Zdjęcie

Szybka i elastyczna droga do korzyści biznesowych

Tempo rozwoju technologicznego, przy jednoczesnej presji na budowę przewag konkurencyjnych sprawia, że firmy chcą odnosić korzyści biznesowe z inwestycji w nowe technologie tu i teraz. Rolą producentów sprzętu i oprogramowania jest im to umożliwić. 

Choć zabrzmi to kontrowersyjnie to faktem jest, że proces wdrożenia systemu ERP potrafi dać się firmom we znaki. Może trwać latami, pochłonąć dziesiątki godzin pracy specjalistów IT i kosztować setki tysięcy złotych. Dobra wiadomość jest taka, że implementacja oprogramowania korporacyjnego nie zawsze musi przypominać „drogi przez mękę”. Wskazówki poniżej.

Od IaaS’a… 

Rozwiązania chmurowe są dostępne na rynku już od dobrych kilku lat. Mimo to ich wykorzystanie w naszym kraju wciąż pozostaje na stosunkowo niskim poziomie. Według danych Eurostatu, w 2020 roku w sektorze przedsiębiorstw z cloudu korzystało w Polsce zaledwie około 24% firm. Dla porównania, w Szwecji czy Finlandii było to ponad 70%. Brak wykorzystania chmury może prowadzić do opóźnień w cyfryzacji firm, a to z kolei przełożyć się na niższą efektywność biznesową na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Rozwiązania cloud, ze względu na dużą dostępność i niemal nieograniczoną skalowalność oraz fakt, że spełniają najwyższe wymogi bezpieczeństwa pomagają wypełnić cyfrową lukę i unowocześnić infrastrukturę IT, która w wielu firmach nie jest dostosowana do ich rosnących potrzeb. Dzięki modelowi IaaS (Infrastructure as a Service – infrastruktura jako usługa) firmy zyskują dziś łatwy dostęp do infrastruktur IT klasy enterprise, na które w przypadku systemów on-premises wiele z nich nie mogłoby sobie pozwolić. Tymczasem dziś są one na wyciągnięcie ręki zarówno największych korporacji, jak i firm z sektora SMB czy start-upów. W oparciu o chmurowe zasoby swoje rozwiązania tworzy również Infor. Naszym partnerem jest Amazon Web Services. Bazując na corocznych, wielomiliardowych inwestycjach Amazon w badania i rozwój technologii, jeszcze lepiej możemy realizować naszą misję, którą jest budowanie rozwiązań o znaczeniu krytycznym dla poszczególnych branż w ramach naszych aplikacji.

…do SaaS’a

Nowoczesna, chmurowa infrastruktura pozwala firmom „dopalić” ich systemy on-premises, jak również przesiąść się na oprogramowanie chmurowe, co w przypadku rozwiązań ERP i pokrewnych będzie już prawdziwym „turobodoładowaniem”. Przedsiębiorstwa, które chcą skutecznie konkurować na rynku muszą bowiem rozwijać posiadane technologie. Infrastruktura chmurowa i oprogramowanie dostępne jako usługa stanowią najszybszą drogę do osiągnięcia tego celu. W modelu SaaS (ang. Software as a Service – oprogramowanie jako usługa) dostępne są np. poszczególne wersje platformy Infor CloudSuite™. To nowoczesne narzędzia, w pełni dostosowane do specyficznych wymogów poszczególnych gałęzi przemysłu, a nawet branżowych mikroverticali. Są one w pełni skalowalne, a dzięki temu, że oferujemy je w modelu SaaS, to po naszej stronie jako dostawcy leży ich utrzymanie, zabezpieczenie, rozwój czy dostosowywanie do przepisów prawnych i rynkowych. Nasi klienci mogą więc skoncentrować się wyłącznie na rozwoju prowadzonej działalności, w tym ekspansji zagranicznej, którą planuje, bądź już prowadzi wiele polskich firm. Specjalizowane branżowo systemy Infor są opracowywane na podstawie naszych wieloletnich doświadczeń i branżowego know-how. Przedsiębiorstwa otrzymują więc oprogramowania już na starcie wyposażone w funkcjonalności opracowane na podstawie doświadczeń danego sektora i dostosowane do jego unikatowych potrzeb. Pozwala to im w krótszym czasie osiągać lepsze rezultaty i realizować założone cele biznesowe.

Metodyka 60:30:10, czyli szybciej do korzyści biznesowych

W silnie konkurencyjnym otoczeniu biznesowym istnieje potrzeba możliwie najszybszego czerpania korzyści z inwestycji w oprogramowanie ERP. W Infor opracowaliśmy więc unikatową metodykę 60:30:10. Korzystające z naszych rozwiązań firmy określają wagę poszczególnych procesów. Następnie, zgodnie z zasadą 60:30:10, wyodrębnia się 60% procesów, które można zaadaptować korzystając z wiodących wzorców branżowych, a tym samym przy małym wysiłku. Choć pełnią one istotne funkcje, to zazwyczaj mogą być realizowane analogicznie do reszty branży. Dzięki wdrożeniu ponad połowy procesów w ten sposób, można korzystać z zapewniających najlepsze praktyki funkcjonalności ERP tak szybko, jak to jest możliwe.

Następne 30% to procesy wyróżniające przedsiębiorstwo na tle konkurencji. Ich wdrożenie wymaga nieco większego wysiłku związanego z właściwą konfiguracją i dostosowaniem do potrzeb przedsiębiorstwa. Ponieważ jednak firma wybiera spośród dostępnych rozwiązań, cały proces również jest szybki i pozwala w prosty sposób dopasować standardowe rozwiązania do unikatowych potrzeb danej organizacji. Powyższe dwa kroki pozwalają firmom zaoszczędzić i uwolnić zasoby czasowe i personalne konieczne do implementacji 10% pozostałych procesów. Te, jako absolutnie kluczowe, powinny być mocno zróżnicowane od innych firm w branży. Pozwalają bowiem na budowę trwałych przewag konkurencyjnych poprzez pomoc, m.in., w podejmowaniu wyraźnie lepszych decyzji, poprawie doświadczeń klientów czy uzyskaniu lepszej wydajności w ramach konkretnego łańcucha dostaw. 

To właśnie w grupie tych 10% procesów dzieje się prawdziwa „magia” systemów ERP. Dlatego liderzy rynku, nastawieni na rozwój i przyszłość własnej firmy spędzają większość czasu na ich definiowaniu, dopracowywaniu, a następnie redefiniowaniu w miarę zaistnienia nowych potrzeb. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ korzyści dla firm, które są w stanie szybko i elastycznie wdrażać nowe technologie oraz zmieniać i udoskonalać obecne procesy są ogromne. Stawką, w przypadku najbardziej zwinnych organizacji jest nawet pozycja lidera danego rynku czy branży. Potrójna korzyść – szybka adaptacja, maksymalnie standardowy system, ciągła innowacja.

Menedżer posiadający ponad dwudziestoletnie doświadczenie w branży oprogramowania biznesowego. Do Infor dołączył w 2006 roku. Obecnie jest odpowiedzialny za strategię wprowadzania rozwiązań Infor na rynki Europy Wschodniej. Do jego głównych zadań należą aktywne poszukiwanie nowych partnerów oraz realizacja planów rozwoju firmy w regionie. Mariusz Siwek jest absolwentem studiów MBA na TSM Business School oraz posiada tytuł magistra technologii informatycznych i zarządzania produkcją.

Mariusz Siwek

Sales Director Poland & Baltics, Infor

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż produktów. Za każdym zamówieniem stoi bowiem mnóstwo procesów związanych np. z przyjmowaniem płatności, rozliczaniem transakcji, obsługą magazynu czy reklamacji i zwrotów. Zarządzanie tego typu zadaniami może znacznie ułatwić system ERP, czyli oprogramowanie, które łączy wszystkie obszary biznesowe w jeden, sprawnie działający mechanizm. Nic więc dziwnego, że z takiego rozwiązania coraz częściej korzystają małe sklepy, którym zależy na skalowaniu sprzedaży, automatyzacji procesów czy zwiększeniu kontroli nad gospodarką magazynową.  Na jakie inne korzyści można liczyć po wdrożeniu oprogramowania? Czym dokładnie powinien wyróżniać się dobry system ERP dla sklepu internetowego? Co to jest system ERP dla sklepu internetowego? ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to, najprościej mówiąc, oprogramowanie, które automatyzuje i integruje w jednym miejscu wszystkie procesy biznesowe. Jest to możliwe dzięki budowie systemu, który składa się z tzw. modułów, czyli aplikacji do zarządzania różnymi obszarami działalności. Te, choć pracują niezależnie, to jednak korzystają ze wspólnej bazy danych. W przypadku sklepu internetowego daje to szansę na lepszą kontrolę nad sprzedażą, magazynem, zamówieniami, finansami czy obsługą klienta. Nie trzeba już bowiem korzystać z wielu różnych programów, bo system ERP pozwala zarządzać wszystkimi procesami w ramach jednej platformy. Jak to wygląda w praktyce? Prześledźmy to na przykładzie obsługi zamówienia w sklepie internetowym. System ERP automatycznie: zarejestruje nowe zamówienie złożone za pomocą platformy e-commerce, zarezerwuje zamówiony produkt, żeby nikt inny go nie kupił, prześle zamówienie do realizacji – do magazynu lub dostawcy, jeśli sprzedaż odbywa się w modelu dropshippingu, zaktualizuje stany magazynowe, gdy zamówiony produkt zostanie przygotowany do wysyłki, wygeneruje dokumenty sprzedażowe niezbędne do rozliczenia transakcji. Ponieważ dane przechowywane są w jednej bazie, za pomocą systemu ERP można również prześledzić historię konkretnego zamówienia czy zakupów dokonanych przez danego klienta. Przeczytaj również: Zarządzanie zamówieniami w firmie – jaki program do obsługi zamówień wybrać? Czy każdy e-sklep potrzebuje systemu ERP? Teoretycznie sklepem internetowym da się zarządzać bez systemu ERP. Na początku, gdy liczba zamówień jest niewielka, a oferta składa się z kilkudziesięciu indeksów towarowych, wiele procesów można obsługiwać ręcznie – zamówienia pobierać bezpośrednio z platformy e-commerce, stany magazynowe aktualizować ręcznie w arkuszu kalkulacyjnym, a faktury wystawiać pojedynczo w osobnym programie księgowym. Jeśli jednak dostępny asortyment znacznie się poszerzy, a liczba zamówień zacznie rosnąć, taki sposób zarządzania sprzedażą online stanie się czasochłonny i podatny na błędy. Z odpowiednio dobranym oprogramowaniem skalowanie sprzedaży będzie o wiele łatwiejsze, bo system ERP dla sklepu internetowego pozwoli na scentralizowanie wszystkich procesów związanych ze sprzedażą internetową. Dzięki temu: będziesz mieć stały wgląd w stany magazynowe, więc unikniesz sytuacji, że sprzedajesz produkty, których faktycznie nie masz na stanie, bez trudu zaktualizujesz ceny czy kartoteki towarów – tego typu danymi możesz bowiem zarządzać bezpośrednio z poziomu systemu ERP, przyspieszysz obsługę wysyłek, bo informacji o nowych zamówieniach nie trzeba będzie przetwarzać ręcznie – w systemie ERP cały ten proces zachodzi automatycznie, usprawnisz obsługę zwrotów i reklamacji, dzięki możliwości dokładnego prześledzenia całej ścieżki zamówienia, szybko rozliczysz nowe transakcje – system ERP automatycznie wygeneruje dokumenty sprzedaży, a także korekty, zyskasz wgląd w dane sprzedażowe, na podstawie których szybko wychwycisz trendy oraz powiązania pomiędzy produktami. Wdrożenie ERP w sklepie internetowym – czy warto? Systemy ERP dla sklepów internetowych oferują wiele funkcji, które usprawniają proces sprzedaży oraz obsługi klienta. Nawet podstawowe rozwiązania umożliwiają zarządzanie kartotekami produktów, kontrolowanie stanów magazynowych czy rozliczanie transakcji. Jeśli jednak zależy Ci na automatyzacji procesów, warto wybrać ERP, który można łatwo zintegrować ze sklepem internetowym. Dzięki temu praca z systemem stanie się znacznie wydajniejsza. Jakie konkretne korzyści może przynieść wdrożenie ERP w e-commerce? Możliwość obsługi wielu kanałów sprzedaży za pomocą jednego narzędzia Sklep internetowy to często tylko jeden z wielu kanałów sprzedaży – firmy często działają także na marketplace’ach lub oferuje swoje produkty w punktach stacjonarnych. ERP pozwala na zbieranie wszystkich zamówień w jednym miejscu, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Daje także możliwość łatwego zarządzania cennikami czy kartotekami towarów, bo danych nie trzeba wprowadzać na każdej platformie osobno – wystarczy tylko zaktualizować informacje w systemie. Symfonia Handel dzięki aplikacji Integrator e-commerce pozwala obsługiwać zamówienia pochodzące z różnych kanałów sprzedaży. Tę funkcję możesz przetestować, korzystając z naszego interaktywnego demo. Sprawdź, jak działa! Szybsza realizacja zamówień Im szybciej kupiony produkt trafi do klienta, tym większa szansa, że nabywca będzie zadowolony z obsługi i zdecyduje się na ponowny zakup. Ręczne przekazywanie zamówień do realizacji, wystawianie dokumentów czy informowanie o statusie przesyłki zajmuje jednak czas. Właśnie dlatego sklepy, dla których priorytetem jest skalowanie sprzedaży, potrzebują automatyzacji, a tę umożliwia dobrze dobrany system ERP. Block Quote Taki efekt to rezultat integracji ERP z e-sklepem – dzięki niej każde nowe zamówienie składane online jest automatycznie rejestrowane w systemie i natychmiast przekazywane do realizacji. Magazyn od razu otrzymuje informację o produktach do skompletowania, a księgowość dane potrzebne do wygenerowania dokumentu sprzedaży. W efekcie cały proces zajmuje mniej czasu, a sklep może obsłużyć większą liczbę zamówień bez zwiększania nakładu pracy. Lepsza kontrola stanów magazynowych Brak towaru na stanie to w e-handlu stracona sprzedaż. Z drugiej strony nadwyżki magazynowe generują niepotrzebne koszty.  Właśnie dlatego w zarządzaniu sprzedażą online tak ważne jest dokładne monitorowanie stanów magazynowych. To zadanie może być jednak bardzo trudne, szczególnie gdy sklep obsługuje kilkadziesiąt zamówień dziennie lub sprzedaje w różnych kanałach. System ERP, który jest w stanie aktualizować stany magazynowe na podstawie złożonych zamówień w czasie rzeczywistym, może wyeliminować tego typu problemy. W przypadku Symfonii Handel za tę funkcjonalność odpowiada integrator e-commerce – aplikacja, która wspiera proces dwukierunkowej wymiany danych pomiędzy programem ERP a e-sklepem (B2C) lub marketplace’ami (Allegro, eBay). Block Quote Automatyczna aktualizacja stanów magazynowych ma trzy ważne zalety. Po pierwsze – eliminuje ryzyko sprzedaży produktów, których fizycznie już nie ma. Gdy towar się wyprzeda, ERP automatycznie zmieni jego status na „niedostępny” we wszystkich kanałach sprzedaży. Po drugie – umożliwia ustawienie progów minimalnych dla stanów magazynowych. Dzięki temu system ERP może wcześniej powiadomić użytkownika o konieczności uzupełnienia zapasów, zanim dojdzie do powstania braków magazynowych. Po trzecie – wspiera analitykę. Automatyczna aktualizacja umożliwia szybkie śledzenie, które produkty sprzedają się najlepiej, a które zalegają w magazynie. W przypadku tych ostatnich system może zasugerować działania, takie jak przecena lub przeniesienie towaru do innej lokalizacji. Przeczytaj również: WMS i ERP – dlaczego te systemy powinny być połączone? – Symfonia Automatyzacja procesów sprzedażowych Wprowadzanie zamówień, generowanie faktur, naliczanie rabatów czy aktualizacja cen to typowe zadania związane z zarządzaniem sprzedażą online, które potrafią zajmować mnóstwo czasu. Dzięki integracji ERP ze sklepem internetowym nie trzeba ich jednak wykonywać ręcznie, bo wszystkie te procesy można łatwo zautomatyzować.  Zalety tego rozwiązania widać przede wszystkim podczas organizacji sezonowych obniżek cen, np. z okazji Black Friday. System ERP dla sklepu internetowego może bowiem: zaktualizować ceny we wszystkich kanałach sprzedaży, automatycznie naliczać rabaty zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami, rejestrować zamówienia na podstawie danych sprzedażowych pochodzących z platformy e-commerce po zakończeniu akcji promocyjnej przywrócić standardowe ceny. Prowadzenie bazy klientów i obsługa zwrotów ERP umożliwia również prowadzenie bazy klientów, a dzięki temu ułatwia obsługę zwrotów i reklamacji. Za jego pomocą pracownicy mogą bowiem śledzić status zgłoszenia w systemie, a w przypadku jego pozytywnego rozpatrzenia zlecić zwrot środków na rachunek klienta oraz wygenerować korekty i dokumenty magazynowe. Integracja ERP ze sklepem internetowym – jakie cechy oprogramowania wziąć pod uwagę? Systemy ERP może pomóc w zarządzaniu sprzedażą online pod warunkiem, że zostanie wybrany i wdrożony z głową. Każda sklep internetowy ma bowiem swoje potrzeby i to właśnie ich analiza powinna mieć decydujące znaczenie podczas zakupu oprogramowania. Jedną z ważniejszych cech ERP dla sklepu internetowego jest też modułowość systemu, czyli możliwość łatwej rozbudowy oprogramowania o dodatkowe funkcje. Warto również sprawdzić, z jakimi sklepami i platformami integruje się program oraz czy oferuje on API lub dedykowany integrator, który umożliwi synchronizację danych. Ważnym, choć często pomijanym aspektem jest wsparcie techniczne oferowane przez dostawcę oprogramowania. W przypadku problemów z integracją czy obsługą oprogramowania dostępność różnych form pomocy może okazać się bardzo ważna. Przed zakupem dobrze jest także przetestować konkretne oprogramowanie. Dzięki temu łatwiej ocenić, jak działa system oraz czy faktycznie ułatwi on zarządzanie sklepem internetowym. Szukasz systemu ERP dla swojego biznesu? Skorzystaj z możliwości przetestowania interaktywnego demo Symfonii Handel. Wypełnij formularz rejestracyjny i sprawdź, jak za pomocą tego rozwiązania zarządzać kartotekami produktów, obsługiwać zamówienia z różnych kanałów oraz dostosować oprogramowanie do potrzeb swojego sklepu.
Obrazek wyróżniający dla 'Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?'
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń