Zdjęcie

Sprawne zarządzanie łańcuchem dostaw – konieczność czy trend?

Niezależnie od branży, automatyzacja i cyfryzacja łańcucha dostaw wymieniane są dziś jako czynniki pozwalające budować i utrzymać przewagę konkurencyjną. W czasie, gdy przedsiębiorstwa spożywcze digitalizują się na potęgę, sceptycy pytają czy jest to faktycznie konieczne? Ostatni rok pokazał, jak bardzo.

Transformacja cyfrowa to obecnie jeden z najgorętszych terminów na rynku. Przez lata dużo o niej mówiono, jednak za słowami nie zawsze podążały czyny. Dopiero rynkowe perturbacje związane z wybuchem pandemii Covid-19 uświadomiły większości firm, jak dużą przewagę konkurencyjną przynosi cyfryzacja oraz jak napędza dalszy rozwój.

Przedsiębiorstwa produkcyjne, które z wyprzedzeniem zaimplementowały odpowiednie rozwiązania, mogły łatwiej przystosować się do nowych warunków oraz wyeliminować straty. Pozostałe gorączkowo poszukiwały narzędzi umożliwiających funkcjonowanie w dobie pracy zdalnej, globalnych zakłóceń łańcuchów dostaw i w otoczeniu klientów, którzy większość swoich aktywności przenieśli do świata online.

Turbulencje i wyzwania

Restrykcyjne wymogi dotyczące bezpieczeństwa żywności, zwiększone zainteresowanie konsumentów składem produktów i pochodzenia poszczególnych składników, etyka produkcji, braki kadrowe, rosnąca konkurencja – to tylko niektóre z wyzwań branży spożywczej.

Obserwowany wzrost zainteresowania rozwiązaniami usprawniającymi proces produkcji żywności, w tym szczególnie podatnego na zakłócenia łańcucha dostaw trudno więc uznać za przypadkowy. Firmy zdały sobie sprawę, iż ich obecne systemy IT nie są wystarczające, by skutecznie odpowiedzieć na pojawiające się, często zupełnie niespodziewanie, wyzwania. W efekcie rośnie popularność rozwiązań charakterystycznych dla epoki Przemysłu 4.0, w tym nowoczesnych, opartych o sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe systemów ERP, EPM lub SCM.

Transparentność i bezpieczeństwo

Łańcuchy dostaw w branży spożywczej są wyjątkowo rozbudowane. Składa się na nie coraz większa liczba podmiotów, począwszy od rolników, przez firmy zajmujące skupem i odbiorem płodów rolnych, przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne, aż po producentów półproduktów. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że niezbędne składniki często trzeba sprowadzać z innych krajów Europy, a niejednokrotnie nawet z innych kontynentów.

W tej sytuacji utrzymanie możliwie prostego i przejrzystego łańcucha dostaw, obrazującego w czasie rzeczywistym np. ilość transportowanych czy dostępnych w danym momencie produktów jest praktycznie niemożliwe. Szczególnie, jeśli firma nie dysponuje odpowiednimi do tego celu narzędziami. Tymczasem nowoczesne technologie, coraz chętniej wykorzystywane w branży spożywczej, pozwalają na:

  • wgląd w dowolny etap procesu produkcji i dostaw żywności – od rolnika do konsumenta,
  • sprawne przygotowywanie i dostarczanie wszystkich informacji na potrzeby wymagających klientów oraz regulacji prawnych i certyfikacji
  • bardzo szybkie reagowanie na ewentualne problemy związane z bezpieczeństwem, a z wykorzystaniem sztucznej inteligencji analizującej dane w czasie rzeczywistym –  zapobieganie im już nawet na etapie symptomów
  • ograniczenie marnowania cennych składników i wprowadzenie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

To czynniki, które bez wątpienia wpływają na sukces firmy i umocnienie jej pozycji na rynku. Dlatego producenci żywności, chcąc skutecznie ulepszać swoje działania i konkurować na coraz bardziej wymagającym rynku muszą poważnie rozważyć wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, tak do procesu produkcji, jak i posiadanego łańcucha dostaw. Nowoczesny system może np. rozpoznać najdrobniejsze anomalie związane ze składem produktu czy zminimalizować wpływ globalnych zakłóceń łańcucha dostaw na bieżącą działalność firmy.

Sztuczna inteligencja w SCM

Wspierany przez inteligentne rozwiązania technologiczne cyfrowy łańcuch dostaw zapewnia istotną poprawę widoczności. Daje możliwość precyzyjnej analizy predykcyjnej oraz dostosowywania i uelastyczniania dostaw w oparciu o aktualne dane dotyczące popytu. Pozwala to w bardziej optymalny sposób wykorzystywać zasoby partnerów w ramach danego ekosystemu.

Dostępne na rynku narzędzia do zarządzania łańcuchem dostaw, wydajnością i zasobami przedsiębiorstwa korzystają z najnowocześniejszych technologii obejmujących między innymi setki czujników IoT (Internetu rzeczy) czy mechanizmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Jednak proces cyfryzacji firmy nie kończy się na ich wdrożeniu. To dopiero początek nowej, cyfrowej drogi, prowadzącej przedsiębiorstwa w kierunku zwiększenia przewag konkurencyjnych i budowy zrównoważonej przyszłości. Powinna ona być dla firm takim samym priorytetem, jakim jest dla ich klientów.

Przykładem rozwiązania wspierającego cyfryzację, a przez to optymalizację produkcji żywności we wszystkich obszarach tego procesu, jest Infor CloudSuite™ Food & Beverage. To chmurowa platforma stworzona specjalnie na potrzeby różnych gałęzi branży spożywczej, m.in. piekarni, produkcji napojów, nabiału, mięsa, segmentu produktów chłodzonych i mrożonych, wytwórców półproduktów etc.

To nowoczesne rozwiązanie pozwala m.in. na efektywne zarządzanie globalnym łańcuchem dostaw, planowanie zasobów przedsiębiorstwa zgodnie z sezonowością produktów, a także zmniejszenie ilości odpadów i zwiększenie wydajności we wszystkich kluczowych obszarach. Niezawodna i bezpieczna infrastruktura oferuje funkcje planowania zasobów przedsiębiorstwa. Infor CloudSuite™ Food & Beverage ułatwia m.in. planowanie i harmonogramowanie produkcji, dostaw i wysyłki towarów do ich odbiorców.

Praktyka

Na wdrożenie Infor CloudSuite™ Food & Beverage zdecydowała się firma Bio Partner Schweiz AG – czołowy szwajcarski usługodawca i hurtowy dostawca specjalistycznych produktów ekologicznych. Firma obsługuje 3500 klientów w zakresie specjalistycznego handlu ekologicznego, sprzedaży detalicznej, a także w gastronomii i przemyśle przetwór­czym.

W ostatnich latach firma odnotowała dynamiczny wzrost odpowiadający trendom w segmencie ekologicznej i zrównoważonej żywności – co za tym idzie, zwiększyły się stojące przed nią wyzwania, szczególnie w zakresie współpracy z klientami i dodatkowych możliwości tworzenia wartości dodanej. System Infor CloudSuite™ Food & Beverage wspiera rozwój firmy poprzez usprawnienie łańcuchów dostaw, umożliwienie opracowywania nowych modeli biznesowych i konsolidację procesów wewnętrznych.

Dowiedz się więcej: CloudSuite Food and Beverage | Oprogramowanie ERP w chmurze | Infor

 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Inwestujesz w reklamy i dbasz o SEO, ale Twoja sprzedaż online stoi w miejscu? Masz wrażenie, że obsługa zamówień zajmuje pół dnia, magazyn żyje własnym życiem, a Ty powoli tracisz kontrolę nad produktami, cennikami, fakturami i zwrotami? Odpowiedzią na te i inne wyzwania może okazać się system ERP, który pomoże Ci uporządkować i zautomatyzować procesy, a co za tym idzie zwiększyć wolumen obsługiwanych zamówień. Jeśli chcesz lepiej poznać możliwości takiego rozwiązania, przeczytaj ten poradnik. Dowiesz się z niego, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym dzięki odpowiednio dobranemu oprogramowaniu do zarządzania zamówieniami i magazynem. Najważniejsze informacje w skrócie: Brak automatyzacji procesów wewnętrznych utrudnia skalowanie sprzedaży online i zwiększa ryzyko błędów. System ERP dzięki możliwości integracji i automatyzacji procesów może pomóc w zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym. Centralizacja danych w systemie ERP zapewnia spójność informacji o produktach, cenach i klientach we wszystkich kanałach sprzedaży. Dlaczego sprzedaż w sklepie internetowym nie rośnie? Sprzedaż online to nie tylko kwestia dobrej oferty. Żeby sklep internetowy zarabiał, trzeba zatroszczyć się o całą masę elementów: widoczność w Google, kampanie reklamowe, obecność w mediach społecznościowych, newslettery, mailing czy porzucone koszyki. Co gorsza – nawet jeśli robisz to wszystko, sprzedaż wcale nie musi rosnąć. Dlaczego? Bo czasem problem wcale nie leży w marketingu, tylko głębiej – w nieefektywnych procesach wewnętrznych. To, co w największym stopniu utrudnia skalowanie sprzedaży w sklepie internetowym to m.in.: brak automatyzacji, a co za tym idzie konieczność obsługi wszystkich procesów związanych z obsługą zamówień ręcznie, problemy z magazynem – a w tym np. brak kontroli nad towarami, nieaktualne informacje o stanach magazynowych, opóźnienia w wysyłkach, chaos w danych, wynikający z przechowywania ważnych informacji w wielu miejscach, trudności w śledzeniu zwrotów i obsłudze reklamacji, nieuporządkowane kartoteki produktów czy cenniki rozsiane po arkuszach kalkulacyjnych, brak integracji pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży, co uniemożliwia szybkie wprowadzanie zmian. W rozwiązaniu tych oraz wielu innych problemów pomocny może okazać się ERP, czyli oprogramowanie, które integruje i automatyzuje wiele obszarów działalności. Taki system zapewnia nie tylko lepszą kontrolę nad procesami, ale również otwiera drogę do skalowania sprzedaży w e-commerce. Przeczytaj również: ERP dla e-commerce – jaki system ERP do obsługi sklepu internetowego wybrać? – Symfonia Czym jest ERP i dlaczego w przypadku sprzedaży online to często brakujący element układanki? ERP, czyli Enterprise Resource Planning to oprogramowanie, które „spina” ze sobą wszystkie procesy zachodzące w firmie handlowej czy w sklepie internetowym, związane z obsługą magazynu, sprzedaży, finansami czy logistyką oraz pozwala nimi zarządzać z jednego miejsca. Dzięki wspólnej bazie danych, każdy moduł ERP „wie”, co się dzieje w pozostałych. Dzięki temu dane zgromadzone w systemie są zawsze aktualne – nie trzeba ich też ręcznie przepisywać czy przenosić. W przypadku e-commerce ERP działa jak centrum dowodzenia zapleczem operacyjnym. Gdy klient składa zamówienie, system: automatycznie aktualizuje stany magazynowe, uruchamia proces realizacji zamówienia, przekazuje dane do księgowości, aktualizuje historię klienta, przygotowuje dokumenty do wysyłki towaru, gromadzi dane do raportowania sprzedaży. To wszystko ma swoje przełożenie na proces obsługi klienta oraz jego doświadczenia zakupowe. Pozwala także podnieść wyniki sprzedaży, bo procesów, które do tej pory pochłaniały mnóstwo czasu, nie trzeba już realizować ręcznie. Przeczytaj również: Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego? – Symfonia Jak ERP może realnie pomóc Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż online, to pewnie w pierwszej kolejności myślisz o zmianach w marketingu, wykorzystaniu nowych kanałów dotarcia do klientów czy aktualizacji oferty. Tymczasem często największe bariery w skalowaniu sprzedaży internetowej tkwią w nieefektywnych procesach. Problemy z realizacją zamówień, błędy w magazynie czy opóźnienia w wysyłce potrafią skutecznie zniechęcić klientów oraz blokować rozwój sklepu. Właśnie tutaj z pomocą przychodzi ERP. Zobacz, w jakich obszarach może on pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i zbudować stabilny, skalowalny e-commerce! Lepsze zarządzanie dostępnością produktów Brak aktualnych informacji o stanach magazynowych może prowadzić do wielu błędów – nie tylko utrudnia zarządzanie zapasami, ale również rodzi ryzyko, że klient kupi towar, którego nie ma na stanie. Z systemem ERP tego typu problemom możesz łatwo zapobiegać, bo oprogramowanie pozwala monitorować przepływ towarów w czasie rzeczywistym. Na podstawie zamówień złożonych za pośrednictwem różnych kanałów automatycznie aktualizuje również stany magazynowe. Po wprowadzeniu odpowiednich konfiguracji system może także przypominać użytkownikowi o konieczności uzupełnienia zapasów, jeśli ich poziom spadnie poniżej określonego minimum. Dzięki temu łatwiej uniknąć nadwyżek i niedoborów magazynowych. Automatyzacja procesów i mniejsza liczba błędów Ręczne przenoszenie danych z systemu do systemu nie tylko zajmuje czas, ale również stwarza ryzyko pomyłki. Właśnie dlatego jeśli zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, warto pomyśleć o automatyzacji. Dzięki integracji ERP z platformą e-commerce i systemem magazynowym, proces obsługi zamówienia może przebiegać bardziej płynnie. W przypadku nowych klientów, system ERP: utworzy kartotekę kontrahenta na podstawie danych wpisanych w zamówieniu, zarejestruje zamówienie i prześle je do magazynu, zaktualizuje stany magazynowe, wygeneruje dokumenty związane z zakupem, np. faktury, paragony, listy przewozowe, prześle powiadomienie do klienta o statusie zamówienia, wysyłce lub zmianach w terminie dostawy itp., Ponieważ wszystkie te procesy odbywają się automatycznie, skalowanie sprzedaży w e-commerce jest o wiele łatwiejsze. Możesz bowiem w tym samym czasie obsługiwać większy wolumen zamówień bez konieczności zwiększania nakładu pracy. Spójne i aktualne dane na wszystkich poziomach ERP to system, który centralizuje dane ze wszystkich działów – sprzedaży, magazynu, księgowości czy logistyki. Dzięki temu zyskujesz jedno źródło prawdy: spójne dane, na których możesz polegać. Zalety tego rozwiązania widać szczególnie dobrze, jeśli sprzedajesz produkty za pośrednictwem różnych kanałów – a zatem nie tylko w sklepie internetowym, ale również za pośrednictwem marketplace’ów czy w placówkach stacjonarnych. Dzięki dwukierunkowej komunikacji ERP pozwala zarządzać wszystkimi tymi kanałami z poziomu jeden platformy. Block Quote Szybsza obsługa klienta Możliwość zgromadzenia w jednym miejscu danych o klientach, zamówieniach i zwrotach ma jeszcze jedną ważną zaletę – pozwala na lepszą i szybszą obsługę. Klient nie musi już czekać na odpowiedź, bo wszystkie informacje na temat jego zakupów czy stanu rozliczeń masz zawsze pod ręką. Możesz też łatwo personalizować ofertę tak, aby sugerować produkty komplementarne i podnieść w ten sposób wyniki sprzedaży. Wgląd w ważne informacje Sprzedaż w Internecie wymaga szybkiego reagowania na trendy oraz monitorowania wielu wskaźników, takich jak poziom konwersji, wysokość marży czy średnia wartość koszyka zakupowego. Bez tego typu danych trudno wykryć ewentualne problemy, które mogą zagrażać wynikom sprzedaży. Tu także system ERP może okazać się dużym wsparciem, bo zapewnia on szybki wgląd w ważne informacje. Za jego pomocą prześledzisz dane sprzedażowe, sprawdzisz, które produkty generują największy zysk, a także porównasz rentowność poszczególnych kanałów. Jak podnieść wyniki sprzedaży w sklepie internetowym? Case study Uptrend Polska Wiele firm, które oferują swoje produkty online, chciałoby zwiększyć sprzedaż, jednak największą barierą okazuje się ręczna obsługa procesów. Przetwarzanie zamówień, zarządzanie zapasami, wystawianie dokumentów — wszystko to wymaga czasu, a im więcej kanałów sprzedaży, tym większe ryzyko błędów. Z taką sytuacją przez długo czas borykała się firma Uptrend Polska, która sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem sklepu internetowego, popularnych marketplace’ów oraz stacjonarnych salonów łazienkowych. Block Quote Ze względu na dużą liczbę kanałów sprzedaży zarządzanie zamówieniami było wyjątkowo wymagające. Pracownicy odpowiadający za obsługę klienta musieli stale monitorować różne platformy, porównywać dane i aktualizować informacje w systemie. Aby zautomatyzować procesy i zyskać większą kontrolę nad obsługą zamówień, firma Uptrend Polska zdecydowała się na wdrożenie integratora e-commerce od Symfonii. Moduł, po zintegrowaniu z systemem ERP Symfonia Handel, zapewnia dwukierunkową komunikację między sklepem internetowym a systemem handlowym. Co to oznacza w praktyce? To, że dane na temat stanów magazynowych, zamówień, towarów czy cenników są synchronizowane w czasie rzeczywistym. Moduł pozwala również na automatyczne pobieranie zamówień z platform sprzedażowych do systemu Symfonia oraz tworzenie i obsługę dokumentów handlowych bez potrzeby ręcznego kopiowania danych. Block Quote Zalety takiego rozwiązania dostrzegają także pracownicy firmy Uptrend Polska. Block Quote Teraz już wiesz, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym! Sprzedaż w Internecie to nie tylko kwestia przyciągnięcia większego ruchu na stronę czy uruchomienia kolejnej kampanii reklamowej. Choć marketing potrafi zbudować zainteresowanie ofertą, to jednak zaplecze operacyjne decyduje o tym, czy ruch na stronie uda Ci się skutecznie przekuć w finalizację transakcji i zdobyć zadowolonego klienta, który zdecyduje się na ponowny zakup. Wiele sklepów internetowych nie odnotowuje wzrostów, mimo dużych inwestycji w reklamę. Dlaczego? Bo problemy pojawiają się w obszarach o newralgicznym znaczeniu dla klienta, których nie da się rozwiązać samym zwiększeniem budżetu marketingowego. Dlatego jeśli myślisz o rozwoju swojego sklepu internetowego, zadbaj nie tylko o to, co i jak sprzedajesz, ale też jak działa Twój biznes od środka. Zautomatyzowane, dobrze zintegrowane procesy handlowe to fundament wzrostu, który pozwoli Ci lepiej wykorzystać potencjał sprzedażowy. Jeśli szukasz rozwiązania, które Ci w tym pomoże, zrób pierwszy krok — przetestuj interaktywne demo systemu ERP Symfonia Handel i sprawdź, jak możesz dzięki niemu odmienić sposób, w jaki zarządzasz e-commerce. Zobacz, jak wygląda skalowanie sprzedaży, gdy procesy nie są przeszkodą, tylko wsparciem.
Jak-zwiększyć-sprzedaż-w-sklepie-internetowym
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń