- Co to jest robotyzacja?
- Definicja robotyzacji
- Robotyzacja a automatyzacja
- Historia i rozwój robotyzacji
- Znaczenie robotyzacji w biznesie
- Roboty enova365 – jak działają?
- Procesy, w których wyręczą Cię roboty enova365
- Korzyści z wdrożenia robotyzacji z enova365
- Zwiększenie efektywności i redukcja kosztów operacyjnych
- Poprawa jakości i dokładności
- Zwiększenie satysfakcji klientów
- Przykłady wdrożeń robotyzacji z enova365
- Podsumowanie
Tempo robotyzacji przyspiesza i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał w najbliższym czasie zwolnić. Czym dokładnie jest robotyzacja i w jakich działaniach może nas wyręczyć? Dowiedz się, jakie możliwości mają roboty enova365 i w jakiej pracy mogą Ci pomóc.
Najważniejsze informacje:
- Robotyzacja jest formą automatyzacji, w której oprogramowanie wykonuje powtarzalne, standardowe zadania, które wymagały wcześniej interwencji człowieka.
- Robotyzacja w biznesie przynosi korzyści w postaci redukcji kosztów, poprawy jakości produktów i usług oraz zwiększenia efektywności pracy.
- Roboty enova365 automatyzują procesy biznesowe, usprawniając codzienną pracę oraz maksymalnie utrudniając popełnianie błędów.
- Wykorzystanie robotyzacji oznacza zastosowanie najnowszych technologii informatycznych do wsparcia pracowników w ich codziennych obowiązkach.
Co to jest robotyzacja?
Robotyzacja jest pojęciem, z którym coraz częściej spotykamy się nie tylko w kontekście produkcyjnym, ale też biznesowym. Choć robotyzacja procesów biznesowych może być porównana do procesu produkcyjnego, to jej wdrożenie ma na celu wsparcie pracy człowieka, a nie zastąpienie go. Jak więc można rozumieć robotyzację w przypadku procesów biznesowych?
Definicja robotyzacji
Robotyzacją, w standardowym, ogólnym rozumieniu, jest zastępowanie pracy ludzkiej pracą robotów.
Definicja ta odnosi się więc zarówno do procesów produkcyjnych, jak też biznesowych. W przypadku tych drugich narzędziem jest specjalne oprogramowanie.
Robotyzacja, w przypadku procesów biznesowych, jest formą automatyzacji biznesowej. Polega ona na tym, że specjalnie stworzone oprogramowanie wykonuje powtarzalne, standardowe zadania, które wymagały wcześniej interwencji człowieka.
Robotyzacja a automatyzacja
Choć z pozoru może się wydawać, że robotyzację można porównać do automatyzacji, to należy podkreślić, że robotyzacja jest tylko częścią składową procesu automatyzacji. Co oznacza, że automatyzacja istnieje bez robotyzacji, ale robotyzacja bez automatyzacji już nie. Robotyzacja jest więc pojęciem węższym.
Historia i rozwój robotyzacji
Robotyzacja procesów biznesowych jest nierozerwalnie związana z historią postępu technologicznego. Za początek procesu należy uznać lata 90. XX wieku, kiedy organizacje zaczęły implementować pierwsze systemy zarządzania procesami biznesowymi (BPA, ang. Business Process Automation) oraz oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami (CRM, ang. Customer Relationship Management).
Możliwości systemów stale ewoluowały od tego czasu. O ile na początku były to raczej proste zautomatyzowane arkusze kalkulacyjne, to obecnie są to zaawansowane systemy wykorzystujące nierzadko sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, zdolne do wykonywania skomplikowanych analiz oraz podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym.
Na rozwój robotyzacji duży wpływ miały różne technologie, dzięki którym możliwe było zwiększenie efektywności działań. Stały się one fundamentami rozwoju technologii robotycznych. O czym mowa?
Oprogramowanie do zarządzania procesami biznesowymi (BPM)
Pozwala na projektowanie procesów w wizualny sposób. W efekcie możliwe jest lepsze ich zrozumienie, monitorowanie oraz doskonalenie. BPM jest zbiorem technik i narzędzi służących do analizy, modelowania, automatyzacji i optymalizacji procesów biznesowych. Wykorzystanie oprogramowania BPM umożliwia lepsze zarządzanie procesami, zwiększa efektywność, a także prowadzi do obniżenia kosztów i poprawy jakości usług.
Robotyczna automatyzacja procesów (RPA)
Technologia pozwalająca na automatyzację powtarzalnych, rutynowych działań za pomocą symulacji interakcji człowieka z interfejsami aplikacji komputerowych. Roboty stosowane w ramach technologii RPA są w stanie logować się do aplikacji oraz wprowadzać konkretne dane, dokonywać obliczeń, jak też wykonywać inne działania. Dzięki temu możliwe jest zautomatyzowanie procesów i zadań, zwiększenie precyzji i prędkości wykonywanej pracy oraz zredukowanie potrzeby udziału człowieka w danym procesie.
Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML)
Sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe to bez wątpienia technologie przełomowe dla automatyzacji. Ich zastosowanie umożliwiło nie tylko efektywniejsze wykonywanie zaprogramowanych działań, ale też uczenie się z doświadczeń oraz dostosowywanie się do stale zmieniających się warunków. AI oraz ML pozwalają na automatyzację bardziej skomplikowanych zadań, które wymagają analizy danych. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego możliwy jest stały rozwój robotyzacji oraz oferowanie coraz lepszych rozwiązań.
Znaczenie robotyzacji w biznesie
Robotyzacja w biznesie oznacza wykorzystanie technologii w wielu obszarach działalności organizacji. Przynosi korzyści w postaci redukcji kosztów, poprawy jakości produktów i usług oraz zwiększenia efektywności pracy. Robotyzacja i automatyzacja pozwalają na lepsze wykorzystanie czasu i potencjału pracowników, dzięki oddelegowaniu rutynowych czynności robotom. Robotyzację można wprowadzić w praktycznie każdej branży. Jeśli w danej organizacji istnieją procesy biznesowe, które są powtarzalne i oparte o konkretne reguły, to robotyzacja może być korzystnym rozwiązaniem.
Roboty enova365 – jak działają?
enova365 jest systemem ERP, który wykorzystuje nowoczesne technologie robotyczne i jest w stanie obsłużyć wszystkie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, automatyzując procesy w działach:
- finanse i księgowość,
- kadry, płace i HR,
- projekty i usługi,
- sprzedaż i CRM,
- Business Intelligence,
- handel i magazyn,
- procesy,
- nieruchomości,
- produkcja.
Roboty enova365 automatyzują procesy biznesowe, usprawniając codzienną pracę oraz maksymalnie utrudniają popełnianie błędów. Umożliwia to, między innymi, Harmonogram zadań, czyli część systemu enova365, która pozwala na inicjowanie określonych działań czy prac o określonej porze, lub wtedy, gdy w enova365 wystąpi konkretne zdarzenie.
Więcej o tym, jak działa Harmonogram zadań w enova365 dowiesz się z artykułu Harmonogram zadań w ERP – jak może usprawnić procesy w firmie?
Procesy, w których wyręczą Cię roboty enova365
Funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa opiera się na wielu procesach, a ich usprawnienie jest kluczowym czynnikiem sukcesu. Zwiększenie efektywności i wydajności procesów jest możliwe dzięki enova365.
Roboty enova365 są w stanie wykonywać określone zadania, które są wywoływane o konkretnych porach przez wspomniany wyżej Harmonogram zadań. Konfiguracja oraz zarządzanie zadaniami jest możliwe w module Workflow. W jakich działaniach mogą nas wyręczyć roboty enova365? Jest ich wiele. Na przykład:
- automatyczne księgowanie dokumentów,
- automatyczna weryfikacja czasu pracy z tworzeniem wniosków o korektę RCP,
- tworzenie raportu fiskalnego dla paragonów,
- przypomnienie o nadchodzących płatnościach za fakturę VAT,
- przypomnienie o przeterminowanej płatności,
- import czasów pracy,
- import wyciągów bankowych dla wskazanej ewidencji,
- import pliku XML ze wskazanej ścieżki,
- informacje na temat statusu VAT kontrahentów w bazie Ministerstwa Finansów,
- informacje na temat statusu VIES kontrahentów w bazie Komisji Europejskiej,
- wysyłka wiadomości SMS do pracownika z życzeniami urodzinowymi,
- powiadomienie do pracowników o oczekujących zadaniach do wykonania,
- oczyszczanie systemu z przeterminowanych przypomnień,
- pobieranie kursów walut.
Ponadto istnieje także możliwość tworzenia własnych zadań.
Korzyści z wdrożenia robotyzacji z enova365
Zwiększenie efektywności i redukcja kosztów operacyjnych
Wykorzystanie robotyzacji oznacza zastosowanie najnowszych technologii informatycznych do wsparcia pracowników w ich codziennych obowiązkach. Oddanie żmudnych, powtarzalnych działań zaawansowanym systemom podnosi efektywność pracy oraz pozwala na redukcję kosztów.
Automatyzacja rutynowych działań odciąża pracowników, którzy dzięki temu zyskują więcej czasu na bardziej złożone działania. Organizacje mogą w ten sposób osiągać lepsze wyniki przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów pracy.
Robotyzacja oznacza także szybsze podejmowanie decyzji w oparciu o konkretne dane w czasie rzeczywistym.
Większa efektywność przedsiębiorstwa przekłada się również na lepszą jakość usług i większą satysfakcję klientów.
Zwiększenie efektywności w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, finansowymi oraz materialnymi oznacza lepsze zarządzanie, a co za tym idzie większe zyski, większą elastyczność finansową, a także możliwość inwestowania w badania i rozwój.
Poprawa jakości i dokładności
Robotyzacja nie tylko zmniejsza pracochłonność procesów, ale też do minimum ogranicza liczbę błędów popełnianych przez użytkowników. Ma to ogromne znaczenie w praktycznie każdym obszarze działalności firmy, szczególnie w przypadku finansów, zakupów, zarządzania zasobami ludzkimi, czy relacjach z klientami.
Zwiększenie satysfakcji klientów
Wdrożenie robotyzacji ma wpływ na zarządzanie relacjami z klientami. Współczesne narzędzia umożliwiają lepsze dostosowanie usług poprzez zrozumienie indywidualnych potrzeb i preferencji. W ten sposób oferty mogą być bardziej satysfakcjonujące i angażujące.
Robotyzacja oznacza również usprawnienie procesów związanych z obsługą klienta. Przetwarzanie zamówień, fakturowanie i obsługa posprzedażowa to tylko niektóre z procesów, które dzięki wykorzystaniu robotyzacji i automatyzacji działają lepiej i szybciej.
Podniesienie jakości obsługi klientów sprawia, że przedsiębiorstwo ma szansę stać się bardziej konkurencyjne na rynku, pozyskując nowych klientów bez dużych wydatków poniesionych na reklamę.
Przykłady wdrożeń robotyzacji z enova365
System ERP enova365 został z powodzeniem wdrożony w ponad 18 000 przedsiębiorstw z różnych branż.
Jednym z nich jest firma produkcyjna WUWER sp. z o.o., która poszukiwała rozwiązań, które pozwoliłyby na usprawnienie operacji, zwiększenie efektywności oraz poprawę raportowania i analizy danych. System enova365 usprawnił procesy w wielu obszarach przedsiębiorstwa – od logistyki po produkcję. Przeczytaj case study
System enova365 sprawdził się również w firmie OneMoreBeer sp. z o.o., która dzięki oprogramowaniu ERP pracuje efektywniej. Przedsiębiorstwo zyskało kontrolę nad stanami magazynowymi, wyeliminowało pomyłki podczas wydawania towaru oraz zautomatyzowało proces sprzedaży i inwentaryzacji. Ponadto zyskało możliwość obsługi wielu procesów oraz skuteczne zarządzanie zasobami firmy. Przeczytaj case study
To tylko niektóre z wielu przykładów pomyślnego wdrożenia systemu ERP enova365 i wykorzystania robotyzacji i automatyzacji w przedsiębiorstwach. Więcej case study znajdziesz na naszym blogu.
Podsumowanie
Robotyzacja i automatyzacja mają coraz większe znaczenie dla zachowania konkurencyjności przedsiębiorstw. Tempo wykorzystania tych rozwiązań stale przyspiesza. Technologie te mają zastosowanie w bardzo wielu branżach, usprawniając codzienną pracę i uwalniając potencjał pracowników.
Nie czekaj, aż konkurencja wyprzedzi Cię w technologicznym wyścigu. Już dziś zadbaj o swoją przyszłość i sprawdź, jak może Ci pomóc enova365! Jeszcze dziś bezpłatnie przetestuj system pobierając demo lub umów się na prezentację.
Ostatnie komentarze