Szefowie-firm-wiążą-wielkie-nadzieje-ze-sztuczną-inteligencją

Szefowie firm wiążą wielkie nadzieje ze sztuczną inteligencją – Raport IFS

Szefowie firm wiążą wielkie nadzieje ze sztuczną inteligencją, ale nie są jeszcze przygotowani na wykorzystanie jej potencjału – Raport IFS
 
Firma IFS, globalny dostawca oprogramowania w chmurze dla przedsiębiorstw, wykazała w swoim najnowszym badaniu, że szefowie firm „dali się porwać” fali entuzjazmu towarzyszącej dynamicznemu rozwojowi sztucznej inteligencji. Oczekiwania co do zastosowania tej technologii w praktyce są ogromne, ale przedsiębiorstwa nie są jeszcze przygotowane na to, by im sprostać. „Przemysłowa sztuczna inteligencja: nowa przestrzeń dla produktywności, innowacji i konkurencyjności” (ang. Industrial AI: the new frontier for productivity, innovation and competition), to tytuł raportu podsumowującego badanie IFS przeprowadzone wśród 1700 osób zajmujących wysokie stanowiska zarządcze i kierownicze na całym świecie. Raport wskazuje trzy czynniki, które nie pozwalają obecnie w pełni wykorzystać możliwości technologii AI. To niedostateczny rozwój technologiczny, ograniczenia organizacyjne i niewystarczające umiejętności. Pomimo tych trudności, połowa ankietowanych uważa, że przy odpowiedniej strategii, sztuczna inteligencja pozwoli firmom osiągać wymierne korzyści już w ciągu najbliższych dwóch lat, a jedna czwarta jest przekonana, że wystarczy rok.

Oczekiwania a rzeczywistość

84% respondentów spodziewa się ogromnych korzyści płynących z zastosowania technologii AI, zwłaszcza w obszarze innowacyjnych rozwiązań produktowych i usługowych, poprawie dostępności danych wewnętrznych i zewnętrznych oraz redukcji kosztów operacyjnych i zwiększenia zysków. 82% spośród ankietowanych szefów firm przyznaje, że odczuwa dużą presję, zmuszającą ich do szybkiego wdrożenia rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Istnieje obawa, że z powodu niewłaściwego przygotowania i nieskutecznej komunikacji projekty te mogą utknąć na etapie pilotażu, a zbyt duże oczekiwania mogą skończą się równie dużym rozczarowaniem.
 
Wiele firm nie kładzie wystarczająco dużego nacisku na rozwój. Nie ma również ani odpowiedniej infrastruktury ani umiejętności, które pozwoliłyby czerpać korzyści z wdrożenia rozwiązań AI. Badanie wykazało, że ponad jedna trzecia (34%) firm nie przeniosła się do chmury. Chociaż nie jest to krok niezbędny, to jednak świadczy on o nieprzygotowaniu organizacji do budowania wartości w oparciu o sztuczna inteligencję we wszystkich obszarach działalności. Eksperci IFS podkreślają, że skuteczna strategia dla sztucznej inteligencji w kontekście przemysłowym musi się opierać się na solidnym połączeniu usług chmurowych, danych, procesów biznesowych i umiejętności. 80% ankietowanych przyznaje, że barierą utrudniającą przyjęcie strategii dla technologii AI jest brak odpowiedniego przygotowania wewnątrz organizacji. 43% uważa, że poziom zasobów związanych ze sztuczną inteligencją w ich firmach, zwłaszcza pod względem umiejętności ludzkich, jest zaledwie zadowalający, znacznie poniżej oczekiwanego poziomu.
 
Christian Pedersen, dyrektor produktu w IFS, powiedział: „Sztuczna inteligencja ma szansę stać się dla przedsiębiorstw narzędziem o potencjale transformacyjnym, jakiego świat jeszcze nie widział. Nasze badanie pokazało jednak, że to, w jaki sposób tak potężne narzędzie wykorzystać, budzi zasadnicze nieporozumienia. Panuje przekonanie, że sztuczna inteligencja przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów i zwiększenia zysków. Jednakże te ambitne cele nie zostaną osiągnięte bez spójnej strategii, solidnego przygotowania i odpowiednich umiejętności, których w większości firm brakuje. Z myślą o tych właśnie wyzwaniach opracowaliśmy platformę IFS.ai. Naszym założeniem było umożliwienie przedsiębiorcom budowania wartości w oparciu o wszechstronne wykorzystanie sztucznej inteligencji we wszystkich produktach i procesach biznesowych, a nie ograniczanie jej do pojedynczych funkcji. To pozwoli wesprzeć procesy decyzyjne po stronie klientów, a także umożliwi dostęp do danych i usług AI, które przełożą się na wymierne i szybsze korzyści.”
 
 
Pedersen dodał: „Aby zatem skutecznie wdrożyć technologię AI na szeroką skalę, trzeba przede wszystkim opracować jasną, uwzględniającą realistyczne cele i plan działania strategię, a także właściwie zdefiniowane przypadki zastosowania sztucznej inteligencji dostosowane do potrzeb i charakterystyki danej branży. Ważna jest również odpowiednia infrastruktura oparta na chmurze z wbudowanymi funkcjami sztucznej inteligencji przemysłowej oraz odpowiednio wczesne inwestowanie w szkolenie pracowników. Takie kompleksowe podejście pozwoli powstrzymać ryzyko rozczarowania związanego z technologią AI i przywrócić nadzieję w możliwość osiągnięcie korzyści, na jakie szefowie firm liczą.”

Perspektywy są optymistyczne, ale potrzebne jest planowanie

Niestety, z uwagi na niewystarczające umiejętności wiele przedsiębiorstw nie jest wystarczająco przygotowanych do wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji. Prawie połowa respondentów (48%) jest na etapie zbierania pomysłów i propozycji, a tylko 27% ma jasną strategię i zauważalne wyniki. 20% respondentów jest w fazie badawczej, podczas której przeprowadzane są testy niekontrolowane, a kolejne 5% nie ma przemyślanej strategii i jeszcze nie podejmuje żadnych działań. Jednak pomimo trudności na początkowym etapie wdrażania sztucznej inteligencji w biznesie, przedsiębiorcy nie tracą optymizmu i wierzą w znaczące korzyści, jakie już w perspektywie 1-2 lat (47%) a nawet jednego roku (24%) może ona przynieść ich firmom.
Największy optymizm i nadzieje wśród respondentów budzi wykorzystanie technologii AI do poprawy efektywności w zarządzaniu operacjami biznesowymi w kontekście inteligentnej produkcji i/lub dostarczania usług (22%). Jedna piąta wskazała innowacje produktowe i usługowe (20%), następnie podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju i modelu biznesowego (20%), tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi pracowników i zatrzymaniu w firmie utalentowanych osób (19%), oraz doświadczenie klienta i jego obsługę (19%).

Konieczne jest podjęcie działań w zakresie gotowości danych

Najważniejszym strategicznym aktywem każdego przedsiębiorstwa są dane. Ich odpowiednia wielkość i jakość mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia korzyści z technologii AI. Aż 86% respondentów przyznało, że jej skuteczność w znacznej mierze zależy od danych pozyskiwanych w czasie rzeczywistym. A mimo to, mniej niż jedna czwarta (23%) zakończyła proces przygotowywania wszystkich niezbędnych elementów infrastruktury danych, która umożliwia zarówno podejmowanie decyzji biznesowych, jak i reagowanie na zmiany w czasie rzeczywistym. Wiele przedsiębiorstw czeka jeszcze ogrom pracy, aby przygotować się do wdrożenia technologii AI. Ponadto, u mniej niż połowy (43%) respondentów dane są w większości zorganizowane i przetworzone, a pozostałe wymagają jeszcze odpowiedniego ustrukturyzowania.
 
Marek Głazowski, prezes IFS Poland & EE powiedział: „Jednym z kluczowych elementów strategii wdrożenia technologii AI jest solidna infrastruktura danych. Nawet najlepsza sztuczna inteligencja będzie bezradna przy braku zaawansowania w zarządzaniu podstawowymi danymi, pozostawiając marzenia o ogromnych korzyściach w sferze pobożnych życzeń. Nie ulega wątpliwości, że przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w zarządzaniu danymi i migracji. Sztuczna inteligencja jest postrzegana jako magiczna różdżka, która zrewolucjonizuje biznes. Jednak, jak w przypadku każdej nowej technologii, nie jest to takie proste. Siłą przemysłowej sztucznej inteligencji jest jej wszechstronność i wpływ, jaki może wywrzeć na różne obszary działalności firmy, począwszy od innowacji produktowych i doświadczenia klienta, a skończywszy na produktywności i zrównoważonym rozwoju (ESG). Jej potencjał jest ogromny, o ile firmy będą potrafiły połączyć wizję, strategię, technologię i umiejętności. Teraz jest odpowiedni moment, aby się zatrzymać, ocenić sytuację i opracować realny plan wykorzystania przemysłowej sztucznej inteligencji, a tym samym zamienić huczne obietnice na rzeczywistość.”
 
Metodologia:
Badanie przeprowadziła sondażownia Censuswide od 6 do 27 marca 2024 r. wśród 1709 dyrektorów, prezesów, wiceprezesów i dyrektorów wykonawczych pracujących w branży produkcyjnej, telekomunikacyjnej, lotniczej i obronnej, usługowej, budowlanej i inżynieryjnej, energetycznej i surowcowej w przedsiębiorstwach z rocznym przychodem przekraczającym 50 mln dolarów.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Dixstone przyspieszy globalną transformację offshore dzięki IFS Cloud

Wdrożenie IFS Cloud zwiększy efektywność działania i wesprze zrównoważony rozwój w globalnym portfelu usług energetycznych firmy. IFS, wiodący dostawca oprogramowania Industrial AI dla przemysłu, ogłosił dziś, że firma Dixstone wybrała platformę IFS Cloud. Rozwiązanie będzie wykorzystywane do modernizacji i ujednolicenia procesów w 10 krajach, obejmujących ponad 2 200 specjalistów. Dzięki Industrial AI Dixstone wzmocni bezpieczeństwo, innowacyjność i zrównoważony rozwój swojej działalności. Decyzja ta jest ważnym etapem cyfrowej transformacji firmy i potwierdza jej ambicję, by utrzymywać najwyższy poziom działania na każdym etapie łańcucha wartości w sektorze offshore ropy i gazu. Firma Dixstone, powołana została w celu skonsolidowania kompetencji Grupy Perenco w obszarze usług offshore, dostarcza zintegrowane rozwiązania w zakresie budowy, wierceń i usług dla pól naftowych, prac typu workover, usług morskich oraz wycofywania instalacji z eksploatacji (decommissioning). Firma stoi za przełomowymi projektami, takimi jak pierwszy w Wielkiej Brytanii test zatłaczania CO₂ w ramach Carbon Capture and Storage (CCS) oraz platforma do decommissioningu Obana – największa na świecie samopodnośna, ciężarowa jednostka typu jack-up w swojej klasie. Dynamiczny rozwój Dixstone wymagał nowoczesnej platformy cyfrowej, która nadąży za skalą ambicji biznesowych. Wybór IFS Cloud wynikał z głębokiej funkcjonalności branżowej, modułowej budowy oraz możliwości skalowania rozwiązania w złożonym, wielooddziałowym środowisku. Wdrożenie IFS Cloud zapewni Dixstone zaawansowaną kontrolę finansową nad projektami oraz pełny wgląd w realizację bogatego portfela zadań – od konwersji jednostek offshore, przez instalacje i usługi morskie, po decommissioning. Planowanie, realizacja i monitorowanie w czasie rzeczywistym umożliwią precyzyjne zarządzanie budżetami, harmonogramami i zasobami. Dzięki temu nawet najbardziej wymagające projekty będą realizowane terminowo, w ramach założonych kosztów i zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Równolegle Dixstone zyska spójne środowisko do zarządzania majątkiem dla globalnej floty wiertni, jednostek pływających i platform. Wykorzystując predykcyjne utrzymanie ruchu i scentralizowane dane o aktywach, firma będzie mogła maksymalizować dostępność urządzeń, wydłużać cykl życia kluczowych zasobów oraz reagować na potencjalne problemy, zanim wpłyną one na ciągłość operacji. Takie podejście realnie zwiększy efektywność i przewidywalność działań oraz wzmocni zaangażowanie Dixstone w kwestie bezpieczeństwa, ochrony środowiska i długoterminowego tworzenia wartości. Block Quote Block Quote Implementacja IFS Cloud jest spójna ze strategicznym ukierunkowaniem Dixstone na wysoką efektywność działania i długofalowy, zrównoważony rozwój. Integracja procesów w całym łańcuchu wartości E&P – od poszukiwań, przez eksploatację, aż po decommissioning – umożliwi firmie oferowanie modułowych, dopasowanych do potrzeb rozwiązań, które ograniczają wpływ na środowisko, a jednocześnie zwiększają wartość dostarczaną klientom na całym świecie. O firmie Dixstone Z siedzibą główną w Hoofddorp w Holandii, Dixstone jest spółką powiązaną z Grupą Perenco, specjalizującą się w zintegrowanych rozwiązaniach dla przemysłu. Dzięki obecności w 10 krajach i zespołowi ponad 2 000 doświadczonych specjalistów firma łączy bogate doświadczenie i innowacyjne podejście w obszarze usług inżynieryjnych, obejmując cały łańcuch wartości sektora ropy i gazu, a także projekty wykraczające poza ten segment.Od pierwszej konwersji tankowca w 2003 roku po dzisiejszą pozycję dużej, skonsolidowanej organizacji z dwiema własnymi stoczniami w Gabonie i Holandii, Dixstone oferuje szerokie portfolio usług, w tym budowę statków, konwersje wiertni i jednostek pływających, wiercenia i usługi offshore, decommissioning, utrzymanie oraz kompleksowe zarządzanie flotą morską. Wartości, którymi kieruje się Dixstone – współpraca, odpowiedzialność, bezpieczeństwo i innowacyjność – pozwalają firmie stale podnosić jakość wyników osiąganych dla klientów oraz budować kulturę rozwoju i zaangażowania wewnątrz organizacji.Dixstone aktywnie przyczynia się do ograniczania wpływu branży na globalne ocieplenie poprzez optymalizację zużycia energii oraz projektowanie nowej generacji wiertni i jednostek pływających o wysokich parametrach ESG. Firma wzmacnia również swoje zaangażowanie społeczne i prośrodowiskowe, nadając priorytet inicjatywom, które wspierają te cele. Dixstone jest jedną ze spółek sektora energetycznego należących do rodziny Perrodo.Dixstone posiada certyfikaty ISO 9001, 14001 oraz 45001.
Dixstone-przyspieszy-globalną-transformację-offshore-dzięki-IFS-Cloud
Logo firmy IFS
zweryfikowano

4/5(2 głosów)

IFS


IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń