Zdjęcie

Jak poprawić jakość danych dzięki systemowi ERP

Tylko wtedy, gdy liderzy są świadomi znaczenia czystych danych dla analityki biznesowej, możliwe jest pomyślne wdrażanie w firmach zasad administrowania danymi. Aby uwrażliwić pracowników na potencjał, jaki niesie ze sobą wysoka jakość danych, należy zdefiniować czytelne cele, które mogą być osiągnięte dzięki zarządzaniu jakością danych. Mowa tu o usprawnieniu biznesowych procesów decyzyjnych, wzroście produkcji czy poprawie relacji z klientami. Co zrobić, aby przechowywane w firmie dane dostarczały cennych informacji?

 

JAKOŚĆ DANYCH A ICH WARTOŚĆ BIZNESOWA

Punktem wyjścia dla procesu oczyszczania danych jest ocena ich faktycznej jakości. Obecnie korzystać można z różnego rodzaju narzędzi i metod analitycznych, które pozwalają uchwycić i precyzyjnie odwzorować rzeczywistą sytuację. Tak przygotowane dane można wykorzystać do identyfikacji problemów i ilościowego określenia błędów, a także wykrywania niszy rynkowych.

 

REGUŁY NIEZBĘDNE PODCZAS CZYSZCZENIA DANYCH

Przed przystąpieniem do czyszczenia danych należy zdefiniować zestaw reguł, które jasno określą, jakie dane są istotne i jak powinien wyglądać czysty i kompletny rekord. Przyjmuje się, że firmowy słownik powinien opisywać zawartość i metrykę rekordów danych, tak aby były one jasne dla wszystkich pracowników. Dzięki tym specyfikacjom można ocenić bazę danych i zdefiniować dalsze środki postępowania z niepoprawnymi lub niekompletnymi danymi.

 

OCZYSZCZANIE I MONITOROWANIE DANYCH

Dzięki systematycznemu oczyszczaniu danych można utworzyć solidną podstawę dla strategii administrowania. W tym celu należy najpierw zdefiniować i jasno zakomunikować, jaki poziom jakości (np. 90%) powinien zostać osiągnięty podczas pierwszego cyklu czyszczenia i w jakich ramach czasowych. Trzeba przy tym pamiętać, że administrowanie danymi to nie jednorazowa czynność, a proces.

Dostępne na rynku narzędzia do eksploracji danych zintegrowane z systemem ERP, takie jak proALPHA Analyzer lub specjalne narzędzia do poprawy jakości danych, takie jak IZDQ (InfoZoom Data Quality), zapewniają niezawodne wsparcie dla firm w zarządzaniu i analizie danych przy rozsądnym nakładzie pracy.

 

DEFINIOWANIE ZAKRESU ODPOWIEDZIALNOŚCI

Aby zapewnić spójne zarządzanie danymi, warto wyznaczyć jedną osobę odpowiedzialną za jakość danych w każdym dziale i jedną dla całej firmy. Nakreślając jasno zakres odpowiedzialności za wprowadzanie danych i korektę błędów, unikniemy nakładania się obowiązków i problemów związanych z zarządzaniem danymi cząstkowymi w równoległych bazach danych.

 

OKREŚLANIE WYTYCZNYCH DOTYCZĄCYCH TWORZENIA UNIKALNYCH OPISÓW PRODUKTÓW

Brak standaryzacji we wprowadzaniu opisów skutkować może w postaniu duplikatów w bazie danych. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ jeśli pracownicy nie będą w stanie natychmiast znaleźć żądanej pozycji w kartotekach głównych pozycji, prawdopodobnie wprowadzą ją na nowo i w ten sposób stworzą duplikat. Należy także zadbać, by nie używać skrótów w nazewnictwie. Są one często niejednoznaczne i mogą powodować błędy.

AUTOMATYZACJA PRZEPŁYWU PRACY PRZY WPROWADZANIU DANYCH

Dzięki zintegrowanym procesom wiele danych może być automatycznie wprowadzanych do systemu. proALPHA zapewnia to przez przepływ pracy. Przykładowo, gdy pracownik działu sprzedaży tworzy nowe konta klientów, kolejny specjalista w dziale należności sprawdza ich zdolność kredytową.

W tym samym czasie pracownik księgowości jest proszony o wprowadzenie kartoteki głównej konta. Po wykonaniu tych dwóch zadań pracownik odpowiedzialny za przyznawanie limitów kredytowych otrzymuje od razu automatyczne powiadomienie. Postępowanie zgodnie z tym predefiniowanym procesem daje pewność, że wszystkie dane zostały wprowadzone w sposób kompletny.

Analiza danych odgrywa dziś kluczową rolę w rozwoju przedsiębiorstw. Dostarcza cennych informacji i pozwala podejmować lepsze decyzje biznesowe, przekładając się także na wzrost produkcji. Z tego względu należy dołożyć wszelkich starań, aby w firmowej bazie danych znajdywały się tylko i wyłącznie oczyszczone dane, gotowe do analizy.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

IFS Connect 2025: Nagrody Business Transformation Awards – Uznanie dla Liderów Transformacji Cyfrowej

Podczas konferencji IFS Connect 2025 w Polsce przyznano prestiżowe nagrody Business Transformation Awards, którymi IFS honoruje swoich klientów wyróżniających się na drodze transformacji cyfrowej. Wyróżnienia te są dowodem uznania dla firm, które z powodzeniem wdrażają nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania, zwiększając swoją efektywność i konkurencyjność. Block Quote Kategoria: Business Transformation Leader W tej kategorii przyznano aż trzy nagrody, co jest wyjątkową sytuacją. Zwyciężyli: Grupa Kęty – za skuteczne wdrożenie pierwszej fazy systemu IFS Cloud, które stało się fundamentem ich cyfrowej transformacji. Nagrodę odebrał Pan Roch Jasiaczek. Wuteh – za zdolność do adaptacji i transformacji biznesowej, w tym optymalizację procesów i zwiększenie efektywności. Nagrodę odebrał Pan Paweł Kuliński. ZPAS – za kompleksowe wdrożenie IFS Cloud, obejmujące wszystkie kluczowe obszary działalności firmy, od produkcji po finanse. Nagrodę odebrał Pan Paweł Mierzejewski. Image Slider Kategoria: Innovative Business Nagrodę otrzymała firma GZ Media z Czech, największy producent płyt winylowych na świecie. Dzięki wdrożeniu IFS Cloud firma znacząco usprawniła swoje operacje, zwiększając efektywność i elastyczność biznesową. Nagrodę odebrał Josef Bouska. Kategoria: Implementation Excellence Nagrodę w tej kategorii zdobyła firma Kilargo za profesjonalne zarządzanie procesem wdrożeniowym, który umożliwił transformację operacyjną w sektorze Food and Beverage.  Nagrodę odebrała Dyrektor Finansowa Monika Słowińska. Kategoria: Reference Client of the Year Nagrodę przyznano firmie Gamet za skuteczne zarządzanie procesami produkcyjnymi i sprzedażowymi oraz aktywne dzielenie się doświadczeniami z innymi firmami. Nagrodę odebrał Sebastian Rowiński. Kategoria: Digital Transformation Architect Laureatem tej kategorii została firma KAN, lider w branży nowoczesnych rozwiązań instalacyjnych, wyróżniona za odważną transformację cyfrową z wykorzystaniem IFS Cloud. Nagrodę odebrał Łukasz Urbaniak. Nowa Kategoria: IFS Brand Ambassador W 2025 roku IFS wprowadził nową kategorię – IFS Brand Ambassador. Pierwszym laureatem tej nagrody został Arkadiusz Szafrański z firmy Mikomax, wyróżniony za wyjątkowe zaangażowanie i promowanie wartości IFS. IFS rozwija, wdraża i wspiera zaawansowane rozwiązania technologiczne wspierające cyfrową transformację firm na całym świecie. Dzięki innowacyjnym produktom, takim jak IFS Cloud, wspiera klientów w optymalizacji procesów biznesowych i zwiększaniu efektywności.
Obrazek wyróżniający dla 'IFS Connect 2025: Nagrody Business Transformation Awards – Uznanie dla Liderów Transformacji Cyfrowej'
Logo firmy IFS
zweryfikowano

4/5(2 głosów)

IFS


IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń