Business-Intelligence-Jak-prawidłowo-wizualizować-dane

Business Intelligence: Jak prawidłowo wizualizować dane?

Odpowiednia wizualizacja jest niezbędna do przeprowadzania skutecznej analizy danych i podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Odnalezienie nieprawidłowości lub nietypowych zachowań w szeregu niczym się nie wyróżniających liczb i liter jest niezwykle trudne. Znacznie lepiej przyswojona zostanie informacja w formie kształtów i kolorów, która od razu skupia uwagę na tym, co jest istotne.

Wizualizacja danych umożliwia więc szybkie i łatwe zauważenie pojawiających się trendów, a co za tym idzie zrozumienie wzorców i relacji, które mogłyby pozostać pominięte w przypadku pracy na surowych liczbach. Dobrze zaprojektowana wizualizacja zamienia liczby w zrozumiałą informację biznesową, która przyciąga i zatrzymuje uwagę użytkownika w sposób skuteczniejszy niż zrobiłaby to tabela, czy arkusz kalkulacyjny.

Projektując wizualizacje i raporty przede wszystkim należy mieć na uwadze:

  • kto będzie z nich korzystać
  • na jakie pytania mają odpowiadać
  • na jakich urządzeniach będą wyświetlane
wizualizacje

Jaka wizualizacja danych będzie najlepsza?

Istnieje sporo sposobów wizualizacji, które można wykorzystać do przedstawienia danych. Jednak nie wszystkie z nich sprawdzą się na konkretnym zbiorze. Należy więc dopasować odpowiednią formę prezentacji do posiadanych danych.

Wskazówka – oko ludzkie bez liczenia widzi maksymalnie do 5 obiektów

Drugą kwestią jest fakt, że nie wszystkie wizualizacje są tak samo odbierane przez oko ludzkie. W niektórych przypadkach może być ciężko ocenić różnicę wielkości np. w wizualizacjach 3D. Może to prowadzić do pomyłek bo wielkości tak przedstawione mogą zostać różnie zinterpretowane.

Dlatego warto zapoznać się z podziałem wizualizacji najlepiej rozumianych przez człowieka do tych najmniej:

  • położenie (bliżej, dalej, wyżej, niżej)
  • długość (wykresy słupkowe)
  • kąt (nachylenie wszelkich linii, linie trendu)
  • obszar (większe, mniejsze na podstawie powierzchni)
  • wolumen (wszelkie wizualizacje 3D, wizualizacja na np. sześcianach)
  • kolor (sprawia najwięcej problemów)

Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniej wizualizacji do danych. Nie jest to łatwe zadanie bo każdy zbiór danych należy ocenić indywidualnie, a to zajmuje czas. Niektóre rozwiązania Business Intelligence potrafią samodzielnie na podstawie zbioru danych zaproponować odpowiednią formę ich wizualizacji.

Jak przedstawiać liczby na dashboardach?

Czasami konieczne jest przedstawienie wskaźników w formie liczb. Te niestety są ciężkie do interpretacji przez oko ludzkie. Zwiększenie rozmiaru i zmiana koloru sprawi, że z ciągu liczb znacznie łatwiej będzie odnaleźć interesujące nas informacje.

Wskazówka – dane zawsze należy prezentować w kontekście

Na dashboardach zarządczych nie należy umieszczać zbyt dużo danych szczegółowych. Ograniczenie ich ilości do najważniejszych wskaźników pozwala na szybsze dokonanie analizy i wyciągnięcie wniosków.

Jak używać kolory w wizualizacjach?

Należy mieć na uwadze, że kolorystyka wykorzystana w wizualizacjach może przekazać różny komunikat. Wynika to z faktu, że znaczenia kolorów są odmienne w różnych tradycjach kulturowych. Ma to szczególne znaczenie w międzynarodowych korporacjach.

Jeśli natomiast wizualizacje danych będą oglądane przez konkretną nację należy dostosować kolorystykę do jej znaczeń. Projektując kolory na dashboardzie warto wtedy wspomóc się gotowymi paletami. Dla przykładu poniżej paleta brytyjska, niemiecka i hiszpańska. Pomimo bliskiego położenia tych krajów widać znaczne różnice nie tylko w odcieniu, ale także w nasyceniu poszczególnych barw.

*źródło: https://flatuicolors.com/palette/defo

Natomiast w przypadku projektowania dashboardu dla międzynarodowych korporacji najkorzystniej będzie wykorzystać tzw. uniwersalną paletę, która jest wykorzystywana m.in. przez Google.

*źródło: https://flatuicolors.com/palette/defo

Innym problemem związanym z wykorzystaniem kolorów jest fakt, że u około 8% mężczyzn i mniej niż u 1% kobiet występują wrodzone zaburzenia rozpoznawania barw i najczęściej dotyczą widzenia barw w osi czerwono-zielonej. W takim przypadku warto wizualizacje opatrzeć dodatkowym oznaczeniem, które rozwieje wszelkie wątpliwości.

Kolorowanie w analizach dzielimy na:

  • sekwencyjne – stopniowanie używając jednej gamy kolorystycznej
  • zróżnicowane – przejście między dwoma kolorami z odpowiednim nasyceniem
  • jakościowe – z wykorzystaniem max. 5-7 kolorów – grupowanie wymiarów

Kolorem można oznaczyć zarówno miary, wymiary jak i wyrażenia. Zastosowanie techniki podążaj za kolorem (na różnych obiektach kolor oznacza to samo np. województwo mazowieckie) pozwala szybko zidentyfikować konkretną rzecz na całym dashboardzie analitycznym.

wizualizacjadanych

Dobre praktyki do zastosowania

Przygotowując wizualizacje danych na dashboardach należy zadbać o poniższe kwestie:

  1. Wybrać odpowiednią wizualizację
  2. Zawsze przedstawić kontekst
  3. Nanieść kolory tam gdzie ma to znaczenie
  4. Myśleć o odbiorcach (less is more)

Wraz z przyrostem danych skuteczna wizualizacja pomaga przekształcić ogromne ich zbiory w jasną, zrozumiałą informację biznesową oraz wykreować przydatne spostrzeżenia, które bezpośrednio wpływają na zwiększenie wydajności, przychodów i zysków.

Rozwiązanie Business Intelligence dostarczane przez Humansoft potrafi automatycznie dostosowywać odpowiednie formy wizualizacji do konkretnego zbioru danych. Dzięki temu nie tylko ułatwia zrozumienie informacji, ale także przekłada się na zwiększoną efektywność procesu interpretacji danych oraz szybsze podjęcie decyzji biznesowych.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zapakować zamówienie, żeby klienci chcieli wrócić do Twojego sklepu online?

Sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki nie tylko przekładają się na opinie klienta o sklepie online. Zgodnie z prawem za bezpieczeństwo przesyłki, jej przypadkowej utraty lub uszkodzenia w trakcie transportu do klienta odpowiada właściciel sklepu internetowego. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy do jej uszkodzenia doszło z winy profesjonalnego przewoźnika. W sytuacji uszkodzenia przesyłki przez firmę kurierską, klient składa reklamację do sprzedawcy. Skoro to sklep zleca dostawę, wiec to na nim spoczywa obowiązek dochodzenia roszczeń od firmy kurierskiej. Jak wynika z danych zebranych przez Przesylarka.pl, aż 3 na 1000 przesyłek uległo uszkodzeniu w transporcie kurierskim w 2022 roku. Dlatego chcąc uniknąć niezadowolenia klienta i kłopotów z reklamacją warto zadbać również o odpowiednie i estetyczne zapakowanie zamówienia. Proces pakowania zamówień Pakowanie przesyłek to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Najlepiej stworzyć dla niego specjalnie przystosowane miejsce zaopatrzone w odpowiednie do pakowania paczek materiały i przyrządy. Warto ustalić standardy, które wpłyną na spójny wizerunek marki. Jest to bardzo istotne, szczególnie gdy za pakowanie odpowiada więcej osób. Tworząc zasady warto zwrócić uwagę na: szybkość i prostotę pakowania i rozpakowania, możliwie najniższy koszt przesyłki, zabezpieczenie produktów przed zniszczeniem w procesie dostawy, podejście proekologiczne, zbudowanie relacji z klientem. Materiały wykorzystywane do pakowania przesyłek powinny również iść w zgodzie z profilem firmy, np. naturalne kosmetyki dobrze jakby były zapakowane w ekologiczne kartony i wypełniacze. Jak prawidłowo spakować zamówienie? Koszt materiałów wykorzystywanych do spakowania zamówienia ponosi sprzedawca, dlatego przy opracowywaniu standardów pakowania powinno towarzyszyć hasło umiar. Formę opakowania zawsze należy dostosować do specyfiki sklepu, wysyłanego towaru oraz wielkości gabarytowej zamówień. Zawsze należy pamiętać, aby: wielkość paczki była proporcjonalna do rozmiarów zawartości, użyć tylko niezbędnej ilości wypełniaczy, zabezpieczyć ostre krawędzie i delikatne przedmioty, odpowiednio oznakować paczkę zawierającą szkło, zakleić paczkę w taki sposób, aby uniemożliwić jej samodzielne otwarcie w transporcie. Jak wyróżnić się opakowaniem przesyłki? Opakowania przesyłek w e-commerce może dodatkowo pełnić formę reklamy i stanowić część brandingu firmy. Jest wiele sposobów na wyróżnienie się właśnie wyglądem paczki. W tym celu można wykorzystać: kartony z nadrukowanym lub naklejonym logo, taśmę klejącą z logo lub hasłem marki, papier pakowy z nadrukiem, próbkę produktu, kupon z kodem rabatowym na kolejne zakupy, podziękowanie za zakupy w sklepie, instrukcję dotyczącą ponownego użycia opakowania. Estetyczne opakowanie opatrzone logo firmy oraz jakiś gratis, próbka, zniżka zawsze zostaną zapamiętane i docenione. Najczęstsze błędy popełniane przy pakowaniu zamówień Głównym błędem popełnianym przy pakowaniu zamówień jest wykorzystanie za dużych kartonów. Po pierwsze generuje to dodatkowe koszty, gdyż paczka zajmuje wtedy więcej miejsca na magazynie, wymaga użycia większej ilości wypełniacza i co najważniejsze cena przesyłki jest uzależniona od jej gabarytu. Inne błędy, na które trzeba uważać to: brak produktu w paczce – w trakcie kompletowania zamówienia zawsze należy dokładnie sprawdzić, czy wszystkie produkty trafiły do paczki, zniszczony produkt – wszelkie podatne na zniszczenia artykuły należy dodatkowo zabezpieczyć, zbyt dużo wypełniacza – użycie nadmiaru wypełniacza sprawi, że klient będzie musiał poradzić sobie z dodatkową ilością śmieci, nadmiar taśmy klejącej – oprócz kwestii estetycznej trzeba mieć na uwadze, że nadmiernie oklejone przesyłki trudniej będzie otworzyć i niechcący można uszkodzić produkty w środku. Choć możliwość otrzymania zamówienia do 12h jest w stanie zmotywować aż 87% klientów do dokonania zakupu, to na ich opinie o sklepie i decyzji o powrocie wpłynie także sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki. Warto się postarać, bo jak pokazują badania opublikowane przez Small Business Trends, prawdopodobieństwo kolejnej sprzedaży do obecnego klient wynosi aż 60-70%, podczas gdy do nowego tylko 5–20%. Humansoft e-commerce – Twoja sprzedaż online na wyższym poziomie Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak system ERP – pracujący na wspólnej bazie danych ze sklepem internetowym i platformą B2B oraz zintegrowany z BaseLinkerem i popularnymi marketplace’ami (Allegro, Amazon, eBay, Empik, Erli itp) – może zrewolucjonizować Twoje działania sprzedażowe on-line, zapraszamy do kontaktu.
Jak-zapakować-zamówienie_-żeby-klienci-chcieli-wrócić-do-Twojego-sklepu-online
Humansoft_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Humansoft

Producent systemu ERP, dostawca BI


HermesSQL
Mazowieckie
50 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, eCommerce, Elektronika, Metalurgiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Usługi
Opis
Jesteśmy producentem i dostawcą systemów zarządzania ERP i BI oraz aplikacji mobilnego magazynu WMS, sklepu internetowego, platformy B2B i EDI....
rozwiń