Wybór systemu e-commerce. Nad czym warto się zastanowić?

Wielu właścicieli firm, którzy zdecydowali się na przeniesienie swoich biznesów do Internetu, nie ma świadomości o tym jak wiele czynników będzie wpływać na ich sukces. Najczęściej pomijaną kwestią jest dobór odpowiedniego systemu e-commerce, która jest bolączką wielu dzisiejszych przedsiębiorców. Wielokrotnie w pierwszej kolejności zwraca się uwagę na koszt wdrożenia, czy powszechność platformy sprzedażowej. Wynikiem takiego podejścia może okazać się wybór systemu o niewielkich możliwościach skalowania. Wymusza to niekiedy migrację danych do nowego oprogramowania, co z kolei wiąże się z kolejnym nakładem pieniędzy i czasu. Jak zatem powinniśmy podejść do kwestii wyboru odpowiedniego oprogramowania sklepu internetowego? Jakie istnieją wady i zalety konkretnych rozwiązań? Zapraszamy do lektury, która będzie cenną lekcją dla obecnych, jak i przyszłych właścicieli sklepów internetowych.

Z czego wynika rosnąca popularność sklepów online?

Polacy pokochali korzystanie ze stron internetowych, które umożliwiają im zakupy bez wychodzenia z domu. Stale rośnie ilość transakcji oraz sum, jakie wydają podczas zakupów. Jaka jest geneza takiego wzrostu popularności?

Głównym powodem była oczywiście pandemia, która wymusiła do pozostania w domach, a właścicieli firm handlowych do wdrożenia sklepu internetowego. Zauważyliśmy również wzrost świadomości dotyczącej bezpiecznego dokonywania zakupów w sieci. Duża część przedsiębiorców zdecydowała się na skorzystanie z pomocy agencji. Małe biznesy skupiły swoją uwagę na darmowe rozwiązania, a mniej doświadczeni sięgnęli po platformy open source. Jak jednak ocenić, którą z dostępnych platform sklepu wybrać?

Wybór systemu e-commerce a pozycja w wyszukiwarce

Większość profesjonalnych agencji oferuje szereg działań marketingowych, mających na celu poprawę funkcjonowania naszej witryny. Budowanie marki czy sprzedaż za pośrednictwem social mediów, Google Ads czy pozycjonowanie SEO to metody promocji w internecie dla e-commerce. Inwestycja w SEM (płatne rodzaje reklamy) dostarcza nam zazwyczaj szybkie i bardzo wymierne rezultaty. W przeciwieństwie do darmowego, choć skomplikowanego i długotrwałego pozycjonowania SEO. Jak się jednak okazuje, to pozycjonowanie SEO jest najbardziej opłacalnym wyborem.

Pozycjonowanie a typ systemu e-commerce

Czy wiesz jednak, że pozycja w wyszukiwarce zależy w głównej mierze od typu platformy, którą wybierzesz? Nie wszystkie platformy sprzedaży internetowej umożliwiają wprowadzanie modyfikacji wpływających na odpowiednie pozycjonowanie w Google. Algorytm wyszukiwarki analizuje wiele czynników, które następnie dopasowuje ukazując odpowiednie do zapytań użytkowników wyniki.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie witryn dzielimy na działania off-site i on-site. Pierwszy rodzaj dotyczy modyfikowania kodu strony, treści czy strefy UX. To podczas tych działań ogromną rolę stanowią możliwości edycji i zarządzania sklepem internetowym. Niestety, nie wszystkie platformy sklepów online posiadają te same opcje modyfikacji. Niektóre posiadają domyślnie wbudowane funkcje, które znacząco ułatwiają pozycjonowanie. Często jednak zmuszeni jesteśmy do zakupu np. dodatkowych wtyczek czy modułów, bądź nawet i to okazuje się niemożliwe. Warto zatem przed wyborem najlepszej platformy zwrócić uwagę na jej możliwości związane z edycją i wpływem na pozycjonowanie.

Open source, SaaS, a może platforma dedykowana? Co wybrać?

Platforma Open Source

Open source to jedna z najpopularniejszych platform sprzedażowych, której kod jest powszechnie dostępny bez pobierania dodatkowych opłat. To doskonały wybór dla małych firm chcących posiadać swój sklep na własność. Z założenia – do uruchomienia sklepu właściciel zobowiązany jest ponieść koszty związane jedynie z domeną i hostingiem. W praktyce jednak, znaczna ilość systemów typu open source obliguje użytkowników do posiadania choć minimalnej wiedzy do skonfigurowania strony. Niestety, większość popularnych platform sklepów uniemożliwia wdrożenie dedykowanych rozwiązań bez dokupienia płatnych wtyczek bądź modułów. Niekiedy niezbędna okazuje się pomoc specjalisty, który zrobi to za nas.

Bezpieczeństwo platform open source

Sporym plusem platform open source jest bezpieczeństwo – zagwarantowane przez liczne aktualizacje dodawane przez skupioną wokół danego systemu społeczność. Co lepsze, większość programów tego typu umożliwia skalowanie naszego biznesu, poprzez powiększanie asortymentu czy optymalizację działania strony równolegle ze wzrostem użytkowników. Wspomniana społeczność stale dba o rozwój rozwiązań open source pod kątem możliwości edycji poszczególnych funkcji sklepu internetowego. Pozwala nam to więc stwierdzić, że platformy te są niezwykle przyjazne dla osób, które chcą zadbać o swoją pozycję w wyszukiwarce. W Polsce systemy open source cieszą się stale rosnącą popularnością, nie tylko w gronie właścicieli dużych sklepów internetowych, ale także średnich i małych firm.

Platforma SaaS

Co jeśli jednak nie posiadamy wiedzy informatycznej, a chcielibyśmy stosunkowo szybko i niewielkim kosztem stworzyć prosty sklep internetowy? Odpowiedzią na ten problem są rozwiązania typu SaaS (ang. Software as a Service). Są to platformy abonamentowe, działające zwykle w chmurze. Jest to niezwykle często spotykany system, który pozwala tworzyć sklepy internetowe w niezwykłym tempie. Platforma ta, posiada zwykle kilka gotowych szablonów i szereg dostępnych narzędzi. By z niej skorzystać wystarczy zazwyczaj założyć konto, uiścić opłatę (w skali miesiąca bądź roku) i nawet po kilku godzinach cieszyć się gotowym, własnym sklepem internetowym. Jakie są jednak koszty platform typu SaaS? W ramach abonamentu otrzymujemy najczęściej dostęp do systemu, hosting, opcję skorzystania z własnej domeny, a niekiedy wsparcie techniczne. W oparciu o nasze doświadczenie wiemy, że uruchomienie sklepu internetowego na platformie SaaS kosztuje od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych w skali miesiąca, w zależności od wybranej oferty. Porozmawiajmy jednak o wadach platformy, które również posiada.

Kod strony przy SaaS

Najczęściej wymienianą przez naszych ekspertów, jak i partnerów wadą jest fakt, że w większości przypadków to nie my jesteśmy właścicielami kodu strony. Dostawcy rozwiązań typu SaaS umożliwiają niewielkie zmiany swojego produktu, z racji na trudności techniczne i wiążące się z tym potencjalne niebezpieczeństwa. Warto również zwrócić uwagę na to, że aby usprawnić funkcjonalność naszego sklepu zmuszeni jesteśmy niekiedy zakupić dodatkowe wtyczki bądź moduły, które nam to umożliwią. Integracja z dedykowanym API może okazać się niemożliwa lub bardzo kosztowna, co mija się z założeniami platform typu SaaS. Wielu przedsiębiorców narzeka również na szybkość czy ogólne działanie strony podczas dużej ilości aktywnych użytkowników.

Pozycjonowanie przy SaaS

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, rozwiązania te są zwykle dobrze do tego przystosowane. Umożliwiają bowiem zmianę istotnych elementów, tj. meta tagi czy opisy, linki kanoniczne etc. Prędzej czy później jednak natkniemy się na coś, co utrudni nam funkcjonowanie czy rozwój sklepu. Zanim zdecydujemy się na wybór konkretnej platformy sprzedaży internetowej typu SaaS, powinniśmy sprawdzić możliwości modyfikowania zawartości. Warto również skonsultować się z obecnymi użytkownikami, którzy korzystają już od jakiegoś czasu z danego systemu.

Platformy dedykowane

Najlepszym, dającym najwięcej możliwości, a zarazem najprawdopodobniej najdroższym rozwiązaniem są platformy dedykowane. Oferują zdecydowanie więcej niż poprzednie rodzaje systemów sprzedaży internetowej. Zazwyczaj są to rozwiązania, z których korzystają jedynie nieliczne firmy (ze względu na koszty i poziom skomplikowania). Najczęściej są to platformy umożliwiające integrację z dowolnym systemem, np. ERP czy CRM. Plusem tego rozwiązania jest doskonałe dopasowanie oprogramowania do potrzeb naszego sklepu internetowego. Nie ma oczywiście mowy o braku możliwości edycji kodu źródłowego.

Szczędząc już jednak pochlebnych określeń, platformy dedykowane również posiadają swoje wady. Najbardziej dotkliwą dla przedsiębiorców jest cena zakupu, wdrożenia i utrzymania. Koszt sięga od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy polskich złotych. Posiadając już oprogramowanie dedykowane jesteśmy skazani również na stałą opiekę software house i konieczność stałego rozwoju systemu, co oczywiście wiążę się z kolejnymi kosztami.

System e-commerce

Próżno szukać jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, którą platformę wybrać. Dobór rozwiązania z pewnością zależy bowiem od wielu kwestii. Warto zastanowić się nad m.in. posiadanym budżetem i aktualną bazą klientów, wielkością sklepu, indywidualnymi potrzebami czy planami na rozwój. Ostatni z podanych czynników jest zdecydowanie najbardziej istotny podczas wyboru najlepszej platformy sprzedaży internetowej. Nie zapominajmy również o możliwościach optymalizacji sklepu pod kątem SEO (pozycjonowania). Przed samodzielnym wyborem platformy bądź zwróceniem się do specjalisty – zalecamy sporządzenie listy potrzeb, które według nas powinien zaspokoić nasz przyszły system e-commerce. Każde z rozwiązań posiada swoje wady i zalety, a cena nie stanowi jedynego czy też nawet najważniejszego czynnika, który powinniśmy brać pod uwagę. Jeśli nie jesteście pewni jak zacząć swoją e-commerce’ową przygodę – zapraszamy serdecznie do niezobowiązującego, darmowego kontaktu i konsultacji.