Zdjęcie

Dlaczego Platforma B2B i system ERP powinny współpracować ze sobą?

Coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w platformy B2B, bo widzą w nich szansę na zwiększenie sprzedaży i dotarcie do kontrahentów spoza własnego regionu. Rozszerzając ofertę o rozwiązanie B2B e-commerce, warto zwrócić uwagę, by współpracowało z systemem ERP. Dlaczego to tak ważne? Przybliżymy to w artykule. 

 Klienci chcą zintegrowanych procesów

Wymagania sektora B2B i jego klientów, oczekujących wygody zakupów firmowych na poziomie prywatnych, rosną. Klienci chcą mieć możliwość zapytań, przeglądania oferty, składania zamówień i zakupów z płatnością o każdej porze, z każdego miejsca i urządzenia. Potrzebują szybkiej realizacji danej potrzeby online, ale także w punkcie stacjonarnym czy podczas spotkania z handlowcem. Nie dziwi zatem fakt, że wiele firm poszukuje dziś rozwiązań pozwalających usprawnić procesy handlowe oraz zapewnić swoim kontrahentom wyższy standard obsługi. Tu z pomocą przychodzą platformy B2B, czyli systemy do zarządzania sprzedażą w kanałach elektronicznych. Dzięki wielu zintegrowanym funkcjom skutecznie wspomagają komunikację, zapewniają całodobowy dostęp do oferty handlowej, a także wspierają klienta na każdym etapie procesu zakupu.  Z raportu przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wynika, że tylko w Polsce z tego typu rozwiązań korzysta obecnie 4 na 10 przedsiębiorstw. Inwestycje w systemy do zarządzania sprzedażą online wpisują się zresztą w oczekiwania rynku. Zdaniem analityków Deloitte aż 70% klientów B2B chciałoby, aby procesy obsługowe miały charakter zintegrowany, zaś dla 64% ważna jest, możliwość kontaktu z zespołem handlowców za pomocą środków elektronicznych.

Słowo klucz: integracja systemów

Wybór platformy warto rozpocząć od analizy tego, jakie dokładnie potrzeby ma firma oraz które obszary wymagają wsparcia. Ten pierwszy aspekt pozwoli Ci określić funkcjonalność rozwiązania. Jeśli sprzedajesz produkty występujące w różnych wersjach czy wariantach, będziesz potrzebować bardziej rozbudowanego narzędzia niż firma, w której asortyment handlowy ma charakter wystandaryzowany. Gdy z kolei chcesz mieć pełną kontrolę nad płynnością finansową, przyda Ci się rozwiązanie współpracujące z systemem księgowym.

Pracownicy działu handlowego sporo wysiłku poświęcają na ręczne wprowadzanie zamówień do systemu czy dodawanie nowych produktów do oferty. W takiej sytuacji warto postawić na  platformę B2B zintegrowaną z ERP.  Dzięki niej będziesz mieć pełną kontrolę nad procesem sprzedażowym. Zamówienia złożone przez klientów od razu pojawią się w systemie. Gdy z kolei handlowiec wprowadzi za pomocą ERP zmiany w kartotekach produktów czy cennikach, to nowe informacje bez żadnych opóźnień wyświetlą się na platformie.

Funkcje, jakie oferują poszczególne platformy B2B

Gdy znasz już potrzeby swojej firmy oraz wiesz, które procesy wymagają wsparcia, możesz łatwo określić, jakie funkcje powinna oferować platforma. Dzięki temu łatwiej Ci będzie znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla swojego przedsiębiorstwa. Tworząc listę wymagań, postaraj się uwzględnić te wszystkie funkcje, które są niezbędne z perspektywy zapewnienia spójności procesów handlowych. Zdarza się, że platforma, choć świetnie współpracuje z modułem magazynowym, nie oferuje już tak dobrego wsparcia w zakresie rozliczania transakcji. W efekcie dokumenty księgowe czy wezwania do zapłaty trzeba dodawać ręcznie.  Tymczasem na rynku są już dostępne rozwiązania, które pozwalają obsługiwać również procesy powiązane ze sprzedażą, jak np. fakturowanie czy tworzenie ofert.

Zakres samoobsługi kontrahentów

Istnieją platformy, które pozwalają wyłącznie na przeglądanie katalogu towarów i przesyłanie zapytań ofertowych. By kupić produkt, klient musi się jednak skontaktować z handlowcem. Bardziej zaawansowane rozwiązania umożliwiają natomiast składanie zamówień, sprawdzanie statusu ich realizacji czy pobieranie dokumentów księgowych. Inwestycja w tego typu narzędzia to dobry krok, by odciążyć pracowników działu handlowego i zautomatyzować procesy związane ze sprzedażą. Korzyści odczują także klienci, którzy będą mogli składać zamówienia o dogodnej dla siebie porze – także wieczorami czy dni wolne od pracy.

Możliwość integracji z innymi systemami

Warunkiem automatyzacji procesów handlowych często okazuje się możliwość zintegrowania oprogramowania do zarządzania sprzedażą z innymi systemami czy aplikacjami wykorzystywanymi w firmie. Co z tego, że wdrożysz platformę B2B, jeśli kartoteki produktów, cenniki czy informacje o stanach magazynowych trzeba będzie dodawać ręcznie, a informacje o nowych zamówieniach przepisywać do systemu ERP? Aby uniknąć tego typu problemów, zwróć uwagę czy narzędzie, które chcesz wybrać, zostało wyposażone w otwarte API. Tę funkcję oferuje m.in. Platforma B2B od Symfonii. Moduł WebAPI pozwala zintegrować platformę z innymi programami od Symfonii, np. systemami ERP do zarządzania sprzedażą, magazynem czy rozliczeń finansowo-księgowych.

Elastyczność systemu i łatwość jego obsługi

Specyfika procesów handlowych zależy w dużej mierze od firmy, jej klientów, a także branży, w której ona działa. W jednych przedsiębiorstwach kontrahent może liczyć na stały rabat kwotowy, w innych wielkość upustu powiązana jest z wartością zamówienia czy zakupem konkretnej partii produktów. Właśnie dlatego, szukając platformy B2B do swojej firmy, zwróć uwagę na możliwość konfiguracji narzędzia tak, aby jak najlepiej dostosować je do specyfiki procesów sprzedażowych. Dzięki temu handlowcy z łatwością stworzą spersonalizowane oferty, do których klienci będą mieć całodobowy dostęp.

Dowiedz się więcej: Symfonia Platforma B2B – system sprzedaży internetowej dla firm B2B

 

b2b symfonia

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż produktów. Za każdym zamówieniem stoi bowiem mnóstwo procesów związanych np. z przyjmowaniem płatności, rozliczaniem transakcji, obsługą magazynu czy reklamacji i zwrotów. Zarządzanie tego typu zadaniami może znacznie ułatwić system ERP, czyli oprogramowanie, które łączy wszystkie obszary biznesowe w jeden, sprawnie działający mechanizm. Nic więc dziwnego, że z takiego rozwiązania coraz częściej korzystają małe sklepy, którym zależy na skalowaniu sprzedaży, automatyzacji procesów czy zwiększeniu kontroli nad gospodarką magazynową.  Na jakie inne korzyści można liczyć po wdrożeniu oprogramowania? Czym dokładnie powinien wyróżniać się dobry system ERP dla sklepu internetowego? Co to jest system ERP dla sklepu internetowego? ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to, najprościej mówiąc, oprogramowanie, które automatyzuje i integruje w jednym miejscu wszystkie procesy biznesowe. Jest to możliwe dzięki budowie systemu, który składa się z tzw. modułów, czyli aplikacji do zarządzania różnymi obszarami działalności. Te, choć pracują niezależnie, to jednak korzystają ze wspólnej bazy danych. W przypadku sklepu internetowego daje to szansę na lepszą kontrolę nad sprzedażą, magazynem, zamówieniami, finansami czy obsługą klienta. Nie trzeba już bowiem korzystać z wielu różnych programów, bo system ERP pozwala zarządzać wszystkimi procesami w ramach jednej platformy. Jak to wygląda w praktyce? Prześledźmy to na przykładzie obsługi zamówienia w sklepie internetowym. System ERP automatycznie: zarejestruje nowe zamówienie złożone za pomocą platformy e-commerce, zarezerwuje zamówiony produkt, żeby nikt inny go nie kupił, prześle zamówienie do realizacji – do magazynu lub dostawcy, jeśli sprzedaż odbywa się w modelu dropshippingu, zaktualizuje stany magazynowe, gdy zamówiony produkt zostanie przygotowany do wysyłki, wygeneruje dokumenty sprzedażowe niezbędne do rozliczenia transakcji. Ponieważ dane przechowywane są w jednej bazie, za pomocą systemu ERP można również prześledzić historię konkretnego zamówienia czy zakupów dokonanych przez danego klienta. Przeczytaj również: Zarządzanie zamówieniami w firmie – jaki program do obsługi zamówień wybrać? Czy każdy e-sklep potrzebuje systemu ERP? Teoretycznie sklepem internetowym da się zarządzać bez systemu ERP. Na początku, gdy liczba zamówień jest niewielka, a oferta składa się z kilkudziesięciu indeksów towarowych, wiele procesów można obsługiwać ręcznie – zamówienia pobierać bezpośrednio z platformy e-commerce, stany magazynowe aktualizować ręcznie w arkuszu kalkulacyjnym, a faktury wystawiać pojedynczo w osobnym programie księgowym. Jeśli jednak dostępny asortyment znacznie się poszerzy, a liczba zamówień zacznie rosnąć, taki sposób zarządzania sprzedażą online stanie się czasochłonny i podatny na błędy. Z odpowiednio dobranym oprogramowaniem skalowanie sprzedaży będzie o wiele łatwiejsze, bo system ERP dla sklepu internetowego pozwoli na scentralizowanie wszystkich procesów związanych ze sprzedażą internetową. Dzięki temu: będziesz mieć stały wgląd w stany magazynowe, więc unikniesz sytuacji, że sprzedajesz produkty, których faktycznie nie masz na stanie, bez trudu zaktualizujesz ceny czy kartoteki towarów – tego typu danymi możesz bowiem zarządzać bezpośrednio z poziomu systemu ERP, przyspieszysz obsługę wysyłek, bo informacji o nowych zamówieniach nie trzeba będzie przetwarzać ręcznie – w systemie ERP cały ten proces zachodzi automatycznie, usprawnisz obsługę zwrotów i reklamacji, dzięki możliwości dokładnego prześledzenia całej ścieżki zamówienia, szybko rozliczysz nowe transakcje – system ERP automatycznie wygeneruje dokumenty sprzedaży, a także korekty, zyskasz wgląd w dane sprzedażowe, na podstawie których szybko wychwycisz trendy oraz powiązania pomiędzy produktami. Wdrożenie ERP w sklepie internetowym – czy warto? Systemy ERP dla sklepów internetowych oferują wiele funkcji, które usprawniają proces sprzedaży oraz obsługi klienta. Nawet podstawowe rozwiązania umożliwiają zarządzanie kartotekami produktów, kontrolowanie stanów magazynowych czy rozliczanie transakcji. Jeśli jednak zależy Ci na automatyzacji procesów, warto wybrać ERP, który można łatwo zintegrować ze sklepem internetowym. Dzięki temu praca z systemem stanie się znacznie wydajniejsza. Jakie konkretne korzyści może przynieść wdrożenie ERP w e-commerce? Możliwość obsługi wielu kanałów sprzedaży za pomocą jednego narzędzia Sklep internetowy to często tylko jeden z wielu kanałów sprzedaży – firmy często działają także na marketplace’ach lub oferuje swoje produkty w punktach stacjonarnych. ERP pozwala na zbieranie wszystkich zamówień w jednym miejscu, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Daje także możliwość łatwego zarządzania cennikami czy kartotekami towarów, bo danych nie trzeba wprowadzać na każdej platformie osobno – wystarczy tylko zaktualizować informacje w systemie. Symfonia Handel dzięki aplikacji Integrator e-commerce pozwala obsługiwać zamówienia pochodzące z różnych kanałów sprzedaży. Tę funkcję możesz przetestować, korzystając z naszego interaktywnego demo. Sprawdź, jak działa! Szybsza realizacja zamówień Im szybciej kupiony produkt trafi do klienta, tym większa szansa, że nabywca będzie zadowolony z obsługi i zdecyduje się na ponowny zakup. Ręczne przekazywanie zamówień do realizacji, wystawianie dokumentów czy informowanie o statusie przesyłki zajmuje jednak czas. Właśnie dlatego sklepy, dla których priorytetem jest skalowanie sprzedaży, potrzebują automatyzacji, a tę umożliwia dobrze dobrany system ERP. Block Quote Taki efekt to rezultat integracji ERP z e-sklepem – dzięki niej każde nowe zamówienie składane online jest automatycznie rejestrowane w systemie i natychmiast przekazywane do realizacji. Magazyn od razu otrzymuje informację o produktach do skompletowania, a księgowość dane potrzebne do wygenerowania dokumentu sprzedaży. W efekcie cały proces zajmuje mniej czasu, a sklep może obsłużyć większą liczbę zamówień bez zwiększania nakładu pracy. Lepsza kontrola stanów magazynowych Brak towaru na stanie to w e-handlu stracona sprzedaż. Z drugiej strony nadwyżki magazynowe generują niepotrzebne koszty.  Właśnie dlatego w zarządzaniu sprzedażą online tak ważne jest dokładne monitorowanie stanów magazynowych. To zadanie może być jednak bardzo trudne, szczególnie gdy sklep obsługuje kilkadziesiąt zamówień dziennie lub sprzedaje w różnych kanałach. System ERP, który jest w stanie aktualizować stany magazynowe na podstawie złożonych zamówień w czasie rzeczywistym, może wyeliminować tego typu problemy. W przypadku Symfonii Handel za tę funkcjonalność odpowiada integrator e-commerce – aplikacja, która wspiera proces dwukierunkowej wymiany danych pomiędzy programem ERP a e-sklepem (B2C) lub marketplace’ami (Allegro, eBay). Block Quote Automatyczna aktualizacja stanów magazynowych ma trzy ważne zalety. Po pierwsze – eliminuje ryzyko sprzedaży produktów, których fizycznie już nie ma. Gdy towar się wyprzeda, ERP automatycznie zmieni jego status na „niedostępny” we wszystkich kanałach sprzedaży. Po drugie – umożliwia ustawienie progów minimalnych dla stanów magazynowych. Dzięki temu system ERP może wcześniej powiadomić użytkownika o konieczności uzupełnienia zapasów, zanim dojdzie do powstania braków magazynowych. Po trzecie – wspiera analitykę. Automatyczna aktualizacja umożliwia szybkie śledzenie, które produkty sprzedają się najlepiej, a które zalegają w magazynie. W przypadku tych ostatnich system może zasugerować działania, takie jak przecena lub przeniesienie towaru do innej lokalizacji. Przeczytaj również: WMS i ERP – dlaczego te systemy powinny być połączone? – Symfonia Automatyzacja procesów sprzedażowych Wprowadzanie zamówień, generowanie faktur, naliczanie rabatów czy aktualizacja cen to typowe zadania związane z zarządzaniem sprzedażą online, które potrafią zajmować mnóstwo czasu. Dzięki integracji ERP ze sklepem internetowym nie trzeba ich jednak wykonywać ręcznie, bo wszystkie te procesy można łatwo zautomatyzować.  Zalety tego rozwiązania widać przede wszystkim podczas organizacji sezonowych obniżek cen, np. z okazji Black Friday. System ERP dla sklepu internetowego może bowiem: zaktualizować ceny we wszystkich kanałach sprzedaży, automatycznie naliczać rabaty zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami, rejestrować zamówienia na podstawie danych sprzedażowych pochodzących z platformy e-commerce po zakończeniu akcji promocyjnej przywrócić standardowe ceny. Prowadzenie bazy klientów i obsługa zwrotów ERP umożliwia również prowadzenie bazy klientów, a dzięki temu ułatwia obsługę zwrotów i reklamacji. Za jego pomocą pracownicy mogą bowiem śledzić status zgłoszenia w systemie, a w przypadku jego pozytywnego rozpatrzenia zlecić zwrot środków na rachunek klienta oraz wygenerować korekty i dokumenty magazynowe. Integracja ERP ze sklepem internetowym – jakie cechy oprogramowania wziąć pod uwagę? Systemy ERP może pomóc w zarządzaniu sprzedażą online pod warunkiem, że zostanie wybrany i wdrożony z głową. Każda sklep internetowy ma bowiem swoje potrzeby i to właśnie ich analiza powinna mieć decydujące znaczenie podczas zakupu oprogramowania. Jedną z ważniejszych cech ERP dla sklepu internetowego jest też modułowość systemu, czyli możliwość łatwej rozbudowy oprogramowania o dodatkowe funkcje. Warto również sprawdzić, z jakimi sklepami i platformami integruje się program oraz czy oferuje on API lub dedykowany integrator, który umożliwi synchronizację danych. Ważnym, choć często pomijanym aspektem jest wsparcie techniczne oferowane przez dostawcę oprogramowania. W przypadku problemów z integracją czy obsługą oprogramowania dostępność różnych form pomocy może okazać się bardzo ważna. Przed zakupem dobrze jest także przetestować konkretne oprogramowanie. Dzięki temu łatwiej ocenić, jak działa system oraz czy faktycznie ułatwi on zarządzanie sklepem internetowym. Szukasz systemu ERP dla swojego biznesu? Skorzystaj z możliwości przetestowania interaktywnego demo Symfonii Handel. Wypełnij formularz rejestracyjny i sprawdź, jak za pomocą tego rozwiązania zarządzać kartotekami produktów, obsługiwać zamówienia z różnych kanałów oraz dostosować oprogramowanie do potrzeb swojego sklepu.
Obrazek wyróżniający dla 'Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?'
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń