Zdjęcie

Sztuka synergii w branży spożywczej, czyli tradycja i nowoczesność

 

Człowiek ma naturalną skłonność do ułatwiania sobie życia. W myśl zasady „potrzeba matką wynalazku” opracowywane są coraz to nowe rozwiązania. Ułatwiają życie konsumentom, a producentom działalność biznesową.   

Naturalną konsekwencją postępu technologicznego jest wypieranie starszych technologii przez nowe rozwiązania. W części branż jest to w pełni pożądane zjawisko. W innych, jak produkcja żywności, warto łączyć tradycyjne metody ze wsparciem oferowanym przez nowoczesne narzędzia. Pozwala to na uzyskanie efektu synergii na poszczególnych etapach łańcucha „od pola do stołu” i tworzenie znakomitych produktów spożywczych. 

Nowoczesne wsparcie tradycji

Żywność, podobnie jak inne produkty, podlega różnym trendom. Swego czasu modne były np. produkty instant, innym razem gotowe, mrożone dania. Jednocześnie sprawdzone metody, oferujące doskonałe walory smakowe, nie tracą na znaczeniu.

Weźmy za przykład olej, który możemy dziś pozyskiwać na wiele sposobów: poprzez proces ekstrakcji chemicznej, metodą mechanicznego tłoczenia na gorąco czy też wyciskania na zimno. W zależności od potrzeb (w przypadku przemysłu są one zazwyczaj zupełnie inne niż u konsumentów), mamy do wyboru różne rozwiązania. Jaki olej preferują Państwo do sałatki? Ja zdecydowanie ten najbardziej tradycyjny, czyli tłoczony na zimno, który jednak niekoniecznie sprawdzi się np. przy produkcji frytek.

Rola nowych technologii w branży spożywczej nie polega na eliminacji sprawdzonych metod. Jednak ze względu na koszty produkcji i rosnące zapotrzebowanie trzeba szukać nowych dróg, sposobów i możliwości. Właśnie tu doskonale sprawdzają się nowoczesne rozwiązania, które można wykorzystać do optymalizacji obsługi procesów związanych np. z zarządzaniem recepturami, cyklem życia produktu, dostawami czy firmowymi aktywami.

W ten sposób połączymy to co najlepsze w tradycyjnej produkcji, z efektywnością i oszczędnościami, które możemy uzyskać korzystając np. z nowoczesnego, chmurowego oprogramowania ERP. Dzięki wsparciu takich technologii jak uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja oferuje ono znacznie większe możliwości analityczne niż kiedykolwiek wcześniej.

Zapomnieć o papierze

Patrząc na produkcję żywności od strony związanych z nią procesów, można wyodrębnić szereg obszarów, w których nowe technologie pomogą zwiększyć efektywność działań, poprawić jakość i bezpieczeństwo żywności czy usprawnić logistykę.

Zacznijmy od najbardziej podstawowej kwestii – papierowej dokumentacji. Jeszcze do niedawna była standardem, dziś uchodzi za rozwiązanie wysoce nieefektywne i odchodzi do lamusa. Mimo to wielu producentów, nawet mając do dyspozycji systemy elektronicznego obiegu dokumentów, korzysta z całego szeregu „papierowych ścieżek”, chociażby przy monitorowaniu zleceń roboczych czy realizacji zamówień.

Takie postępowanie ogranicza sprawność organizacji wpływając na zmniejszenie konkurencyjności producenta. Z drugiej strony powoduje też „zasilosowanie” w tabelach i innych wykazach cennych danych, które mogą być wykorzystane do usprawnienia procesów biznesowych.

Tymczasem, wykorzystanie rozwiązań wspieranych przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe mogłoby nie tylko pomóc w automatyzacji szeregu „papierowych” procesów, lecz także w analizie i biznesowym wykorzystaniu gromadzonych informacji, usprawniając chociażby proces podejmowania decyzji. Kluczowy w tym aspekcie jest również błyskawiczny dostęp do rzetelnych danych w sytuacji nadzwyczajnej, np. gdy zaistnieje potrzebie wycofania produktu z rynku.

Procesy trzeba doskonalić

Obszarów, w których nowe technologie mogą wesprzeć nawet najbardziej tradycyjnych producentów żywności jest zdecydowanie więcej. Jednym z nich są łańcuchy dostaw. Nawet z pozoru niewielkie zakłócenia mogą tu rodzić poważne konsekwencje. Czasowe wstrzymanie produkcji czy dostaw oznacza zwykle spore straty finansowe. Skala potencjalnych problemów rośnie wraz z wielkością produkcji. Nowoczesne oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, czy platformy ERP wyposażone w moduły SCM (Supply Chain Management), zbierają dane na poszczególnych etapach łańcucha. Tym samym pozwalają śledzić procesy dziejące się w organizacji, na bieżąco kontrolować sytuację w danym zakładzie produkcyjnym, planować zaopatrzenie i dostawy oraz z wyprzedzeniem reagować na wszelkie potencjalne zakłócenia, przyczyniając się do poprawy wyników firmy.

Kolejną kategorią, w której można uzyskać widoczną poprawę efektywności i rezultatów jest wsparcie pracowników. Do dyspozycji firm spożywczych pozostają chociażby roboty współpracujące, czyli „coboty”. Pracując ramię w ramię z człowiekiem, wyręczają ludzi w najcięższych zadaniach, jak przewożenie dużych ładunków. Oczywiście wsparcie można zapewnić nie tylko na hali produkcyjnej.

W skali całej firmy sprawdzi się oprogramowanie do zarządzania kapitałem ludzkim. Pomaga ono w wielu zadaniach związanych z takimi kwestiami, jak rozwój pracowników w miarę zmiany ich ról i obowiązków w miejscu pracy, planowanie optymalnego wykorzystania zasobów do realizacji konkretnych zadań, usprawnianie rekrutacji, ocen pracowniczych czy komunikacji.

Z kolei zarządzanie aktywami i utrzymanie ruchu urządzeń są kluczowe z punktu widzenia ciągłości i jakości produkcji. Przy współczesnych normach produkcyjnych oraz jakości produktów, konserwacja reaktywna, czyli naprawa urządzeń dopiero gdy wiemy, że coś się zepsuło, jest niedopuszczalna.

Producenci żywności mają jednak do dyspozycji potężny oręż, którym jest wspomagana przez inteligentne oprogramowanie konserwacja predykcyjna. Dzięki zastosowaniu odpowiednich algorytmów i uczenia maszynowego do identyfikacji wzorców, pozwala ono wychwycić już pierwsze symptomy potencjalnych awarii i zareagować na nie odpowiednio wcześnie.

(Nie)skończone możliwości

Nowoczesne oprogramowanie wspiera firmy spożywcze także w wielu innych obszarach.  Zarządzanie recepturami, obsługa kontraktacji i umów z producentami, kontrola dat i reklasyfikacja produktów, zarządzanie metodami pakowania, kontrola jakości surowców czy też zapewnienie identyfikacji gotowych wyrobów, to tylko niektóre z nich. Wysokiej klasy pakiety ERP zapewniają kompleksowe wsparcie w zasadzie każdym obszarze związanym z produkcją żywności. W przypadku rozwiązań Infor do wyboru są także narzędzia specjalizowane branżowo, czyli już na etapie projektowania przygotowywane pod kątem specyficznych wymagań danej gałęzi przemysłu.

W ofercie firmy znajduje się, m.in. oprogramowanie do zarządzania aktywami (EAM), cyklem życia produktu (PLM), łańcuchami dostaw (SCM), zasobami ludzkimi (HRM), a nawet dedykowane narzędzia inteligencji biznesowej (Infor Birst).

Wyjątkową propozycję stanowi zwłaszcza Infor CloudSuite Food&Beverages. To nowoczesne, chmurowe rozwiązanie, którego podstawę stanowią flagowe produkty Infor, w tym platformy Infor OS i Birst oraz oprogramowanie ERP Infor M3.

Dzięki zaimplementowanym funkcjonalnościom i predefiniowanym najlepszym praktykom z obszarów produkcji i bezpieczeństwa żywności, narzędzie pozwala firmom szybciej osiągać wyniki. Wspiera też realizację stale rosnących wymagań w zakresie przejrzystości, identyfikowalności i bezpieczeństwa żywności. Korzystają z niego wiodący producenci żywności, w tym także ekologicznej i pochodzącej ze zrównoważonych upraw, na świecie.  Dowiedz się więcej: CloudSuite Food and Beverage | Oprogramowanie ERP w chmurze | Infor

W obszarze zintegrowanych systemów wspomagających zarządzanie pracuje od 2007 roku. Posiada doświadczenie zarówno we wsparciu dużych, międzynarodowych korporacji, jak i mniejszych firm, w szczególności planujących ekspansję międzynarodową. Z wykształcenia jest inżynierem Informatyki i Ekonometrii. Prywatnie zagorzały fan sportów motorowych.

Jacek Punda

Senior Account Manager, INFOR

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż produktów. Za każdym zamówieniem stoi bowiem mnóstwo procesów związanych np. z przyjmowaniem płatności, rozliczaniem transakcji, obsługą magazynu czy reklamacji i zwrotów. Zarządzanie tego typu zadaniami może znacznie ułatwić system ERP, czyli oprogramowanie, które łączy wszystkie obszary biznesowe w jeden, sprawnie działający mechanizm. Nic więc dziwnego, że z takiego rozwiązania coraz częściej korzystają małe sklepy, którym zależy na skalowaniu sprzedaży, automatyzacji procesów czy zwiększeniu kontroli nad gospodarką magazynową.  Na jakie inne korzyści można liczyć po wdrożeniu oprogramowania? Czym dokładnie powinien wyróżniać się dobry system ERP dla sklepu internetowego? Co to jest system ERP dla sklepu internetowego? ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to, najprościej mówiąc, oprogramowanie, które automatyzuje i integruje w jednym miejscu wszystkie procesy biznesowe. Jest to możliwe dzięki budowie systemu, który składa się z tzw. modułów, czyli aplikacji do zarządzania różnymi obszarami działalności. Te, choć pracują niezależnie, to jednak korzystają ze wspólnej bazy danych. W przypadku sklepu internetowego daje to szansę na lepszą kontrolę nad sprzedażą, magazynem, zamówieniami, finansami czy obsługą klienta. Nie trzeba już bowiem korzystać z wielu różnych programów, bo system ERP pozwala zarządzać wszystkimi procesami w ramach jednej platformy. Jak to wygląda w praktyce? Prześledźmy to na przykładzie obsługi zamówienia w sklepie internetowym. System ERP automatycznie: zarejestruje nowe zamówienie złożone za pomocą platformy e-commerce, zarezerwuje zamówiony produkt, żeby nikt inny go nie kupił, prześle zamówienie do realizacji – do magazynu lub dostawcy, jeśli sprzedaż odbywa się w modelu dropshippingu, zaktualizuje stany magazynowe, gdy zamówiony produkt zostanie przygotowany do wysyłki, wygeneruje dokumenty sprzedażowe niezbędne do rozliczenia transakcji. Ponieważ dane przechowywane są w jednej bazie, za pomocą systemu ERP można również prześledzić historię konkretnego zamówienia czy zakupów dokonanych przez danego klienta. Przeczytaj również: Zarządzanie zamówieniami w firmie – jaki program do obsługi zamówień wybrać? Czy każdy e-sklep potrzebuje systemu ERP? Teoretycznie sklepem internetowym da się zarządzać bez systemu ERP. Na początku, gdy liczba zamówień jest niewielka, a oferta składa się z kilkudziesięciu indeksów towarowych, wiele procesów można obsługiwać ręcznie – zamówienia pobierać bezpośrednio z platformy e-commerce, stany magazynowe aktualizować ręcznie w arkuszu kalkulacyjnym, a faktury wystawiać pojedynczo w osobnym programie księgowym. Jeśli jednak dostępny asortyment znacznie się poszerzy, a liczba zamówień zacznie rosnąć, taki sposób zarządzania sprzedażą online stanie się czasochłonny i podatny na błędy. Z odpowiednio dobranym oprogramowaniem skalowanie sprzedaży będzie o wiele łatwiejsze, bo system ERP dla sklepu internetowego pozwoli na scentralizowanie wszystkich procesów związanych ze sprzedażą internetową. Dzięki temu: będziesz mieć stały wgląd w stany magazynowe, więc unikniesz sytuacji, że sprzedajesz produkty, których faktycznie nie masz na stanie, bez trudu zaktualizujesz ceny czy kartoteki towarów – tego typu danymi możesz bowiem zarządzać bezpośrednio z poziomu systemu ERP, przyspieszysz obsługę wysyłek, bo informacji o nowych zamówieniach nie trzeba będzie przetwarzać ręcznie – w systemie ERP cały ten proces zachodzi automatycznie, usprawnisz obsługę zwrotów i reklamacji, dzięki możliwości dokładnego prześledzenia całej ścieżki zamówienia, szybko rozliczysz nowe transakcje – system ERP automatycznie wygeneruje dokumenty sprzedaży, a także korekty, zyskasz wgląd w dane sprzedażowe, na podstawie których szybko wychwycisz trendy oraz powiązania pomiędzy produktami. Wdrożenie ERP w sklepie internetowym – czy warto? Systemy ERP dla sklepów internetowych oferują wiele funkcji, które usprawniają proces sprzedaży oraz obsługi klienta. Nawet podstawowe rozwiązania umożliwiają zarządzanie kartotekami produktów, kontrolowanie stanów magazynowych czy rozliczanie transakcji. Jeśli jednak zależy Ci na automatyzacji procesów, warto wybrać ERP, który można łatwo zintegrować ze sklepem internetowym. Dzięki temu praca z systemem stanie się znacznie wydajniejsza. Jakie konkretne korzyści może przynieść wdrożenie ERP w e-commerce? Możliwość obsługi wielu kanałów sprzedaży za pomocą jednego narzędzia Sklep internetowy to często tylko jeden z wielu kanałów sprzedaży – firmy często działają także na marketplace’ach lub oferuje swoje produkty w punktach stacjonarnych. ERP pozwala na zbieranie wszystkich zamówień w jednym miejscu, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Daje także możliwość łatwego zarządzania cennikami czy kartotekami towarów, bo danych nie trzeba wprowadzać na każdej platformie osobno – wystarczy tylko zaktualizować informacje w systemie. Symfonia Handel dzięki aplikacji Integrator e-commerce pozwala obsługiwać zamówienia pochodzące z różnych kanałów sprzedaży. Tę funkcję możesz przetestować, korzystając z naszego interaktywnego demo. Sprawdź, jak działa! Szybsza realizacja zamówień Im szybciej kupiony produkt trafi do klienta, tym większa szansa, że nabywca będzie zadowolony z obsługi i zdecyduje się na ponowny zakup. Ręczne przekazywanie zamówień do realizacji, wystawianie dokumentów czy informowanie o statusie przesyłki zajmuje jednak czas. Właśnie dlatego sklepy, dla których priorytetem jest skalowanie sprzedaży, potrzebują automatyzacji, a tę umożliwia dobrze dobrany system ERP. Block Quote Taki efekt to rezultat integracji ERP z e-sklepem – dzięki niej każde nowe zamówienie składane online jest automatycznie rejestrowane w systemie i natychmiast przekazywane do realizacji. Magazyn od razu otrzymuje informację o produktach do skompletowania, a księgowość dane potrzebne do wygenerowania dokumentu sprzedaży. W efekcie cały proces zajmuje mniej czasu, a sklep może obsłużyć większą liczbę zamówień bez zwiększania nakładu pracy. Lepsza kontrola stanów magazynowych Brak towaru na stanie to w e-handlu stracona sprzedaż. Z drugiej strony nadwyżki magazynowe generują niepotrzebne koszty.  Właśnie dlatego w zarządzaniu sprzedażą online tak ważne jest dokładne monitorowanie stanów magazynowych. To zadanie może być jednak bardzo trudne, szczególnie gdy sklep obsługuje kilkadziesiąt zamówień dziennie lub sprzedaje w różnych kanałach. System ERP, który jest w stanie aktualizować stany magazynowe na podstawie złożonych zamówień w czasie rzeczywistym, może wyeliminować tego typu problemy. W przypadku Symfonii Handel za tę funkcjonalność odpowiada integrator e-commerce – aplikacja, która wspiera proces dwukierunkowej wymiany danych pomiędzy programem ERP a e-sklepem (B2C) lub marketplace’ami (Allegro, eBay). Block Quote Automatyczna aktualizacja stanów magazynowych ma trzy ważne zalety. Po pierwsze – eliminuje ryzyko sprzedaży produktów, których fizycznie już nie ma. Gdy towar się wyprzeda, ERP automatycznie zmieni jego status na „niedostępny” we wszystkich kanałach sprzedaży. Po drugie – umożliwia ustawienie progów minimalnych dla stanów magazynowych. Dzięki temu system ERP może wcześniej powiadomić użytkownika o konieczności uzupełnienia zapasów, zanim dojdzie do powstania braków magazynowych. Po trzecie – wspiera analitykę. Automatyczna aktualizacja umożliwia szybkie śledzenie, które produkty sprzedają się najlepiej, a które zalegają w magazynie. W przypadku tych ostatnich system może zasugerować działania, takie jak przecena lub przeniesienie towaru do innej lokalizacji. Przeczytaj również: WMS i ERP – dlaczego te systemy powinny być połączone? – Symfonia Automatyzacja procesów sprzedażowych Wprowadzanie zamówień, generowanie faktur, naliczanie rabatów czy aktualizacja cen to typowe zadania związane z zarządzaniem sprzedażą online, które potrafią zajmować mnóstwo czasu. Dzięki integracji ERP ze sklepem internetowym nie trzeba ich jednak wykonywać ręcznie, bo wszystkie te procesy można łatwo zautomatyzować.  Zalety tego rozwiązania widać przede wszystkim podczas organizacji sezonowych obniżek cen, np. z okazji Black Friday. System ERP dla sklepu internetowego może bowiem: zaktualizować ceny we wszystkich kanałach sprzedaży, automatycznie naliczać rabaty zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami, rejestrować zamówienia na podstawie danych sprzedażowych pochodzących z platformy e-commerce po zakończeniu akcji promocyjnej przywrócić standardowe ceny. Prowadzenie bazy klientów i obsługa zwrotów ERP umożliwia również prowadzenie bazy klientów, a dzięki temu ułatwia obsługę zwrotów i reklamacji. Za jego pomocą pracownicy mogą bowiem śledzić status zgłoszenia w systemie, a w przypadku jego pozytywnego rozpatrzenia zlecić zwrot środków na rachunek klienta oraz wygenerować korekty i dokumenty magazynowe. Integracja ERP ze sklepem internetowym – jakie cechy oprogramowania wziąć pod uwagę? Systemy ERP może pomóc w zarządzaniu sprzedażą online pod warunkiem, że zostanie wybrany i wdrożony z głową. Każda sklep internetowy ma bowiem swoje potrzeby i to właśnie ich analiza powinna mieć decydujące znaczenie podczas zakupu oprogramowania. Jedną z ważniejszych cech ERP dla sklepu internetowego jest też modułowość systemu, czyli możliwość łatwej rozbudowy oprogramowania o dodatkowe funkcje. Warto również sprawdzić, z jakimi sklepami i platformami integruje się program oraz czy oferuje on API lub dedykowany integrator, który umożliwi synchronizację danych. Ważnym, choć często pomijanym aspektem jest wsparcie techniczne oferowane przez dostawcę oprogramowania. W przypadku problemów z integracją czy obsługą oprogramowania dostępność różnych form pomocy może okazać się bardzo ważna. Przed zakupem dobrze jest także przetestować konkretne oprogramowanie. Dzięki temu łatwiej ocenić, jak działa system oraz czy faktycznie ułatwi on zarządzanie sklepem internetowym. Szukasz systemu ERP dla swojego biznesu? Skorzystaj z możliwości przetestowania interaktywnego demo Symfonii Handel. Wypełnij formularz rejestracyjny i sprawdź, jak za pomocą tego rozwiązania zarządzać kartotekami produktów, obsługiwać zamówienia z różnych kanałów oraz dostosować oprogramowanie do potrzeb swojego sklepu.
Obrazek wyróżniający dla 'Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?'
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń