Optymalne wykorzystanie zaawansowanych systemów zarządzania magazynem (WMS) staje się kluczowym elementem sukcesu e-commerce podczas Black Friday. W dynamicznym okresie intensywnych zakupów, efektywne zarządzanie magazynem przy użyciu nowoczesnych technologii pozwala nie tylko unikać problemów logistycznych, ale także zwiększać szybkość obsługi zamówień. Jak WMS przyczynia się do zwiększenia wydajności i minimalizacji błędów podczas największego wyprzedażowego szaleństwa?

Black Friday w Polsce: świadome wybory i wczesne planowanie zakupów online

Black Friday dotarł do Polski ze Stanów Zjednoczonych i na dobre zagościł w polskiej rzeczywistości. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej sprzedawców rozpoczyna przygotowania do swoich akcji sprzedażowych znacznie wcześniej. Nie inaczej postępują kupujący. Według badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Klarna.Insights, szwedzkiego serwisu oferującego płatności odroczone, 65% Polaków planuje zakupy online wcześniej, a 91% ankietowanych przed zakupem porównuje ceny. Świadczy to o tym, że Polacy podejmują decyzje zakupowe świadomie i nie są podatni na manipulacje. Dlatego też rynek e-commerce staje naprzeciw dużemu wyzwaniu podczas akcji takich jak Black Friday czy Cyber Monday.

Czym jest WMS?

System WMS (ang. Warehouse Management System) jest to oprogramowanie ułatwiające zarządzanie operacjami w magazynie. Głównym celem użytkowania takiego systemu jest optymalizacja pracy magazynu. Składa się na to przede wszystkim monitorowanie każdego etapu występującego w magazynie.

W przypadku naszego produktu występuje ścisła integracja z systemem ERP, co pozwala na szybką wymianę danych w czasie rzeczywistym i monitorowanie zachodzących procesów na bieżąco (więcej o możliwościach naszego systemu: System WMS – Najlepszy do zarządzania magazynem – Asiston).

Jak wygląda magazynowanie w branży e-commerce?

Logistyka branży e-commerce znacząco różni się od logistyki tradycyjnej. Główna rozbieżność występuje w rodzaju przetwarzanych produktów. W sklepach internetowych sprzedawane są przede wszystkim towary o małej wartości, w pojedynczych zamówieniach. Natomiast liczba tych zamówień jest stosunkowo duża. Ponadto dostawa do klienta odbywa się za pośrednictwem różnych przewoźników, co również wpływa na organizację wszystkich procesów magazynowych, ponieważ klient przeważnie oczekuje dostawy w 24h od momentu złożenia zamówienia.

Dużym wyzwaniem dla branży e-commerce jest również sezonowość zamówień tak jak w przypadku Black Friday. Na świecie podczas tego dnia sprzedaż wzrasta o 663% w porównaniu do zwykłego dnia handlowego. Przede wszystkim z ogromnym wyzwaniem tego dnia muszą liczyć się firmy kurierskie oraz sprzedawcy w sklepach stacjonarnych, jednak odpowiednie przygotowanie magazynu jest w stanie bardzo usprawnić proces wysyłki zamówienia.

Potrzeby klienta podczas Black Friday

Głównym celem sprzedaży e-commerce jest zorientowanie się na potrzeby klienta. Wszystkie działania powinny być podejmowane z myślą o zaspokojeniu potrzeb klientów.

Oczekiwania klientów podczas Black Friday nie różnią się znacząco od tych, które wykazują podczas codziennych zakupów w sklepach internetowych. Różni się natomiast stopień ich nagromadzenia, a co za tym idzie, zwiększenie trudności zaspokojenia potrzeb każdego z konsumentów. Do najważniejszych oczekiwań klientów należą:

Stała dostępność towaru

Podczas Czarnego Piątku liczba zamówień może zaskakiwać, jednak należy być przygotowanym na wiele scenariuszy. Dostępność towaru jest aspektem kluczowym podczas zakupów. Niedostępność danego produktu może być frustrująca, co bezpośrednio wpływa na negatywne odczucia klienta i zmniejszenie jego zadowolenia z oferowanych usług. Aby temu zapobiec niezbędne jest przeprowadzenie inwentaryzacji. Najlepiej jest zorganizować ją dużo wcześniej, aby mieć czas na uzupełnienie braków u dostawców lub realizację dodatkowych zleceń produkcyjnych.

Szeroki asortyment

Ze stałą dostępnością bezpośrednio wiąże się szerokość asortymentu. Klient internetowy jest wygodny i wymagający. Zrezygnował z zakupów w sklepach stacjonarnych, więc może też bez problemu zrezygnować z zakupu w danym sklepie. Obecnie na rynku istnieje wiele firm oferujących ten sam towar, dlatego tak ważne jest ciągłe poszerzanie swojego asortymentu, aby podczas zakupów jednego produktu, klient kupił również rzecz, której nawet nie był świadomy, że potrzebuje.

Dostawa od ręki

Ekspresowe dostawy są już standardem w branży e-commerce. Najlepsze przedsiębiorstwa oferują dowóz zamówionych produktów nawet do 24h od złożenia zamówienia. Nie dziwi jednak fakt, że podczas Black Friday często nie jest to możliwe do zrealizowania i klienci są tego świadomi. Jednak odpowiednia współpraca z kurierami może znacząco przyspieszyć realizację zleceń i pozytywnie zaskoczyć konsumentów.

Obsługa zwrotów

Zwiększona liczba zamówienia równa się zwiększonej liczbie zwrotów. Nawet przy najlepszej jakości produktu firmy nie są w stanie uniknąć zwrotów towaru. W tej sytuacje niezbędna jest odpowiednia obsługa klienta. Nawet podczas zwrotu towaru z powodu niespełnionych oczekiwań, odpowiednie podejście do konsumenta może sprawić, że powróci, aby zakupić inny przedmiot.

Jakie rozwiązania oferuje Asiston WMS?

Nasz system jest w stanie zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wymagających klientów poprzez możliwość pełnego dopasowania systemu pod branżę i przedsiębiorstwo. Jesteśmy w stanie obsłużyć wysyłkę ponad 3000 paczek dziennie, co potwierdzają nasi klienci. Na taki wynik składa się wiele funkcjonalności, które oferujemy w systemie Asiston WMS.

Kontrola stanów magazynowych

Najważniejsze w przygotowaniu do Black Friday jest zapewnienie odpowiednich stanów magazynowych. Na początku należy przeprowadzić szczegółową inwentaryzację. W systemie Asiston WMS, dla ułatwienia, istnieje możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji całościowej, lokalizacji i produktu. Po zatwierdzeniu zgodności inwentaryzacji w systemie ze stanem faktycznym, automatycznie wyrównują się stany magazynowe z tymi przedstawionymi w systemie ERP. Takie rozwiązanie pozwala na natychmiastową reakcję i złożenie zamówienia u dostawcy, które jest synchronizowane z systemem ERP. Data dostarczenia zamówień dodaje się od razu do kalendarza dostaw, co przyspiesza organizację przyjęć magazynowych.

Zamówienia od klientów zebrane w jednym miejscu

System Asiston WMS umożliwia integrację z większością systemów ERP dostępnych na rynku. Dzięki temu klient jest w stanie obsługiwać cały proces tylko w jednym systemie, od momentu wpłynięcia zamówienia do jego wysyłki. Integracja odbywa się w czasie rzeczywistym, co ułatwia zarządzanie magazynem w taki sposób, aby w pełni wyeliminować pomyłki oraz przyspieszyć procesy komplementacji i pakowania. Wykorzystanie statusów pozwala na kontrolę wszystkich przeprowadzanych operacji z jednego miejsca w systemie.

Organizacja magazynu

Podczas komplementacji i pakowania zamówień niezbędna jest odpowiednia organizacja magazynu. W systemie Asiston WMS rozwiązane to zostało za pomocą stref i lokalizacji. Są one możliwe do konfiguracji na bieżąco przez klienta, bez ingerencji ze strony programisty. Klient może również wyznaczyć najkrótszą ścieżkę, którą powinien pokonać magazynier, aby zoptymalizować czas trwania kompletacji.

Integracja z systemem shiper

System Shiper, zaprojektowany przez Asiston jest platformą integrującą firmy kurierskie, w celu łatwiejszej obsługi procesu nadawania, kontroli oraz dostawy paczek od klienta. Jest on również zintegrowany z systemem WMS. Pracownik w jednym miejscu może wygenerować list przewozowy, używając już gotowych wzorów oraz drukować etykiety wysyłkowe dostosowane do każdej firmy kurierskiej.

Raporty

Odpowiednie raporty mogą w szybki sposób dostarczyć niezbędnych informacji, które zostaną następnie zastosowane do optymalizacji pracy. Przede wszystkim można je wykorzystać do zaplanowania dostaw bądź grafiku pracowników, optymalizacji procesów zachodzących w magazynie oraz obniżenia ich kosztów.