EUROSTAT opublikował dane za 2023 r. dotyczące poziomu cyfryzacji europejskich przedsiębiorstw, w oparciu o wyniki ankiety „EU survey on ICT usage and e-commerce in enterprises”. Statystyki uzyskano dzięki badaniom przeprowadzonym przez krajowe urzędy statystyczne. Wśród danych znalazło się również miejsce dla systemów ERP.

Integracja e-biznesu na rynku europejskim

EUROSTAT definiuje integrację e-biznesu jako wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) przez przedsiębiorstwa w celu:
– prowadzenia, integrowania i usprawniania procesów biznesowych
– udostępniania i wewnętrznej wymiany informacji
– analizowania danych lub komunikowania się z partnerami biznesowymi i klientami.
Udostępnianie i wymiana informacji w sposób elektroniczny i zautomatyzowany między różnymi funkcjami biznesowymi w przedsiębiorstwie jest realizowana za pomocą systemów planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP). Ponadto, integracja i zarządzanie komunikacją z klientami odbywa się za pomocą aplikacji do zarządzania relacjami z klientami (CRM), a analiza danych ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych oraz prezentacja wyników w postaci raportów, wykresów, diagramów i map w celu zapewnienia użytkownikom wglądu w podejmowanie decyzji i planowania strategicznego odbywa się za pomocą oprogramowania Business Intelligence (BI)*.

Odsetek firm korzystających z systemów ERP w Unii Europejskiej stale rośnie

Obecnie już ponad 43,3% wszystkich przedsiębiorstw korzysta z systemów ERP. Ich ilość różni się jednak znacząco w zależności od wielkości firmy. Odsetek małych przedsiębiorstw (do 49 pracowników) korzystających z oprogramowania ERP wynosi 37,9% – to dwukrotnie mniej niż 66% odnotowane dla średnich firm (50-249 pracowników) i ponad dwa i pół raza mniej niż procentowa wartość wśród największych przedsiębiorstw (ponad 250 pracowników), gdzie licznik zatrzymał się na 86,3%:

Przedsiębiorstwa korzystające z aplikacji e-biznesowych, według rodzaju oprogramowania i klasy wielkości | Źródło: Eurostat

Wskazuje to na ciągłą potrzebę zwiększania świadomości potrzeby posiadania systemu ERP i podkreślania możliwości optymalizacji procesów oraz zwiększenia rentowności – szczególnie wśród najmniejszych firm.

Nierówny udział procentowy wśród krajów Unii Europejskiej

Choć system ERP okazał się najpopularniejszym wśród rozwiązań wspierających rozwój e-biznesu, jego wykorzystanie bardzo różni się w zależności od kraju. W zaledwie pięciu krajach ponad 50% wszystkich firm korzysta z systemów ERP – prym wiodą tutaj: Dania, Belgia, Szwecja, Finlandia i Hiszpania. Z drugiej strony, wiele wciąż rozwijających się krajów, do tej pory w dużej mierze nie wdrożyło ERP do swojej działalności:

Przedsiębiorstwa posiadające pakiet oprogramowania ERP wg. krajów | Źródło: Eurostat

W jaki sposób system Monitor ERP może wpłynąć na te statystyki i pomóc przedsiębiorstwom w ich rozwoju?

Mając na uwadze to, co napisano we wstępie tego artykułu, czyli nadrzędne cele integracji e-biznesu oparte na wykorzystaniu informacji do prowadzenia, integrowania i usprawniania procesów biznesowych, wymianę informacji wewnątrz firmy oraz analizowanie danych lub komunikowanie się z partnerami biznesowymi i klientami – staje się jasne, że system Monitor ERP może pomóc w osiągnięciu tych celów.

Monitor ERP został opracowany dzięki silnemu zaangażowaniu by pomóc firmom produkcyjnym w osiągnięciu ich pełnego potencjału poprzez optymalizację procesów. Jest idealnie dopasowany i dedykowany przedsiębiorstwom produkcyjnym, zwłaszcza małym i średnim firmom, które według przedstawionych danych nadal w dużej mierze nie posiadają odpowiedniego systemu ERP.

Fakt, że Monitor ERP jest standardowym systemem znacząco wpływa na koszt i czas wdrożenia, poprzez uniknięcie kosztownych i czasochłonnych dostosowań, będąc zoptymalizowanym i gotowym do użycia. Dzięki swojemu zakresowi funkcjonalnemu Monitor obejmuje wszystkie procesy firmy produkcyjnej, prowadząc do strukturyzacji i automatyzacji procesów, a co za tym idzie – zwiększenia rentowności i zadowolenia klientów.