Robotyzacja-–-Przegląd-procesów_-w-których-wyręczą-Cię-roboty-enova365

Robotyzacja – Przegląd procesów, w których wyręczą Cię roboty enova365

Tempo robotyzacji przyspiesza i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał w najbliższym czasie zwolnić. Czym dokładnie jest robotyzacja i w jakich działaniach może nas wyręczyć? Dowiedz się, jakie możliwości mają roboty enova365 i w jakiej pracy mogą Ci pomóc. 

Najważniejsze informacje:

  • Robotyzacja jest formą automatyzacji, w której oprogramowanie wykonuje powtarzalne, standardowe zadania, które wymagały wcześniej interwencji człowieka.
  • Robotyzacja w biznesie przynosi korzyści w postaci redukcji kosztów, poprawy jakości produktów i usług oraz zwiększenia efektywności pracy.
  • Roboty enova365 automatyzują procesy biznesowe, usprawniając codzienną pracę oraz maksymalnie utrudniając popełnianie błędów. 
  • Wykorzystanie robotyzacji oznacza zastosowanie najnowszych technologii informatycznych do wsparcia pracowników w ich codziennych obowiązkach.

Co to jest robotyzacja?

Robotyzacja jest pojęciem, z którym coraz częściej spotykamy się nie tylko w kontekście produkcyjnym, ale też biznesowym. Choć robotyzacja procesów biznesowych może być porównana do procesu produkcyjnego, to jej wdrożenie ma na celu wsparcie pracy człowieka, a nie zastąpienie go. Jak więc można rozumieć robotyzację w przypadku procesów biznesowych? 

Definicja robotyzacji

Robotyzacją, w standardowym, ogólnym rozumieniu, jest zastępowanie pracy ludzkiej pracą robotów. 

Definicja ta odnosi się więc zarówno do procesów produkcyjnych, jak też biznesowych. W przypadku tych drugich narzędziem jest specjalne oprogramowanie.

Robotyzacja, w przypadku procesów biznesowych, jest formą automatyzacji biznesowej. Polega ona na tym, że specjalnie stworzone oprogramowanie wykonuje powtarzalne, standardowe zadania, które wymagały wcześniej interwencji człowieka.

Robotyzacja a automatyzacja

Choć z pozoru może się wydawać, że robotyzację można porównać do automatyzacji, to należy podkreślić, że robotyzacja jest tylko częścią składową procesu automatyzacji. Co oznacza, że automatyzacja istnieje bez robotyzacji, ale robotyzacja bez automatyzacji już nie. Robotyzacja jest więc pojęciem węższym.

Historia i rozwój robotyzacji

Robotyzacja procesów biznesowych jest nierozerwalnie związana z historią postępu technologicznego. Za początek procesu należy uznać lata 90. XX wieku, kiedy organizacje zaczęły implementować pierwsze systemy zarządzania procesami biznesowymi (BPA, ang. Business Process Automation) oraz oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami (CRM, ang. Customer Relationship Management).

Możliwości systemów stale ewoluowały od tego czasu. O ile na początku były to raczej proste zautomatyzowane arkusze kalkulacyjne, to obecnie są to zaawansowane systemy wykorzystujące nierzadko sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, zdolne do wykonywania skomplikowanych analiz oraz podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym.

Na rozwój robotyzacji duży wpływ miały różne technologie, dzięki którym możliwe było zwiększenie efektywności działań. Stały się one fundamentami rozwoju technologii robotycznych. O czym mowa?

Oprogramowanie do zarządzania procesami biznesowymi (BPM)

Pozwala na projektowanie procesów w wizualny sposób. W efekcie możliwe jest lepsze ich zrozumienie, monitorowanie oraz doskonalenie. BPM jest zbiorem technik i narzędzi służących do analizy, modelowania, automatyzacji i optymalizacji procesów biznesowych. Wykorzystanie oprogramowania BPM umożliwia lepsze zarządzanie procesami, zwiększa efektywność, a także prowadzi do obniżenia kosztów i poprawy jakości usług.

Robotyczna automatyzacja procesów (RPA)

Technologia pozwalająca na automatyzację powtarzalnych, rutynowych działań za pomocą symulacji interakcji człowieka z interfejsami aplikacji komputerowych. Roboty stosowane w ramach technologii RPA są w stanie logować się do aplikacji oraz wprowadzać konkretne dane, dokonywać obliczeń, jak też wykonywać inne działania. Dzięki temu możliwe jest zautomatyzowanie procesów i zadań, zwiększenie precyzji i prędkości wykonywanej pracy oraz zredukowanie potrzeby udziału człowieka w danym procesie.

Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML)

Sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe to bez wątpienia technologie przełomowe dla automatyzacji. Ich zastosowanie umożliwiło nie tylko efektywniejsze wykonywanie zaprogramowanych działań, ale też uczenie się z doświadczeń oraz dostosowywanie się do stale zmieniających się warunków. AI oraz ML pozwalają na automatyzację bardziej skomplikowanych zadań, które wymagają analizy danych. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego możliwy jest stały rozwój robotyzacji oraz oferowanie coraz lepszych rozwiązań

Znaczenie robotyzacji w biznesie

Robotyzacja w biznesie oznacza wykorzystanie technologii w wielu obszarach działalności organizacji. Przynosi korzyści w postaci redukcji kosztów, poprawy jakości produktów i usług oraz zwiększenia efektywności pracy. Robotyzacja i automatyzacja pozwalają na lepsze wykorzystanie czasu i potencjału pracowników, dzięki oddelegowaniu rutynowych czynności robotom. Robotyzację można wprowadzić w praktycznie każdej branży. Jeśli w danej organizacji istnieją procesy biznesowe, które są powtarzalne i oparte o konkretne reguły, to robotyzacja może być korzystnym rozwiązaniem. 

Roboty enova365 – jak działają?

enova365 jest systemem ERP, który wykorzystuje nowoczesne technologie robotyczne i jest w stanie obsłużyć wszystkie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, automatyzując procesy w działach:

  • finanse i księgowość, 
  • kadry, płace i HR, 
  • projekty i usługi, 
  • sprzedaż i CRM, 
  • Business Intelligence, 
  • handel i magazyn, 
  • procesy, 
  • nieruchomości, 
  • produkcja.

Roboty enova365 automatyzują procesy biznesowe, usprawniając codzienną pracę oraz maksymalnie utrudniają popełnianie błędów. Umożliwia to, między innymi, Harmonogram zadań, czyli część systemu enova365, która pozwala na inicjowanie określonych działań czy prac o określonej porze, lub wtedy, gdy w enova365 wystąpi konkretne zdarzenie. 

Więcej o tym, jak działa Harmonogram zadań w enova365 dowiesz się z artykułu Harmonogram zadań w ERP – jak może usprawnić procesy w firmie?

Procesy, w których wyręczą Cię roboty enova365

Funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa opiera się na wielu procesach, a ich usprawnienie jest kluczowym czynnikiem sukcesu. Zwiększenie efektywności i wydajności procesów jest możliwe dzięki enova365. 

Roboty enova365 są w stanie wykonywać określone zadania, które są wywoływane o konkretnych porach przez wspomniany wyżej Harmonogram zadań. Konfiguracja oraz zarządzanie zadaniami jest możliwe w module Workflow. W jakich działaniach mogą nas wyręczyć roboty enova365? Jest ich wiele. Na przykład:

  • automatyczne księgowanie dokumentów,
  • automatyczna weryfikacja czasu pracy z tworzeniem wniosków o korektę RCP,
  • tworzenie raportu fiskalnego dla paragonów,
  • przypomnienie o nadchodzących płatnościach za fakturę VAT,
  • przypomnienie o przeterminowanej płatności,
  • import czasów pracy,
  • import wyciągów bankowych dla wskazanej ewidencji,
  • import pliku XML ze wskazanej ścieżki,
  • informacje na temat statusu VAT kontrahentów w bazie Ministerstwa Finansów,
  • informacje na temat statusu VIES kontrahentów w bazie Komisji Europejskiej,
  • wysyłka wiadomości SMS do pracownika z życzeniami urodzinowymi,
  • powiadomienie do pracowników o oczekujących zadaniach do wykonania,
  • oczyszczanie systemu z przeterminowanych przypomnień,
  • pobieranie kursów walut.

Ponadto istnieje także możliwość tworzenia własnych zadań.

Korzyści z wdrożenia robotyzacji z enova365

Zwiększenie efektywności i redukcja kosztów operacyjnych

Wykorzystanie robotyzacji oznacza zastosowanie najnowszych technologii informatycznych do wsparcia pracowników w ich codziennych obowiązkach. Oddanie żmudnych, powtarzalnych działań zaawansowanym systemom podnosi efektywność pracy oraz pozwala na redukcję kosztów. 

Automatyzacja rutynowych działań odciąża pracowników, którzy dzięki temu zyskują więcej czasu na bardziej złożone działania. Organizacje mogą w ten sposób osiągać lepsze wyniki przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów pracy. 

oszczędności wygenerowane dzięki wdrożeniu enova365

Robotyzacja oznacza także szybsze podejmowanie decyzji w oparciu o konkretne dane w czasie rzeczywistym. 

Większa efektywność przedsiębiorstwa przekłada się również na lepszą jakość usług i większą satysfakcję klientów

Zwiększenie efektywności w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, finansowymi oraz materialnymi oznacza lepsze zarządzanie, a co za tym idzie większe zyski, większą elastyczność finansową, a także możliwość inwestowania w badania i rozwój. 

Poprawa jakości i dokładności

Robotyzacja nie tylko zmniejsza pracochłonność procesów, ale też do minimum ogranicza liczbę błędów popełnianych przez użytkowników. Ma to ogromne znaczenie w praktycznie każdym obszarze działalności firmy, szczególnie w przypadku finansów, zakupów, zarządzania zasobami ludzkimi, czy relacjach z klientami. 

Zwiększenie satysfakcji klientów

Wdrożenie robotyzacji ma wpływ na zarządzanie relacjami z klientami. Współczesne narzędzia umożliwiają lepsze dostosowanie usług poprzez zrozumienie indywidualnych potrzeb i preferencji. W ten sposób oferty mogą być bardziej satysfakcjonujące i angażujące. 

Robotyzacja oznacza również usprawnienie procesów związanych z obsługą klienta. Przetwarzanie zamówień, fakturowanie i obsługa posprzedażowa to tylko niektóre z procesów, które dzięki wykorzystaniu robotyzacji i automatyzacji działają lepiej i szybciej.

Podniesienie jakości obsługi klientów sprawia, że przedsiębiorstwo ma szansę stać się bardziej konkurencyjne na rynku, pozyskując nowych klientów bez dużych wydatków poniesionych na reklamę. 

Przykłady wdrożeń robotyzacji z enova365

System ERP enova365 został z powodzeniem wdrożony w ponad 18 000 przedsiębiorstw z różnych branż. 

Jednym z nich jest firma produkcyjna WUWER sp. z o.o., która poszukiwała rozwiązań, które pozwoliłyby na usprawnienie operacji, zwiększenie efektywności oraz poprawę raportowania i analizy danych. System enova365 usprawnił procesy w wielu obszarach przedsiębiorstwa – od logistyki po produkcję. Przeczytaj case study

System enova365 sprawdził się również w firmie OneMoreBeer sp. z o.o., która dzięki oprogramowaniu ERP pracuje efektywniej. Przedsiębiorstwo zyskało kontrolę nad stanami magazynowymi, wyeliminowało pomyłki podczas wydawania towaru oraz zautomatyzowało proces sprzedaży i inwentaryzacji. Ponadto zyskało możliwość obsługi wielu procesów oraz skuteczne zarządzanie zasobami firmy. Przeczytaj case study

To tylko niektóre z wielu przykładów pomyślnego wdrożenia systemu ERP enova365 i wykorzystania robotyzacji i automatyzacji w przedsiębiorstwach. Więcej case study znajdziesz na naszym blogu.

Podsumowanie

Robotyzacja i automatyzacja mają coraz większe znaczenie dla zachowania konkurencyjności przedsiębiorstw. Tempo wykorzystania tych rozwiązań stale przyspiesza. Technologie te mają zastosowanie w bardzo wielu branżach, usprawniając codzienną pracę i uwalniając potencjał pracowników. 

Nie czekaj, aż konkurencja wyprzedzi Cię w technologicznym wyścigu. Już dziś zadbaj o swoją przyszłość i sprawdź, jak może Ci pomóc enova365! Jeszcze dziś bezpłatnie przetestuj system pobierając demo lub umów się na prezentację.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

W 3 miesiące od ręcznego do automatycznego rozliczania

Wraz z wejściem w życie przepisów tzw. Pakietu Mobilności, specjalistyczna firma transportowa PHU Elkor potrzebowała systemu, który zagwarantuje zgodność z przepisami i pozwoli się z nich wywiązywać szybko i bezbłędnie. Firma Tradiss – Autoryzowany Partner Sonety – wdrożyła enova365, dzięki czemu udało się zautomatyzować procesy w zaledwie 3 miesiące. Wyzwanie: łatwe wywiązywanie się z obowiązków, wynikających z przepisów i automatyzacja procesów Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Elkor specjalizuje się w transporcie towarów wymagających zachowania łańcucha chłodniczego (np. nabiału czy mięsa) oraz artykułów o wysokiej wartości – m.in. sprzętu RTV, AGD i elektroniki. Usługi te realizowane są przez 184 pracowników, w tym 148 kierowców, na obszarze całej Unii Europejskiej. Trudności związane z wywiązywaniem się z przepisów regulujących pracę firm transportowych PHU Elkor przez wiele lat korzystała z systemu ERP. Początkowo spełniał on podstawowe wymagania biznesowe, jednak z czasem rozwiązanie przestało nadążać za rosnącymi oczekiwaniami firmy. System nie ułatwiał także wywiązywania się z przepisów, które nałożył na firmy transportowe w Unii Europejskiej tzw. Pakiet Mobilności, w tym.: wypłat wynagrodzeń kierowcom zgodnie z przepisami kraju, w którym realizowany jest przewóz, precyzyjnej ewidencji czasu pracy z uwzględnieniem przerw i odpoczynków, organizowania powrotu kierowców do bazy przynajmniej raz na 4 tygodnie. Dotychczasowy system nie pozwalał na automatyczne rozliczanie kosztów wynagrodzeń, diet dodatków oraz czasu pracy w zgodzie z nowymi regulacjami. Prowadziło to do niepotrzebnego obciążenia pracą działu administracji i kadr, a w razie błędów także kar finansowych. Wzrost efektywności pracy i minimalizacja kosztów utrzymania systemu IT Oprócz braku zgodności z przepisami, firmie doskwierały również inne ograniczenia: niewielkie możliwości integracji systemów i automatyzacji procesów, wysokie koszty utrzymania i serwisowania systemu informatycznego, konieczność ręcznego wprowadzania danych. Konsekwencją tych problemów była niska efektywność pracy, błędy i rosnące koszty operacyjne. Firma Elkor chciała znaleźć sposób, który pozwoliłby tego uniknąć oraz wyeliminować ewentualne opóźnienia w realizacji procesów kadrowo-płacowych w przyszłości. W związku z tym firma rozpoczęła intensywne poszukiwania nowoczesnego i elastycznego rozwiązania ERP. Kryteria wyboru nowego systemu ERP Zespół Elkor rozważał wybór jednego z kilku systemów ERP dostępnych na rynku. Kluczowymi kryteriami wyboru nowego rozwiązania były: zgodność z przepisami Pakietu Mobilności, możliwość integracji z używanym w firmie systemem 4Trans, elastyczność konfiguracji oraz wsparcie ze strony dostawcy. Ostatecznie, wybór padł na system enova365, rekomendowany przez Autoryzowanego Partnera Sonety – firmę Tradiss Piotrowski Iwaniuk Spółka Jawna. Przed decyzją wdrożeniową Tradiss przeprowadził dokładną analizę potrzeb PHU Elkor oraz zaprezentował pełne możliwości systemu. Zakres oraz przebieg wdrożenia enova365 Analiza przedwdrożeniowa Proces wdrożenia systemu enova365 rozpoczął się od analizy przedwdrożeniowej. Celem analizy było zidentyfikowanie krytycznych obszarów działalności oraz potrzeb specyficznych dla branży transportowej. Przygotowanie planu wdrożenia Kolejnym krokiem było zaprezentowanie możliwości systemu enova365, a następnie przygotowanie planu wdrożenia podzielonego na kilka etapów. Zakres wdrożenia objął kluczowe moduły: Kadry i Płace – umożliwiające kompleksowe zarządzanie wynagrodzeniami, Pracownicy Eksportowi – służący do rozliczania kierowców pracujących za granicą, Czas Pracy (XML) – do automatycznego importu danych z urządzeń tachograficznych, 4Trans (Tachoscan) – dla zapewnienia zgodności z czasem jazdy i odpoczynku, Eksporty Dekretów List Płac – dla płynnej integracji z księgowością zewnętrzną, Pakiet Mobilności – odpowiadający na wymagania wynikające z prawa unijnego. Każdy z zaproponowanych oraz wdrożonych modułów odpowiadał na konkretną potrzebę klienta – np. moduł 4Trans pozwolił na automatyzację przetwarzania danych z tachografów, co wcześniej wykonywano ręcznie. Wdrożenie systemu Proces wdrożenia trwał łącznie około 3 miesięcy i przebiegał etapami: 1. Etap przygotowawczy – analiza procesów, migracja danych kadrowych i płacowych. 2. Etap implementacji – konfiguracja modułów: Kadry i Płace, Pracownicy Eksportowi, Czas Pracy (import danych z plików XML), 4Trans (Tachoscan), Eksporty Dekretów List Płac oraz Pakiet Mobilności. 3. Etap testów i szkoleń – testowanie integracji, szkolenia dla użytkowników końcowych. 4. Start produkcyjny – uruchomienie systemu i bieżące wsparcie. Firma Tradiss zapewniła wsparcie merytoryczne i techniczne, a także przygotowała zestaw raportów i mechanizmów dostosowanych do specyfiki Elkoru, m.in. rejestr wydań odzieży roboczej z przypisaniem ryczałtów czy niestandardowe algorytmy wynagrodzeń dla kierowców pracujących w różnych systemach czasu pracy. Integracja z systemem 4Trans i automatyczna obsługa tzw. Pakietu Mobilności Dzięki integracji enova365 z programem 4Trans,można automatycznie importować informacje o dietach, dodatkach i czasie pracy kierowców. To rozwiązanie: znacząco zmniejszyło liczbę błędów związanych z ręcznym wprowadzaniem danych, przyspieszyło pracę działu kadr i płac, zapewniło zgodność z unijnymi przepisami, w tym z tzw. Pakietem Mobilności, zwiększyło efektywność i bezpieczeństwo procesów kadrowo-płacowych. Dzięki integracji z 4Trans, dane z tachografów są automatycznie przetwarzane i wykorzystywane do naliczania diet i dodatków zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (zwanych Pakietem Mobilności). Wprowadzenie dedykowanych algorytmów wynagrodzeń oraz rejestru odzieży roboczej pozwoliło na lepszą kontrolę kosztów i uproszczenie ewidencji. Jak podkreśla kierownik działu kadr i płac z Elkor: Block Quote Inne rozwiązania, które usprawniają pracę Elkor W ramach wdrożenia systemu, zespół Tradiss stworzył także szereg rozwiązań dopasowanych do specyfiki Elkor, w tym m.in.: niestandardowe algorytmy wynagrodzeń, uwzględniające zróżnicowane formy zatrudnienia i dodatki branżowe, mechanizm rejestracji wydań odzieży roboczej i przypisanych do nich ryczałtów, zestaw raportów i analiz danych w Excelu oraz wersji drukowanej, weryfikatory danych kadrowych, które minimalizują ryzyko błędów, integracja systemu z zewnętrzną księgowością, dzięki możliwości eksportu dekretów list płac. Efekty wdrożenia: oszczędność czasu i eliminacja błędów Wdrożenie systemu enova365 w PHU Elkor pozwoliło na automatyzację wielu procesów administracyjnych i kadrowych. To przyczyniło się do oszczędności czasu i znacznego ograniczenia liczby błędów w naliczaniu wynagrodzeń i tworzeniu związanej z tym dokumentacji, dzięki wyeliminowaniu manualnych czynności. Rozliczenia płacowe są zawsze zgodne z aktualnymi przepisami, w tym tzw. Pakietem Mobilności, a firma może łatwo dostosowywać system do indywidualnych potrzeb. Dodatkowo, usprawniono komunikację między działami i zewnętrznymi systemami, takimi jak 4Trans czy program księgowy. Block Quote Firma zamierza dalej rozwijać integracje systemowe oraz optymalizować procesy administracyjne, korzystając z rosnących możliwości enova365. Chcesz przenieść swój biznes na wyższy poziom automatyzacji? Jeszcze dziś umów się na bezpłatną prezentację online, w czasie której nasi konsultanci pokażą, jak system ERP enova365 wspiera pracę w firmie.
W-3-miesiące-od-ręcznego-do-automatycznego-rozliczania
enova_logo_stopka
zweryfikowano

0/5

Soneta

więcej niż ERP


enova365
+1
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Dystrybucja, Produkcyjna, Usługi
Opis
Soneta to polski producent specjalistycznego oprogramowania ERP dla biznesu. Spółka powstała w 2002 roku i od dwóch dekad rozwija swoje produkty - systemy enova365 oraz TRIVA....
rozwiń