5-powodów_-dla-których-cyfryzacja-magazynu-ma-sens

5 powodów, dla których cyfryzacja magazynu ma sens

Kiedy przedsiębiorstwo handlowe się rozwija, w magazynie może pojawić się chaos – coraz większe wolumeny sprzedaży, coraz więcej klientów i coraz więcej asortymentu. W jaki sposób uporządkować procesy magazynowe, by sprostać wyzwaniom, które kryją się za wzrostem? Czy wdrożenie nowoczesnego oprogramowania informatycznego może być kluczem do zwiększenia efektywności i eliminacji błędów? W poniższym tekście prezentuję 5 powodów, dla których cyfryzacja magazynu się opłaca.

Chaos w magazynie – jak go uporządkować?

W swojej codziennej pracy bardzo często spotykam przedsiębiorców z branży handlowej. Każdy z nich ma swoją unikalną historię, natomiast zauważyłem, że wiele z tych opowieści łączy jeden wspólny wątek – wyzwania, które pojawiają się wraz z rozwojem biznesu.

W pewnym momencie organizacja zaczyna się intensywnie rozwijać. Przybywa klientów, obroty stają się coraz większe, a na stanie przybywa towaru. Jednak im większy sukces, tym bardziej skomplikowana może być codzienność. Nagle to, co do tej pory działało bez zarzutu, zaczyna stawać się wyzwaniem.

Największą bolączką mogą okazać się procesy magazynowe. Chaos w dokumentacji, trudności w śledzeniu zapasów, błędy w wysyłkach – to wszystko zaczyna wpływać na zadowolenie klientów i reputację firmy. Przedsiębiorca czuje, że zaczyna balansować na cienkiej linie – z jednej strony chce wykorzystać spory potencjał rozwoju, z drugiej musi stawić czoła wyzwaniom, które zaczynają go przytłaczać.

To dobry moment, żeby pomyśleć o wdrożeniu narzędzia, które może całkowicie zmienić zasady gry – nowoczesnej technologii, która nie tylko pozwoli opanować ten chaos, ale także da konkretne rozwiązania, by zarządzać przedsiębiorstwem efektywniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Pięć powodów, dla których cyfryzacja magazynu się opłaca

 

Takim rozwiązaniem jest wdrożenie WMS – systemu do zarządzania procesami w magazynie. O tym, jakie zmiany do firmy może wprowadzić takie oprogramowanie, opowiem na przykładzie 5 obszarów, które system WMS usprawnia.

1. Wiarygodność stanów magazynowych

 

Przed wdrożeniem systemu WMS:

W rozwijających się firmach z branży handlowej często bywa tak, że po przyjęciu nowej dostawy, towar trafia gdzieś na regały magazynu, bez żadnego śladu. Gdzie dokładnie się znajduje? To wiedzą tylko pracownicy, którzy je wówczas przyjmowali. Wtedy często dochodzi do sytuacji, gdy przychodzi nowe zamówienie i nikt z obecnych na zmianie nie wie, gdzie w zasadzie znaleźć produkty, które są potrzebne do jego realizacji. Co gorsza, kiedy trzeba zrobić inwentaryzację, najlepiej jest po prostu… zatrzymać sprzedaż na kilka dni, bo inaczej trudno będzie odnaleźć się w tym chaosie.

 

Po wdrożeniu systemu WMS:

Po wdrożeniu oprogramowania znana jest dokładna lokalizacja każdego produktu, który znajduje się w magazynie. Nie ma znaczenia czy pracownik wie, gdzie jest towar – nie musi tego wiedzieć, narzędzie poprowadzi go dokładnie tam, gdzie leży potrzebna rzecz. Rozwiązanie śledzi ruchy każdego przedmiotu, co pozwala poradzić sobie ze standardową intensywnością w zakresie zamówień, jak i przygotować się na piki sprzedażowe, takie, jak np. Święta, czy Black Friday.

 

U jednego z naszych Klientów z branży militariów uporanie się z zamówieniami złożonymi w czasie Black Friday zajmowało wcześniej dwa tygodnie. Po wdrożeniu WMS czas ten zredukowany został do dwóch dni – magazynierzy są w stanie sprawnie kompletować zamówienia, nawet w okresach pików sprzedażowych.

 

2. Wdrażanie nowych pracowników

 

Przed wdrożeniem systemu WMS:

Istotnym zagrożeniem dla firm jest wiedza przechowywana jedynie w głowach pracowników. Zwykle to Ci najbardziej doświadczeni, którzy są w organizacji od lat, znają całe know-how. A co, kiedy ich zabraknie? Kiedy doświadczony magazynier, który posiada wiedzę na temat całego procesu, trafi np. na nieplanowane długie zwolnienie lekarskie, realizacja działań może być utrudniona. Co więcej, kiedy przedsiębiorstwo się rozwija i pojawia się potrzeba zatrudniania nowych pracowników, ich wdrożenie i zaznajomienie z procesem również spoczywa na barkach tych samych osób. Doświadczeni magazynierzy z wieloletnim doświadczeniem, nie mogą skupić się na swojej pracy, ponieważ ich czas w dużej mierze pochłania wdrażanie nowych osób. Nowozatrudnieni członkowie załogi błądzą natomiast po magazynie, próbując rozszyfrować złożone procesy. Jednym słowem: chaos. Dla nowego pracownika środowisko w magazynie to zwykle labirynt, którego zrozumienie wymaga poprowadzenia przez doskonałego przewodnika. Standardowo rolę te pełni bardziej doświadczona osoba. Efekt? Dwóch magazynierów, którzy w tym czasie nie poświęcają się w 100% realizacji podstawowych działań – jeden jest dopiero wdrażany, drugi wdraża tego pierwszego.

Po wdrożeniu systemu WMS:

A co w sytuacji, gdy organizacja działa z systemem WMS? Rolę przewodnika przejmuje właśnie to narzędzie. Każdy magazynier otrzymuje do ręki terminal, który krok po kroku prowadzi go po magazynie podczas kompletacji i przygotowywania zamówień. Dzięki temu nie musi uczyć się lokalizacji towarów na pamięć, a jedynie realizować działania zgodnie ze wskazówkami urządzenia.

U jednego z naszych Klientów z branży opakowań, który ma spory magazyn z wysokim składowaniem, wdrażanie nowych magazynierów było dużym wyzwaniem, bo zajmowało zwykle kilka tygodni, do czasu aż samodzielnie zaczynali realizować procesy. Wdrożenie WMS pozwoliło skrócić czas wdrożenia nowego pracownika z 3 tygodni do 3 godzin – teraz nowi członkowie załogi kompletują towar już pierwszego dnia pracy bez dodatkowej pomocy.

3. Kompletacja

 

Przed wdrożeniem systemu WMS:

W większości firm do magazynu trafia stos kartek z zamówieniami czekającymi na realizację. Magazynierzy zabierają się wówczas za kompletację swojej „części” i każdy robi to trochę inaczej – w swoim trybie i tempie.

Zaczyna się krzątanina po magazynie, a dystanse, które pokonują pracownicy, niejednokrotnie potrafią przypominać prawdziwe przygotowania do maratonu. Kilka, kilkanaście kilometrów dziennie – tyle niejednokrotnie zajmuje znalezienie wszystkich potrzebnych towarów. Przy takim działaniu łatwo o pomyłki – ktoś się zagapi, ktoś inny źle odczyta listę, a klient ostatecznie dostaje nie to, co zamówił. Efekt? Strata czasu, pieniędzy i (co najważniejsze) zaufania klientów.

Po wdrożeniu systemu WMS:

Jak to wygląda w organizacji, która korzysta z systemu WMS? Tu dzieje się zupełnie inna historia. Oprogramowanie prowadzi magazyniera krok po kroku, lokacja po lokacji. Każdy terminal wyświetla dokładną trasę – od punktu A do punktu B. Dzięki temu pracownik nie musi zastanawiać się, gdzie szukać danego towaru. Co więcej, system potrafi optymalizować procesy, grupując zamówienia, które mogą zostać zrealizowane jednocześnie. W efekcie pracownik nie tylko oszczędza czas, ale i siły, co bezpośrednio przekłada się na jego efektywność.

Proces kompletacji po wdrożeniu systemu WMS, często jest tym obszarem, w którym najszybciej widać spore efekty, a ich skala niejednokrotnie może zaskoczyć. U jednego z naszych Klientów z branży handlowej z 30 pozycji na godzinę osiąganych przed wdrożeniem narzędzia, liczba ta wzrosła aż do 130.

4. Pomyłki

Przed wdrożeniem systemu WMS:

W przedsiębiorstwach, które nie korzystają z systemu do zarządzania magazynem, pomyłki zdarzają się na każdym etapie. Decyduje tu przede wszystkim „czynnik ludzki” – każdy jest podatny na błędy, zwłaszcza w środowisku pełnym presji czasowej. Nawet jeżeli przesyłka trafi do klienta, często zdarzają się przypadki zwrotów, wynikające z różnych przyczyn: od dostarczenia niewłaściwego produktu, przez brak wymaganych dokumentów, aż po zbyt długi czas realizacji. Takie sytuacje prowadzą nie tylko do strat finansowych, ale przede wszystkim do utraty zaufania klientów.

Po wdrożeniu systemu WMS:

System WMS eliminuje ryzyko pomyłek. Automatyzacja procesów, takich jak kompletacja czy generowanie dokumentów, powoduje, że każda paczka trafia do klienta zgodnie z zamówieniem. WMS kontroluje poprawność przygotowanych przesyłek na każdym etapie, a magazynierzy są prowadzeni krok po kroku, co minimalizuje ryzyko błędów. W praktyce oznacza to istotną redukcję liczby reklamacji i zwrotów, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie satysfakcji klientów oraz poprawę reputacji firmy.

5. Wysyłki

Przed wdrożeniem systemu WMS:

Obszar wysyłek w przedsiębiorstwie, które nie korzysta z systemu WMS, bywa nie lada wyzwaniem. Gdy zamówienie jest już skompletowane, rozpoczyna się kolejny etap – przygotowanie go do wysyłki. Poza samymi produktami, do każdej przesyłki często muszą trafić odpowiednie dokumenty, takie jak WZ, faktura, etykiety logistyczne czy certyfikaty. I tu zaczyna się chaos: magazynierzy muszą wielokrotnie odwiedzać biuro w poszukiwaniu właściwych papierów. Powoduje to nie tylko stratę ich czasu, ale wzrasta również ryzyko pomyłek. Co więcej, kurierzy przyjeżdżają o ściśle określonej godzinie, co wywołuje dodatkowy stres związany z koniecznością dotrzymania terminów i obniżeniem satysfakcji klientów, jeśli się to nie uda. Proces ten bywa ogromnym wyzwaniem, szczególnie w momentach zwiększonej liczby zamówień.

Po wdrożeniu systemu WMS:

W firmach, które korzystają z WMS, wysyłka zamówień wygląda zupełnie inaczej. Przy stanowiskach pakowania wszystko dzieje się za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Narzędzie automatycznie generuje wszystkie niezbędne dokumenty, a ich kompletność jest zapewniona już w momencie pakowania przesyłki. Co więcej, system samodzielnie ustala kolejność przygotowywania zamówień, dopasowując ją do harmonogramu przyjazdów kurierów z różnych firm. Dzięki temu magazynierzy nie muszą już martwić się, czy zdążą przygotować paczkę na czas, a cały proces wysyłki jest nie tylko szybszy, ale też pozbawiony zbędnych komplikacji i błędów.

Podsumowanie

Wdrożenie WMS stanowi odpowiedź na kluczowe wyzwania, przed którymi stają rozwijające się firmy z branży handlowej – dzięki nim cyfryzacja magazynu po prostu się opłaca. Często właścicieli firm handlowych, których firmy się rozwijają i w pewnym momencie skala działania i wyzwań sprawia, że decydują się oni wprowadzić nowoczesną technologię do swojego magazynu. To oczywiście nie rozwiązuje wszystkich problemów szybko rozwijającej się organizacji, ale ściąga z barków zarządzających wiele obciążeń. Zmiana jest tak duża, że mimo że WMS to inwestycja, to taka, która generuje tak wiele oszczędności w relatywnie krótkim czasie, że zamiast pytania, czy przedsiębiorstwo stać na WMS pojawia się pytanie, czy stać je na zarządzanie magazynem bez technologii. Odpowiedź jest krótka: nie.

Przeczytaj także, aby zgłębić temat cyfryzacji, ERP i nowoczesnych modeli biznesowych:

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Candellux Lighting przechodzi cyfrową transformację z systemem Teneum

O firmie Candellux Lighting to uznany producent i dystrybutor szerokiego asortymentu elementów oświetleniowych – lamp, osprzętu i akcesoriów – przeznaczonych zarówno do wnętrz mieszkalnych, jak i biurowych. Przedsiębiorstwo może pochwalić się już ponad 30-letnią historią. Spółka prowadzi obróbkę drewna i produkcję w zakładzie zlokalizowanym pod Warszawą, a także zajmuje się dystrybucją opraw oświetleniowych. Dzięki ofercie obejmującej ponad 4000 pozycji asortymentowych Candellux obsługuje zróżnicowaną bazę klientów, w tym sieci DIY, największe krajowe hurtownie i sklepy branżowe, projektantów wnętrz oraz klientów indywidualnych. Geneza projektu Kierownictwo Candellux Lighting dostrzegło, że dotychczasowy system informatyczny, bez perspektyw rozwoju, przestał odpowiadać na dynamiczne potrzeby i ambitne plany cyfrowej transformacji firmy. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa opierało się na kilku narzędziach IT, które działały jako wsparcie dla głównego systemu, umożliwiając realizację pojedynczych operacji. Skutkiem tego rozproszenia danych były znaczne, dodatkowe nakłady pracy wymuszające manualne powielanie informacji w różnych aplikacjach, co bezpośrednio obniżało ogólną efektywność. Świadomość pilności wdrożenia nowego oprogramowania skłoniła kierownictwo do rozpoczęcia poszukiwania nowego narzędzia IT. Złożoność operacyjna stanowiła tutaj kluczowe wyzwanie. Firma charakteryzuje się unikalnym, wypracowanym przez 30 lat unikalnym modelem biznesowym: łączy produkcję wyrobów własnej marki z zaawansowaną sprzedażą wielokanałową – obejmującą rynki B2B i B2C, realizowaną przez e-Commerce, marketplace’y, współpracę z kluczowymi sieciami handlowymi oraz sieć przedstawicieli. Działania te obejmują nie tylko Polskę, ale i 10 rynków zagranicznych. Po analizie rynku przedstawiciele firmy Candellux Lighting wiedzieli, że potrzebują rozwiązania informatycznego, które będzie w stanie objąć w całości złożoność procesową organizacji oraz zostać dostosowane do jej potrzeb. Block Quote Ostateczna decyzja o wyborze systemu Teneum WMS i ERP od Sente została podjęta z uwagi na stopień rozbudowania proponowanych rozwiązań IT i możliwość objęcia nimi wszystkich obszarów działania przedsiębiorstwa. Istotna była również możliwość dalszej rozbudowy i dostosowania oprogramowania do unikalnych potrzeb firmy. Cele projektu Cele projektu wdrożeniowego zostały określone wraz z rozpoczęciem prac i były bezpośrednio powiązane ze strategicznymi zmianami, które odbywały się w Candellux. Ich zakres oraz kształt ewoluował następnie wraz z rozwojem projektu, co spowodowało podzielenie całego wdrożenia na fazy. Na potrzeby niniejszego opisu należy podkreślić, że odnosi się on do pierwszej części prac – kolejne rozwiązania są w trakcie realizacji. W pierwszej fazie realizowanych prac przedstawiciele Candellux Lighting oraz konsultanci Sente skupili się na następujących celach: zintegrowaniu w jednym systemie wszystkich obszarów działania firmy, za pomocą kompletnego systemu ERP i WMS z elementami rozwiązań B2B, usprawnieniu pracy magazynu przez wdrożenie oprogramowania WMS, usprawnieniu pracy Działu Obsługi Klienta dzięki pobieraniu zamówień z EDI w czasie rzeczywistym i realizowaniu ich na bieżąco. Rozwiązania Rozwiązania informatyczne wdrożone podczas pierwszego etapu współpracy pozwoliły firmie Candellux Lighting na uporządkowanie procesów związanych ze sprzedażą oraz obsługą magazynu, a do najważniejszych z nich można zaliczyć: Panel handlowca – służy do efektywnego zbierania i przetwarzania wszystkich zamówień. Wcześniej zlecenia docierały głównie drogą mailową, a ich dalsza obsługa wymagała czasochłonnego obiegu informacji między pracownikami. Po wdrożeniu modułu każda transakcja wprowadzona do Panelu handlowca przez pracownika terenowego jest natychmiast widoczna w systemie ERP. Dodatkowo sprzedawca zyskuje podgląd na bieżące saldo i poziom zadłużenia poszczególnych klientów. Automatyczny przepływ zamówień – system automatycznie weryfikuje każde zamówienie. W rezultacie tej analizy zlecenie jest automatycznie przekierowywane do właściwego działu – logistyki, windykacji lub obsługi klienta – jeżeli wymaga dodatkowej, manualnej interwencji. System WMS – wprowadzenie systemu zarządzania magazynem znacząco podniosło wydajność pracy oraz poprawiło jakość realizowanych zleceń, dzięki czemu magazyn pracuje efektywniej, a klienci szybciej otrzymują swoje zamówienia. Rozwiązanie informatyczne do magazynu wspiera kompleksowo wszystkie operacje: począwszy od przyjęcia towarów i ich rozlokowanie, przez kompletację (dla zamówień paletowych, drobnicowych, jedno- i wielopozycyjnych), aż po finalną wysyłkę paczek. Integracja ze spedytorami – rozwiązanie w procesie pakowania towarów łączy się bezpośrednio z interfejsami WebApi odpowiednich firm kurierskich, nadając przesyłkę wraz z usługami dodatkowymi, a następnie odbiera i drukuje etykiety spedycyjne. Zautomatyzowanie tego procesu pozwala unikać pomyłek przy ręcznym wprowadzaniu danych podczas nadawania przesyłek za pomocą dedykowanych platform dostarczonych przez firmy kurierskie. Funkcja ta została rozszerzona o możliwość dołączania do zamówień etykiet spedycyjnych dostarczanych przez klientów wraz z zamówieniem. Etykiety te, podobnie jak te pobrane z WebApi spedytora, drukują się na zakończenie pakowania. System ułatwia przepływ informacji spedycyjnych w firmie oraz pozwoliło przekierować pracowników zaangażowanych w ten proces do innych zadań. Panel pakowania – moduł, który przyśpiesza i porządkuje proces pakowania, a także gwarantuje jego wysoką jakość. Jest drugim punktem kontroli poprawności zamówień i miejscem styku magazynu i spedycji. Korzystanie z niego pomaga zminimalizować błędy na samym końcu realizacji zamówienia. W jednym oknie rejestrowane są wszystkie dane istotne dla kosztów i specyfikacji dostawy – waga produktu z uwzględnieniem opakowania i wypełniaczy oraz wymiary paczek. Następnie automatycznie drukowane są wymagane dokumenty przewozowe. Wsparcie procesu inwentaryzacji – rozwiązanie pozwala na szybką realizację inwentaryzacji bieżących bez konieczności przerywania lub zakłócania pracy operacyjnej magazynu. Proces może być prowadzony w tle, a narzędzie nadzoruje jego bezbłędny przebieg. Bieżące inwentaryzacje wymuszają regularne porządkowanie lokacji oraz prawidłową korektę stanów magazynowych, co znacząco przyspiesza późniejszy proces zbiórki towarów. Obsługa zamienników – rozwiązanie automatycznie zarządza dodawaniem zamienników do zlecenia. W sytuacji, gdy pierwotnie zamówiony produkt jest niedostępny, ale w magazynie znajduje się akceptowalny odpowiednik, jest on natychmiast proponowany do wysyłki. Dzięki temu zlecenia realizowane są szybciej, bez konieczności wstrzymywania dostawy do czasu uzupełnienia braków. Integracja z EDI – narzędzie umożliwia elektroniczną wymianę danych o zamówieniach, pozwala na komunikację pomiędzy firmami i automatyczne przekazywanie dokumentów. Klienci Candellux Lighting zintegrowani z EDI, składają zamówienie w swoim systemie, który automatycznie przekierowuje je do firmy. Kiedy pojawiają się nowe zlecenia, zostają przetworzone w systemie Teneum. Dzięki komunikacji EDI możliwe jest też automatyczne wysłanie komunikatu o awizacji wysyłki oraz faktury sprzedaży powiązanej z zaimportowanym zamówieniem. Projekt w liczbach 6400 – liczba lokacji magazynowych 40 – liczba operatorów korzystających z systemu 3 – liczba magazynów Cyfrowa transformacja trwa Nowe rozwiązania pozwoliły firmie Candellux Lighting uporządkować, a także zwiększyć efektywność realizowanych procesów sprzedażowych i magazynowych. Ich usprawnienie ułatwiło codzienną pracę, poprawiło wydajność procesów i przyspieszyło czasochłonne dotychczas czynności. To jednak nie koniec współpracy między z firmą Sente. Obecnie zespół projektowy koncentruje się na wdrażaniu kolejnych elementów rozwiązań informatycznych oraz projektowaniu nowych funkcji, które pozwolą sukcesywnie realizować cele związane z procesem cyfrowej transformacji przedsiębiorstwa.
Candellux-Lighting-przechodzi-cyfrową-transformację-z-systemem-Teneum
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń