Zdjęcie

Jak fabryki przyszłości mogą wykorzystać IoT, AR i AI?

Dawniej określenie kondycji firmy było możliwe na dwa sposoby. Poprzez okresową kontrolę lub „gaszenie pożaru”, gdy zdarzyła się awaria. Niestety w wielu przypadkach oznaczało to kłopoty ‒ dodatkowe koszty, a także problemy z klientami, którzy nie otrzymywali dostaw na czas, co skutkowało spadkiem konkurencyjności. Dziś cyfryzacja daje zupełnie nowe możliwości. Automatyzacja procesów i stały wgląd w sytuację przedsiębiorstw są możliwe dzięki Internetowi Rzeczy (IoT), sztucznej inteligencji (AI) i rozszerzonej rzeczywistości (AR). Jak można wykorzystać je w przemyśle?

MASZYNY MOGĄ „ROZMAWIAĆ” DZIĘKI IOT

Digitalizacja przemysłu stworzyła sposoby i środki, dzięki którym można obecnie wykrywać usterki na wczesnym etapie, jeszcze przed wystąpieniem uszkodzenia. Jest to możliwe dzięki Internetowi Rzeczy. Z jego pomocą maszyny mogą być wyposażone w technologię, która umożliwia im wykrywanie i komunikowanie własnych stanów. Zazwyczaj odbywa się to za pomocą odpowiednich czujników, które rejestrują i przesyłają kluczowe dane – przykładowo dotyczące temperatury lub wzorców drgań. Taka zautomatyzowana ocena danych jest podstawowym elementem koncepcji konserwacji predykcyjnej. Analizując zarówno dane historyczne, jak i bieżące, można wcześnie wykryć oznaki usterek i podjąć odpowiednie kroki.

ZAUTOMATYZOWANE USUWANIE USTEREK DZIĘKI SZTUCZNEJ INTELIGENCJI

Sztuczna inteligencja (AI) jest zwykle wykorzystywana w Industry 4.0 do analizowania dużych ilości danych. W połączeniu z IoT i automatyzacją, AI działa jak wielopoziomowy system alarmowy, odciążając pracowników.

Przykładowo systemy te mogą monitorować temperaturę maszyn. Jeśli uznają, że sytuacja grozi awarią, powiadamiają pracownika i rozpoczynają automatyczne chłodzenie. Sztuczna inteligencja ostrzega pracownika i jednocześnie przekazuje mu wszystkie ważne dane. Odpowiedzialna za pracę maszyn osoba nie musi więc od razu reagować i pędzić do maszyny z zestawem narzędzi. Pierwszy etap napraw obejmuje najczęściej zdalne postawienie diagnozy.

Dzięki IoT i dostępowi na odległość pracownik może połączyć się z oprogramowaniem maszyny, aby zbadać przyczynę usterki, przeanalizować dzienniki i ocenić dane bezpośrednio w systemie. Jeśli przyczyną usterki jest oprogramowanie, pracownik może podjąć odpowiednie kroki w celu rozwiązania problemu lub zmiany ustawień bezpośrednio ze swojego komputera ‒ niezależnie od miejsca pobytu. Jeśli przyczyną usterki jest sprzęt, pracownik otrzymać może cyfrową pomoc za pośrednictwem rzeczywistości rozszerzonej (AR).

Wówczas ekspert i technik łączą się za pomocą inteligentnych okularów lub smartfonów. Obaj widzą ten sam obraz z kamery, a oprócz połączenia głosowego mają także możliwość umieszczania znaczników wizualnych ‒ na przykład podświetlania określonych przełączników za pomocą strzałek lub umieszczania wokół nich pierścieni wskazujących, że należy je nacisnąć, aby zidentyfikować przyczynę usterki.

SPRAWNE NAPRAWY MASZYN W INDUSTRY 4.0 DZIĘKI ROZSZERZONEJ RZECZYWISTOŚCI

Sposób przeprowadzenia naprawy maszyny można również zarejestrować dzięki AR w celu przeszkolenia pracowników i usprawnić z pomocą sztucznej inteligencji. Aby zapewnić zgodność i jakość, poszczególne etapy prac można dokumentować za pomocą kamery zainstalowanej w inteligentnych okularach, a całość łączyć z osobistym asystentem AI. Dzięki temu, że ten ostatni został przeszkolony, rozpoznaje maszynę, gdy tylko ją zobaczy i wówczas przekazuje odpowiednie instrukcje ‒ bez konieczności długiego poszukiwania ich przez pracownika.

Wyświetla również wszelkie ważne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas obsługi i konserwacji maszyn. Sztuczna inteligencja wskazać też może narzędzia, których należy użyć do napraw. Jest też w stanie zweryfikować jakość wykonanych prac. Przykładowo sprawdzi, czy śruby zostały odpowiednio dokręcone przez kontrolę liczby wykonanych obrotów, jak i siły nacisku.

Funkcjonowanie przemysłu w realiach Industry 4.0 sprawia, że maszyny i systemy stają się coraz bardziej inteligentne i coraz ściślej powiązane w sieć. Cyfryzacja oferuje narzędzia, które pozwalają uniknąć przestojów w produkcji. Wystarczy odpowiednie wdrożenie AI, AR i IoT, by usprawnić proces usuwania usterek i zachować płynność. Teraz tylko od firm zależy, czy skorzystają z tych możliwości.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

AI standardem w polskim biznesie. Wszystkie firmy planują wdrożenie w ciągu dwóch lat

Sztuczna inteligencja przestaje być futurystycznym hasłem, a staje się realnym narzędziem transformacji biznesowej. Z najnowszego badania IFS Polska wynika, że wszystkie ankietowane firmy planują wdrożenie rozwiązań AI w ciągu najbliższych dwóch lat, a już dziś blisko 65% dużych przedsiębiorstw aktywnie korzysta z tej technologii. Raport „Sztuczna inteligencja w firmach – między innowacją a rzeczywistością” został przygotowany przez IFS Polska na podstawie badania przeprowadzonego wśród 150 polskich firm o przychodach przekraczających 400 mln zł rocznie, reprezentujących m.in. sektor produkcyjny i energetyczny. Wyniki pokazują, że AI z roli testowe weszła w etap masowej adopcji, ale wciąż towarzyszy temu strategiczny chaos – tylko 17% firm ma spójną strategię wdrażania AI. Block Quote I w praktyce – firmy stawiają na efektywność i szybki zwrot z inwestycji Najczęściej wdrażane rozwiązania koncentrują się wokół obsługi klienta (14,7%), automatyzacji procesów biznesowych (13,5%) oraz obszaru finansów (12,6%), co pokazuje, że organizacje wybierają technologie o wysokim i szybkim ROI. Jednocześnie coraz większą rolę odgrywa AI w obszarze ESG – m.in. w redukcji emisji CO₂, optymalizacji zużycia energii i etycznym zarządzaniu danymi. Aż 23% firm wykorzystuje AI do analiz ryzyka i poprawy bezpieczeństwa pracy, co pokazuje rosnącą świadomość odpowiedzialności technologicznej. Block Quote Największe bariery? Koszty i brak strategii Pomimo ogromnego potencjału, firmy wciąż napotykają na bariery – przede wszystkim wysokie koszty wdrożenia i utrzymania systemów AI (36,7%), a także brak odpowiednich kompetencji cyfrowych i trudności z integracją technologii z istniejącymi systemami. Firmy jasno wskazują, co może przyspieszyć adaptację AI: obniżenie kosztów (27%), rozwój infrastruktury technologicznej (18,7%) i dostęp do gotowych rozwiązań chmurowych (12%). Block Quote Perspektywa rynku: AI stanie się standardem w ciągu 3–5 lat Zaledwie 8% firm uważa, że AI jest już standardem w ich branży, ale aż 84% przewiduje, że stanie się nim w ciągu najbliższych pięciu lat, z czego największa grupa (52%) wskazuje horyzont 3–5 lat. Block Quote
AI-standardem-w-polskim-biznesie.-Wszystkie-firmy-planują-wdrożenie-w-ciągu-dwóch-lat
Logo firmy IFS
zweryfikowano

4/5(2 głosów)

IFS


IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń