Po roku pandemii i niepewności współwłaściciel Kim Olsson podsumowuje wprowadzenie nowego systemu ERP jako satysfakcjonującą podróż. „Byliśmy zajęci jak nigdy dotąd i do końca 2022 roku mamy prawie pełne obłożenie. Nigdy nie odważylibyśmy zarezerwować tak dużej ilości zamówień, gdybyśmy nie mogli polegać na systemie, który pomaga nam śledzić ilość materiału jaki musimy kupić i kiedy.”

W kwietniu 2022, minął dokładnie rok od czasu, gdy Olssons Trappor w Färila wdrożył w swojej działalności Monitor G5. Przejście od ręcznego planowania do pracy ze wsparciem potężnego systemu ERP oznaczało dla firmy ponowne dostosowanie. Ale to krok, z którego Kim Olsson jest szczęśliwy. Jest przekonany, że zrobili to we właściwym czasie.

Kiedy Olssons Trappor uruchomił Monitor G5, powiedziałeś, że „nie możesz się doczekać dalszej pracy z programem, abyśmy mogli w pełni wykorzystać jego potencjał – wydaje się, że jesteśmy na początku długiej, satysfakcjonującej podróży wraz z Monitorem”. Czy do tej pory była to satysfakcjonująca podróż?

– Tak, tak bym powiedział. Mówiliśmy to wiele razy w ciągu ostatniego roku; że mieliśmy szczęście, że przeszliśmy na tego rodzaju system, kiedy to zrobiliśmy, zanim najgorszy kryzys łańcucha dostaw zaczął działać. W tym miejscu czerpiemy najwięcej z Monitora, ponieważ pomaga nam śledzić, kiedy musimy kupić materiał lub znaleźć materiał zastępczy. System pomaga nam w planowaniu, dzięki czemu jesteśmy dostosowani do naszych klientów”.

Olssons Trappor zatrudnia 13 pracowników i dwie maszyny CNC. Produkują od 600 do 700 klatek schodowych rocznie, a ostatnie 12 miesięcy to rekordowy rok. Nasz czas dostawy zamówień wynosi teraz około 18 tygodni, w porównaniu z naszym zwykłym czasem dostawy wynoszącym 6 tygodni. Według Kim Olsson jest to miły problem, który zapewnia pewne wyzwania. Byłyby trudne do pokonania bez stabilnego systemu ERP jako wsparcia.

„Byliśmy zajęci jak nigdy dotąd i mamy prawie pełne obłożenie do końca 2022 roku w maju. Nigdy nie odważylibyśmy zarezerwować tak dużej ilości zamówień, gdybyśmy nie mogli polegać na systemie, który pomaga nam śledzić, ile materiałów musimy kupić i kiedy. Już teraz widzimy, czego będziemy potrzebować w październiku/listopadzie i możemy przekazać to naszym dostawcom”.

 

Nigdy nie odważylibyśmy zarezerwować tak dużej ilości zamówień, gdybyśmy nie mogli polegać na systemie.

Przed wdrożeniem Monitora G5 firma Olssons Trappor polegała na ręcznych obliczeniach, co uniemożliwiało przewidywanie przyszłych wymagań materiałowych i terminów dostaw.

„Pod tym względem Monitor jest genialny, mimo że nie ma dwóch takich samych klatek schodowych. Mamy bardzo dobrą dokładność obliczeń zużycia materiału. Przy niektórych materiałach możemy zobaczyć z dokładnością do metra, kiedy się skończy”.

Kim opisuje przejście na Monitor G5 jako przejście z „epoki kamienia łupanego do przyszłości”. Po przejściu wszystkich operacji w procesie produkcyjnym i zobaczeniu, jak długo trwa każdy etap, możemy teraz dokonać realistycznych i dokładnych obliczeń wstępnych dla produkcji.

„Oznacza to, że możemy uzyskać dokładny obraz naszych własnych cen produktów, ponieważ mamy dobry przegląd naszego własnego czasu i wydajności oraz dokładnie wiemy, ile kosztuje produkcja. Współczynnik E jest prawdopodobnie bliski 1,0*” – mówi Kim Olsson.

Jest współwłaścicielem Olssons Trappor i drugim pokoleniem rodzinnej firmy zajmującej się produkcją schodów w Färila, na północ od Ljusdal. Działalność rozpoczęła się od produkcji mebli w stylu wiejskim na początku lat 90-tych i stopniowo przeszła na produkcję schodów. Firma była wcześnie na rynku z technologią CNC, która sprawiła, że ​​klatki schodowe były bardziej zaawansowane i lepiej dopasowane.

„Dzisiaj zaszliśmy tak daleko, że możemy polegać na technologii i nie musimy testować montażu klatek schodowych przed dostawą. Pod warunkiem, że złożone zamówienie jest dokładne w swoich pomiarach, klatka schodowa będzie dokładna. Pracujemy jednak z materiałami organicznymi, więc niektóre etapy naszej produkcji wymagają ręcznego rzemiosła i zawsze tak będzie.”

Jaki jest wasz najsilniejszy punkt sprzedaży?

„Często słyszymy, że mamy dobrą i spersonalizowaną obsługę. Wiele osób docenia komunikację z tą samą osobą podczas całego procesu”.

W ciągu roku, odkąd Monitor G5 został wdrożony w Olssons Trappor, wiele się wydarzyło. Pandemia i niepewność doprowadziły do ​​szeregu wyzwań dla firmy. Na przykład trudno było zdobyć niektóre materiały.

„Zwykle kupujemy duże ilości dębu z Ukrainy, więc tutaj musieliśmy znaleźć alternatywę. Ale nawet wcześniej, podczas drugiej fali Covid, działała tylko połowa fabryki. Zostaliśmy zmuszeni do ponownej oceny. Ale o wiele łatwiej było zobaczyć, jak możemy ustalać priorytety i reorganizować zamówienia, gdy mieliśmy Monitor G5, na którym mogliśmy się oprzeć. Udało nam się udzielić klientom jasnych odpowiedzi na temat tego, kiedy faktycznie mogą spodziewać się dostawy”.