Jak-nie-przepalić-kasy-na-allegro

Jak nie przepalić kasy na allegro?

Jesteś producentem i słyszałeś, że allegro jest drogie ? Po przeczytaniu tego artykułu opartego na doświadczeniach a nie mylnych przekonaniach spojrzysz na sprawę z zupełnie innej perspektywy

Jakość sprzedaży

Allegro przyznaje dla Twojego konta punkty, im więcej ich masz tym lepiej natomiast jest pewien poziom, nazwany “dobry”, który wcale dla Ciebie nie jest dobry. W dużym uproszczeniu allegro zależy na satysfakcji klientów z zakupów więc podkręca śrubę sprzedającym. Poziom jakości ma wpływ na pozycje Twoich ofert i trafność, czyli konkurencja  z lepszym scoreingiem konta może mieć niższe stawki CPC w reklamach lub stosując tak samo jak Ty wyróżnienie może zajmować wyższe pozycje. Twoim celem jest utrzymywać wskaźnik co najmniej super

“Pamiętaj: Jakość sprzedaży to święty gral na allegro. Pilnuj go jak oka aby nigdy nie spadł z poziomu co najmniej super”

Allegro ads

Audytując konta reklamowe na allegro po agencjach w 9 przypadkach na 10 spotykam nieoptymalne ustawienia kampanii:

  • prowadzenie kampanii na koncie agencji (nic w tym złego) ale bez dostępu do statystyk, czyli brzmi to mniej więcej tak: szanowny kliencie, zamknij oczy będzie fajnie a tu jest faktura 🙂 Dobra agencja nie ma nic do ukrycia
  • włączone pozyskiwanie ruchu z sieci reklamowej google. Jeszcze nie widziałem projektu, który z tego miejsca emisji wygenerowałby sprzedaż. Jeśli masz jeszcze sklep internetowy i “podlewasz” reklamy allegro w PLA to sam sobie robisz konkurencję
  • lewa kolumna i pozostałe miejsca emisji - najlepiej sprawdza się placement: wyniki wyszukiwania i strona oferty

Strona oferty - w ostatnim czasie allegro zadbało o to aby zwiększyć przychody z allegro ads i po wejściu klienta z Twoich reklam na stronę oferty po przescrollowaniu pokazuje w boxie podobne oferty a w nich sponsorowane Twoje oferty. Jak się za pewne domyślasz użytkownicy marketplace klikają w nie i generują Ci podwójne koszty. Wypracowaliśmy na to 2 rozwiązania:

  • umieszczanie w nazwie kampanii i w jej grupach reklam frazy “SO” (strona oferty) i “WW” (wyniki wyszukiwania). Chodzi o to, że w filtrze kampanii możesz podać: nazwa zawiera a allegro wyświetla podsumowanie wyników. Aktualnie to jedyny najlepszy sposób aby niezależnie obserwować zwrot z inwestycji z tych 2 miejsc emisji
  • jeśli jesteś producentem to możesz zastosować rabat 50% na 5 sztukę produktu i zamiast boxu z Twoimi ofertami za które przepłacasz potencjalny klient zobaczy listę produktów objętych akcją promocyjną a Twoje reklamy w placement Strona oferty będą się wyświetlać tam gdzie powinny czyli na ofertach konkurencji 🙂

Automatyzacja cen

Czy masz czasem wrażenie, że zmieniasz cenę i za kilka sekund konkurencja robi dokładnie to samo ? To booty, które monitorują ceny konkurencji i w zależności od przyjętej taktyki dostosowują ceny do konkurencji.

Oczywiście automatyzacja, żeby sprzedawać najtaniej to droga do bankructwa dlatego system do monitorowania i zarządzania cenami powinien uwzględniać:

  • import cen zakupu - niby oczywiste a jednak są systemy, które tego nie oferują. Dodajmy jeszcze, że cena zakupu nie jedno ma imię: średnia ważona z istniejących dostaw, najwyższa cena zakupu, średnia ważona z 3 ostatnich dostaw, wykluczanie promocyjnych cen zakupu z dostaw
  • obsługa cen minimalnych - tutaj mamy już wyższy poziom złożoności bo dla części biznesów cena minimalna to taka jak wartość nabycia towaru i kosztów sprzedaży allegro dla oferty a dla innych jeszcze koszty pakowania, fullfilment itd. Dla innych biznesów to np. cena zależna w czasie od wartości obrotu w cenach zakupu na segmencie produktów, który jest objęty umową retro z dostawcą (umowy bonusowe)
  • elastyczności cenowe - możesz sprzedawać nawet 20% drożej od Twojej konkurencji ALE pod warunkiem, że…. jest to szminka za 5 zł lub krem do rąk :) Im niższa wartość sprzedaży tym większa procentowa elastyczność cenowa czyli takie odchylenie od najniższej ceny przy której jesteś w stanie generować popyt. Przy elektronice za 5 000 zł Twoja elastyczność cenowa to max 2-4% bo wartościowo są to znaczące kwoty dla potencjalnego kupującego

Szacowanie rynku na którym działasz

Wystawimy oferty i zobaczymy. Jak otwierasz firmę to też masz takie podejście ? Zakładam, że nie i masz wszystko policzone. Dokładnie tak samo jest w allegro. Możesz skorzystać z dostępnego z poziomu allegro pakietu analitycznego (allegro Analytics) i w raporcie konkurencja -> Ranking sprzedających sprawdzisz jak radzi sobie Twoja konkurencja. Poniżej przykładowy raport sprzedaży w kategorii laptopy za ostatnie 30 dni. Lider wykręcił ponad 3 mln obrotu sprzedając 586 sztuk 585 kupującym

Kryteria możesz oczywiście zawężać do dostępnych filtrów w raportach, takich jak np. marka czy stan

Kiedy znasz już wartość kategorii i obroty liderów możesz przejść do analizy ich ofert i sprawdzić czy masz konkurencyjne produkty i jaką masz na nich marżę. Tutaj skorzystasz z raportu Asortyment -> sprzedaż wg. ofert. Pobierasz plik do excela, przeliczasz ceny sprzedaży na netto, podstawiasz w kolumnie cenę zakupu i obliczasz marżę procentową: (cena sprzedaży - cena zakupu netto)/ cena sprzedaży netto. Koszty allegro policzysz z kolei w kalkulatorze allegro lub sprawdzisz z poziomu konta allegro w sekcji finanse -> rozliczenia z allegro

Zobaczysz widok udziału kosztu do przychodu per konto i oferta. 

W dużym uproszczeniu dla Sumy opłat 25,3% marża procentowa poniżej tej kwoty to generowanie straty po kosztach allegro. Natomiast gdy wejdziesz w Opłaty oferty będą one bardzo zróżnicowane

Oferta sprzedaży / top oferta

Nie wspomnieliśmy jeszcze o tym jak masz przygotowaną ofertę do sprzedaży na którą składa się:

  • tytuł z limitem do 75 znaków - dodajesz frazy wg. planera allegro lub raportu fraz w tytule sprzedających się ofert
  • zdjęcia produktu w standardzie allegro - odstępy produktu od krawędzi, białe tło, brak napisów na zdjęciach
  • jeden standard oferty, tj. w lewej części zdjęcie, w prawej tekst i nigdy nie na przemian bo na mobile to spowoduje, że 2 zdjęcia pokażą się pionowo jedno pod drugim i wyjdzie nam z tego masło maślane
  • korzyści z produktu, USP

Bardzo dobrym przykładem sukcesu na allegro jest marka BlueOrca, która wzorowo odrobiła lekcje w tym zakresie pokazując personę z branży, która:

  • pokazuje personę z branży, która stoi za marką
  • na zdjęciach kawy pokazuje orzechy, migdały, karmel - dzięki temu zabiegowi można sobie wyobrazić smak kawy
  • podaje informację o specjalnym zip do zamykania aby kawa zawsze miała świeży aromat i nie zwietrzała po otwarciu
  • podaje dokładnie poziom wypalenia i robusty i arabiki argumentując jaki to ma wpływ na smak

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Co to jest system OMS i w jaki sposób usprawnia pracę

System OMS to skrót od order management system – czyli oprogramowanie do zarządzania sprzedażą internetową. System, którego zadaniem jest pobieranie zamówień klientów z wielu miejsc sprzedaży (sklep internetowy, allegro, Erli, Amazon etc.) i procesowanie ich w jednym ustalonym workflow. Co robi system OMS ? W zależności od systemu może on być mniej lub bardziej rozbudowany a w zasadzie modułowy. Jeśli za punkt odniesienia weźmiemy Baselinkera to mamy obszary takie jak: pobieranie zamówień wystawianie ofert sprzedaży automatyzacje kompletowanie i pakowanie tworzenie i drukowanie listów przewozowych integracje z systemami ERP API umożliwiające pobieranie i przesyłanie danych dwukierunkowo integracje z hurtowniami (pobieranie ofert, cen sprzedaży, wysyłanie zamówień) Omówmy zatem po kolei każdy z tych obszarów Pobieranie zamówień Nie ulega wątpliwości że zespół obsługi klienta potrzebuje jednego miejsca (systemu) w którym ma wgląd w wszystkie zamówienia klientów i podczas rozmów z z nimi  nie musi się przełączać między system ERP, zaplecze sklepu internetowego czy konto na allegro. W kolejnym kroku istotne jest aby każde zamówienie było procesowane dokładnie w taki sam sposób. Po pobraniu zamówienia w zależności od potrzeb i systemu mam również informacje dodatkowe takie jak: historia płatności zamówienia ilość dni na nadanie przesyłki i dostarczenie zamówienia (dostępne np. przez API z allegro i szczególnie istotne dla sprzedających na marketplace-ach) uwagi klienta do zamówienia status zamówienia historia wykonanych akcji automatycznych podgląd statusu przesyłki u kuriera (paczka nadana, w drodze, w doręczeniu, awizowana, doręczona itd.) dodatkowe informacje w tzw. polach dodatkowych do zamówienia W procesie może być też istotna funkcja rozdzielania i scalania zamówień, np. z uwagi na gabaryty przesyłek, miejsce nadania przesyłek (np. część towaru jest nadawana z magazynu własnego a część z fulfillment). Zdarza się, że dla sklepów internetowych Open Source takich jak Magento czy PrestaShop producenci systemów OMS zapewniają dodatkowe moduły, które umożliwiają rozszerzenie API sklepu internetowego i przekazywanie informacji dodatkowych takich jak punkty odbioru przesyłek z modułów kurierskich (np. od sensbit), dodatkowe informacje o wariantach w zamówieniu czy płatności za zamówienie. rys. 1 widok dostępnych wtyczek od Base dla platformy PrestaShop Wystawianie ofert sprzedaży Nie ulega wątpliwości, że jedno miejsce z którego można szybko wystawić oferty na allegro, Empik, czy inny marketplace jest wygodne. Szereg udogodnień w postaci mapowanie kategorii, domyślnych parametrów dla ofert, mapowania parametrów produktów na parametry ofert w marketplace przyspiesza pracę. Dodatkowo moduły AI wspierające tworzenie opisów czy tytułów obniżają koszty pracy nad zbudowaniem atrakcyjnej oferty sprzedaży. Początkujący Sprzedawcy nastawieni na model dropshippingu docenią integracje z hurtowniami skąd mogą automatycznie pobierać oferty, aktualizować stany magazynowe czy wysyłać swoje zamówienia klientów do realizacji z magazynu hurtowni. Osobiście nie jestem zwolennikiem tego nie skalowalnego modelu biznesowego natomiast są klienci, którzy nie wyobrażają sobie systemu OMS bez integracji z hurtownią. Po wystawieniu ofert istotna rolę odgrywa zarządzanie nimi i śledzenie błędów stąd też systemy OMS mają dostępne na swoim interfejsie akcje masowe oraz rozbudowane filtry. Najbardziej popularna akcja masowa to np. połącz oferty w wielowariantowość allegro, zmień cenę, połącz oferty z produktami z magazynu czy wystaw ofertę na nowym koncie (duplikuj). Z filtrów będą to np. pokaż aukcje z błędami czy wyłączona synchronizacja stanów magazynowych lub oferty nie powiązane z produktami w magazynie. Automatyzacje To chyba “serce” systemu OMS gdzie oszczędzamy najwięcej czasu na eliminację powtarzalnych czynności. W zależności od dostępnych opcji w danym systemie OMS możemy wdrożyć np.: jeżeli istnieje zwrot z allegro to wyślij formularz o zwrot prowizji jeśli zamówienie jest w statusie nie opłacone przez co najmniej 3 dni robocze to zmień status na anulowane a jeżeli jest jeszcze z allegro to wyślij formularz o zwrot prowizji jeśli do zamówienia istnieje dokument sprzedaży i jest to faktura i zamówienie jest z allegro to wyślij fakturę w PDF do allegro jeżeli status przesyłki u kuriera to odebrana i zamówienie nie pochodzi z marketplace to wyślij e-mail do klienta jeżeli zamówienie jest opłacone lub za pobraniem to zmień status na “do pobrania do ERP” jeżeli istnieją uwagi do zamówienia od klienta i zamówienie jest opłacone lub za pobraniem to zmień status na do wyjaśnienia w BOK jeżeli zamówienie spakował pracownik Jan Kowalski to zmodyfikuj zamówienie i dodaj w pole własne Magazynier wartość Jan Kowalski jeżeli zamówienie jest z allegro i czas do wysyłki jest ujemny to wyślij e-mail do klienta (szablon: przepraszamy za opóźnienie) jeżeli powstała przesyłka do zamówienia to wydrukuj etykietę na drukarce termicznej przypisanej do profilu pracownika jeżeli przesyłka u kuriera zmieniła status na awizo lub problem z doręczeniem to wyślij wiadomość na slack do zespołu Przykładów można oczywiście mnożyć. Każda firma jest inna. Powyższe automatyzacje są tylko pokazem możliwości jakie daje nam system OMS a tak naprawdę pozwala skalować biznes bo wzrost ilości zamówień to wzrost ryzyka błędów oraz nakładu pracy jeśli nie automatyzujemy swoich procesów. rys. 2 widok przykładowych akcji automatycznych w OMS PowerHub Kompletowanie i pakowanie Istotny moduł w procesie obsługi zamówienia. Klienci szukający alernatywy na Base (dawniej Baselinker) często pytają o asystenta pakowania, który na specjalnym ekranie wyglądającym jako dobry system POS pozwala skanować lub wpisywać ilości do spakowanych produktów, grupować zamówienia wg. lokalizacji, nazwy czy innych warunków. W przypadku OMS IDEAerp klienci otrzymują rozbudowany moduł WMS, który ma jeszcze więcej możliwości i funkcjonalności w tym natywną aplikację na kolektory dostępną w kilku wersjach językowych. rys. 3 Pakiety i aplikacja mobilna w systemie IDEAerp Tworzenie i drukowanie listów przewozowych Funkcjonalność powiązana z modułem kompletowania i pakowania. Chyba nikt już dzisiaj nie wyobraża sobie, że musi logować się do konta przewoźnika i ręcznie przepisywać dane do wysyłki a potem pobierać etykiety w pdf i drukować na drukarce. Na takim manualnym procesie można tracić wiele godzin pracy. Załóżmy, że mamy dziennie 300 zamówień i stworzenie listu i jego wydrukowanie zajmuje minutę to przekłada się to automatycznie na 300 minut czyli 5 godzin pracy dziennie co daje 0,6 etatu a to może nas kosztować nawet kilka tys. złotych miesięcznie. A co w sytuacji gdy przesyłek jest dziennie 500 lub 2 000 ? rys. 4 niebieski przycisk w szczegółach zamówienia PowerHub, dzięki któremu w ciągu kilku sekund mamy gotowy i wydrukowany list przewozowy Częstym problemem w kompletacji jest wielopaczkowość i manualna obsługa procesu. W przypadku PowerHub mamy funkcjonalność szablonów przesyłek, które możemy szybko wybrać z poziomu edycji zamówienia i praktycznie od ręki nadać list przewozowy z 2,3, czy 4 paczkami. Integracje z systemami ERP Klienci, którzy prowadzą gospodarkę magazynową i/lub sprzedaż stacjonarną najczęściej mają w firmie Subiekt GT a co za tym idzie przechowują w nim informacje o dostępnych stanach magazynowych i wystawiają dokumenty sprzedaży. W takiej sytuacji częstym pytaniem jest czy dany system OMS ma integrację z Subiekt GT, Nexo PRO, Comarch Optima, Enova czy inne rozwiązanie klasy ERP. Dostawcami integracji z ERP są najczęściej firmy zewnętrzne (integratorzy), którzy wyspecjalizowali się w łączeniu systemów ze sobą do przesyłania dwukierunkowo danych. Aktualnym i chyba największym dostawcą integracji jest RTnet czyli integratory.pl. W przypadku Baselinkera (Base) był/ jest to Sellintegro. Co warto podkreślić IDEAerp ma własną integrację z Subiekt GT i od kwietnia 2025 Nexo PRO co nie wiążę się z dodatkowymi kosztami. API umożliwiające pobieranie i przesyłanie danych dwukierunkowo Klienci z systemami ERP potrzebują integrację z OMS dlatego często pada pytanie o API i dostępną dokumentację. Producenci systemów OMS inspirowali się tym co oferował i dalej oferuje API Baselinker traktując tą dokumentację jako pewnego rodzaju “punkt odniesienia” (skoro z Base korzystało prawdopodobnie 90% sprzedawców internetowych to po co wymyślać koło na nowo ?). Oczywiście z API korzystają też niektórzy producenci systemów ERP pod kątem tworzenia etykiet logistycznych (np. Iluo integruje się z Baselinker aby tworzyć etykiety – Base zdejmuje z nich “ciężar” pisania integracji do wszystkich kurierów i pilnowania czy API danego kuriera się nie zmieniło i nadal działa). Najczęściej API powinno pozwalać na: zmianę statusu zamówienia zmianę dostępnego stanu magazynowego zmianę ceny sprzedaży dodanie dokumentu sprzedaży w formacie PDF dodawanie produktów dodawanie zamówień aktualizację zamówień tworzenie listów przewozowych pobieranie etykiet logistycznych zmianę ilości zapytań na minutę (dla dużych projektów > 500 na minutę) Integracje z hurtowniami (pobieranie ofert, cen sprzedaży, wysyłanie zamówień) Obszar głównie skierowany do sprzedawców w modelu dropshippingu gdzie bez konieczności zakupu towaru na swój magazyn a co za tym idzie kompletowaniu i pakowaniu produktu prowadzimy aktywną sprzedaż. Moje stanowisko do tego modelu biznesowego nie zmieniło się i gdy widzę system OMS z szeregiem integracji z hurtowniami (pomijam system Base) przeglądając kolejne funkcjonalności i widząc ich poziom zaawansowania widzę wyraźnie, że system nie poradzi sobie z dużym e-commerce bo celowo dostarcza funkcjonalności wystarczające sprzedawcom w dropshippingu. Zasługuje tu jednak na uwagę i podkreślenie fakt, że rozwiązanie baselinker connect wykorzystywane do wymiany danych pomiędzy producentem/ hurtownią a jego/ich klientami a nawet pomiędzy 2 firmami działającymi w ramach jednej grupy kapitałowej jest bardzo praktyczne a nie dostępne w alternatywach dla Baselinker (base). Jednym z rozwiązań alternatywnych jest integracja po API (rzadko efektywna kosztowo) lub eksport zamówień i dopasowanie pliku importu danych do konkretnego systemu OMS. Podsumowanie Dobrze wybrany i wdrożony system OMS przyniesie nam optymalizację czasu pracy na powtarzalnych czynnościach oraz ustandaryzuje sposób procesowania zamówień. Moment automatyzacji i standaryzacji jest albo na początku uruchomienia sprzedaży internetowej lub w sytuacji gdy dalsze skalowanie sprzedaży pogłębia chaos operacyjny firmy lub drenuje koszty prowadzenia działalności.  Wychodząc naprzeciw potrzebie porównania, przetestowania i wybrania systemu dla siebie przygotowaliśmy ranking i recenzje alternatyw do Baselinekra (Basepa) dostępnego pod linkiem: https://lampart.expert/ranking-alternatyw-dla-baselinkera/
Obrazek wyróżniający dla 'Co to jest system OMS i w jaki sposób usprawnia pracę'
Lampart.Expert_NEW
zweryfikowano

0/5

Lampart.Expert

Dostawca rozwiązań IT dla eCommerce


BaseLinker
+1
Cała Polska
5 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Usługi, Cyfrowa transformacja przedsiębiorstw
Opis
Pomagamy producentom i sprzedawcom internetowym ogarnąć chaos: od migracji z Baselinkera, przez automatyzację, po stworzenie e-commerce od zera. Zero bullshitów. Tylko konkretne rozwiązania, które działają....
rozwiń