- Sprzedaż wielokanałowa – medium możliwości
- Czym jest strategia omnichannel?
- Dlaczego powinniśmy korzystać z różnych kanałów sprzedaży?
- 1 – Bądź obecny online
- 2 – Poznaj rekomendacje i opinie
- 3 – Zaistniej w mediach społecznościowych
- 4 – Stwórz system benefitów
- 5 – Zadbaj o personalizację treści
- 6 – Stwórz newsletter
- 7 – Wersja mobilna bądź aplikacja to obowiązek
- 8 – Daj klientowi wybór
- 9 – Zwróć uwagę na spójność i dostępność magazynową
- 10 – Poświęć czas na research
Sprzedaż wielokanałowa – medium możliwości
Wspólnie z ekspertami myERP.pl przygotowaliśmy 10 cennych wskazówek, które pomagają naszym klientom w zyskaniu nowych kanałów dystrybucji . Zacznijmy jednak od definicji i celu wielokanałowej sprzedaży.
Czym jest strategia omnichannel?
Sprzedaż wielokanałowa (ang. omnichannel) to proces, którego celem jest tworzenie kanałów sprzedaży bądź optymalizacja obecnych. Mogą nimi być nie tylko sklepy internetowe, ale także: wiadomości SMS, Newsletter, e-maile, katalogi, oferty na różnych serwisach (np. allegro, facebook) czy tradycyjny sklep stacjonarny.
Dlaczego powinniśmy korzystać z różnych kanałów sprzedaży?
Strategia omnichannel to doskonały sposób na poznanie nawyków zakupowych nowych klientów, a także wykorzystanie potencjału obecnych. Pozwala zatem na dokładniejsze przedstawianie oferty, co w rezultacie skutecznie zwiększa sprzedaż.
Celem strategii wielokanałowej sprzedaży jest dostarczenie klientom formy dokonywania zakupów, która będzie dla nich najwygodniejsza. Nasi konsumenci powinni mieć wybór oraz możliwość swobodnej zmiany kanałów dystrybucji, jakimi dysponujemy.
Poniżej przedstawiliśmy 10 porad, które kierujemy przede wszystkim do osób, którym zależy na poprawie obsługi klienta i sprzedaży w swojej firmie.
1 – Bądź obecny online
Klienci powinni mieć możliwość łatwego i szybkiego wyszukiwania naszych produktów. Nie powinniśmy zapominać o pozycjonowaniu w wyszukiwarkach, dzięki SEO (ang. Search Engine Optimization) czy SEM (ang. Search Engine Marketing). Są one kolejno organiczne oraz płatne.
Swoją ofertę możemy umieścić również na portalach aukcyjnych (np. Allegro), porównywarkach czy katalogach firmowych. Kanały online są bezpieczne i umożliwiają rozpoczęcie sprzedaży bez większego zaangażowania z naszej strony. Prowadzenie sklepu internetowego na portalach aukcyjnych pozwala na sprawne wystawienie swoich produktów, a także kontrolę związanych z nimi statystyk.
Do dodatkowych korzyści internetowych platform sprzedaży możemy zaliczyć:
- kreowanie świadomości marki,
- możliwość zaistnienia w najczęściej odwiedzanych miejscach przez klientów,
- łatwe dotarcie do grup docelowych,
- dostęp do oferty konkurencji (w celach porównawczych.
2 – Poznaj rekomendacje i opinie
Opinie innych użytkowników w internecie są bardzo ważną kwestią, którą kierują się klienci podczas robienia zakupów. Doskonała obsługa konsumentów czy świetnie wyglądająca strona to zdecydowanie za mało, aby w 2023 pozyskać pozytywne oceny. Warto pamiętać, że dla naszego potencjalnego klienta miejsce zakupu powinno być bezpieczne, a więc sprawdzone przez dotychczasowych użytkowników.
Warto korzystać z serwisów do wystawiania opinii, takich jak np. Ceneo. Zyskamy dzięki temu:
- wyróżnienie produktów w wyszukiwarce
- wyróżnienia w postaci np. certyfikatów wystawianych przez serwisy z opisami, co może znacząco podnieść prestiż naszej strony internetowej
- wzmożony ruch na stronie sklepu
- bezcenne informacje od klientów, które pomogą nam zoptymalizować proces sprzedaży
3 – Zaistniej w mediach społecznościowych
Ostatnie lata to istny boom na media społecznościowe, dlatego powinniśmy je uwzględnić podczas tworzenia nowych kanałów sprzedaży. Warto umieścić ofertę na Facebooku, umożliwiając naszym klientom zakup produktów bez opuszczania ulubionego portalu.
Powinniśmy umożliwić zakupy online na Facebooku, ponieważ:
- pozwala na budowanie trwalszych relacji z klientami
- klient ma możliwość zapoznać się z naszą wyselekcjonowaną ofertą
- skorzystamy z możliwości rozpowszechniania i rekomendowania naszej oferty
- wyprzedzimy konkurencję, która nadal posiada jedynie sklep tradycyjny
4 – Stwórz system benefitów
Odpowiednio zaprojektowany program lojalnościowy to dobry sposób, aby przywiązać klientów do naszej marki. Oprócz zwiększonej ilości powracających klientów łączą sprzedaż tradycyjną ze światem wirtualnym.
Programy lojalnościowe polegają zazwyczaj na wymianie punktów/pieczątek na konkretne nagrody. Całość może odbywać się w jednym z naszych internetowych kanałów sprzedaży, gdzie zyskujemy nowe możliwości.
Jeśli zajmujemy się prowadzeniem sprzedaży tradycyjnej to tym bardziej warto zadbać o to, aby przyciągnąć użytkowników internetowych do świata realnego. Przykładowo, jeśli prowadzimy sklep z odzieżą – możemy zorganizować dzień wyprzedaży w punkcie fizycznym.
Możemy umożliwić jednoczesne skorzystanie z programu lojalnościowego we wszystkich dostępnych kanałach sprzedaży, a także wciągnąć klientów w tzw. grywalizację. Umożliwi to zwiększenie zaangażowania konsumentów oraz stworzenie pozytywnych doświadczeń zakupowych.
5 – Zadbaj o personalizację treści
Podczas sprzedaży omnichannel warto zadbać o spersonalizowany przekaz, dostosowany pod konkretne potrzeby klientów. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się triggerowane wiadomości, czyli inteligentny mailing reagujący na konkretne akcje bądź zdarzenia.
Możemy z ich pomocą wysyłać do klientów:
- prośby o wystawienie opinii dot. zakupionych towarów
- zaproszenia do obserwowania mediów społecznościowych
- kody rabatowe lub informacje o promocjach
- informacje o opuszczeniu koszyka
- przewidywany czas dostawy
Proponujemy wysyłanie kampanii złożonych z wielu wiadomości, ale dla różnych grup odbiorców. Umożliwi to dostosowanie treści w zależności od adresata, co skutecznie zwiększy skuteczność odbioru komunikatów.
Kolejną wskazówką, która pomoże w pozyskaniu większej liczby klientów jest stworzenie newslettera. Mimo wielu przekonań, wciąż jest to doskonały kanał dotarcia do wielu użytkowników. Wysyłane w formie e-maili są bardzo efektywną formą komunikacji oraz wpływają na poprawę doświadczeń zakupowych klientów.
Aby napisać działający newsletter, pamiętajmy o:
- interesującym tytule, który decyduje o tym, czy adresat przeczyta dalszą część wiadomości
- krótkim formacie, który nie odstraszy długością i skomplikowaniem. Warto zawrzeć jedynie najistotniejsze informacje.
- języku korzyści, dzięki któremu klient pozna wszelkie korzyści korzystania z naszych produktów
- umieszczeniu modułu rekomendacji, dzięki któremu zostaną wygenerowane oferty specjalnie dla adresata
- edukowaniu, czyli doradztwie powiązanym z naszymi produktami/usługami (np. sklep budowlany>”jak malować ściany?”
7 – Wersja mobilna bądź aplikacja to obowiązek
Dzisiejsi klienci chcą dokonywać zakupów przede wszystkim z poziomu smartfona, którego używają zdecydowanie częściej od pozostałych urządzeń. Podczas prowadzenia sprzedaży wielokanałowej nie możemy zapomnieć zatem o odpowiednio zaprojektowanej stronie, bądź aplikacji sklepu internetowego. Tego typu rozwiązania pozwalają na robienie zakupów z dowolnego miejsca i czasu, np. w autobusie czy podczas zagranicznej delegacji.
Korzystając z kanałów sprzedaży internetowej dostosowanych do urządzeń mobilnych zyskujemy:
- sprawniejszą komunikację z klientem (np. kiedy klient znajdzie naszą firmę w wyszukiwarce Google)
- łatwiejszy dostęp do oferty dla klientów
- szybszą aktualizację informacji
8 – Daj klientowi wybór
Strategia sprzedaży wielokanałowej to nie tylko szeroki i wygodny wybór kanałów zakupowych, ale także wybór dogodnego dla klienta sposobu płatności czy dostawy. Powinniśmy postawić zatem na integrację z wieloma dostawcami (np. DHL, InPost, DPD) oraz bramkami płatności (np. Przelewy24, PayPal, BLIK). Dopasujemy się tym samym do oczekiwań klientów, czego skutkiem będzie maksymalizacja efektów sprzedaży produktów naszej firmy.
9 – Zwróć uwagę na spójność i dostępność magazynową
Paradoksalnie, kluczową rolę w sprzedaży wielokanałowej odgrywa gospodarka magazynowa i informacje dot. dostępności produktów. Aby uniknąć sytuacji, kiedy Twojemu klientowi uda się zamówić niedostępny już produkt, zadbaj o:
- automatyczną aktualizację ofert od dostawców. Kiedy nasz dostawca nie będzie miał już danego towaru na stanie – poinformuje nas o tym, co umożliwi szybką reakcję i aktualizację oferty na stronie
- odpowiednie rejestrowanie transakcji internetowych, a także sprzedaż kasową w stanach magazynowych. Monitorowanie aktualnych zapasów umożliwi sprawne zarządzanie wydaniami zamówionych towarów
10 – Poświęć czas na research
Poszukaj i zwróć uwagę na te platformy sprzedaży wielokanałowej, które są najczęściej wybierane przez klientów i generują największe zyski. Zebranie tych danych pozwoli opracować odpowiednią strategię dystrybucyjną, marketingową i promocyjną. Jeśli Ty lub Twoja firma ma z tym problem – serdecznie zapraszamy do kontaktu!
Ostatnie komentarze