ERP-2025-trendy_-ktore-warto-sledzic

ERP 2025: Trendy, które warto śledzić

Rozwój technologii biznesowych to sprawa kluczowa dla usprawnienia narzędzi, jakimi posługuje się przedsiębiorstwo. W jakich kierunkach rozwijać się będą systemy ERP? 2025 rok upłynie pod znakiem chmury, integracji systemów ERP z systemami dziedzinowymi oraz technologii RPA, której możliwości coraz częściej będą uzupełniane innymi technologiami: sztuczną inteligencją, uczeniem maszynowym i modelami językowymi. 

Transformacja ERP – jak zmieniają się systemy do zarządzania firmą?

Jak zmienią się systemy ERP w 2025 roku? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, porozmawialiśmy z liderami i ekspertami ze społeczności Sonety, producenta systemów ERP enova365 i TRIVA. Uważają oni, że systemy ERP nadal będą ewoluować, żeby sprostać rosnącym wymaganiom środowiska biznesowego.

Istotną rolę, jak dotychczas, odgrywać będzie w nich robotyczna automatyzacja procesów (RPA). Choć w systemach ERP coraz częściej stosowana będzie także sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe czy analiza predykcyjna. 

Ważnym trendem w branży ERP 2025 roku będzie nadal coraz powszechniejsze korzystanie z systemów ERP w modelu chmurowym. Wyzwaniem dla producentów oprogramowania będziedostosowywanie systemów do zarządzania firmą do zmian w regulacjach narzucanych przez ustawodawców, czego niezmiennie oczekują klienci.

Dzięki temu, nowoczesne systemy ERP będą w jeszcze większym stopniu przewidywać przyszłe potrzeby firm i automatyzować powtarzalne procesy. Transformacja systemów ERP w 2025 roku umożliwi korzystającym z nich firmom lepsze wykorzystanie zasobów oraz da możliwość szybszego podejmowania lepszych strategicznych decyzji.

  1. Dalsza migracja do chmury

Migracja do chmury staje się standardem w strategiach IT przedsiębiorstw na całym świecie. Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta i będzie korzystać z systemów ERP w chmurze.

Przypomnijmy, że ogromną zaletą tego modelu korzystania z systemu ERP jest to, że zdejmuje z firmy obowiązki związane z administracją systemu i jego zabezpieczeniem. Jeżeli firma zdecyduje się na pełny SaaS, czyli nie tylko wynajmie serwery, ale wykupi dostęp do systemu ERP w formie subskrypcji, zyska dostęp do programu i jego funkcji bez wysokich kosztów, w zamian za abonament.

ERP w chmurze wiąże się także z pakietem usług, takich jak upgrade oprogramowania lub np. zarządzanie operacyjne częściami systemu. W modelu chmurowym firmy mogą korzystać nie tylko z systemu ERP, ale także całego ekosystemu rozwiązań, z którymi będzie on powiązany.

Według badań Gartnera w 2024 roku globalne wydatki na usługi chmurowe osiągają pułap ponad 600 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o około 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednocześnie raporty wskazują, że aż 85% firm korzysta już z rozwiązań chmurowych, z czego blisko 50% wprowadziło model hybrydowy.

Popularność chmury hybrydowej jest spowodowana zdolnością do łączenia zalet chmury publicznej z bezpieczeństwem i kontrolą nad zasobami lokalnymi. Dotyczy to przede wszystkim:

  • elastyczności: chmura umożliwia skalowanie zasobów w zależności od bieżących potrzeb firmy, co pozwala firmie szybko reagować na zmiany w zapotrzebowaniu,
  • bezpieczeństwa: dostawcy chmurowi oferują zaawansowane mechanizmy zabezpieczeń, takie jak szyfrowanie danych, monitoring zagrożeń w czasie rzeczywistym i regularne aktualizacje,
  • dostępu w czasie rzeczywistym: pracownicy i zespoły mogą korzystać z danych i aplikacji z dowolnego miejsca na świecie,
  • skalowalności i dostępności: mniej wrażliwe zasoby można przenieść do chmury publicznej, co pozwala na elastyczne wykorzystanie mocy obliczeniowej i obniżenie kosztów,
  • szybkości reakcji: w razie potrzeby dodatkowe zasoby mogą być błyskawicznie wdrożone z chmury publicznej,

W związku z zaletami korzystania z systemu ERP w modelu chmurowym firmy oczekują takiej oferty od producentów, a dobrzy dostawcy systemów ERP ją zapewniają. Jednocześnie – jak enova365 – oferując także rozwiązania on-premise.

  1. Łatwa integracja z systemami dziedzinowymi wpisana w DNA dobrych systemów ERP

Do pewnego momentu uważano, że systemy ERP mają zagospodarować wszystkie obszary działania firm. Obecnie tak nie jest. Ponieważ potrzeby firm są różnorodne, żeby je zaspokoić powstają programy dziedzinowe, wyspecjalizowane w obsłudze jakiegoś obszaru działania organizacji. Mogą to być narzędzia, wspierające zarządzanie magazynem (WMS), projektowanie (CAD), czy zarządzanie efektywnością (EPM).

Kluczem do efektywnego wykorzystania tych rozwiązań jest integracja z systemami ERP, które pełnią funkcję centralnych hubów zarządzających informacjami w organizacji. Konsolidują też i automatyzują obejmujące całą firmę procesy – np. finansowo-księgowe i kadrowe.

Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii (API czy webservice) proces łączenia systemów już na etapie projektowania jest prosty i intuicyjny. Przykładem są platformy zakupowe, które od podstaw projektowane są z myślą o łatwej integracji z systemami ERP. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą w pełni wykorzystać ich potencjał, automatyzując procesy zakupowe i skracając czas realizacji zamówień.

Podobnie jest w przypadku systemów WMS, które zarządzają logistyką magazynową, czy narzędzi CAD wspierających proces projektowania. Integracja tych systemów z ERP pozwala na bieżący przepływ informacji między różnymi działami firmy, eliminuje silosy informacyjne i usprawnia współpracę. Dane o zapasach, wymaganiach produkcyjnych czy statusie projektów są dostępne w jednym miejscu, co zwiększa efektywność operacyjną.

Współczesne narzędzia wspierające biznes mają integrację wpisaną w swoje DNA. Oznacza to, że firmy mogą śmiało korzystać z ich zalet, nie obawiając się technicznych barier. Dzięki temu system ERP może być elastyczną platformą, która rośnie wraz z potrzebami organizacji.

  1. Szybkie reagowanie systemów ERP na zmiany prawne

Krajowi producenci systemów ERP, tacy jak enova365 czy TRIVA dostosowywanie oprogramowania do zmian w przepisach mają wpisane w DNA. Dostarczają zmiany w oprogramowaniu, które umożliwiają firmom działanie zgodne z przepisami już w momencie, gdy takie zmiany wchodzą w życie. 

Z drugiej strony, globalni producenci systemów ERP nie dostosowują ich do zmian w prawie na rynkach lokalnych. Spoczywa to raczej na ich partnerach wdrożeniowych i z punktu widzenia klientów, wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów.

Podsumowując, krajowi producenci systemów ERP dostosowują się do zmian o wiele szybciej, a ich klienci nie muszą za to dodatkowo płacić.

Firmy oczekują gotowości systemów ERP do spełnienia krajowych wymogów prawnych – takich jak KSeF, JPK CIT czy e-doręczenia – ale także tych narzucanych przepisami Unii Europejskiej, takich jak ISO, ESG, work-life balance czy tworzenie krajowych repozytoriów e-faktur. Dotyczy to nie tylko Polski, ale także innych krajów Europy – Niemiec czy Francji – więc można powiedzieć, że szybkie dostosowywanie systemów ERP do zmian prawnych to trend światowy.

  1. Sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML) i analiza predykcyjna coraz częściej w systemach ERP

Coraz więcej producentów systemów ERP mówi „wykorzystujemy sztuczną inteligencję” – na ile ta technologia jest już realnym wsparciem w systemach ERP?

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest AI. Jest to technologia, która w odróżnieniu od RPA (robotic process automation), bazującej na pewnych algorytmach, uczy się, czyli przyswaja informacje i wykorzystuje je w określonym kontekście oraz doskonali swoje działanie. Tworzy coś nowego na podstawie tego, czego się nauczyła, a działa szybko, więc jest ekonomicznie uzasadniona.

Choć RPA świetnie sprawdza się w systemach ERP, jako narzędzie automatyzujące różne procesy, producenci systemów ERP coraz częściej zaczynają wykorzystywać również:

  • uczenie maszynowe – dzięki któremu komputery uczą się i podejmują decyzje na podstawie danych, choć nie są zaprogramowane do wykonania konkretnego zadania,
  • modele językowe – przetwarzanie języka naturalnego umożliwia komputerom interpretację, uczenie się i generowanie ludzkiego języka,
  • algorytmy predykcyjne – analizują historyczne dane i scenariusze i na tej podstawie prognozują przyszłe trendy, zachowania czy wydarzenia.

Gdzie sztuczna inteligencja może znaleźć zastosowanie w systemach ERP? Sprawdzi się tam, gdzie odpowiedź nie musi być bardzo precyzyjna. Na przykład jako:

  • pomoc kontekstowa – na podstawie zapytania wpisywanego do czatu będzie można uzyskać pomoc, jak wykonać jakieś działanie w systemie ERP,
  • wsparcie działu sprzedaży – AI można wykorzystać do streszczania korespondencji i rozmów z klientami, co przyspieszy pracę konsultantów; system może też podpowiedzieć, jak wyglądają relacje z danym klientem – czy jest do firmy nastawiony pozytywnie;
  • personalizacja panelu użytkownika – na podstawie cyklicznych działań danej osoby, system ERP mógłby proponować, jaki interfejs jest dla niej najlepszy; np. na podstawie tego, z jakich analiz korzystasz w BI, AI mogłaby przygotowywać potrzebne raporty i je wyświetlać;
  • wsparcie działu obsługi klienta – sztuczna inteligencja mogłaby podać najczęstsze rozwiązania problemów;
  • proponowanie ścieżek rozwoju karier na podstawie przebytych szkoleń i podjętych działań;
  • prognozowanie sprzedaży w oparciu o wieloletnie dane historyczne;
  • utrzymanie predykcyjne – na podstawie danych zbieranych z maszyn systemy ERP z AI mogłyby monitorować stan maszyn w czasie rzeczywistym i przewidywać potencjalne awarie.
  1. Technologia RPA nadal będzie grała w systemach ERP pierwsze skrzypce

Jak wynika z powyższego, systemy ERP mogą jeszcze lepiej niż dotychczas wspierać biznes, wykorzystując elementy sztucznej inteligencji. Warto jednak pamiętać, że obecnie sztuczna inteligencja może być tylko jednym z narzędzi wykorzystywanych w systemach do zarządzania przedsiębiorstwem. Zanim zacznie dla nas „pracować” musimy ją „nauczyć” odpowiednich działań. Dla przykładu, żeby wykorzystać AI do harmonogramowania produkcji najpierw musi ona poznać wiele tysięcy poprawnych ułożeń harmonogramów, a to wymaga dużych nakładów. Dlatego obecnie AI sprawdza się szczególnie w procesach, przy których nie jest istotna duża precyzja.

Tam, gdzie kluczowa jest dokładność, a zadania są czasochłonne i powtarzalne nadal lepiej sprawdza się na ten moment technologia RPA. Dotyczy to na przykład wielu procesów księgowych, kadrowych czy harmonogramowania produkcji. Wdrożenie systemów ERP, które wykorzystują RPA w wielu obszarach pozwala znacząco usprawnić i przyspieszyć codzienne operacje. Jak duża jest ta korzyść?

Według szacunków Gartnera, rozwiązania RPA pozwalają na natychmiastowe obniżenie kosztów pracowniczych nawet o 25-40%. Z kolei, badania przeprowadzone przez McKinsey sugerują, że wdrożenie RPA może wygenerować ROI na poziomie 30-200% już w pierwszym roku po wdrożeniu.

Jednym z nowoczesnych rozwiązań ERP jest enova365 – system, który oferuje szereg możliwości dla firm działających w każdej branży, bez względu na ich wielkość i poziom skomplikowania struktury organizacyjnej. System enova365 jest wyposażony we wszystkie narzędzia, które są potrzebne do zarządzania pracą, integracji z zewnętrznymi narzędziami i wykorzystywania nowoczesnych technologii. Jeżeli zastanawiasz się czy w enova365 jest obecny AI, odpowiadamy: pracujemy w tle nad rozwiązaniem dobrze dostosowanym do potrzeb naszych użytkowników.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Sprzedaż hurtowa – jak nią zarządzać z enova365?

Sprzedaż hurtowa wymaga zastosowania narzędzi, które zapewnią efektywne zarządzanie zamówieniami, optymalizację procesów, czy dynamiczne dostosowywanie ofert dla różnych kontrahentów. System enova365 posiada dedykowane funkcje wspierające sprzedaż hurtową. Jakie dokładnie? Dowiedz się z naszego artykułu.  Wyjątkowe wyzwania sprzedaży hurtowej – dlaczego warto postawić na nowoczesne rozwiązania? Prowadzenie sprzedaży hurtowej jest dużym wyzwaniem, wymagającym zapewniania odpowiedniej efektywności działań i dużej skrupulatności. Ważna jest sprawna i wygodna obsługa zamówień, unikanie pomyłek w kompletacji towarów oraz zapewnienie wysokiej jakości obsługi klientów.  Zarzadzanie gospodarką magazynu, gdzie dostępnych jest wiele indeksów produktowych, nie jest proste. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych jest wtedy niezbędne. Wydajne systemy ERP, jak enova365, posiadają zarówno funkcje wspierające zarządzanie sprzedażą, zapasami, relacjami z klientami, finansami oraz logistyką. Integracje z oprogramowaniem magazynowym WMS pozwalają usprawnić proces kompletacji, pakowania, czy załadunku towarów.  Dodatkowo, rosnące oczekiwania klientów B2B sprawiają, że konieczne stają się elastyczne mechanizmy cenowe i nowoczesne narzędzia wspierające procesy sprzedaży. Zastosowanie systemu ERP w przypadku hurtowej sprzedaży jest nie tylko inwestycją w wydajne narzędzie, ale też optymalizację procesów, co z kolei przekłada się ma lepsze wykorzystanie zasobów oraz większą konkurencyjność na rynku.  Jak enova365 usprawnia procesy w sprzedaży hurtowej? Współczesny rynek hurtowy wymaga od firm szybkości, precyzji i elastyczności w działaniu. enova365 oferuje kompleksowe wsparcie w usprawnianiu kluczowych procesów sprzedaży hurtowej. System automatyzuje zadania związane z zarządzaniem zamówieniami, magazynem, logistyką, a także relacjami z klientami. Dzięki temu firmy mogą zoptymalizować koszty, zwiększyć efektywność i poprawić jakość obsługi, budując trwałe relacje z partnerami biznesowymi. Elastyczność enova365 pozwala na dopasowanie systemu do specyfiki każdego przedsiębiorstwa, gwarantując pełną kontrolę nad procesami i ich optymalizację. Kluczowe procesy wspierane przez enova365: składanie zamówień od dostawcy – enova365 umożliwia wprowadzenie zamówień ręcznie, ale proces ten można znacznie usprawnić poprzez rozmaite funkcjonalności (np. skopiowanie dowolnego zamówienia, Generator zamówień);  rezerwacja towarów na magazynie;  wygodne zmiany cen, ceny okresowe, promocje; łatwe planowanie kilku zmian cen w czasie; monitorowanie stanów magazynowych; weryfikacja warunków handlowych i ustalenie kolejności realizacji zamówień oraz możliwość sprawdzenia pokrycia zamówień (czy mamy dany towar na stanie, ewentualnie zmiana priorytetów zamówień jeśli mamy odpowiednie uprawnienia). Integracje z systemami magazynowymi Funkcjonalności enova365 są dodatkowo rozszerzane dzięki integracjom z wydajnymi systemami magazynowymi WMS (ang. Warehouse management system). Oprogramowanie tego typu pomaga firmom zarządzać i kontrolować codzienne operacje magazynowe, optymalizując najważniejsze procesy, miedzy innymi dzięki zastosowaniu automatyzacji. enova365 posiada integracje z Expert WMS i WMS AVOCADO Packing. Integracja pozwala na sprawną obsługę procesów: synchronizacji kartotek towarów i kontrahentów, przyjęcia i wydania towaru, inwentaryzacji, synchronizacji stanów magazynowych. Wymiana dokumentów EDI System ERP enova365 jest przygotowany do wymiany dokumentów EDI (ang. Electronic Data Interchange). EDI to elektroniczna wymiana danych pomiędzy firmami lub instytucjami, która polega na tym, że dokument w postaci pliku o ustandaryzowanej strukturze jest generowany przez jedną firmę, a importowany przez drugą. enova365 umożliwia: tworzenie komunikatu z dokumentu handlowego (eksport dokumentu),  tworzenie dokumentu poprzez import komunikatu, zapisywanie wygenerowanych i zaimportowanych komunikatów w bazie danych i ich podgląd z poziomu dokumentu.  To jednak nie wszystkie funkcje dostępne w systemie, ponieważ tym, co wyróżnia moduł enova365 EDI, jest możliwość definiowania struktury komunikatów oraz ich zawartości. Integracje e-commerce Integracje enova365 z systemami e-commerce i platformami sprzedażowymi pozwalają usprawnić przepływ danych między różnymi elementami infrastruktury handlowej i łatwiej zarządzać zamówieniami, a także śledzić stany magazynowe oraz automatyzować procesy księgowe. enova365 posiada integracje z: PrestaShop, WooCommerce, Shoper, Magento, Allegro, BaseLinker, DHL, DPD, FedEx, InPost, GLS, UPS, Pocztex, Orlen Paczka. Pulpit kontrahenta Pulpit kontrahenta to platforma systemu enova365, która pozwala usprawnić komunikację z kontrahentami. Dzięki pulpitowi możliwa jest „samoobsługa” klienta lub dostawcy firmy.  Funkcjonalności Pulpitu kontrahenta: przeglądanie aktualnej oferty towarowej, samodzielne składanie zamówień,  śledzenie stanu realizacji zamówień, dostęp do faktur, kontrolowanie należności/zobowiązań. Inne korzyści z zastosowania enova365 w sprzedaży hurtowej: wszystkie zamówienia znajdują się w jednym miejscu; można wybrać kolorowanie komórek, aby mieć więcej informacji;  Żeby sprawdzić, jak poszczególne funkcje działają w praktyce pobierz bezpłatnie demo obsługa drukarek fiskalnych najbardziej popularnych producentów;  dostosowanie do HUB-a paragonowego Ministerstwa Finansów;  automatyzacja działań – dzięki modułowi Harmonogram zadań można zautomatyzować niemal każdą czynność, dzięki czemu pracownicy mogą skupić się na bardziej kreatywnych zadaniach zamiast wykonywać monotonne czynności (unikanie błędów z tego powodu); automatyzacja procesów – zastosowanie modułu Workflow pozwala na automatyzację procesów i usprawnienie przepływu pracy w firmie; analiza BI – wykorzystanie narzędzi do zaawansowanej analizy danych i raportowania umożliwia między innymi analizę logistyki magazynowej, optymalizację działań, a w efekcie rozwój przedsiębiorstwa; wielokanałowość – integracja z różnymi kanałami sprzedaży; możliwość tworzenia spersonalizowanych ofert; obsługa Krajowego Systemu e-Faktur. Korzyści z zastosowania enova365 w firmie z branży sprzedaży hurtowej podsumowuje Klaudia Szatko, Zastępca kierownika projektu Handel enova365 Block Quote Warto pamiętać, że enova365 jest systemem o wysokiej konfigurowalności, wspierającym użytkownika na każdym etapie codziennych działań. Może być używana zarówno w wersji przeglądarkowej, jak też mobilnej (różne interfejsy).  Sprzedaż hurtowa z enova365 – korzyści dla działów sprzedaży i obsługi klienta System enova365, dzięki swoim dedykowanym funkcjom oraz integracjom, stanowi kompleksowe wsparcie dla działów sprzedaży i obsługi klienta, przynosząc korzyści w każdym aspekcie ich pracy. Dzięki enova365 hurtowa sprzedaż jest efektywniejsza. Korzyści dla działu sprzedaży: automatyzacja i usprawnienie procesów – enova365 automatyzuje zadania związane z zarządzaniem zamówieniami, magazynem i logistyką, zmniejszając ryzyko powstania błędów i oszczędzając czas. Dzięki temu zwiększa się wydajność pracy, a koszty operacyjne są mniejsze; elastyczne zarządzanie cennikami i rabatami – enova365 ułatwia tworzenie spersonalizowanych ofert i zarządzanie polityką cenową, co pozwala na dostosowanie się do potrzeb każdego klienta i zwiększenie konkurencyjności; wsparcie w kontroli finansowej – system ERP oferuje funkcjonalności, które pomagają w monitorowaniu wszystkich aspektów finansowych działalności hurtowni, co oznacza sprawniejsze zarządzanie finansami, lepszą kontrolę oraz szybszą reakcję na zmiany; integracja z platformami e-commerce – integracja z systemami e-commerce i platformami sprzedażowymi usprawnia przepływ danych i ułatwia zarządzanie zamówieniami z różnych źródeł. Korzyści dla działu obsługi klienta: szybki i łatwy dostęp do informacji – enova365 (moduł CRM) zapewnia dostęp do historii transakcji i danych o klientach, co umożliwia pracownikom działu obsługi klienta szybką i spersonalizowaną obsługę; sprawny i transparentny proces obsługi zamówień – system ERP poprawia proces obsługi zamówień, zapewniając kontrolę na każdym etapie realizacji, co pozwala na szybkie reagowanie na ewentualne problemy; platforma samoobsługowa dla klientów – Pulpit kontrahenta umożliwia klientom samodzielne składanie zamówień, przeglądanie oferty, śledzenie statusu zamówień i dostęp do faktur, co zwiększa ich satysfakcję i redukuje obciążenie działu obsługi klienta; Szybka i sprawna obsługa, dostęp do aktualnych informacji o produktach i zamówieniach, a także możliwość personalizacji oferty przekładają się na wzrost satysfakcji klientów i budowanie trwałych relacji biznesowych. enova365 wspiera firmy w zwiększaniu efektywności i optymalizacji kosztów, co przekłada się na sukces na dynamicznie zmieniającym się rynku hurtowym. Podsumowanie enova365 to kompleksowe rozwiązanie ERP, które wspiera i optymalizuje kluczowe procesy w sprzedaży hurtowej. System ERP, dzięki swojej elastyczności i szerokiemu wachlarzowi funkcji pomaga sprostać wyzwaniom dynamicznego rynku. enova365 przyczynia się do zwiększenia efektywności, poprawy jakości obsługi klienta, optymalizacji kosztów oraz budowania trwałych relacji biznesowych. Chcesz dowiedzieć się więcej o zastosowaniu systemu ERP enova365 w hurtowej sprzedaży? Umów się na prezentację i sprawdź, jak nasz system ERP pomoże Ci w lepszym zarzadzaniu sprzedażą hurtową.
Sprzedaż-hurtowa-–-jak-nią-zarządzać-z-enova365
enova_logo_stopka
zweryfikowano

0/5

Soneta

więcej niż ERP


enova365
+1
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Dystrybucja, Produkcyjna, Usługi
Opis
Soneta to polski producent specjalistycznego oprogramowania ERP dla biznesu. Spółka powstała w 2002 roku i od dwóch dekad rozwija swoje produkty - systemy enova365 oraz TRIVA....
rozwiń