Kadry-Place-enova365_-zintegrowane-z-Microsoft-Dynamics365

Kadry Płace enova365, zintegrowane z Microsoft Dynamics365

Grupa ERBUD chciała usprawnić obsługę kadrową około 3000 pracowników i rozliczanie kosztów projektów, realizowanych w 5 krajach. Rozwiązaniem było jednoczesne wdrożenie modułu kadrowo-płacowego enova365 i finansowo-księgowego Microsoft Dynamics365 dla kilkunastu spółek grupy. W efekcie większość procesów kadrowych przebiega automatycznie, a dwukierunkowy przepływ informacji na linii kadry-księgowość jest szybki i bezbłędny.

Case study wdrożenia enova365 w Grupie ERBUD w pigułce

WYZWANIE

  • Automatyzacja procesów kadrowo-płacowych w kilkunastu spółkach grupy kapitałowej działających w 5 krajach 
  • Automatyzacja procesów finansowo-księgowych
  • Automatyzacja raportowania
  • Jednoczesne wdrożenie i migracja danych w kilkunastu spółkach grupy
  • Możliwość przystosowania systemu do zmieniających się potrzeb Grupy ERBUD
  • Spełnienie wymagań polskiego prawa pracy i przepisów sektorowych

REZULTAT

  • Większość procesów tzw. twardego HR w Grupie ERBUD przebiega automatycznie, w tym rozliczanie wynagrodzeń pracowników pracujących za granicą 
  • Koszty wynagrodzeń i umów kontraktowych są automatycznie przyporządkowywane do miejsc ich powstawania, m.in. dzięki zintegrowaniu modułu kadrowo-płacowego z modułem finansowo-księgowym Microsoft Dynamics365
  • Z systemu można łatwo wygenerować potrzebne raporty kadrowo-płacowe i kontrolingowe
  • Płynny przebieg wdrożenia i migracji danych
  • Nowe rozwiązanie jest elastyczne i umożliwia integrowanie w systemie nowych struktur organizacyjnych, np. przejmowanych spółek 
  • Grupa ERBUD korzysta z programu kadrowo-płacowego, który jest zawsze zgodny z polskimi przepisami

Najważniejsze informacje o Grupie ERBUB


Grupa ERBUD specjalizuje się w budownictwie kubaturowym, zielonej energii, serwisie dla przemysłu i prefabrykacji drewnianej. Ma ponad 34 lata doświadczenia w Polsce i w krajach Europy Zachodniej. Spółki wchodzące w skład grupy kapitałowej – ERBUD SA i ONDE – notowane są na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. 


ERBUD jako jedyna spółka budowlana figuruje w prestiżowym rejestrze EMAS, to najwyższe unijne wyróżnienie w obszarze ekologii, a w 2022 r. znalazła się na prestiżowej liście „World’s Best Employers” amerykańskiego magazynu „Forbes”. 
Do flagowych realizacji spółki należą m.in. Galeria Młociny, Hala Koszyki, Szpital Południowy czy biurowiec Royal Wilanów w Warszawie. Grupa ERBUD zrealizowała także Morskie Centrum Nauki w Szczecinie, Basecamp we Wrocławiu, Centrum Dystrybucyjne Lidl w Stargardzie czy Spalarnię Odpadów Komunalnych w Koninie. 
Wymagania Grupy ERBUD wobec systemu ERP

1. Dostosowywanie się do potrzeb szybko rozwijającej się grupy kapitałowej

Spółki wchodzące w skład Grupy ERBUD intensywnie się rozwijają – zarówno organicznie, jak i przez przejęcia. Co więcej, podmioty wchodzące w skład grupy działają w różnych obszarach – od serwisu dla przemysłu, przez prefabrykację z drewna, po branżę OZE. Stanowi to wyzwanie dla systemu ERP, który musi umożliwić automatyzację procesów oraz konsolidację i centralizację danych w tych wszystkich obszarach, a jednocześnie być na tyle elastyczny, by dało się go łatwo dostosować do bieżących potrzeb grupy. 

O tym, jakim wyzwaniem było wdrożenie systemu ERP w Grupie ERBUD mówi Dariusz Grzeszczak, prezes Grupy ERBUD.

"Jesteśmy w intensywnym procesie digitalizacji całej naszej firmy. Działamy w utrudnionych realiach, innych niż np. branża bankowa, w której podstawą pracy jest komputer i stałe miejsce wykonywania obowiązków. Jesteśmy rozproszeni po projektach w całym kraju, mamy różne rodzaje działalności – od serwisu dla przemysłu, przez tradycyjną kubaturę czy prefabrykację z drewna, po branżę OZE."

DariuszGrzeszczak

Prezes | Grupa ERBUD

2. Cyfryzacja procesów kadrowych, których organizacja często ulega zmianie ze względu na zmiany prawne w Polsce

Jednocześnie wyzwaniem dla Grupy ERBUD było spełnienie wymagań polskiego prawa w obszarze kadrowo-płacowym w możliwie efektywny sposób. Oprócz globalnego systemu ERP, firma szukała więc także modułu kadrowo-płacowego, który jest na bieżąco dostosowywany do kadrowych przepisów sektorowych w Polsce i pozwala zdigitalizować związane z nimi procesy, a który jednocześnie można zintegrować z globalnym oprogramowaniem ERP.

3. Automatyzacja rozliczania wynagrodzeń i przypisywania ich do miejsc powstawania kosztów

Żeby móc zautomatyzować procesy kadrowe i płacowe w Grupie ERBUD konieczna była wymiana danych między modułem kadrowo-płacowym enova365 a modułem finansowo-księgowym Microsoft Dynamics365. Potrzebna więc była ich integracja.

Wybór systemów ERP: Microsoft Dynamics365 i enova365


Stosownie do rangi Grupy ERBUD i jej międzynarodowego charakteru wybrano do obsługi finansów i księgowości oraz działalności operacyjnej system ERP, dostarczany na cały świat – Microsoft Dynamics365. 

Natomiast dla spełnienia wymagań polskiego prawa pracy oraz kadrowych przepisów sektorowych zdecydowano o potrzebie wdrożenia systemu kadrowego, który:

  • ma odpowiedni potencjał technologiczny,
  • umożliwia integrację procesów z różnych systemów i dwukierunkową wymianę danych, 
  • gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa,
  • jest ciągle rozwijany, dzięki czemu nadąża za wyzwaniami rynku i wspomnianymi wyżej zmianami w przepisach. 

Wybór padł na moduły enova365: Kadry, Płace i HR, Pulpity pracownika i kierownika oraz Business Intelligence i moduł dodatkowy: Ewidencja umów B2B.

Wymagania wobec przebiegu wdrożenia systemu kadrowo-płacowego – czyli co musiała zapewnić firma wdrożeniowa?


Oprócz wspomnianej wyżej zgodności z przepisami i elastyczności, umożliwiającej integrację z Microsoft Dynamics365, system kadrowo-płacowy dla Grupy ERBUD musiał spełnić jeszcze inne wymagania.

Po pierwsze, firma wdrożeniowa musiała być w stanie wdrożyć program kadrowo-płacowy jednocześnie w kilkunastu spółkach Grupy. Chodziło o to, żeby zespoły kadrowe z różnych spółek mogły pracować na jednym systemie kadrowo-płacowym. 

Zachowana musiała być ciągłość ewidencji, rozliczeń kadrowo-płacowych i podatkowych. Migracja danych dla wszystkich spółek Grupy ERBUD musiała się odbyć w tym samym czasie, z gwarancją wsparcia powdrożeniowego.

Dla Grupy ERBUD niezbędnym kryterium przy wyborze programu kadrowo-płacowego i firmy wdrożeniowej była także możliwość przystosowania systemu do zmieniających się potrzeb. Chodziło, na przykład, o szybkie włączanie do wspólnej systemowej bazy danych nowych struktur organizacyjnych – spółek, które mogłyby zostać przejęte w przyszłości – lub nowych podmiotów powstałych na skutek fuzji. 

Rozwiązanie – wdrożenie modułu Kadry Płace i HR enova365 przez KOMAKO


Wdrożeniem oprogramowania enova365 zajęła się firma KOMAKO – Autoryzowany Partner Sonety, producenta systemu ERP enova365, który dobrze zna potrzeby branży budowlanej. 

Zespół KOMAKO zaczął pracę od analizy wymagań klienta, a następnie dostosował oprogramowanie do potrzeb i je skonfigurował. Kolejnym etapem była migracja danych oraz integracja systemu z Microsoft Dynamics365. 

Krok 1 – analiza wymagań klienta

W pierwszym kroku zespół KOMAKO zebrał wymagania biznesowe klienta. Na tym etapie ustalono więc najważniejsze funkcje, jakie nowe rozwiązanie powinno posiadać, żeby idealnie wpisać się w jego potrzeby.

Krok 2 – dostosowanie enova365 do potrzeb Grupy ERBUD

Choć moduł kadrowo-płacowy enova365 zawiera kompletny zestaw funkcji z obszaru tzw. twardego HR, żeby idealnie wpisywał się w potrzeby Grupy ERBUD konieczne było rozbudowanie go o dodatkowe możliwości na etapie konfiguracji systemu. 

W tym celu wdrożeniowcy opracowali dopasowane do potrzeb grupy raporty kadrowe, rozbudowali zestaw elementów wynagrodzeń i definicje stanowisk oraz wykonali dedykowane rozszerzenia – na przykład moduł rezerw urlopowych i emerytalnych. Skonfigurowali także ewidencję kadrową i sposób rozliczania wynagrodzeń oraz ewidencji czasu przy projektach. Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób zespół KOMAKO dostosował enova365 do potrzeb grupy ERBUD w kluczowych obszarach.

Krok 3 – integracja modułu Kadry Płace enova365 z modułem finansowo-księgowym Microsoft Dynamics365

Integracja miała na celu zapewnienie wielokierunkowej wymiany danych między modułem Kadry Płace enova365 a modułem finansowo-księgowym Microsoft Dynamics365. Było to niezbędne między innymi w celu automatyzacji następujących procesów.

  • Księgowania list płac w oparciu o rozliczone wypłaty i na podstawie 4 różnych sposobów ewidencji czasu pracy

Czas pracy mógł być rozliczany na podstawie wydziału, indywidualnego podzielnika na kartotece pracownika, podzielnika dla elementu wynagrodzeń lub dla strefy czasu pracy w kalendarzu pracownika. 

  • Analizowania i raportowania kosztów w oparciu o centra kosztów

Zespół KOMAKO musiał zapewnić dwukierunkową międzysystemową wymianę informacji o projektach, miejscach powstawania kosztów, rodzajach kosztów oraz datach i statusach projektów.

Na podstawie tych pierwszych trzech zmiennych tworzone są automatycznie centra kosztów, jednostki organizacyjne i elementy struktury organizacyjnej, zgodnie ze standardami grupy i potrzebami spółek.

  • Powiązania środków trwałych z centrami kosztów

Obsługa rozbudowanych ewidencji centrów kosztów (CK) w powiązaniu ze środkami trwałymi miała umożliwić rejestrację czasu pracy na tak rozbudowane CK. Chodziło też o podział kosztów na pracowników umysłowych i fizycznych oraz według rodzajów realizowanych prac. 

Krok 4 – integracja enova365 z systemem workflow Webcon

Zespół KOMAKO musiał zapewnić wymianę informacji pracowniczych między enova365 a systemem Webcon, takich, jak np. informacje o nieobecnościach oraz umowach zawartych z pracownikami i ich rozliczeniu. 

Funkcje enova365, rozbudowane na etapie wdrożenia, szczególnie istotne dla Grupy ERBUD


1. Ewidencja czasu pracy przy projektach


Klient chciał ewidencjonować czas pracy na wiele sposobów. Ponieważ w spółkach serwisowych Grupy ERBUD pracownicy jednego dnia są zaangażowani w kilka projektów, a w spółkach wykonawczych, przez kilka miesięcy zajmują tym samym projektem, żeby umożliwić adekwatną do potrzeb ewidencję czasu pracy dostosowano Pulpity kierowników, pracujących na budowach w Polsce i za granicą. Posłużył do tego specjalny dodatek ENOKO.Zestawienia Czasu Pracy. Pozwala on m.in. na:

  • rozszerzenie ewidencji czasu pracy nad projektami pracowników szeregowych i ich kierowników, 
  • ewidencjonowanie ocen pracowników,
  • tworzenie arkuszy premiowych na podstawie zarejestrowanego czasu i ocen,
  • nadanie Pulpitom kontekstu budowy – projektu realizowanego przez spółkę z Grupy,
  • rejestracja czasu pracowników – w kraju i oddelegowanych do pracy za granicą,
  • wyliczanie diet i premii dziennych,
  • obliczanie kluczy podziałowych wykorzystywanych do księgowań list płac,
  • oparcie rozwiązań na strukturach organizacyjnych.

2. Obsługa umów B2B, raportowanie i wsparcie weryfikacji danych


Zgodnie z potrzebami Grupy ERBUD zespół KOMAKO wprowadził ewidencję umów kontraktowych czyli umów B2B i innych (np. pełnomocnictwa czy powierzenia). Do każdej umowy konsultanci zdefiniowali element rozliczający, który umożliwia weryfikację czasu trwania i powtarzalność elementu w jednostce czasu. 

Każdy element rozliczający alokuje koszty związane z umowami według przyjętej logiki. Program obsługuje na przykład następujące procesy workflow:

  • czy jest umowa, 
  • czy jej wartość jest zgodna z umową,
  • alokacja wartości elementu wg umowy,
  • ile godzin przypada do rozliczenia i do jakiego centrum kosztów przyporządkować dany koszt.

Rozwiązanie wyposażono też w rozbudowany system weryfikacji, który wymaga wpisania określonych danych lub blokuje wartości niezgodne z założeniami weryfikatorów. W ramach grupy kapitałowej kilkunastu podmiotów weryfikowana jest np. kontrola zatrudnienia i spójność umów. 

Wsparcie KOMAKO objęło także m.in.:

  • wspieranie działów kadr spółek w obsłudze przejść pracowników w grupie – między podmiotami,
  • wykonanie setek zindywidualizowanych raportów kadrowych, płacowych i kontrolingowych, 
  • wprowadzenie automatycznych powiadomień e-mailowych np. o uprawnieniach, badaniach lekarskich, BHP, wydłużających się zwolnieniach czy urodzinach pracowników. 
  • zautomatyzowanie wysyłki deklaracji PIT, IMIR oraz pasków wynagrodzeń pracowników. 

3. Rozliczanie pracowników oddelegowanych

System enova365 rozbudowany o dodatki partnerskie KOMAKO usprawnia rozliczanie pracowników, pracujących na kontraktach zagranicznych. Obejmuje to rozliczanie wynagrodzeń pracowników oddelegowanych, w tym:

  • naliczanie podatku belgijskiego wraz z ewidencją i naliczaniem belgijskich ulg podatkowych, 
  • rozliczanie nadgodzin wg reguł danego kraju np. – Francja czy Norwegia, 
  • weryfikację rejestracji czasu pracy dot. specyfiki krajów oddelegowania.

Efekty wdrożenia enova365 w Grupie ERBUD – efektywny przepływ informacji, komfort pracowników, mniej papieru


Proces wdrożenia zrealizował stawiane przed nim cele. Nie tylko zautomatyzowano i zdigitalizowano procesy kadrowo-płacowe w kilkunastu spółkach Grupy ERBUD, ale także zapewniono dwukierunkową wymianę danych między systemami. Dzięki temu przepływ informacji jest szybki i bezbłędny, a kadrowych i księgowych w wielu czynnościach zastępuje system informatyczny. Co  więcej, dzięki łatwemu raportowaniu menedżerowie mogę opierać swoje decyzje na danych.  

Efekty wdrożenia enova365 w Grupie ERBUD podsumowuje Dariusz Grzeszczak, jej prezes.

"Dzięki wdrożeniu enova365 i całego środowiska Microsoft Dynamics365 w sposób znaczny zwiększyliśmy nie tylko efektywność przepływu informacji i komfort pracowników, ale także znacznie zredukowaliśmy ilość produkowanego papieru, co dla nas, spółki będącej liderem zielonej transformacji w swojej branży, traktującej wyzwania ESG bardzo poważnie, jest podwójnie cenne. Cieszy mnie, że współpraca wewnętrznego zespołu wdrożeniowego z KOMAKO – naszym partnerem przebiegła tak płynnie i pomyślnie, a jej owocami będzie się cieszyć prawie 3000 naszych pracowników"

DariuszGrzeszczak

Prezes | Grupa ERBUD

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Integracja modułów w biurze rachunkowym

Gdy w biurze rachunkowym każdego dnia obsługuje się dziesiątki klientów i tysiące dokumentów, kluczowe staje się jedno: nie robić nic dwa razy. enova365 pomaga osiągnąć ten cel, łącząc moduły kadrowo-płacowe, księgowe i handlowy w jeden spójny ekosystem. Dzięki temu wprowadzone dane są natychmiast dostępne tam, gdzie są potrzebne. Poniżej pokazujemy, jak to działa w praktyce. Pulpit Klienta BR ↔ Ewidencja dokumentów – klient wystawia, księgowa wie Pierwsze wyzwanie: odbiór dokumentów od klientów oraz wystawianie przez klientów faktur sprzedażowych. Dokumenty dostarczane są różnymi kanałami, w różnych formatach, czasem niekompletnie. Powoduje to opóźnienia, niezgodności i konieczność ręcznego wprowadzania danych. Dzięki integracji Ewidencji dokumentów oraz wykorzystaniu Pulpitu Klienta Biura Rachunkowego: klient może samodzielnie wystawiać faktury w systemie, faktury te są natychmiast widoczne dla księgowej – bez potrzeby importu lub przesyłania plików, dane o rozrachunkach tworzą się automatycznie, a dokumenty są gotowe do dalszego księgowania i rozliczeń. To rozwiązanie szczególnie sprawdza się przy stałej współpracy z klientami – umożliwia pełną transparentność. Dla księgowej faktury są gotowe do zaksięgowania od razu po ich wystawieniu i dodatkowo zmniejszone zostaje ryzyko zdublowania dokumentów. Efekt? Biuro zyskuje kontrolę nad obiegiem dokumentów, a klienci wygodny kanał do wystawiania faktur. To oszczędność czasu i znaczące ograniczenie błędów. Faktury ↔ rozrachunki – przejrzystość i płynność finansowa Monitorowanie rozrachunków jest kluczowym elementem zarządzania finansami. Regularna kontrola należności i zobowiązań pozwala uniknąć opóźnień w płatnościach i utrzymać dobrą płynność finansową. W enova365, faktury wystawione przez klienta automatycznie tworzą rozrachunek, który natychmiast trafia do ewidencji księgowej. To oznacza, że księgowa: widzi aktualny stan należności klienta, może monitorować terminy płatności. Dodatkowo w systemie możliwe jest skonfigurowanie automatycznego procesu windykacji: od przypomnienia e-mailowego, przez wezwanie do zapłaty, aż po prowadzenie spraw windykacyjnych. Efekt? Biuro rachunkowe ma kontrolę nad należnościami klientów i może aktywnie wspierać ich w utrzymaniu płynności finansowej – bez dodatkowej pracy. Rozrachunki ↔ Wyciągi bankowe – płatności pod kontrolą Każde biuro zna wyzwanie związane z ręcznym wprowadzaniem wyciągów bankowych i żmudnym dopasowywaniem ich do wystawionych faktur. Im więcej operacji, tym większe ryzyko pomyłki, a każda nieścisłość to potencjalny problem dla klienta. Dzięki integracji enova365 z bankami możliwe jest: pobieranie wyciągów bezpośrednio do systemu, rozliczanie operacji z fakturami (jeśli są już w systemie), ustawienie działań windykacyjnych i wysyłka przypomnień o płatności. Połączenie danych w jednym środowisku znacząco skraca czas obsługi rozrachunków klienta. Efekt? Księgowa nie musi ręcznie weryfikować każdej wpłaty, a biuro ma pełną kontrolę nad rozrachunkami. Ręczne przyporządkowywanie transakcji staje się zbędne, rozliczenia są aktualne, a biuro rachunkowe zyskuje więcej czasu na realne wsparcie klienta. Kadry i płace ↔ Księgowość – jedno naliczenie, wiele efektów W tradycyjnym podejściu do obsługi płac księgowa otrzymuje dane z listy płac w formie pliku, który musi zaimportować i zaksięgować. Każda poprawka lub zmiana wymaga powtórzenia procesu. Jest to czasochłonne i obarczone ryzykiem błędów. W systemie enova365 raz naliczone wynagrodzenia w module Kadry i Płace są automatycznie widoczne w module Księga Handlowa czy Księga Podatkowa. Dzięki temu: nie trzeba eksportować danych między modułami, księgowa od razu widzi komplet danych do zaksięgowania, ewentualne korekty płac są od razu widoczne również w księgowości. Efekt? Mniej kliknięć, mniej błędów. Dzięki pracy w jednej bazie i pełnej integracji modułów, działy mogą działać niezależnie, ale korzystają z tych samych, zawsze aktualnych danych. Księgowość ↔ Business Intelligence – dane, które wspierają decyzje Dane księgowe to nie tylko obowiązek sprawozdawczy, to także ogromny potencjał informacyjny. Moduł Business Intelligence pozwala ten potencjał w pełni wykorzystać. Dzięki połączeniu księgowości z BI: dane z Księgi Handlowej czy Ewidencji Środków Pieniężnych trafiają automatycznie do Pulpitu Klienta Biura Rachunkowego, możliwe jest tworzenie dynamicznych raportów – np. struktury wiekowania zobowiązań czy należności, prognozowanego salda gotówki, właściciel firmy lub biura rachunkowego może w czasie rzeczywistym śledzić kluczowe wskaźniki bez angażowania księgowej. Efekt? Klient biura nie musi prosić o dane, ponieważ ma je zawsze pod ręką, a księgowość przestaje być tylko sprawozdawcza, staje się doradcza. Jedna baza = mniej pomyłek, więcej czasu Zaletą systemu enova365 jest praca na jednej bazie danych. Co to oznacza w praktyce? Dane wprowadzone w kadrach i płacach są od razu widoczne w księgowości, wystawione przez klienta faktury automatycznie trafiają do ewidencji dokumentów, a te do rozrachunków, dzięki czemu wyciągi bankowe bez dodatkowej pracy łączą się z odpowiednimi płatnościami. Nie rób dwa razy tego, co system może zrobić za Ciebie Integracja modułów w biurze rachunkowym to realna szansa na poprawę efektywności pracy. To sposób na: uporządkowanie pracy, eliminację powtarzalnych czynności, ograniczenie błędów, więcej czasu na rozwój firmy i wartościową obsługę klientów. Zamiast ręcznie przenosić dane, szukać dokumentów w kilku systemach i sprawdzać poprawność wprowadzonych informacji, pozwól systemowi ERP działać za Ciebie. Bo dobrze zintegrowany system ERP to taki, w którym nie musisz robić nic dwa razy.
Obrazek wyróżniający dla 'Integracja modułów w biurze rachunkowym'
enova_logo_stopka
zweryfikowano

0/5

Soneta

więcej niż ERP


enova365
+1
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Dystrybucja, Produkcyjna, Usługi
Opis
Soneta to polski producent specjalistycznego oprogramowania ERP dla biznesu. Spółka powstała w 2002 roku i od dwóch dekad rozwija swoje produkty - systemy enova365 oraz TRIVA....
rozwiń