Poznaj-czynniki-wpływające-na-decyzję-o-zakupach-w-sklepie-online

Poznaj czynniki wpływające na decyzję o zakupach w sklepie online

Obecnie już 79% Polaków kupuje online, przy czym znacząco więcej osób dokonuje zakupów w polskich e-sklepach (75%) niż na zagranicznych (30%).

Dynamiczny rozwój e-handlu daje ogromne możliwości, ale jednocześnie stanowi wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają przygodę z e-commerce. Zakupy online postrzegane są jako wygodne i nieskomplikowane, dające większy wybór produktów niż w sklepach stacjonarnych i po atrakcyjniejszych cenach. Sklepy online są dostępne całą dobę co dodatkowo motywuje kupujących. Konsumenci są jednak wymagający, dlatego tak ważne jest dokładnego poznanie  ich zwyczajów oraz oczekiwań.

Dlaczego klienci decydują się na konkretny sklep internetowy? Jakie są czynniki przesądzające o zaufaniu i dokonaniu pierwszych zakupów w nowym miejscu? Czym się kierują? Dlaczego wracają do danego sklepu? Poznanie czynników jakimi kierują się klienci decydując się na dokonanie zakupów w danym sklepie internetowym, pozwoli  wprowadzić odpowiednie zmiany we własnym sklepie lub dobrze przygotować się do uruchomienia nowego sklepu.

Czynniki wpływające na wiarygodność

Na potrzeby raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska przeprowadzone zostało badanie, w którym respondenci mieli do zaznaczenia maksymalnie 3 czynniki, które ich zdaniem wpływają na wiarygodność danego sklepu online.

Blisko połowa ankietowanych zaznaczyła, że czynnikiem wpływającym na ich decyzje są pozytywne opinie o danym sklepie internetowym. Na kolejnych miejscach uplasowały się płatności przy odbiorze i czytelna informacja o zwrotach i reklamacji.

 

TOP 10 czynników wpływających na wiarygodność sklepu online

 

*na podstawie raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska

Elementy wzbudzające zaufanie

Wdrażając e-sklep należy mieć na uwadze, że musimy pozyskać zaufanie naszych przyszłych klientów. A ludzie z natury są nieufni, szczególnie gdy chodzi o ich pieniądze. Decydując się na pierwszy zakup w nieznanym sklepie internetowym klient ma wiele wątpliwości. Istnieje sporo elementów wzbudzających zaufanie, które możemy zastosować w naszym sklepie online. Wśród nich jest umieszczenie informacji takich jak:

  • adres biura w Polsce
  • dane teleadresowe
  • zdjęcie siedziby sklepu stacjonarnego
  • informacji o gwarancji
  • regulaminu sklepu
  • dane fizycznych punktów odbioru
  • logotypy banków w płatnościach

 

Wiarygodność e-sklepu znacząco podnoszą także:

  • dostępność różnych form płatności
  • możliwość płatności przy odbiorze
  • możliwość zakupu na raty

Jak mówi stare porzekadło „kupuje się oczami”, tak więc nie można zapomnieć o tym graficznym wyglądzie sklepu oraz ładnej i czytelnej prezentacji produktów. W ramach działań promocyjnych można również rozważyć uruchomienie ciekawego fanpage lub bloga.

Jednak nic nie wzbudza zaufania tak dobrze jak polecenie przez kogoś lub przychylna recenzja. Dlatego warto prosić zadowolonych klientów o wystawienie opinii. Wiarygodność budują także informacje o obecności w rankingach i porównywarkach, a także o otrzymanych znakach jakości i certyfikatach zaufania.

Powody dla których klienci wybierają dany sklep interentowego

W ramach badania przeprowadzonego do raportu „E-Commerce w Polsce” respondenci mieli także odpowiedzieć na pytanie co przesądza o dokonaniu przez nich zakupu w danym sklepie internetowym.

Jednym z trzech głównych powodów, które motywują e-konsumentów do zakupów przez internet są atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych ceny – taką odpowiedź zaznaczyło aż 46% ankietowanych. Równie istotnym czynnikiem są niskie koszty dostawy – 42%. Klienci szukają w internecie promocji i chcą zakupić produkty taniej niż mogliby to zrobić w sklepach stacjonarnych.

TOP 10 powodów wpływających na wybór danego sklepu online

*na podstawie raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska

Czynniki wpływające na wybór e-sklepu

Wśród czynników wpływający na wybór danego sklepu internetowego jest sporo elementów, na który mamy realny wpływ. Oprócz informacji budujących wiarygodność e-sklepu można zastosować zabiegi które docenią potencjalni klienci. Są to m.in.:

  • konkurencyjne ceny produktów
  • niskie koszty dostawy i duży wybór przewoźników
  • krótki czas oczekiwania na przesyłkę
  • różne formy płatności (karta płatnicza, systemy szybkich płatności)
  • atrakcyjne promocje
  • oferty specjalne
  • kody rabatowe
  • dłuższy termin na zwrot bez podania przyczyny
  • łatwy sposób składania zamówienia

Na korzyść działają również takie czynniki, jak: atrakcyjny sposób prezentacji produktu i  wygląd strony internetowej sklepu, miła obsługa klienta (call center) i ciekawy fanpage lub blog.

Mamy rzeczywisty wpływ na to, w jaki sposób potencjalni i obecni klienci postrzegają nasz sklep. Wystarczy zastosować odpowiednie strategie, aby budować wiarygodność sklepu i przekonać klientów do dokonywania zakupów online. Wprowadzenie właściwych działań może znacząco wpłynąć na naszą reputację oraz zdolność przyciągania e-klientów.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

TOP 7 korzyści z wdrożenia WMS w. klientów

Choć zalet wdrożenia WMS jest wiele, przedstawiam tylko kilka, które występują najczęściej u naszych klientów i mają dla nich największe znaczenie. Wiele przedsiębiorstw nadal polega na rozwiązaniach opartych na plikach w Excelu lub innych wypracowanych narzędziach. W takiej sytuacji, trudno mówić jednak o automatyzacji procesów magazynowych i wewnętrznej logistyki magazynowej, która pozwala przyspieszyć tempo pracy na magazynie oraz zmniejszyć ilość pomyłek. Dlatego kiedy firma, która dotychczas polegała na tego typu narzędziach, decyduje się na wdrożenie WMS, szybko odczuwa wyraźny wzrost wydajności i efektywności pracy magazynu. Niewątpliwie zastosowanie systemu WMS do zarządzania magazynem i logistką magazynową, przynosi firmie szereg korzyści, w postaci realnych oszczędności finansowych. Wzrost wydajności i efektywności pracy magazynu Nie ma znaczenia jaką branżę reprezentuje klient. Każda firma, która decyduje się na wdrożenie WMS lub mobilnego magazyniera, przede wszystkim skraca czas przygotowania wysyłek i dostaw. Praca na magazynie z pomocą kolektorów jest po prostu szybsza i łatwiejsza, niż w przypadku systemu zainstalowanego na komputerze. W przypadku WMS od Humansoft, zarówno w systemie ERP jak i na kolektorze danych można sprawdzić, co znajduje się w danej lokalizacji i zobaczyć ścieżkę dostępu do towaru począwszy od rzędu, regału, poziomu aż po konkretne miejsce składowania towaru. Jednak to właśnie aplikacja zainstalowana na kolektorze pozwala ten proces znacząco przyspieszyć. Magazynier przygotowując wysyłkę widzi na kolektorze jasną dyspozycję skąd ma pobrać towar. Dzięki temu następuje eliminacja sytuacji, w której pracownik błądzi po magazynie, poszukując danego artykułu na własną rękę lub musi pytać o towar innych osób. Warto wspomnieć, że istnieje możliwość wdrożenia etykiet, które dotyczą nie tylko artykułu, ale także numeru partii. W efekcie tego możemy w pełnym zakresie pokazać magazynierowi, gdzie ma się udać i co konkretnie wziąć. Wówczas mamy pewność, że pracownik pobierze dokładnie to, co powinien, np. artykuł z konkretnej partii lub o konkretnym terminie przydatności. Jednocześnie lokalizacje WMS pozwalają na utrzymanie porządku w magazynie. Po zeskanowaniu kolektorem kodu w miejscu paletowym, aplikacja pokaże, jakie towary znajdują się w tym miejscu. Pracownicy zaczynają dostrzegać wartość tego, że każdy artykuł znajduje się w określonej, znanej lokalizacji i dzięki temu sami dbają o prządek. Zmniejszenie ilości reklamacji Jeśli towary są odpowiednio oklejone etykietami, magazynierzy praktycznie nie są w stanie wysłać niewłaściwego asortymentu do klienta. Wynika to z tego, że magazynier nie musi się zastanawiać, co powinien spakować, ponieważ po pierwsze – kolektor wskaże mu miejsce pobrania odpowiedniego towaru, a po drugie – aplikacja nie zatwierdzi pobrania innego artykułu. W sytuacji zeskanowania złego kodu, pracownik otrzyma na kolektorze odpowiednie ostrzeżenie i dzięki temu nie popełni błędu. Szybkie wdrożenie nowych pracowników i niższe koszty szkolenia Dzięki szybkiej identyfikowalności lokalizacji towaru, wdrożenie nowego pracownika jest łatwe i trwa krócej. Dzięki temu jest również tańsze. Bez WMS nowy pracownik może mieć problemy z tym, by w prosty sposób identyfikować poszczególne artykuły, zwłaszcza jeżeli ma do czynienia z podobnym do siebie asortymentem. Natomiast lokalizacje oraz kody kreskowe na artykułach powodują, że możliwość pomyłki jest znacznie redukowana. Poza tym, aplikacja mobilny magazynier jest jak nawigacja, która w sposób graficzny pokazuje, gdzie należy iść i jaki artykuł pobrać. To dzięki temu, nowy pracownik szybko staje się samodzielny i nie wymaga długiego, a co za tym idzie, kosztownego szkolenia. To wszystko przyczynia się również do zmniejszenia stresu nowego pracownika i sprawia, że czuje się pewniej kompletując zamówienia. Choć ten aspekt nie przynosi bezpośrednich korzyści finansowych, to warto pamiętać, że komfort pracy i zadowolenie pracownika, przekłada się na jego zapał do pracy. Przyspieszenie inwentaryzacji, nawet o 60% Tę korzyść najłatwiej opisać na konkretnym przypadku wdrożenia WMS. W momencie gdy zaczynaliśmy wdrożenie u jednego z klientów, inwentaryzacja zajmowała tam 5 dni intensywnej pracy z nadgodzinami. Natomiast pierwsza inwentaryzacja z użyciem kolektorów przeprowadzona w czasie, gdy wciąż trwało wdrożenie, została zredukowana do 2 dni. A więc już wtedy, proces ten został skrócony o 60 % , przy czym pół dnia zajęło oklejanie towarów nowymi etykietami. Dla klienta są to konkretne oszczędności. Firma nie musi już ponosić kosztów związanych z dłuższym zatrzymaniem produkcji z powodu inwentaryzacji. Poza tym, w razie potrzeby może ją przeprowadzać częściej, ponieważ teraz zajmuje mniej czasu. Oszczędności związane z redukcją drukowanych dokumentów WMS zapewnia obsługę dokumentów bezpośrednio na kolektorze. Przy pomocy panelu kierownika, osoba upoważniona, przypisuje magazynierom dokumenty do spakowania, które magazynierzy widzą na swoich kolektorach. Dlatego, w zupełności można zrezygnować z drukowania dokumentów, które do tej pory trafiały na magazyn. W tym momencie warto wspomnieć, że panel kierownika umożliwia również dodanie priorytetów w dokumentach, dzięki czemu pracownik wie, w jakiej kolejności powinien pakować artykuły. Taka funkcjonalność doskonale sprawdza się w sytuacji, gdy pakowanie towarów musi uwzględniać czas przyjazdu poszczególnych kurierów lub termin realizacji zamówień. Jest to kolejna zaleta przejścia na elektroniczne dokumenty. Niektóre firmy pozostają przy drukowaniu dokumentów. Jest to sposób pośredni – dokumenty są drukowane wraz z kodem kreskowym, który pracownik sczytuje za pomocą kolektora i wyświetla je na ekranie. Zdarza się to rzadko, ponieważ rezygnacja z papierowych dokumentów w skali roku oznacza dla firmy spore oszczędności. Automatyzacja i przyspieszenie tworzenia dokumentów spedycyjnych i etykiet Integracja WMS z systemami firm kurierskich zapewnia szybką i wygodną obsługę nadawania paczek, bez potrzeby logowania się na strony spedytorów. W przypadku systemu WMS od Humansoft, po spakowaniu towaru i zmianie statusu dokumentu „do wysyłki” (może to dziać się również automatycznie) system automatycznie generuje list przewozowy oraz drukuje etykietę przewozową. Jednocześnie program może wysłać powiadomienie sms lub e-mail do klienta i handlowca, z informacją o wysłaniu towaru. O tym jak duże korzyści płyną z integracji WMS z aplikacjami kurierskimi i z jakimi oszczędnościami się to wiąże, niech świadczy jedna z wypowiedzi naszego klienta – Wiceprezesa firmy ANIRO Pana Daniela Kaczmarczyka: „Dzięki integracji z systemami kurierskimi tworzenie dokumentacji, wydruk etykiet na paczki czy zamawianie kuriera, odbywa się automatycznie, jednym kliknięciem w systemie. W efekcie tego,  odzyskaliśmy 90% czasu pracy na jednym z etatów.” Jedna baza danych – wiele zalet I na koniec ostatnia, ale niezwykle ważna korzyść dla firmy, którą zapewniają wyłącznie kompleksowe systemy ERP z wbudowanym WMS. Tą korzyścią jest praca na jednej bazie danych i brak konieczności integrowania ze sobą zewnętrznych programów, dostarczanych przez różnych producentów. Zalet pracy na jednej bazie danych jest naprawdę wiele. Wymienię choćby kilka, tych najbardziej kluczowych dla firmy, jak: jedna konfiguracja obiektów w systemie, jedna aktualizacja wspólna dla całego programu, spójność danych, bezpieczeństwo rozwoju ERP i WMS, a także jeden producent odpowiedzialny za całość – aktualizację, rozwój oraz wdrożenie systemu.
TOP-7-korzyści-z-wdrożenia-WMS-w.-klientów
Humansoft_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Humansoft

Producent systemu ERP, dostawca BI


HermesSQL
Mazowieckie
50 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, eCommerce, Elektronika, Metalurgiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Usługi
Opis
Jesteśmy producentem i dostawcą systemów zarządzania ERP i BI oraz aplikacji mobilnego magazynu WMS, sklepu internetowego, platformy B2B i EDI....
rozwiń