wdrożenie systemu ERP

Czy to najlepszy czas na wdrożenie systemu ERP?

Czy o systemach ERP można rozmawiać na „luzie”? Wdrożenie systemu ERP w „grudniu po południu” jest dobrym wyborem? Czy w ogóle warto myśleć o wdrożeniu systemów w grudniu, kiedy jest koniec roku, kiedy przed nami święta?

A dlaczego nie? Na wiedzę zawsze jest czas. Także w grudniu, po południu.

Co to są systemy ERP?

Planowanie zasobów przedsiębiorstwa (ERP) odnosi się do rodzaju oprogramowania używanego przez organizacje do zarządzania codziennymi działaniami biznesowymi, takimi jak księgowość, zaopatrzenie, zarządzanie projektami, zarządzanie ryzykiem i zgodnością oraz operacjami w łańcuchu dostaw. Kompletny system ERP obejmuje również zarządzanie wydajnością przedsiębiorstwa, oprogramowanie, które pomaga planować, budżetować, przewidywać i raportować wyniki finansowe organizacji.

Systemy ERP łączą ze sobą wiele procesów biznesowych i umożliwiają przepływ danych między nimi. Gromadząc wspólne dane transakcyjne organizacji z wielu źródeł. Dodatkowo systemy ERP eliminują powielanie danych i zapewniają ich integralność z jednego źródła prawdy.

Obecnie systemy ERP mają kluczowe znaczenie dla zarządzania tysiącami firm różnej wielkości i we wszystkich branżach. Dla tych firm ERP jest tak samo nieodzowny jak energia elektryczna.

Czym jest wdrożenie systemu ERP?

Wdrożenie systemu ERP to kluczowa czynność dla każdej organizacji, która zdecydowała się na wdrożenie nowego systemu przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy zastępuje on obecne rozwiązanie lokalne, dodaje nowe możliwości do istniejącego środowiska chmurowego, czy też jest to wdrożenie od podstaw, które zastępuje różne arkusze kalkulacyjne i własne oprogramowanie. Bez względu na to, jaki rodzaj nowego systemu ERP zostanie wybrany, powodzenie wybranego rozwiązania korporacyjnego — pod względem przyjęcia przez użytkowników, dostosowania procesów, jakości danych i dopasowania do przedsiębiorstwa — zależy od udanej implementacji.

Ten sukces — mierzony zrozumieniem i spełnieniem oczekiwań użytkowników, wymagań biznesowych oraz budżetów i harmonogramów projektów — wymaga przemyślanego planowania i realizacji z udziałem doświadczonych i kompetentnych zasobów, które nie tylko rozumieją techniczne aspekty nowego rozwiązania ERP, ale potrafią poruszać się po aspektach biznesowych i kulturowych organizacji przez cały wysiłek wdrożeniowy.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Zapraszamy Cię na spotkanie on-line, które odbędzie się 8 grudnia 2022, o godz. 10:00. Razem z Tomaszem Mamys, porozmawiamy o systemach ERP.

Nasze spotkanie podzielone jest na 3 bloki:

Blok I: Trzy magiczne litery: ERP.
1 – ERP – ktokolwiek widział, ktokolwiek wie?

2 – ERP – zabawka dla IT, czy wsparcie dla całej firmy?
3 – ERP – skarbonka bez dna?
Blok II: Czas to pieniądz.
4 – W grudniu, po południu: czy jest jakiś najlepszy okres na zmianę lub wdrożenie nowego systemu ERP?
5 – Rok, nie wyrok: czy można wdrożyć system w ciągu roku? Kiedy najlepiej zacząć taki proces i ile on nam zajmie?
6 – Z nowym rokiem, nowym krokiem: czy nowy system ERP zawsze musi działać od stycznia? Nie? – to o ile możemy to opóźnić?
Blok III: Procesy i projekt.
7 – Wszystko działa, po co zmieniać?
8 – Wchodzimy w to, czyli – w co? (czyli o wyborze i przygotowaniu do wdrożenia)
9 – Teraz się zacznie, czyli kto dziś (nie)pracuje? (czyli o organizacji i zarządzaniu projektem wdrożeniowym).
Zakończenie:
10 – Nowy, a już trzeba (coś) zmieniać? (Czyli o pracy z ERP, jego konserwacji i rozwoju.)

    Do udziału w webinarium zapraszamy:

    • Właścicieli i członków zarządu firmy
    • Dyrektorów/Kierowników
    • Pracowników działu IT
    • oraz wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat systemów zarządzania magazynem i ich wpływu na wzrost wydajności logistyki magazynowej w firmie.

    Termin webinarium:

    08.12.2022, godz. 10.00 – Udział bezpłatny! Aby się zapisać kliknij w banner poniżej.

    Komentarze (0)

    Napisz komentarz

    Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

    Napisz komentarz
    Dodaj komentarz

    Przeczytaj również:

    Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?

    Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż produktów. Za każdym zamówieniem stoi bowiem mnóstwo procesów związanych np. z przyjmowaniem płatności, rozliczaniem transakcji, obsługą magazynu czy reklamacji i zwrotów. Zarządzanie tego typu zadaniami może znacznie ułatwić system ERP, czyli oprogramowanie, które łączy wszystkie obszary biznesowe w jeden, sprawnie działający mechanizm. Nic więc dziwnego, że z takiego rozwiązania coraz częściej korzystają małe sklepy, którym zależy na skalowaniu sprzedaży, automatyzacji procesów czy zwiększeniu kontroli nad gospodarką magazynową.  Na jakie inne korzyści można liczyć po wdrożeniu oprogramowania? Czym dokładnie powinien wyróżniać się dobry system ERP dla sklepu internetowego? Co to jest system ERP dla sklepu internetowego? ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to, najprościej mówiąc, oprogramowanie, które automatyzuje i integruje w jednym miejscu wszystkie procesy biznesowe. Jest to możliwe dzięki budowie systemu, który składa się z tzw. modułów, czyli aplikacji do zarządzania różnymi obszarami działalności. Te, choć pracują niezależnie, to jednak korzystają ze wspólnej bazy danych. W przypadku sklepu internetowego daje to szansę na lepszą kontrolę nad sprzedażą, magazynem, zamówieniami, finansami czy obsługą klienta. Nie trzeba już bowiem korzystać z wielu różnych programów, bo system ERP pozwala zarządzać wszystkimi procesami w ramach jednej platformy. Jak to wygląda w praktyce? Prześledźmy to na przykładzie obsługi zamówienia w sklepie internetowym. System ERP automatycznie: zarejestruje nowe zamówienie złożone za pomocą platformy e-commerce, zarezerwuje zamówiony produkt, żeby nikt inny go nie kupił, prześle zamówienie do realizacji – do magazynu lub dostawcy, jeśli sprzedaż odbywa się w modelu dropshippingu, zaktualizuje stany magazynowe, gdy zamówiony produkt zostanie przygotowany do wysyłki, wygeneruje dokumenty sprzedażowe niezbędne do rozliczenia transakcji. Ponieważ dane przechowywane są w jednej bazie, za pomocą systemu ERP można również prześledzić historię konkretnego zamówienia czy zakupów dokonanych przez danego klienta. Przeczytaj również: Zarządzanie zamówieniami w firmie – jaki program do obsługi zamówień wybrać? Czy każdy e-sklep potrzebuje systemu ERP? Teoretycznie sklepem internetowym da się zarządzać bez systemu ERP. Na początku, gdy liczba zamówień jest niewielka, a oferta składa się z kilkudziesięciu indeksów towarowych, wiele procesów można obsługiwać ręcznie – zamówienia pobierać bezpośrednio z platformy e-commerce, stany magazynowe aktualizować ręcznie w arkuszu kalkulacyjnym, a faktury wystawiać pojedynczo w osobnym programie księgowym. Jeśli jednak dostępny asortyment znacznie się poszerzy, a liczba zamówień zacznie rosnąć, taki sposób zarządzania sprzedażą online stanie się czasochłonny i podatny na błędy. Z odpowiednio dobranym oprogramowaniem skalowanie sprzedaży będzie o wiele łatwiejsze, bo system ERP dla sklepu internetowego pozwoli na scentralizowanie wszystkich procesów związanych ze sprzedażą internetową. Dzięki temu: będziesz mieć stały wgląd w stany magazynowe, więc unikniesz sytuacji, że sprzedajesz produkty, których faktycznie nie masz na stanie, bez trudu zaktualizujesz ceny czy kartoteki towarów – tego typu danymi możesz bowiem zarządzać bezpośrednio z poziomu systemu ERP, przyspieszysz obsługę wysyłek, bo informacji o nowych zamówieniach nie trzeba będzie przetwarzać ręcznie – w systemie ERP cały ten proces zachodzi automatycznie, usprawnisz obsługę zwrotów i reklamacji, dzięki możliwości dokładnego prześledzenia całej ścieżki zamówienia, szybko rozliczysz nowe transakcje – system ERP automatycznie wygeneruje dokumenty sprzedaży, a także korekty, zyskasz wgląd w dane sprzedażowe, na podstawie których szybko wychwycisz trendy oraz powiązania pomiędzy produktami. Wdrożenie ERP w sklepie internetowym – czy warto? Systemy ERP dla sklepów internetowych oferują wiele funkcji, które usprawniają proces sprzedaży oraz obsługi klienta. Nawet podstawowe rozwiązania umożliwiają zarządzanie kartotekami produktów, kontrolowanie stanów magazynowych czy rozliczanie transakcji. Jeśli jednak zależy Ci na automatyzacji procesów, warto wybrać ERP, który można łatwo zintegrować ze sklepem internetowym. Dzięki temu praca z systemem stanie się znacznie wydajniejsza. Jakie konkretne korzyści może przynieść wdrożenie ERP w e-commerce? Możliwość obsługi wielu kanałów sprzedaży za pomocą jednego narzędzia Sklep internetowy to często tylko jeden z wielu kanałów sprzedaży – firmy często działają także na marketplace’ach lub oferuje swoje produkty w punktach stacjonarnych. ERP pozwala na zbieranie wszystkich zamówień w jednym miejscu, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Daje także możliwość łatwego zarządzania cennikami czy kartotekami towarów, bo danych nie trzeba wprowadzać na każdej platformie osobno – wystarczy tylko zaktualizować informacje w systemie. Symfonia Handel dzięki aplikacji Integrator e-commerce pozwala obsługiwać zamówienia pochodzące z różnych kanałów sprzedaży. Tę funkcję możesz przetestować, korzystając z naszego interaktywnego demo. Sprawdź, jak działa! Szybsza realizacja zamówień Im szybciej kupiony produkt trafi do klienta, tym większa szansa, że nabywca będzie zadowolony z obsługi i zdecyduje się na ponowny zakup. Ręczne przekazywanie zamówień do realizacji, wystawianie dokumentów czy informowanie o statusie przesyłki zajmuje jednak czas. Właśnie dlatego sklepy, dla których priorytetem jest skalowanie sprzedaży, potrzebują automatyzacji, a tę umożliwia dobrze dobrany system ERP. Block Quote Taki efekt to rezultat integracji ERP z e-sklepem – dzięki niej każde nowe zamówienie składane online jest automatycznie rejestrowane w systemie i natychmiast przekazywane do realizacji. Magazyn od razu otrzymuje informację o produktach do skompletowania, a księgowość dane potrzebne do wygenerowania dokumentu sprzedaży. W efekcie cały proces zajmuje mniej czasu, a sklep może obsłużyć większą liczbę zamówień bez zwiększania nakładu pracy. Lepsza kontrola stanów magazynowych Brak towaru na stanie to w e-handlu stracona sprzedaż. Z drugiej strony nadwyżki magazynowe generują niepotrzebne koszty.  Właśnie dlatego w zarządzaniu sprzedażą online tak ważne jest dokładne monitorowanie stanów magazynowych. To zadanie może być jednak bardzo trudne, szczególnie gdy sklep obsługuje kilkadziesiąt zamówień dziennie lub sprzedaje w różnych kanałach. System ERP, który jest w stanie aktualizować stany magazynowe na podstawie złożonych zamówień w czasie rzeczywistym, może wyeliminować tego typu problemy. W przypadku Symfonii Handel za tę funkcjonalność odpowiada integrator e-commerce – aplikacja, która wspiera proces dwukierunkowej wymiany danych pomiędzy programem ERP a e-sklepem (B2C) lub marketplace’ami (Allegro, eBay). Block Quote Automatyczna aktualizacja stanów magazynowych ma trzy ważne zalety. Po pierwsze – eliminuje ryzyko sprzedaży produktów, których fizycznie już nie ma. Gdy towar się wyprzeda, ERP automatycznie zmieni jego status na „niedostępny” we wszystkich kanałach sprzedaży. Po drugie – umożliwia ustawienie progów minimalnych dla stanów magazynowych. Dzięki temu system ERP może wcześniej powiadomić użytkownika o konieczności uzupełnienia zapasów, zanim dojdzie do powstania braków magazynowych. Po trzecie – wspiera analitykę. Automatyczna aktualizacja umożliwia szybkie śledzenie, które produkty sprzedają się najlepiej, a które zalegają w magazynie. W przypadku tych ostatnich system może zasugerować działania, takie jak przecena lub przeniesienie towaru do innej lokalizacji. Przeczytaj również: WMS i ERP – dlaczego te systemy powinny być połączone? – Symfonia Automatyzacja procesów sprzedażowych Wprowadzanie zamówień, generowanie faktur, naliczanie rabatów czy aktualizacja cen to typowe zadania związane z zarządzaniem sprzedażą online, które potrafią zajmować mnóstwo czasu. Dzięki integracji ERP ze sklepem internetowym nie trzeba ich jednak wykonywać ręcznie, bo wszystkie te procesy można łatwo zautomatyzować.  Zalety tego rozwiązania widać przede wszystkim podczas organizacji sezonowych obniżek cen, np. z okazji Black Friday. System ERP dla sklepu internetowego może bowiem: zaktualizować ceny we wszystkich kanałach sprzedaży, automatycznie naliczać rabaty zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami, rejestrować zamówienia na podstawie danych sprzedażowych pochodzących z platformy e-commerce po zakończeniu akcji promocyjnej przywrócić standardowe ceny. Prowadzenie bazy klientów i obsługa zwrotów ERP umożliwia również prowadzenie bazy klientów, a dzięki temu ułatwia obsługę zwrotów i reklamacji. Za jego pomocą pracownicy mogą bowiem śledzić status zgłoszenia w systemie, a w przypadku jego pozytywnego rozpatrzenia zlecić zwrot środków na rachunek klienta oraz wygenerować korekty i dokumenty magazynowe. Integracja ERP ze sklepem internetowym – jakie cechy oprogramowania wziąć pod uwagę? Systemy ERP może pomóc w zarządzaniu sprzedażą online pod warunkiem, że zostanie wybrany i wdrożony z głową. Każda sklep internetowy ma bowiem swoje potrzeby i to właśnie ich analiza powinna mieć decydujące znaczenie podczas zakupu oprogramowania. Jedną z ważniejszych cech ERP dla sklepu internetowego jest też modułowość systemu, czyli możliwość łatwej rozbudowy oprogramowania o dodatkowe funkcje. Warto również sprawdzić, z jakimi sklepami i platformami integruje się program oraz czy oferuje on API lub dedykowany integrator, który umożliwi synchronizację danych. Ważnym, choć często pomijanym aspektem jest wsparcie techniczne oferowane przez dostawcę oprogramowania. W przypadku problemów z integracją czy obsługą oprogramowania dostępność różnych form pomocy może okazać się bardzo ważna. Przed zakupem dobrze jest także przetestować konkretne oprogramowanie. Dzięki temu łatwiej ocenić, jak działa system oraz czy faktycznie ułatwi on zarządzanie sklepem internetowym. Szukasz systemu ERP dla swojego biznesu? Skorzystaj z możliwości przetestowania interaktywnego demo Symfonii Handel. Wypełnij formularz rejestracyjny i sprawdź, jak za pomocą tego rozwiązania zarządzać kartotekami produktów, obsługiwać zamówienia z różnych kanałów oraz dostosować oprogramowanie do potrzeb swojego sklepu.
    Obrazek wyróżniający dla 'Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?'
    Logo firmy Symfonia
    zweryfikowano

    5/5(1 głosy)

    Symfonia

    Kompleksowy System Zarządzania


    Symfonia
    Mazowieckie
    400 osób
    Zobacz profil
    Branża
    Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
    Opis
    Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
    rozwiń