poprawiając jakość obsługi – bez konieczności zwiększania liczebności personelu.

Społeczne oczekiwania wobec poprawy usług publicznych

  • 40% respondentów twierdzi, że kontakt z administracją publiczną, gdy mają pytania lub potrzebują pomocy, jest trudny.
  • Mniej niż połowa badanych uważa, że łatwo jest zrozumieć, jakie usługi publiczne (42%) i programy pomocowe (46%) są dla nich dostępne.
  • Obywatele wskazują, że najważniejsze usprawnienia w zakresie świadczenia usług publicznych to:
    • Zmniejszenie liczby kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.
    • Szybsze reagowanie na ich potrzeby.

Obywatele chętni do korzystania z agentów AI

  • 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z administracją publiczną.
  • Największą otwartość na takie rozwiązania wykazują obywatele Brazylii, Hiszpanii, Singapuru i Włoch, co stwarza tym krajom możliwość przetarcia szlaków w erze agentów AI.
  • Respondenci na całym świecie jako najważniejsze aspekty korzystania z agentów AI w sektorze publicznym wskazali:
    • 47% – zapewnienie dostępu do informacji i usług 24/7,
    • 44% – pomoc w sprawnym korzystaniu z zasobów administracji,
    • 40% – ograniczenie liczby stron internetowych i kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.
"Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, takie jak platforma cyfrowej automatyzacji Agentforce od Salesforce, mogą pomóc rządom w usprawnieniu i skalowaniu usług, aby lepiej odpowiadały na potrzeby obywateli"

NasiJazayeri

EVP i General Manager, Public Sector, Industries Cloud | Salesforce

Metodologia

Salesforce przeprowadził podwójnie anonimowe badanie wśród ogólnej populacji w okresie od 27 listopada 2024 r. do 9 stycznia 2025 r. Łączna wielkość próby wyniosła 11 750 dorosłych z Australii, Brazylii, Kanady, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Niderlandów, Nowej Zelandii, Norwegii, Singapuru, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Przedsiębiorstwa stawiają na sztuczną inteligencję

Według najnowszego raportu Banku Światowego „Global Economic Prospects”, rosnąca niepewność w zakresie handlu światowego i polityki może osłabić wzrost gospodarczy o 2,3% w 2025 r., co będzie miało wpływ zarówno na główne gospodarki, jak i na rynki wschodzące. W obliczu tych trudności, wiele firm przyspiesza plany wdrożenia sztucznej inteligencji, dążąc do osiągnięcia nowego poziomu wydajności i oszczędności. W badaniu przeprowadzonym przez McKinsey w marcu 2025 r. 78% respondentów stwierdziło, że ich organizacje już wykorzystują sztuczną inteligencję w co najmniej jednej funkcji biznesowej, co stanowi wzrost w porównaniu z 72% na początku 2024 r. i 55% rok wcześniej. Ujmując rzecz najprościej, sztuczna inteligencja jest najbardziej transformacyjną technologią naszych czasów. Jej najnowsza wersja, agentowa sztuczna inteligencja – zawsze aktywni inteligentni agenci, którzy potrafią uczyć się, rozumować i samodzielnie wykonywać zadania – zmieni sposób, w jaki firmy działają, konkurują i optymalizują swoją pracę. Dostosowanie działalności przedsiębiorstwa do konkretnej strategii AI, przygotowanie infrastruktury technologicznej oraz zrozumienie wskaźników definiujących sukces to podstawowe filary pozwalające wykorzystać możliwości związane z agentową sztuczną inteligencją i osiągnąć zwrot z inwestycji (ROI). Ukryta wartość automatyzacji Prawie połowa pracowników biurowych twierdzi, że poświęca czas na powtarzalne, mało wartościowe lub niezwiązane z ich pracą zadania. W wielu branżach nieefektywność operacyjna i niewykorzystane możliwości są głęboko ukryte w danych, procesach i przepływach pracy, wpływając na wszystko, od zaangażowania pracowników po wyniki finansowe. Pierwszym krokiem do pobudzenia wzrostu produktywności jest zidentyfikowanie czynników hamujących rozwój organizacji i znalezienie rozwiązań dla tych wyzwań; proces ten znany jest jako analiza wartości uwięzionej. Zacznij od zidentyfikowania obszarów, w których występują wysokowartościowe, ale mało wydajne procesy. Na przykład, czy istnieją zadania wykonywane ręcznie, które spowalniają pracę zespołów? Czy można je zautomatyzować? Które interakcje z klientami można bardziej spersonalizować? Wzmocnienie potencjału ludzkiego za pomocą cyfrowej siły roboczej ma kluczowe znaczenie dla realizacji ukrytej wartości, umożliwiając mądrzejsze i szybsze podejmowanie decyzji w oparciu o wiarygodne dane oraz poprawę spersonalizowanych interakcji z klientami na dużą skalę. Wystarczy wyobrazić sobie marketera, który nagle otrzymuje wsparcie zespołu agentów AI w zakresie opracowywania strategii, planowania i realizacji najlepszych w swojej klasie kampanii. Albo przedstawiciela handlowego, który ma natychmiastowy dostęp do analizy danych klientów w czasie rzeczywistym i prognoz dotyczących potencjalnych klientów, którzy najprawdopodobniej dokonają zakupu. Wprowadzanie agentów AI nie polega na zastępowaniu nimi ludzi, ale na umożliwieniu pracownikom skupienia się na tym, co robią najlepiej – myśleniu strategicznym, wprowadzaniu innowacji i budowaniu relacji z klientami. Pokonanie problemów związanych z produktywnością dzięki cyfrowej sile roboczej pozwala przedsiębiorstwom na zmianę priorytetów w zakresie dostępnych zasobów ludzkich tam, gdzie mogą one przynieść największe korzyści. Ma to kluczowe znaczenie dla uzyskania nowych źródeł przychodów lub modeli biznesowych i jest podstawą do osiągnięcia zwrotu z inwestycji. Kluczowe wskaźniki do pomiaru zwrotu z inwestycji Zalety cyfrowej siły roboczej w zakresie optymalizacji operacji są oczywiste. Jednak według firmy Gartner ponad 40% projektów agentowej sztucznej inteligencji zostanie anulowanych do końca 2027 r. z powodu niejasnej wartości biznesowej. Aby wykazać rzeczywisty zwrot z inwestycji, organizacje muszą skupić się na wydajności przedsiębiorstwa, zwiększając wartość biznesową poprzez jakość oferowanych usług, redukcję kosztów, szybkość działania oraz skalowanie. W przypadku zespołów obsługi klienta, pomiar ROI może obejmować ocenę satysfakcji klientów, np. poprawę jakości obsługi dzięki całodobowemu wsparciu we wszystkich kanałach, gdzie agentowa sztuczna inteligencja segreguje zgłoszenia i udziela szczegółowych instrukcji, używając naturalnych odpowiedzi. W przypadku zespołów sprzedaży, zwrot z inwestycji przejawia się w krótszym czasie reakcji i lepszej kwalifikacji potencjalnych klientów. Agentowa sztuczna inteligencja umożliwia skalowanie dzięki autonomicznej obsłudze klienta, odpowiadając na pytania dotyczące produktów, rozwiewając zastrzeżenia i umawiając spotkania, a także komunikując się z klientami za pośrednictwem odpowiednich kanałów, udzielając spersonalizowanych odpowiedzi. Wykorzystanie wskaźników – od wskaźników odrzuceń po wyniki satysfakcji klientów i oszczędności operacyjne – umożliwia organizacjom ocenę wydajności inicjatyw związanych z agentami i skuteczne obliczanie zwrotu z inwestycji. Długoterminowa wartość W czasach, gdy firmy na całym świecie zmagają się ze spadkiem wydajności i rosnącymi oczekiwaniami klientów, era agentowej sztucznej inteligencji stwarza okazję do osiągnięcia rzeczywistego wzrostu. Przedsiębiorstwa przyszłości, które są nastawione na sukces, zdają sobie sprawę z konieczności przyjęcia zupełnie nowego podejścia do pracy, inwestowania w sztuczną inteligencję i wdrażania jej we wszystkich obszarach działalności oraz umieszczenia ludzi i agentów AI na pierwszym planie tej zmiany. Chodzi o stworzenie nowego partnerstwa między ludźmi a technologią, które pozwoli nam sprostać dzisiejszym wyzwaniom, przyspieszyć produktywność i ostatecznie osiągnąć zwrot z inwestycji, który napędzi dalsze przemiany
Przedsiębiorstwa-stawiają-na-sztuczną-inteligencję

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń