Coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w platformy B2B, bo widzą w nich szansę na zwiększenie sprzedaży i dotarcie do kontrahentów spoza własnego regionu. Rozszerzając ofertę o rozwiązanie B2B e-commerce, warto zwrócić uwagę, by współpracowało z systemem ERP. Dlaczego to tak ważne? Przybliżymy to w artykule.
Klienci chcą zintegrowanych procesów
Wymagania sektora B2B i jego klientów, oczekujących wygody zakupów firmowych na poziomie prywatnych, rosną. Klienci chcą mieć możliwość zapytań, przeglądania oferty, składania zamówień i zakupów z płatnością o każdej porze, z każdego miejsca i urządzenia. Potrzebują szybkiej realizacji danej potrzeby online, ale także w punkcie stacjonarnym czy podczas spotkania z handlowcem. Nie dziwi zatem fakt, że wiele firm poszukuje dziś rozwiązań pozwalających usprawnić procesy handlowe oraz zapewnić swoim kontrahentom wyższy standard obsługi. Tu z pomocą przychodzą platformy B2B, czyli systemy do zarządzania sprzedażą w kanałach elektronicznych. Dzięki wielu zintegrowanym funkcjom skutecznie wspomagają komunikację, zapewniają całodobowy dostęp do oferty handlowej, a także wspierają klienta na każdym etapie procesu zakupu. Z raportu przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wynika, że tylko w Polsce z tego typu rozwiązań korzysta obecnie 4 na 10 przedsiębiorstw. Inwestycje w systemy do zarządzania sprzedażą online wpisują się zresztą w oczekiwania rynku. Zdaniem analityków Deloitte aż 70% klientów B2B chciałoby, aby procesy obsługowe miały charakter zintegrowany, zaś dla 64% ważna jest, możliwość kontaktu z zespołem handlowców za pomocą środków elektronicznych.
Słowo klucz: integracja systemów
Wybór platformy warto rozpocząć od analizy tego, jakie dokładnie potrzeby ma firma oraz które obszary wymagają wsparcia. Ten pierwszy aspekt pozwoli Ci określić funkcjonalność rozwiązania. Jeśli sprzedajesz produkty występujące w różnych wersjach czy wariantach, będziesz potrzebować bardziej rozbudowanego narzędzia niż firma, w której asortyment handlowy ma charakter wystandaryzowany. Gdy z kolei chcesz mieć pełną kontrolę nad płynnością finansową, przyda Ci się rozwiązanie współpracujące z systemem księgowym.
Pracownicy działu handlowego sporo wysiłku poświęcają na ręczne wprowadzanie zamówień do systemu czy dodawanie nowych produktów do oferty. W takiej sytuacji warto postawić na platformę B2B zintegrowaną z ERP. Dzięki niej będziesz mieć pełną kontrolę nad procesem sprzedażowym. Zamówienia złożone przez klientów od razu pojawią się w systemie. Gdy z kolei handlowiec wprowadzi za pomocą ERP zmiany w kartotekach produktów czy cennikach, to nowe informacje bez żadnych opóźnień wyświetlą się na platformie.
Funkcje, jakie oferują poszczególne platformy B2B
Gdy znasz już potrzeby swojej firmy oraz wiesz, które procesy wymagają wsparcia, możesz łatwo określić, jakie funkcje powinna oferować platforma. Dzięki temu łatwiej Ci będzie znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla swojego przedsiębiorstwa. Tworząc listę wymagań, postaraj się uwzględnić te wszystkie funkcje, które są niezbędne z perspektywy zapewnienia spójności procesów handlowych. Zdarza się, że platforma, choć świetnie współpracuje z modułem magazynowym, nie oferuje już tak dobrego wsparcia w zakresie rozliczania transakcji. W efekcie dokumenty księgowe czy wezwania do zapłaty trzeba dodawać ręcznie. Tymczasem na rynku są już dostępne rozwiązania, które pozwalają obsługiwać również procesy powiązane ze sprzedażą, jak np. fakturowanie czy tworzenie ofert.
Zakres samoobsługi kontrahentów
Istnieją platformy, które pozwalają wyłącznie na przeglądanie katalogu towarów i przesyłanie zapytań ofertowych. By kupić produkt, klient musi się jednak skontaktować z handlowcem. Bardziej zaawansowane rozwiązania umożliwiają natomiast składanie zamówień, sprawdzanie statusu ich realizacji czy pobieranie dokumentów księgowych. Inwestycja w tego typu narzędzia to dobry krok, by odciążyć pracowników działu handlowego i zautomatyzować procesy związane ze sprzedażą. Korzyści odczują także klienci, którzy będą mogli składać zamówienia o dogodnej dla siebie porze – także wieczorami czy dni wolne od pracy.
Możliwość integracji z innymi systemami
Warunkiem automatyzacji procesów handlowych często okazuje się możliwość zintegrowania oprogramowania do zarządzania sprzedażą z innymi systemami czy aplikacjami wykorzystywanymi w firmie. Co z tego, że wdrożysz platformę B2B, jeśli kartoteki produktów, cenniki czy informacje o stanach magazynowych trzeba będzie dodawać ręcznie, a informacje o nowych zamówieniach przepisywać do systemu ERP? Aby uniknąć tego typu problemów, zwróć uwagę czy narzędzie, które chcesz wybrać, zostało wyposażone w otwarte API. Tę funkcję oferuje m.in. Platforma B2B od Symfonii. Moduł WebAPI pozwala zintegrować platformę z innymi programami od Symfonii, np. systemami ERP do zarządzania sprzedażą, magazynem czy rozliczeń finansowo-księgowych.
Elastyczność systemu i łatwość jego obsługi
Specyfika procesów handlowych zależy w dużej mierze od firmy, jej klientów, a także branży, w której ona działa. W jednych przedsiębiorstwach kontrahent może liczyć na stały rabat kwotowy, w innych wielkość upustu powiązana jest z wartością zamówienia czy zakupem konkretnej partii produktów. Właśnie dlatego, szukając platformy B2B do swojej firmy, zwróć uwagę na możliwość konfiguracji narzędzia tak, aby jak najlepiej dostosować je do specyfiki procesów sprzedażowych. Dzięki temu handlowcy z łatwością stworzą spersonalizowane oferty, do których klienci będą mieć całodobowy dostęp.
Dowiedz się więcej: Symfonia Platforma B2B – system sprzedaży internetowej dla firm B2B
Ostatnie komentarze