Trendy-w-e-commerce-2024

Trendy w e-commerce 2024

W okresie przedświątecznym w 2023 r. odnotowano najwyższą średnią stopę rabatów od 2020 r. Innym zauważalnym trendem jest wyraźny wzrost zakupów dokonywanych pod wpływem sztucznej inteligencji – takie wnioski płyną na podstawie analizy danych Salesforce zebranych na podstawie analizy aktywności cyfrowej ponad 1,5 miliarda kupujących. Ciekawym trendem jest również znacząco rosnąca popularność metod płatności takich jak Apple Pay czy Google Pay, a także postępujący udział sprzedaży w takich kanałach jak TikTok oraz innych portali społecznościowych.

– Globalna sprzedaż online osiągnęła 1,17 biliona dolarów w okresie świątecznym (listopad
i grudzień), co oznacza wzrost o 3% względem ubiegłego roku.

– Wzrost w Stanach Zjednoczonych rok do roku był nieznaczny (1%), a w Europie wyniósł 6%.

– Średnia globalna stopa dyskontowa w całym okresie świątecznym wyniosła 21%, czyli najwięcej od początku pandemii.

– W listopadzie i grudniu na ponad 17% wszystkich zamówień świątecznych wpłynęła sztuczna inteligencja, co przekłada się na 199 miliardów dolarów. W samym Cyber Week sprzedaż online pod wpływem SI wyniosła 51 miliardów dolarów.

Zachowania zakupowe i oczekiwania konsumentów w okresie świątecznym, w szczególności oczekiwanie korzystniejszych cen, jak i oferowania lepszych doświadczeń, dają wgląd w to, czego można się spodziewać w całej branży handlowej w 2024 r.

Handel u progu masowego wdrożenia sztucznej inteligencji

Tylko 3% organizacji handlowych nie ma planów związanych ze sztuczną inteligencją, choć jej wdrażanie dopiero się rozpoczyna. Prawie jedna trzecia (29%) zespołów w pełni wdrożyła SI w swoich przepływach pracy i to właśnie ta grupa ta zgłasza znaczące korzyści dla procesów wewnętrznych i produktywności. W rzeczywistości specjaliści ds. handlu korzystający ze sztucznej inteligencji przypisują tej technologii średnią oszczędność czasu wynoszącą 6,4 godziny tygodniowo. Firmy różnią się pod względem wdrażania SI w zależności od branży. Prym wiedzie branża motoryzacyjna, w której odsetek wdrożeń sztucznej inteligencja sięga 42%. Z kolei branża „media i komunikacja” pozostaje w tyle z odsetkiem wdrożeń sięgającym 23%.

Nawet jeśli większość organizacji handlowych nie w pełni wdrożyła sztuczną inteligencję, większość z nich jest gotowa na to w najbliższej przyszłości. Aż 48% firm eksperymentuje z SI, a 20% ocenia, w jaki sposób będzie ona pasować do ich działalności.

Handel elektroniczny coraz bardziej powszechny

Jeszcze przed wzrostem popularności sztucznej inteligencji, handel cyfrowy miał się całkiem dobrze i przybywało kanałów sprzedaży. Transakcje nie ograniczają się już do strony internetowej lub aplikacji mobilnej, ale odbywają się obecnie w niezliczonych kanałach własnych oraz zewnętrznych. Przykładowo, niedawne badanie sektora detalicznego wykazało, że już 59% kupujących dokonało transakcji za pośrednictwem mediów społecznościowych, kiedy to 2021 r. odsetek ten wyniósł 15%. W okresie świątecznym 2023 r., dane płynące z Salesforce pokazały, że 10% całego ruchu do cyfrowych witryn sklepowych pochodziło z mediów społecznościowych.

Mnożą się wielofunkcyjne punkty styku z handlem – znane łącznie jako „handel zintegrowany”. Znaczna liczba firm wdrożyła takie możliwości między innymi w punktach sprzedaży, obsługi klienta i mediach społecznościowych. Kanały obsługi klienta stają się szczególnie istotne w strategii takiego handlu. Blisko 29% specjalistów ds. handlu twierdzi, że obsługa klienta generuje znaczny przyrost przychodów.

