Duże rynki internetowe, takie jak Amazon , eBay czy nasze Polskie Allegro są punktem zapalnym dla handlu online. Platformy te odgrywają kluczową rolę w handlu elektronicznym. Tutaj znajdziesz to, czego często na próżno szukać w handlu stacjonarnym. Z drugiej strony, dla wielu firm handlowych rynki te są cennym uzupełnieniem istniejących kanałów sprzedaży. Czy platformy online mogą być również zintegrowane bezpośrednio z systemem ERP? Tak, o ile uwzględnione zostaną następujące punkty.
Skuteczna zasada wielokanałowości
Wspólną cechą różnych rynków online jest możliwość szybkiego i profesjonalnego osiągnięcia przez sprzedawców szerszego zasięgu lub zwrócenia się do większej liczby potencjalnych klientów. Dlatego wielu odnoszących sukcesy dostawców korzysta z tej możliwości, aby uzupełnić istniejące kanały sprzedaży. Stacjonarne punkty sprzedaży, własny sklep internetowy lub inne kanały sprzedaży uzupełniane są o udział w platformach e-commerce. Odpowiednie koncepcje muszą uwzględniać specyfikę poszczególnych kanałów i gwarantować, że rynek internetowy nie będzie odbierał innym kanałom sprzedaży ich prymatu. Ale jest jeszcze jedna przeszkoda do pokonania: problem żonglowania talerzami.
Irytujący problem z piłkami do żonglowania
Zapewne znacie artystów cyrkowych, którzy zręcznie żonglują wieloma piłkami lub talerzami jednocześnie. Wymaga to największej koncentracji i umiejętności. Jeśli chcesz opanować ten wyczyn, musisz się na nim całkowicie skupić. Zjawisko to w podobnej formie występuje również w koncepcjach dystrybucji wielokanałowej. Znany jako „problem żonglowania talerzami”, sklep internetowy, marketplace online itp. muszą być stale i przede wszystkim równomiernie utrzymywane w ruchu. Jeśli jeden kanał jest zaniedbany, obroty spadają. W praktyce oznacza to, że wszystkie kanały muszą być zasilane jednocześnie tymi samymi danymi (np. opis towaru, ceny, stany magazynowe itp.). Fakt, że dane te są również współzależne, dodatkowo komplikuje ich obsługę za pomocą różnych systemów.
Idealna koncepcja integracji
Jeśli żonglowanie jest dla Ciebie zbyt uciążliwe, możesz uciec się do uproszczonej wersji. Zamiast obsługiwać poszczególne talerze, do koordynacji wszystkich talerzy lub kanałów wykorzystywany jest system centralny. Systemy ERP są do tego predestynowane. Łączą one wszystkie obszary biznesowe za pomocą jednolitej bazy danych. Jednak dzisiejsze wymagania wielokanałowe stawiają jeszcze wyższe wymagania. Obok aplikacji wewnętrznych coraz większe znaczenie zyskuje połączenie e-commerce w postaci marketu internetowego i sklepu internetowego. Ci, którzy dążą do doskonałej integracji swoich procesów biznesowych i kanałów sprzedaży powinny już zwrócić uwagę na integrację wszystkich procesów online i offline przy ocenie odpowiedniego systemu ERP. Bezproblemowe połączenie zapewnia płynną wymianę danych nawet ponad granicami firm.
Cnotliwy układ procesu
Aby móc sprzedawać za pośrednictwem platformy internetowej, potrzebne są oczywiście odpowiednie, a przede wszystkim aktualne dane dotyczące artykułów. Są one zazwyczaj już zarządzane w systemie ERP. Ci, którzy nie chcą przechowywać danych dwa razy, będą szukać sposobu, aby objąć wszystko centralnie za pomocą jednego oprogramowania. Potrzebny jest zatem system ERP ze zintegrowaną opcją połączenia platformy internetowej, sklepu internetowego i najlepiej innych obszarów, takich jak sklepy typu pop-up, kasy POS itp. W ten sposób można zaprojektować wirtualny układ procesu, który obejmuje następujące obszary, zwłaszcza w połączeniu z platformą internetową:
- Centralne przechowywanie i zarządzanie danymi (artykuły, klienci, zamówienia, zapasy, itp.)
- Dostarczenie odpowiednich danych dla rynku internetowego i sklepu internetowego
- Mapowanie i synchronizacja transakcji zleceń
- Dalsze przetwarzanie przychodzących zamówień w dalszych procesach (np. logistyka, obsługa klienta itp.)
Rozszerzony sposób myślenia o e-Commerce
Gospodarka platformowa znajduje się na krzywej wzrostu. Sieci społecznościowe i wyszukiwarki internetowe również wyczuwają duży biznes w zakupach online. Handlowcy mogą się przyłączyć i zaznaczyć swoją obecność przy niewielkim wysiłku. Sklep internetowy pozostaje ważny, ale nie jest już jedynym kanałem sprzedaży w e-commerce. Nawet jeśli konkurencja na rynku online jest ostra, a marże niskie, warto tam być. Biznes będzie jednak opłacalny tylko wtedy, gdy koszty przetwarzania nie będą pochłaniać zysków. Szerszy sposób myślenia o e-commerce jest kluczowy dla długoterminowego sukcesu. Sprzedaż produktów jest ważna, ale dzięki dodatkowym ofertom i usługom, działaniom up- i cross-sellingowym itp. można naprawdę wzmocnić biznes. Tutaj ponownie w grę wchodzi e-Commerce i integracja ERP. Czy to dla ukierunkowanego podejścia do klienta, promocji, usług i wiele więcej.
Temat dość ciekawy, ludzie przeważnie nie wiedzą czego oczekiwać od eCommerce, tyczy się to małych przedsiębiorców. Często są zmuszeni do zainwestowania w jakiś mały system ERP, po czym proponujemy im integracje z eCommerce i są zdziwieni jakie czasami wychodzą kwoty, że w ogóle mogą mieć wszystkie informacje w jednym miejscu.