Zdjęcie

Wsparcie produkcji spożywczej w dobie wyzwań Industry 4.0

Aby sprostać potrzebom rynku, przedsiębiorstwa spożywcze dążą do zapewnienia najwyższej jakości oferowanych produktów. Budowa zaufania konsumentów poprzez stabilną obsługę zamówień oraz stosowanie najlepszych praktyk i środków bezpieczeństwa ma, zwłaszcza w niepewnych czasach, wyjątkowe znaczenie. Z drugiej strony według szacunków Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) do 2050 roku będziemy musieli produkować o 60 procent więcej żywności, aby wyżywić światową populację liczącą 9,3 miliarda ludzi.

Zrobienie tego przy tradycyjnym podejściu do rolnictwa, produkcji spożywczej i dystrybucji spowodowałoby zbyt duże straty w naszych zasobach naturalnych. Dlatego nie mamy innego wyboru, jak tylko rozpocząć ekologiczną rewolucję i przygotować się jako producenci spożywczy do nowych realiów.

Decydując się na wybór określonego produktu, klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, skąd on pochodzi i w jaki sposób został wyprodukowany. Odpowiedzialność za przyszłość środowiska naturalnego staje się więc jednym z priorytetów współczesnych przedsiębiorstw. Szczególne dobrze widać to w branży spożywczej, gdzie bycie „eko” czy „organic” nie jest już jedynie marketingowym sloganem, lecz naturalnym sposobem funkcjonowania w biznesie, zgodnie ze standardami ESG.

Z jakiego ziarna jest ten chleb?

Zamieszczanie na opakowaniach produktów informacji o pochodzeniu surowców i sposobach ich przetworzenia w praktyce jest trudne i mało efektywne. Z pomocą przychodzą tu jednak nowe technologie. Producenci  żywności umieszczają więc na swoich produktach np. kody QR. Klienci mogą je zeskanować i dzięki temu dowiedzieć się, skąd pochodzi dany towar i z jakich upraw pozyskano poszczególne składniki czy też poznać historię łańcucha dostaw oraz ślad środowiskowy.

Umiejętnie wykorzystując dane z łańcucha dostaw przemysł spożywczy może wiele zyskać: wyższą jakość, większą przewidywalność terminów przydatności oraz znaczne ograniczenie ilości odpadów żywnościowych. Z drugiej strony wykazanie, że dany produkt wyprodukowano w sposób bezpieczny i zrównoważony wzmacnia lojalność klientów względem marki i pomaga budować ich zaufanie.  Win-win – sytuacja, w której każdy wygrywa!

Popyt i podaż w czasie rzeczywistym

Zarówno w branży spożywczej, jak i wielu innych, ubiegły rok upłynął pod znakiem bezprecedensowych zakłóceń łańcucha dostaw. Wiele firm, niekiedy bardzo boleśnie, przekonało się, że bez inteligentnego wsparcia człowiek nie jest w stanie w czasie rzeczywistym skutecznie zarządzać dopasowaniem podaży i popytu.

Nie należy więc oczekiwać, że kierownik łańcucha dostaw będzie w stanie przewidzieć, kiedy rynek jednego kraju nagle się zamknie, a innego otworzy. Tym bardziej, że ograniczenia rządowe dotyczące transportu i podróży potrafią zmieniać się jak w kalejdoskopie. W takiej sytuacji z pomocą, ponownie, przychodzi technologia – a dokładniej sztuczna inteligencja, która w naturalny sposób uzupełnia intuicję i doświadczenie pracowników.

W dobie dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych zapewnienie inteligentnego wglądu pozwala na dokładniejsze prognozowanie podaży i popytu w czasie rzeczywistym. Cyfrowy łańcuch dostaw zapewnia istotną poprawę widoczności, a w efekcie możliwość precyzyjnej analizy predykcyjnej oraz sprawniejszą automatyzację na dowolnym etapie.

Dzięki temu osoby zarządzające będą mogły dostosować i uelastycznić swoje łańcuchy dostaw w oparciu o aktualne dane dotyczące popytu, a tym samym lepiej wykorzystywać zasoby partnerów w ramach danego ekosystemu. Narzędzia cyfrowe obejmują tu całe spektrum rozwiązań wykorzystujących m.in. sztuczną inteligencję, rozszerzoną rzeczywistość czy automatyzację procesów.

AI, AR, IoT – sprawniej, szybciej, dokładniej

Nowe technologie, jak sztuczna inteligencja (AI – Artrificial Intelligence) czy Internet Rzeczy (Internet of Things, IoT) wspierają się wzajemnie interpretując dane napływające z setek czy nawet tysięcy czujników. Elementy te generują jednak tak ogromne ilości danych, że bez możliwości płynnej agregacji, sortowania i identyfikacji kluczowych informacji, manualne wyciągnięcie z nich istotnych wniosków byłoby, delikatnie rzecz ujmując, bardzo trudne.

Z drugiej strony, to właśnie dzięki temu potrafią one precyzyjnie określić, kiedy i jakie działanie jest wymagane. System można zaprogramować w taki sposób, by rozpoznawał nawet najdrobniejsze anomalie. Niewielkie nieprawidłowości mogą bowiem stanowić pierwszą oznakę, że konkretne zasoby nie funkcjonują poprawnie bądź wymagają serwisu. Sztuczna inteligencja jest również wykorzystywana do oceny powagi sytuacji – czy wystarczy wysłać technika, a może raczej trzeba już zatrzymać linię produkcyjną z uwagi na bezpośrednie zagrożenie dla załogi?

Wykorzystując czujniki zbierające dane w czasie rzeczywistym również na etapie transportu, np. wyrobu gotowego można w bardzo łatwy sposób mieć pewność co do spełnienia norm przechowywania, a w razie potrzeby dynamicznie dostosować, np. termin przydatności do spożycia konkretnego produktu.

Wsparcie prosto z chmury

Przykładem rozwiązania kompleksowo wspierającego proces produkcji jest Infor CloudSuite™ Food & Beverage. To nowoczesna, chmurowa platforma oprogramowania stworzona specjalnie dla branży spożywczej. Zawiera narzędzia do efektywnego zarządzania globalnymi łańcuchami dostaw, ułatwiające wprowadzanie nowych produktów na rynek i pozwalające zwiększyć wydajność we wszystkich obszarach.

Niezawodna i bezpieczna infrastruktura oferuje funkcje planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) dla różnych gałęzi przemysłu spożywczego — piekarni, produkcji napojów, branży nabiału i mięsa, segmentu produktów chłodzonych i mrożonych, wytwórców półproduktów oraz wielu innych. Dzięki wysokiej specjalizacji elementów składowych Infor CloudeSuite oraz unikalnej metodologii wdrożenia Infor Agility 60-30-10, narzędzie już w standardzie oferuje tzw. „funkcjonalności ostatniej mili” dające przewagę operacyjną producentom spożywczym ze wskazanych wyżej mikro-branż.

Infor CloudSuite™ Food & Beverage ułatwia dzięki temu planowanie i harmonogramowanie produkcji, a także zarządzanie przepisami czy tworzenie receptur minimalizujących koszty. Dowiedz się więcej: CloudSuite Food and Beverage | Oprogramowanie ERP w chmurze | Infor.

CloudSuite Food and Beverage to rozwiązanie wybrane m.in. przez Watami – japońską firmę zarządzającą farmami organicznymi i ponad tysiącem restauracji oraz Midsona – przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji żywności naturalnej i organicznej. Dzięki wdrożeniu Watami osiągnęła wzrost identyfikowalności i przejrzystości oraz zapewniła najwyższą jakości produktu, z kolei Midsona – przyspieszenie działań i raportowania, automatyzację oraz standaryzację.

 

 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Grupa Symfonia z przełomowym rokiem finansowym

Grupa Symfonia, wiodący polski producent oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem, podsumowała rok finansowy 2024 zakończony 30 września. Firma kontynuuje dynamiczny rozwój, umacniając pozycję lidera cyfrowej transformacji sektora MŚP w Polsce. Grupa Symfonia, wspierana przez strategicznych inwestorów AKKR z Doliny Krzemowej oraz MidEuropa z regionu CEE, intensywnie inwestuje w rozwój innowacyjnych rozwiązań dla sektora MŚP. W 2024 roku firma wprowadziła m.in. omnichannelową Platformę B2B zapewniającą wsparcie na każdym etapie prowadzenia procesów w firmach usługowo-handlowych oraz zainicjowała program Symfonia Lab, angażujący klientów we współtworzenie rozwiązań. Ale nie tylko z tego powodu miniony rok finansowy był dla niej przełomowy. Symfonia prawie potroiła przychody od 2021. Akwizycje i wyraźne wzrosty – Dzięki akwizycji rumuńskiej spółki Softeh Plus rozpoczęliśmy proces ekspansji zagranicznej, jednocześnie utrzymując dynamiczne tempo wzrostu organicznego na rynku polskim. W ciągu 3 lat przychody Grupy urosły prawie 3-krotnie, co najlepiej świadczy o skuteczności przyjętej strategii rozwoju – podkreśla CFO Grupy Symfonia, Robert Chmielewski. I zapowiada, że firma będzie konsekwentnie rozszerzać swoje portfolio. Symfonia osiągnęła 35-procentowy wzrost przychodów rok do roku przy jednoczesnym utrzymaniu rentowności operacyjnej – niemal 90 proc. jej przychodów stanowią przychody powtarzalne, głównie z subskrypcji. Grupa odpowiada także na potrzeby rynku, zwiększając zakres rozwiązań chmurowych. Sprzedaż tego typu systemów wzrosła w ciągu roku o niemal 40 proc. Misja Symfonii wykracza jednak poza dostarczanie oprogramowania. – Aktywnie edukujemy małe i średnie przedsiębiorstwa w zakresie cyfryzacji, pokazując, jak nowoczesne technologie mogą uwolnić ich potencjał rozwojowy. Nasze oprogramowanie ERP to więcej niż technologia – to narzędzie ułatwiające współpracę – mówi Piotr Ciski, CEO Grupy Symfonia. Jak dodaje, ponad 650 pracowników firmy (wzrost o 49 proc. r/r) wspiera klientów na każdym etapie: od wyboru odpowiedniego rozwiązania, przez proces wdrożenia, po regularne szkolenia w ramach Akademii Symfonii. Symfonia gra dla polskich firm już od 30 lat Grupa Symfonia od prawie 30 lat dostarcza technologie i oprogramowanie do zarządzania procesami biznesowymi. Tworzy programy i aplikacje dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw współpracując z ponad 200 partnerami biznesowymi i technologicznymi. Firma współdziała też z organizacjami branżowymi i pozarządowymi, takimi jak Fundacja Digital Poland, jest również członkiem wspierającym Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (SKwP). Grupa Symfonia łączy innowacje z bezpieczeństwem, tworząc harmonijne rozwiązania wspierające stabilny rozwój firm i instytucji publicznych. Grupa realizuje swoją misję również poprzez działania społeczne. Fundacja Symfonii aktywnie wspiera inicjatywy dobroczynne oraz prowadzi działania edukacyjne dotyczące społecznych i środowiskowych korzyści płynących z cyfryzacji. Przeczytaj także, aby dowiedzieć się więcej o cyfryzacji, automatyzacji i sukcesach w ERP: Nefeni dołącza do grupy Symfonia – Sprawdź, jakie korzyści przynosi wejście Nefeni do grupy Symfonia i jak wpłynie to na rozwój nowoczesnych rozwiązań ERP. Automatyzacja procesów w małej firmie – jak zwiększyć efektywność? – Dowiedz się, jak małe firmy mogą wykorzystać automatyzację do zwiększenia wydajności i redukcji kosztów. Konferencja „Cyfryzacja bez ryzyka” – jak zrobić to dobrze? – Poznaj najlepsze praktyki cyfryzacji i dowiedz się, jak wdrażać technologie, minimalizując ryzyko dla biznesu. Kobiety przebijają szklany sufit – start programu Jump to IT – Przeczytaj o inicjatywie wspierającej kobiety w branży IT i ich drodze do sukcesu zawodowego. 15 lat z Symfonią – jak systemy ERP i WMS usprawniły pracę magazynu w Highway Automotive – Dowiedz się, jak wdrożenie systemów Symfonia zmieniło zarządzanie magazynem i zwiększyło efektywność w Highway Automotive.
Grupa-Symfonia-z-przełomowym-rokiem-finansowym.-Prawie-250-mln-PLN-przychodu-i-35_-wzrostu-rr
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń