ERP-2025-trendy_-ktore-warto-sledzic

ERP 2025: Trendy, które warto śledzić

Rozwój technologii biznesowych to sprawa kluczowa dla usprawnienia narzędzi, jakimi posługuje się przedsiębiorstwo. W jakich kierunkach rozwijać się będą systemy ERP? 2025 rok upłynie pod znakiem chmury, integracji systemów ERP z systemami dziedzinowymi oraz technologii RPA, której możliwości coraz częściej będą uzupełniane innymi technologiami: sztuczną inteligencją, uczeniem maszynowym i modelami językowymi. 

Transformacja ERP – jak zmieniają się systemy do zarządzania firmą?

Jak zmienią się systemy ERP w 2025 roku? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, porozmawialiśmy z liderami i ekspertami ze społeczności Sonety, producenta systemów ERP enova365 i TRIVA. Uważają oni, że systemy ERP nadal będą ewoluować, żeby sprostać rosnącym wymaganiom środowiska biznesowego.

Istotną rolę, jak dotychczas, odgrywać będzie w nich robotyczna automatyzacja procesów (RPA). Choć w systemach ERP coraz częściej stosowana będzie także sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe czy analiza predykcyjna. 

Ważnym trendem w branży ERP 2025 roku będzie nadal coraz powszechniejsze korzystanie z systemów ERP w modelu chmurowym. Wyzwaniem dla producentów oprogramowania będziedostosowywanie systemów do zarządzania firmą do zmian w regulacjach narzucanych przez ustawodawców, czego niezmiennie oczekują klienci.

Dzięki temu, nowoczesne systemy ERP będą w jeszcze większym stopniu przewidywać przyszłe potrzeby firm i automatyzować powtarzalne procesy. Transformacja systemów ERP w 2025 roku umożliwi korzystającym z nich firmom lepsze wykorzystanie zasobów oraz da możliwość szybszego podejmowania lepszych strategicznych decyzji.

  1. Dalsza migracja do chmury

Migracja do chmury staje się standardem w strategiach IT przedsiębiorstw na całym świecie. Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta i będzie korzystać z systemów ERP w chmurze.

Przypomnijmy, że ogromną zaletą tego modelu korzystania z systemu ERP jest to, że zdejmuje z firmy obowiązki związane z administracją systemu i jego zabezpieczeniem. Jeżeli firma zdecyduje się na pełny SaaS, czyli nie tylko wynajmie serwery, ale wykupi dostęp do systemu ERP w formie subskrypcji, zyska dostęp do programu i jego funkcji bez wysokich kosztów, w zamian za abonament.

ERP w chmurze wiąże się także z pakietem usług, takich jak upgrade oprogramowania lub np. zarządzanie operacyjne częściami systemu. W modelu chmurowym firmy mogą korzystać nie tylko z systemu ERP, ale także całego ekosystemu rozwiązań, z którymi będzie on powiązany.

Według badań Gartnera w 2024 roku globalne wydatki na usługi chmurowe osiągają pułap ponad 600 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o około 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednocześnie raporty wskazują, że aż 85% firm korzysta już z rozwiązań chmurowych, z czego blisko 50% wprowadziło model hybrydowy.

Popularność chmury hybrydowej jest spowodowana zdolnością do łączenia zalet chmury publicznej z bezpieczeństwem i kontrolą nad zasobami lokalnymi. Dotyczy to przede wszystkim:

  • elastyczności: chmura umożliwia skalowanie zasobów w zależności od bieżących potrzeb firmy, co pozwala firmie szybko reagować na zmiany w zapotrzebowaniu,
  • bezpieczeństwa: dostawcy chmurowi oferują zaawansowane mechanizmy zabezpieczeń, takie jak szyfrowanie danych, monitoring zagrożeń w czasie rzeczywistym i regularne aktualizacje,
  • dostępu w czasie rzeczywistym: pracownicy i zespoły mogą korzystać z danych i aplikacji z dowolnego miejsca na świecie,
  • skalowalności i dostępności: mniej wrażliwe zasoby można przenieść do chmury publicznej, co pozwala na elastyczne wykorzystanie mocy obliczeniowej i obniżenie kosztów,
  • szybkości reakcji: w razie potrzeby dodatkowe zasoby mogą być błyskawicznie wdrożone z chmury publicznej,

W związku z zaletami korzystania z systemu ERP w modelu chmurowym firmy oczekują takiej oferty od producentów, a dobrzy dostawcy systemów ERP ją zapewniają. Jednocześnie – jak enova365 – oferując także rozwiązania on-premise.

  1. Łatwa integracja z systemami dziedzinowymi wpisana w DNA dobrych systemów ERP

Do pewnego momentu uważano, że systemy ERP mają zagospodarować wszystkie obszary działania firm. Obecnie tak nie jest. Ponieważ potrzeby firm są różnorodne, żeby je zaspokoić powstają programy dziedzinowe, wyspecjalizowane w obsłudze jakiegoś obszaru działania organizacji. Mogą to być narzędzia, wspierające zarządzanie magazynem (WMS), projektowanie (CAD), czy zarządzanie efektywnością (EPM).

Kluczem do efektywnego wykorzystania tych rozwiązań jest integracja z systemami ERP, które pełnią funkcję centralnych hubów zarządzających informacjami w organizacji. Konsolidują też i automatyzują obejmujące całą firmę procesy – np. finansowo-księgowe i kadrowe.

Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii (API czy webservice) proces łączenia systemów już na etapie projektowania jest prosty i intuicyjny. Przykładem są platformy zakupowe, które od podstaw projektowane są z myślą o łatwej integracji z systemami ERP. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą w pełni wykorzystać ich potencjał, automatyzując procesy zakupowe i skracając czas realizacji zamówień.

Podobnie jest w przypadku systemów WMS, które zarządzają logistyką magazynową, czy narzędzi CAD wspierających proces projektowania. Integracja tych systemów z ERP pozwala na bieżący przepływ informacji między różnymi działami firmy, eliminuje silosy informacyjne i usprawnia współpracę. Dane o zapasach, wymaganiach produkcyjnych czy statusie projektów są dostępne w jednym miejscu, co zwiększa efektywność operacyjną.

Współczesne narzędzia wspierające biznes mają integrację wpisaną w swoje DNA. Oznacza to, że firmy mogą śmiało korzystać z ich zalet, nie obawiając się technicznych barier. Dzięki temu system ERP może być elastyczną platformą, która rośnie wraz z potrzebami organizacji.

  1. Szybkie reagowanie systemów ERP na zmiany prawne

Krajowi producenci systemów ERP, tacy jak enova365 czy TRIVA dostosowywanie oprogramowania do zmian w przepisach mają wpisane w DNA. Dostarczają zmiany w oprogramowaniu, które umożliwiają firmom działanie zgodne z przepisami już w momencie, gdy takie zmiany wchodzą w życie. 

Z drugiej strony, globalni producenci systemów ERP nie dostosowują ich do zmian w prawie na rynkach lokalnych. Spoczywa to raczej na ich partnerach wdrożeniowych i z punktu widzenia klientów, wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów.

Podsumowując, krajowi producenci systemów ERP dostosowują się do zmian o wiele szybciej, a ich klienci nie muszą za to dodatkowo płacić.

Firmy oczekują gotowości systemów ERP do spełnienia krajowych wymogów prawnych – takich jak KSeF, JPK CIT czy e-doręczenia – ale także tych narzucanych przepisami Unii Europejskiej, takich jak ISO, ESG, work-life balance czy tworzenie krajowych repozytoriów e-faktur. Dotyczy to nie tylko Polski, ale także innych krajów Europy – Niemiec czy Francji – więc można powiedzieć, że szybkie dostosowywanie systemów ERP do zmian prawnych to trend światowy.

  1. Sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML) i analiza predykcyjna coraz częściej w systemach ERP

Coraz więcej producentów systemów ERP mówi „wykorzystujemy sztuczną inteligencję” – na ile ta technologia jest już realnym wsparciem w systemach ERP?

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest AI. Jest to technologia, która w odróżnieniu od RPA (robotic process automation), bazującej na pewnych algorytmach, uczy się, czyli przyswaja informacje i wykorzystuje je w określonym kontekście oraz doskonali swoje działanie. Tworzy coś nowego na podstawie tego, czego się nauczyła, a działa szybko, więc jest ekonomicznie uzasadniona.

Choć RPA świetnie sprawdza się w systemach ERP, jako narzędzie automatyzujące różne procesy, producenci systemów ERP coraz częściej zaczynają wykorzystywać również:

  • uczenie maszynowe – dzięki któremu komputery uczą się i podejmują decyzje na podstawie danych, choć nie są zaprogramowane do wykonania konkretnego zadania,
  • modele językowe – przetwarzanie języka naturalnego umożliwia komputerom interpretację, uczenie się i generowanie ludzkiego języka,
  • algorytmy predykcyjne – analizują historyczne dane i scenariusze i na tej podstawie prognozują przyszłe trendy, zachowania czy wydarzenia.

Gdzie sztuczna inteligencja może znaleźć zastosowanie w systemach ERP? Sprawdzi się tam, gdzie odpowiedź nie musi być bardzo precyzyjna. Na przykład jako:

  • pomoc kontekstowa – na podstawie zapytania wpisywanego do czatu będzie można uzyskać pomoc, jak wykonać jakieś działanie w systemie ERP,
  • wsparcie działu sprzedaży – AI można wykorzystać do streszczania korespondencji i rozmów z klientami, co przyspieszy pracę konsultantów; system może też podpowiedzieć, jak wyglądają relacje z danym klientem – czy jest do firmy nastawiony pozytywnie;
  • personalizacja panelu użytkownika – na podstawie cyklicznych działań danej osoby, system ERP mógłby proponować, jaki interfejs jest dla niej najlepszy; np. na podstawie tego, z jakich analiz korzystasz w BI, AI mogłaby przygotowywać potrzebne raporty i je wyświetlać;
  • wsparcie działu obsługi klienta – sztuczna inteligencja mogłaby podać najczęstsze rozwiązania problemów;
  • proponowanie ścieżek rozwoju karier na podstawie przebytych szkoleń i podjętych działań;
  • prognozowanie sprzedaży w oparciu o wieloletnie dane historyczne;
  • utrzymanie predykcyjne – na podstawie danych zbieranych z maszyn systemy ERP z AI mogłyby monitorować stan maszyn w czasie rzeczywistym i przewidywać potencjalne awarie.
  1. Technologia RPA nadal będzie grała w systemach ERP pierwsze skrzypce

Jak wynika z powyższego, systemy ERP mogą jeszcze lepiej niż dotychczas wspierać biznes, wykorzystując elementy sztucznej inteligencji. Warto jednak pamiętać, że obecnie sztuczna inteligencja może być tylko jednym z narzędzi wykorzystywanych w systemach do zarządzania przedsiębiorstwem. Zanim zacznie dla nas „pracować” musimy ją „nauczyć” odpowiednich działań. Dla przykładu, żeby wykorzystać AI do harmonogramowania produkcji najpierw musi ona poznać wiele tysięcy poprawnych ułożeń harmonogramów, a to wymaga dużych nakładów. Dlatego obecnie AI sprawdza się szczególnie w procesach, przy których nie jest istotna duża precyzja.

Tam, gdzie kluczowa jest dokładność, a zadania są czasochłonne i powtarzalne nadal lepiej sprawdza się na ten moment technologia RPA. Dotyczy to na przykład wielu procesów księgowych, kadrowych czy harmonogramowania produkcji. Wdrożenie systemów ERP, które wykorzystują RPA w wielu obszarach pozwala znacząco usprawnić i przyspieszyć codzienne operacje. Jak duża jest ta korzyść?

Według szacunków Gartnera, rozwiązania RPA pozwalają na natychmiastowe obniżenie kosztów pracowniczych nawet o 25-40%. Z kolei, badania przeprowadzone przez McKinsey sugerują, że wdrożenie RPA może wygenerować ROI na poziomie 30-200% już w pierwszym roku po wdrożeniu.

Jednym z nowoczesnych rozwiązań ERP jest enova365 – system, który oferuje szereg możliwości dla firm działających w każdej branży, bez względu na ich wielkość i poziom skomplikowania struktury organizacyjnej. System enova365 jest wyposażony we wszystkie narzędzia, które są potrzebne do zarządzania pracą, integracji z zewnętrznymi narzędziami i wykorzystywania nowoczesnych technologii. Jeżeli zastanawiasz się czy w enova365 jest obecny AI, odpowiadamy: pracujemy w tle nad rozwiązaniem dobrze dostosowanym do potrzeb naszych użytkowników.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

E-paragon – od kiedy można go wystawiać?

Czy wiesz, że e-paragon może wkrótce wyprzeć swoją papierową wersję? To kolejny krok na drodze do cyfryzacji i automatyzacji branży handlowej, który pozwala na obniżenie kosztów, szybszą obsługę klientów i sprzyjające środowisku odpapierzenie firmy. Dowiedz się, jak wystawić e-paragon w enova365. Co to jest e-paragon? E-paragon jest elektroniczną wersją dokumentu fiskalnego, który jest bardzo dobrze znany. Otrzymujesz go przy okazji prywatnych zakupów jako potwierdzenie zawarcia transakcji. Paragon elektroniczny ma być jego odpowiednikiem wystawianym przez specjalne kasy online, przesyłanym (na życzenie kupującego) na wybrany przez niego adres e-mail lub numer telefonu oraz do Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Oznacza to, że w przeciwieństwie do paragonu standardowego, nie ma potrzeby jego wydruku. Zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących e-paragon powinien zawierać dokładnie takie same informacje, jakie znajdują się na paragonie papierowym, czyli: nazwę podatnika wraz z adresem punktu sprzedaży lub adresem siedziby podatnika, NIP podatnika, kolejny numer wydruku, datę, godzinę i minutę wydruku dokumentu, nazwę „Paragon fiskalny”, cenę towaru lub usługi i jego/jej nazwę umożliwiającą identyfikację, cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sumaryczną sprzedanego towaru lub wykonanej usługi, wartości wszelkich udzielonych rabatów, wartość podatków dla poszczególnych pozycji paragonu, sumę podatków, łączną wartość sprzedaży brutto, numer kasy i oznaczenie kasjera (gdy jest więcej niż jedno stanowisko kasowe), NIP nabywcy (na jego żądanie). Wśród zalet e-paragonu dla sprzedawcy można wymienić oszczędność kosztów, lepszą integrację e-paragonów z systemami księgowymi oraz łatwiejszą analizę sprzedaży na podstawie wystawionych dokumentów. Nabywca z kolei może w prosty sposób przechowywać e-paragony (np. przy pomocy aplikacji) i łatwiej korzystać z reklamacji i ze zwrotów. Ponadto brak konieczności drukowania papierowego dokumentu jest lepszy dla środowiska. W jaki sposób e-paragony oszczędzają czas? Przykłady Sklep internetowy nie musi już drukować paragonów i umieszczać ich w paczce, wysyłanej do klienta, bo klient może otrzymać paragon na przykład e-mailem. Sklep stacjonarny także może wysyłać e-paragon przez e-mail zamiast drukować paragon papierowy. Klient musi tylko wyrazić taką chęć i podać numer telefonu, a paragon do niego trafi. Oba rodzaje sklepów oszczędzają na kosztach serwisowania drukarek i materiałach eksploatacyjnych. E-paragon – od kiedy można go wystawić? Podstawą prawną, która umożliwia wystawianie e-paragonów, jest pakiet SLIM VAT 3, czyli nowelizacja ustawy o VAT z 26 maja 2023 roku. Zakłada ona, że paragony elektroniczne można wystawiać od 15 września 2023.  W celu wystawienia e-paragonu konieczne jest (zgodnie z art. 111 ust 3a pkt 1 ustawy o VAT) uzyskanie zgody nabywcy, która może zostać wyrażona: przy jednoczesnym zaakceptowaniu regulaminu sprzedaży, w ramach którego została ona uwzględniona (musi on mieć jednak zapis pozwalający na rezygnację z niej), w momencie dokonywania zakupu, np. poprzez ustne potwierdzenie lub (w przypadku zakupów online) wybór opcji „e-paragon” w systemie transakcyjnym sklepu, za pośrednictwem aplikacji bądź strony internetowej (np. poprzez wypełnienie dedykowanego formularza). Jak wystawić e-paragon? Wspomniana wyżej zgoda nie jest jedynym wymogiem pozwalającym na to, by móc wprowadzić e-paragon. Jak wystawić go w pełni poprawnie?  15 września 2023 r. Ministerstwo Finansów udostępniło platformę o nazwie HUB Paragonowy oraz aplikację mobilną e-paragony 2.0. Założeniem tego rozwiązania jest możliwość anonimowego wystawiania e-paragonów z wykorzystaniem kodu kreskowego generowanego w aplikacji mobilnej e-paragony 2.0.   enova365 umożliwia wystawianie e-paragonów w integracji z HUBem eparagony Kod generowany jest przez użytkownika aplikacji (kupującego), który podaje go do zeskanowania sprzedawcy. Po zeskanowaniu kodu kasa lub drukarka fiskalna prześle paragon w postaci elektronicznej do HUB-a Paragonowego, gdzie będzie on przechowywany przez okres 30 dni.  Użytkownik aplikacji e-paragony 2.0 ma możliwość pobrania paragonu oraz zapisania go na urządzeniu mobilnym lub w chmurze. Sama aplikacja pozwala także na digitalizację paragonów w formie papierowej.  Co jednak istotne, rozwiązanie zaproponowane przez Ministerstwo Finansów ma charakter dobrowolny. Oznacza to, że sprzedawcy mogą wystawiać e-paragony wykorzystując w tym celu własne aplikacje np. w powiązaniu z prowadzonymi programami lojalnościowymi. Możliwe jest także wystawianie paragonów wyłącznie w formie papierowej np. jeżeli sprzedawca nie posiada drukarki wspierającej komunikację z rządowym HUB-em Paragonowym.  Jak dostarczyć kupującemu e-paragon? Przepisy prawa określają 3 różne rozwiązania dotyczące sposobu dostarczenia e-paragonu. Nabywca powinien samodzielnie wybrać jeden z nich: dostarczenie SMS na podany numer telefonu, dostarczenie w wiadomości e-mail, dostarczenie do odpowiedniej aplikacji w urządzeniu mobilnym. Ten trzeci sposób wydaje się ciekawą możliwością dla wszystkich osób, które chcą mieć porządek w swoich dokumentach. Na rynku istnieje obecnie kilka tego rodzaju rozwiązań, a jednym z ważniejszych jest aplikacja „E-paragony” dostępna w AppStore i Google Play, przygotowana przez Ministerstwo Finansów. E-paragon a drukarka fiskalna Block Quote Wysyłkę e-paragonów na platformę rządową umożliwiają tylko wybrane modele drukarek fiskalnych. Jeżeli chcesz zacząć więc wystawiać e-paragony zweryfikuj, czy posiadane przez Ciebie urządzenia umożliwiają wysyłkę e-paragonów do HUB-a paragonowego Ministerstwa Finansów.   Jak działają e-paragony w enova365? Jak wspomnieliśmy, enova365 umożliwia wystawianie e-paragonów w integracji z platformą eparagony.pl. Pamiętaj jednak, że możesz wystawić e-paragon tylko na drukarce fiskalnej, która obsługuje takie dokumenty. Jak to działa? Informacje o wystawieniu e-paragonu mogą być wysyłane do klienta w postaci wiadomości e-mail, w których umieszczany jest link do wystawionego dokumentu. Wszystkie wystawione dokumenty są dostępne w systemie enova365. Każdy e-paragon wystawiony w integracji z platformą e-paragony jest przechowywany w postaci elektronicznej na tej platformie. Zastanawiasz się, jak system ERP enova365 wspiera firmy z branży handlowej i jak e-paragony działają w praktyce? Zachęcamy do bezpłatnego przetestowania systemu enova365.
E-paragon-od-kiedy-można-go-wystawiać
enova_logo_stopka
zweryfikowano

0/5

Soneta

więcej niż ERP


enova365
+1
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Dystrybucja, Produkcyjna, Usługi
Opis
Soneta to polski producent specjalistycznego oprogramowania ERP dla biznesu. Spółka powstała w 2002 roku i od dwóch dekad rozwija swoje produkty - systemy enova365 oraz TRIVA....
rozwiń