Portfele cyfrowe coraz częściej wybieraną formą płatności

Oprócz zwiększania liczby miejsc, w których robią zakupy, klienci zmieniają również sposób, w jaki za nie płacą. Żadna metoda płatności nie ilustruje tych zmian tak dobrze, jak portfele cyfrowe – ich szeroka kategoria obejmuje między innymi Apple Pay, Google Pay czy Amazon Pay. Portfele cyfrowe pozostały popularne przez cały okres świąteczny, a ich wykorzystanie wzrosło o 54% w listopadzie i grudniu w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.

Dane Salesforce Commerce Cloud pokazują gwałtowny wzrost liczby transakcji dokonywanych za pośrednictwem portfeli cyfrowych, który utrzymuje się przez kolejne kwartały, podczas gdy inne rodzaje płatności, w tym PayPal, usługi „Kup Teraz Zapłać Później” i przelewy bankowe odnotowują spadki. W przeciwieństwie do wzrostu portfeli cyfrowych spada popularność kryptowalut.

Więcej informacji:

– Przeczytaj pełny raport State of Commerce

– Sprawdź Salesforce Insights HQ: trendy zakupów świątecznych w 2023 r.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Sztuczna inteligencja skraca czas przygotowania ofert handlowych o 75%!

Przygotowywanie ofert powinno być proste, jednak dla większości przedstawicieli handlowych tak nie jest. Muszą oni szukać odpowiednich kombinacji numerów katalogowych (SKU), interpretować złożone zasady cenowe, sprawdzać warunki prawne i czekać na zatwierdzenia – wszystko pod presją szybkiego działania. Jeden błąd może spowodować opóźnienia, konieczność poprawek, a nawet – wysłanie błędnej oferty. Taka nieefektywność bezpośrednio spowalnia tempo finalizacji transakcji i generowanie przychodów. W odpowiedzi na te wyzwania Salesforce wprowadza Agentforce for Revenue – cyfrową siłę roboczą, która przejmuje rutynowe zadania, takie jak przygotowywanie ofert, śledzenie follow-upów i wprowadzanie danych, umożliwiając każdemu przedstawicielowi skoncentrowanie się na budowaniu relacji i zwiększaniu sprzedaży. Osadzone w Revenue Cloud rozwiązanie łączy potencjał ludzi i agentów AI, usprawniając cały proces „od oferty do zapłaty” – od ofertowania i zawierania umów, po zamówienia i fakturowanie – z większą szybkością, dokładnością i pewnością. Błyskawiczne oferty dzięki Agentforce for Revenue Agentforce umożliwia przedstawicielom handlowym tworzenie dokładnych, spersonalizowanych ofert w kilka sekund. Wystarczy, że opiszą, czego potrzebują – np. „Przygotuj ofertę na nowy generator z pakietem rozliczanym według zużycia energii” – a Agentforce natychmiast generuje ofertę, automatycznie dobierając odpowiednie produkty, ceny i warunki. Salesforce już korzysta z Agentforce wewnętrznie i odnotował 75% skrócenie czasu przygotowywania ofert oraz 87% redukcję liczby kliknięć w swoim zespole sprzedaży. Szybsza, inteligentniejsza konfiguracja produktów Stworzenie oferty to dopiero pierwszy krok. Aby rzeczywiście zwiększyć tempo i precyzję w całym procesie ofertowania, sprzedawcy potrzebują również inteligentniejszego sposobu konfiguracji produktów. Po wygenerowaniu wstępnej oferty przez Agentforce, przedstawiciele korzystają z udoskonalonego konfiguratora produktów Revenue Cloud, by szybko dostosować złożone propozycje – także te zawierające ponad tysiąc pozycji. W odróżnieniu od tradycyjnych narzędzi CPQ (Configure, Price, Quote), które opierają się wyłącznie na sztywnych systemach reguł, nowe rozwiązanie Salesforce wprowadza silnik logiki oparty na ograniczeniach, który uzupełnia dotychczasowe podejścia, oferując klientom elastyczność wymaganą przez złożone realia biznesowe. Dzięki dwukierunkowym regułom i szablonom „wskaż i kliknij”, znacznie zmniejsza się czas tworzenia i utrzymywania reguł. To jak GPS dla ofertowania – prowadzi przedstawicieli do poprawnych konfiguracji w czasie rzeczywistym, skracając czas przygotowania oferty. Dlaczego to ważne Dzisiejsze operacje przychodowe są bardziej złożone niż kiedykolwiek. Według Deloitte, 71% decydentów B2B zmaga się z ręcznymi, fragmentarycznymi procesami sprzedaży – a 13% transakcji przepada przez brak integracji narzędzi. W świecie, gdzie hybrydowe modele monetyzacji stają się normą, przedstawiciele handlowi nie mają czasu na ręczne zestawianie subskrypcji, rozliczeń za zużycie i usług dodatkowych. Revenue Cloud zasilany przez Agentforce eliminuje tę złożoność, łącząc wszystkie typy transakcji w jednej ofercie i przenosząc dane transakcyjne aż do zamówienia i faktury. Jak to działa Aby to umożliwić, Salesforce przebudował swoje rozwiązanie CPQ, tworząc całkowicie nową wersję Revenue Cloud – pierwszą w branży kompozytową platformę przychodową wspieraną przez agentów AI. Architektura oparta na API umożliwia osadzenie każdego procesu przychodowego w dostępnych interfejsach, co pozwala agentom AI efektywnie nimi zarządzać. „Salesforce CPQ zapoczątkował drugą falę zarządzania przychodami, umożliwiając skalowanie przychodów cyklicznych” – powiedziała Meredith Schmidt, EVP i dyrektor generalna Revenue Cloud w Salesforce. – „Teraz, dzięki Revenue Cloud, dostarczamy trzecią falę: zarządzanie przychodami oparte na platformie zorientowanej na API, gotowej na agentów AI i umożliwiającej swobodny przepływ przychodów we wszystkich kanałach – od przedstawicieli handlowych i portali partnerskich po samoobsługę i serwis terenowy.” Agentforce i Revenue Cloud integrują dane ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane (historia zakupów, katalogi produktów, informacje o podłączonych zasobach), by podejmować dokładne działania we właściwym czasie. Te dane, harmonizowane w Data Cloud, zasilają agentowe AI w Agentforce, umożliwiając wdrażanie autonomicznych, zorientowanych na cel agentów, którzy potrafią rozumować i działać. W przeciwieństwie do tradycyjnych asystentów AI, którzy jedynie sugerują kolejne kroki, Agentforce wykonuje zadania od początku do końca, uwalniając sprzedawców do bardziej wartościowej pracy. W całym procesie dane są chronione przez warstwę zaufania Salesforce Trust Layer. Agenci działają bezpiecznie w ramach uprawnień przypisanych do konkretnego pracownika, co zapewnia dostęp tylko do autoryzowanych danych i działań — zarówno dla pracownika, jak i agenta. Dzięki temu każda oferta jest zgodna z polityką firmy, zasadami cenowymi i danymi klientów, znacząco skracając czas jej przygotowania. Zajrzyj głębiej Dodatkowe funkcje: Płynne przepływy pracy z Slack i CRM: Agentforce jest dostępny w Slacku przez API, a także z poziomu rekordów szans sprzedażowych, ofert i kont w Salesforce. Dzięki temu sprzedawcy mogą rozpoczynać, edytować i finalizować oferty z dowolnego miejsca — w tym samym przepływie pracy. Oferty podążają za transakcją, bez konieczności ponownego wpisywania danych czy ich duplikowania. Fakturowanie Revenue Cloud: Jako kompletna platforma przychodowa, architektura API-first Revenue Cloud umożliwia tworzenie własnych agentów wspierających dowolny proces w cyklu „od oferty do zapłaty”, w tym fakturowanie. Dzięki temu, że wszystkie dane od oferty po fakturę są przechowywane na jednej platformie, fakturowanie staje się dokładne i przejrzyste. Inteligencja zarządzania przychodami: Zespoły sprzedaży, finansów i operacji mogą przyspieszyć podejmowanie decyzji dzięki wglądowi w czasie rzeczywistym w cały cykl życia przychodów. Tableau Next, zintegrowane z Revenue Cloud, zapewnia przejrzysty widok kluczowych wskaźników, takich jak trendy cenowe, przepływ zamówień czy wyniki przychodowe, umożliwiając natychmiastowe działanie w oparciu o dane.
Sztuczna-inteligencja-skraca-czas-przygotowania-ofert-handlowych-o-75

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń