Zdjęcie

Co to jest konfigurator produktu ERP?

Polska gospodarka jest jednym z najlepiej rozwijających się systemów gospodarczych Europy. Przez wiele lat tempo rozwoju oparte było o mnóstwo czynników z różnych sektorów zatrudnienia. Wśród firm produkcyjnych prym wiodły dwa: niskie koszty utrzymania pracowników oraz wysoka elastyczność – zarówno pod względem terminu realizacji, jak i zmienności samego produktu.

 

KONFIGURATOR PRODUKTU ERP – CO TO JEST?

Z ust osób zarządzających wielkimi spółkami w Polsce, często można usłyszeć stwierdzenie, że wyrośli na produkcji tego, czym nie chciał zajmować się Zachód. Firmy wdrażały strategicznie zaplanowany plan produkcji, który umożliwiał wybicie się ponad konkurencję, dzięki terminowemu dostarczeniu wyrobu gotowego spoza katalogu. Taki produkt zapewniał identyczne parametry jak „standard”, jednak przy zachowaniu rozsądnej ceny.

Często kluczem do takiej elastyczności było zatrudnianie dużej ilości pracowników generujących relatywnie niskie koszty. Pracodawcy mogli zatrudnić trzech lub nawet czterech pracowników za równowartość tego, co zarabiał jeden pracownik za naszą zachodnią granicą. Dzięki temu, nad jednym, niestandardowym zleceniem mogło pracować kilkakrotnie więcej osób niż u konkurencji, zachowując tą samą cenę. Nie bez znaczenia oczywiście jest też nasza wrodzona zdolność do improwizacji i szukania prostych rozwiązań, te jednak stanowiły wówczas tylko kropkę nad „i” a nie fundament.

 

KOMU JEST POTRZEBNY KONFIGURATOR PRODUKTU ERP?

 

Dzisiaj jednak zasady gry trochę się zmieniają. Rynek wymusza na producentach coraz większą elastyczność. Klienci pragną otrzymywać produkt indywidualny, nowoczesny, spersonalizowany. Bardzo dobrze widać to w branży dóbr konsumpcyjnych. Dzisiaj nie wystarczy być firmą produkującą i wypuszczającą smartfony na rynek.

Aby utrzymać się w branży, należy raz w roku wypuszczać nową linię modelową, która być może niewiele różni się od poprzednika, ale ma wyższy numerek i atrakcyjny wyróżnik, którym można się pochwalić. Podobnie rzecz ma się z produkcją samochodów. Na początku historii przemysłu Henry Ford powiedział, że jego auto może mieć dowolny kolor, byleby był to czarny. Wynikało to z prostego założenia o ograniczeniu linii produkcyjnej jako takiej. Dawało to szansę szybkiej produkcji, choć oczywiście z konsekwencją powtarzalności.

Jeszcze kilka lat temu producenci aut dawali klientom wybór spośród kilku barw nadwozia i kilku zestawów wyposażenia. Dzisiaj, korzystając z konfiguratorów, jesteśmy w stanie dobrać w zasadzie każdy element z osobna: auto z klimatyzacją, ale bez radia? Nie ma problemu. Samochód ze skórą i nawigacją, ale bez elektrycznych szyb? Oczywiście, klient nasz Pan.

Jak widać, w zasadzie cały świat przyzwyczaja się do myśli, że indywidualizacja produktu jest kluczem do sukcesu, a droga do jego osiągnięcia niekoniecznie wiedzie przez wykorzystanie taniej siły roboczej.

Jednak czy taki model działania można zastosować w przypadku bardziej wyrafinowanej produkcji? Czy istnieje możliwość zindywidualizowania produktu w ramach pewnej standardowej grupy cech? Czy można to zrobić bez zwiększania kosztów jednostkowych, a nawet je obniżając? Odpowiedź na te pytania brzmi: tak!

 

ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW Z WYKORZYSTANIEM KONFIGURATORA PRODUKTÓW

 

Jeden z naszych klientów: producent zabudów skrzyniowych, poprosił nas o rozwiązanie problemu. Od jakiegoś czasu jego klienci coraz częściej prosili o pewne modyfikacje standardowych zabudów. Oczywiście każdorazowo niezbędna była interwencja konstruktora.

Niezależnie od tego czy klient chciał przesunąć drzwi, czy zastosować inną windę, konstruktor musiał stworzyć nowy model, wykonać niezbędne obliczenia, a następnie udostępnić nowe dane osobom wprowadzającym je do systemu ERP. W kolejnym kroku niezbędną kontrolę wykonać musiał technolog, który w zależności od nowych wymagań – albo uruchamiał produkcję, albo szukał sposobu na realizację „kaprysu” klienta, którego nie da się wykonać korzystając z aktualnego parku maszyn.

Średnio, od momentu otrzymania wytycznych przez konstruktora, do momentu, w którym dokumentacja była zdatna do użycia, na produkcji mijało kilka dni pracy. Potrzebne było rozwiązanie, które skróciłoby do maksimum termin dostarczania produktu gotowego.

Aby wspomóc klienta zastosowaliśmy dwa narzędzia: konfigurator produktów oraz narzędzie do integracji z systemami CADowskimi,o nazwie CA-Link. Pierwszy odpowiadał za zebranie wszystkich danych o zamawianej zabudowie (wysokość, szerokość, liczba drzwi bocznych, ich umiejscowienie itd.). W sumie do konfiguracji użytych zostało ponad 25 różnych parametrów.

Po zebraniu wszystkich wymagań, system wykonuje dwa kroki: po pierwsze, na podstawie przygotowanej logiki, tworzy kompletną listę materiałową części niezbędnych do wyprodukowania danej zabudowy oraz tworzy marszruty każdej, niezbędnej operacji (odpowiednio dobierając czasy). Po drugie, przesyła parametry do oprogramowania CAD, które na podstawie wcześniej stworzonych modeli ogólnych tworzy model 3D dokładnie tego wyrobu, który jest konfigurowany.

 

ISTOTNA ROLA BILL OF MATERIALS (BOM )

 

Po zakończeniu konfiguracji i akceptacji, produkt umieszczany jest w planie produkcji. Wszystko odbywa się w ramach jednego systemu ERP proALPHA. Dzięki temu w ciągu kilku minut zupełnie nowy produkt ma pełną dokumentację, a plan produkcji jest zaktualizowany o wszystkie zlecenia i podzlecenia, składające się na przygotowanie produktu.

W całym procesie istotną rolę odgrywa BOM, czyli z angielskiego Bill Of Materials, oznaczający wielopoziomowe zestawienie materiałów, zawierające półprodukty, komponenty, surowce wraz z ilościami wymaganymi do dotrzymania terminu dostarczenia wyrobu gotowego. Bez właściwej struktury materiałowej, a zatem z brakiem chociażby jednego elementu niezbędnego do procesu produkcji, cała procedura może znacząco się wydłużyć. Dzięki zgranemu systemowi unikamy takiej sytuacji, a poszczególne działy mają wszystko pod kontrolą.

Jak przyznaje klient, po takiej modyfikacji okres 3 dni niezbędnych na przygotowanie produktu, skrócił się do niecałych 30 minut, włączając w to wszystkie niezbędne ustalenia z klientem. Wydajność działu konstrukcji i przygotowania produkcji wzrosła o kilkaset procent, a sprzedaż zyskała potężne narzędzie do promowania marki wśród klientów.

JAK DZIAŁA KONFIGURATOR PRODUKTU ERP? OBEJRZYJ MATERIAŁ VIDEO:

KONFIGURATOR PRODUKTU ERP TO NIE WSZYSTKO

Oczywiście konfigurator nie jest lekiem na całe zło. Nie zawsze istnieje możliwość wprowadzania każdego żądania klienta. Z doświadczenia jednak wiemy, że poprawnie przygotowane konfiguratory są w stanie pokryć 80%-90% zakresu proponowanych produktów. Co z pozostałymi? Bardzo możliwe, że to są dokładnie te produkty, dla których  marża osiągneła już dawno niski poziom i należałoby je usunąć z oferty – ale o tym, jak prawidłowo skalkulować rentowność produktu, napiszę przy innej okazji.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Wyniki Finansowe IFS za III Kwartał 2024

IFS odnotowuje najsilniejszy kwartał w swojej historii w III kwartale 2024 roku, umacniając swoją pozycję najszybciej rozwijającej się firmy oferującej oprogramowanie przemysłowe i globalnego lidera w zakresie Przemysłowej Sztucznej Inteligencji (AI). Globalny wzrost organiczny, wspierany przez silną sieć partnerów, podkreśla strategię IFS oraz jego solidne wyniki finansowe. Kluczowe wyniki IFS za III kwartał: Roczne Przychody Powtarzalne (ARR) wzrosły o 30% rok do roku, co jeszcze bardziej umacnia pozycję IFS jako lidera w zakresie rozwiązań oprogramowania przemysłowego. Przychody z oprogramowania wzrosły o 20% w ujęciu rocznym. Liczba klientów, którzy przyjęli IFS Cloud w III kwartale 2024 r., wzrosła o 71% rok do roku, co przełożyło się na 46% wzrost przychodów z chmury. Strategiczne przejęcia W III kwartale zakończono dwa istotne przejęcia: zakup Copperleaf Technologies Inc. o wartości 1 mld CAD, globalnego lidera w zarządzaniu aktywami strategicznymi oraz planowaniu inwestycji w aktywa (AIP), a także przejęcie EmpowerMX, dostawcy oprogramowania do konserwacji lotniczej wspieranego przez AI, specjalizującego się w rozwiązaniach dotyczących napraw i przeglądów kadłubów samolotów (MRO). Oba przejęcia miały minimalny wpływ na wyniki III kwartału, biorąc pod uwagę daty ich finalizacji. Wzrost we wszystkich regionach i branżach IFS odnotowało rosnące zapotrzebowanie ze wszystkich regionów na swoje rozwiązania zasilane AI, które wspierają zrównoważony rozwój. Obejmuje to nie tylko IFS Cloud, ale również inne produkty IFS, takie jak Ultimo, Poka oraz najnowsze przejęcia – EmpowerMX i Copperleaf. Ponad 90 nowych organizacji dołączyło do grona klientów IFS w III kwartale, w tym: Ahrend, Avia Prime, Comcast, DCC Plc, Drayton Aerospace, General Dynamics Ordnance and Tactical Systems-Canada, HomeServe, ista SE, Quanta Services Australia, Rolls Royce Power Systems, Sureserve, Stertil Group, TDC NET, SNCF Gares & Connexions. Nasze wyniki za III kwartał odzwierciedlają zaangażowanie IFS w rozwiązywanie kluczowych wyzwań przemysłowych za pomocą Przemysłowej Sztucznej Inteligencji. IFS.ai napędza kolejną rewolucję przemysłową, a nasz ciągły wzrost jest dowodem na wartość, jaką dostarczamy klientom i partnerom. IFS ma jasną wizję, by stać się niekwestionowanym liderem w kategorii oprogramowania przemysłowego. Najnowsze wyniki finansowe pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji tej wizji. Mark Moffat CEO, IFS 30% wzrost ARR pokazuje, że z powodzeniem napędzamy przewidywalny i rentowny wzrost. Nadal prowadzimy z rozwiązaniami skoncentrowanymi na klientach, wspieranymi przez naszą innowacyjną, globalną sieć partnerów. Matthias Heiden Dyrektor Finansowy, IFS Najnowsze wydarzenia: IFS Cloud 24R2 został zaprezentowany na IFS Unleashed, wprowadzając funkcje oparte na IFS.ai i ponad 60 przypadków użycia AI, aby pomóc klientom wdrażać Przemysłową AI na dużą skalę. IFS i PwC nawiązały współpracę, tworząc nowy moduł zarządzania zrównoważonym rozwojem IFS Cloud, rozwiązujący wyzwania związane z raportowaniem ESG, w tym CSRD. IFS zostało uznane za wybór klientów w 2024 Gartner® Peer Insights™ Voice of the Customer dla Cloud ERP dla przedsiębiorstw zorientowanych na produkt. IFS Ultimo uznano za lidera w rankingu Verdantix Green Quadrant®: Enterprise Asset Management Software 2024. IFS assyst został wyróżniony jako lider i najszybciej rozwijające się rozwiązanie w raporcie GigaOm Radar dotyczącym zarządzania usługami IT. Sprawdz również : Rolls-Royce Power Systems wybrał IFS Cloud, aby zautomatyzować i zoptymalizować procesy produkcyjne za pomocą narzędzi AI, wspierając jednocześnie strategię zrównoważonego rozwoju. W najnowszym raporcie IFS przeanalizowano, jak polskie firmy radzą sobie z wyzwaniami ESG (środowisko, społeczeństwo, zarządzanie), co jest kluczowym zagadnieniem w kontekście odpowiedzialnego biznesu. IFS poszerzył swoje kompetencje w zakresie MRO (Maintenance, Repair and Overhaul), przejmując EmpowerMX, co umożliwia lepsze zarządzanie obsługą techniczną i naprawami w sektorze lotniczym. Kolejne strategiczne przejęcie to Copperleaf, które wzmacnia ofertę IFS w zakresie zarządzania zasobami dla firm energetycznych i infrastrukturalnych, umożliwiając podejmowanie bardziej świadomych decyzji biznesowych.
Wyniki-Finansowe-IFS-za-III-Kwartał-2024

IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń