Poznaj-czynniki-wpływające-na-decyzję-o-zakupach-w-sklepie-online

Poznaj czynniki wpływające na decyzję o zakupach w sklepie online

Obecnie już 79% Polaków kupuje online, przy czym znacząco więcej osób dokonuje zakupów w polskich e-sklepach (75%) niż na zagranicznych (30%).

Dynamiczny rozwój e-handlu daje ogromne możliwości, ale jednocześnie stanowi wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają przygodę z e-commerce. Zakupy online postrzegane są jako wygodne i nieskomplikowane, dające większy wybór produktów niż w sklepach stacjonarnych i po atrakcyjniejszych cenach. Sklepy online są dostępne całą dobę co dodatkowo motywuje kupujących. Konsumenci są jednak wymagający, dlatego tak ważne jest dokładnego poznanie  ich zwyczajów oraz oczekiwań.

Dlaczego klienci decydują się na konkretny sklep internetowy? Jakie są czynniki przesądzające o zaufaniu i dokonaniu pierwszych zakupów w nowym miejscu? Czym się kierują? Dlaczego wracają do danego sklepu? Poznanie czynników jakimi kierują się klienci decydując się na dokonanie zakupów w danym sklepie internetowym, pozwoli  wprowadzić odpowiednie zmiany we własnym sklepie lub dobrze przygotować się do uruchomienia nowego sklepu.

Czynniki wpływające na wiarygodność

Na potrzeby raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska przeprowadzone zostało badanie, w którym respondenci mieli do zaznaczenia maksymalnie 3 czynniki, które ich zdaniem wpływają na wiarygodność danego sklepu online.

Blisko połowa ankietowanych zaznaczyła, że czynnikiem wpływającym na ich decyzje są pozytywne opinie o danym sklepie internetowym. Na kolejnych miejscach uplasowały się płatności przy odbiorze i czytelna informacja o zwrotach i reklamacji.

 

TOP 10 czynników wpływających na wiarygodność sklepu online

 

*na podstawie raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska

Elementy wzbudzające zaufanie

Wdrażając e-sklep należy mieć na uwadze, że musimy pozyskać zaufanie naszych przyszłych klientów. A ludzie z natury są nieufni, szczególnie gdy chodzi o ich pieniądze. Decydując się na pierwszy zakup w nieznanym sklepie internetowym klient ma wiele wątpliwości. Istnieje sporo elementów wzbudzających zaufanie, które możemy zastosować w naszym sklepie online. Wśród nich jest umieszczenie informacji takich jak:

  • adres biura w Polsce
  • dane teleadresowe
  • zdjęcie siedziby sklepu stacjonarnego
  • informacji o gwarancji
  • regulaminu sklepu
  • dane fizycznych punktów odbioru
  • logotypy banków w płatnościach

 

Wiarygodność e-sklepu znacząco podnoszą także:

  • dostępność różnych form płatności
  • możliwość płatności przy odbiorze
  • możliwość zakupu na raty

Jak mówi stare porzekadło „kupuje się oczami”, tak więc nie można zapomnieć o tym graficznym wyglądzie sklepu oraz ładnej i czytelnej prezentacji produktów. W ramach działań promocyjnych można również rozważyć uruchomienie ciekawego fanpage lub bloga.

Jednak nic nie wzbudza zaufania tak dobrze jak polecenie przez kogoś lub przychylna recenzja. Dlatego warto prosić zadowolonych klientów o wystawienie opinii. Wiarygodność budują także informacje o obecności w rankingach i porównywarkach, a także o otrzymanych znakach jakości i certyfikatach zaufania.

Powody dla których klienci wybierają dany sklep interentowego

W ramach badania przeprowadzonego do raportu „E-Commerce w Polsce” respondenci mieli także odpowiedzieć na pytanie co przesądza o dokonaniu przez nich zakupu w danym sklepie internetowym.

Jednym z trzech głównych powodów, które motywują e-konsumentów do zakupów przez internet są atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych ceny – taką odpowiedź zaznaczyło aż 46% ankietowanych. Równie istotnym czynnikiem są niskie koszty dostawy – 42%. Klienci szukają w internecie promocji i chcą zakupić produkty taniej niż mogliby to zrobić w sklepach stacjonarnych.

TOP 10 powodów wpływających na wybór danego sklepu online

*na podstawie raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska

Czynniki wpływające na wybór e-sklepu

Wśród czynników wpływający na wybór danego sklepu internetowego jest sporo elementów, na który mamy realny wpływ. Oprócz informacji budujących wiarygodność e-sklepu można zastosować zabiegi które docenią potencjalni klienci. Są to m.in.:

  • konkurencyjne ceny produktów
  • niskie koszty dostawy i duży wybór przewoźników
  • krótki czas oczekiwania na przesyłkę
  • różne formy płatności (karta płatnicza, systemy szybkich płatności)
  • atrakcyjne promocje
  • oferty specjalne
  • kody rabatowe
  • dłuższy termin na zwrot bez podania przyczyny
  • łatwy sposób składania zamówienia

Na korzyść działają również takie czynniki, jak: atrakcyjny sposób prezentacji produktu i  wygląd strony internetowej sklepu, miła obsługa klienta (call center) i ciekawy fanpage lub blog.

Mamy rzeczywisty wpływ na to, w jaki sposób potencjalni i obecni klienci postrzegają nasz sklep. Wystarczy zastosować odpowiednie strategie, aby budować wiarygodność sklepu i przekonać klientów do dokonywania zakupów online. Wprowadzenie właściwych działań może znacząco wpłynąć na naszą reputację oraz zdolność przyciągania e-klientów.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zapakować zamówienie, żeby klienci chcieli wrócić do Twojego sklepu online?

Sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki nie tylko przekładają się na opinie klienta o sklepie online. Zgodnie z prawem za bezpieczeństwo przesyłki, jej przypadkowej utraty lub uszkodzenia w trakcie transportu do klienta odpowiada właściciel sklepu internetowego. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy do jej uszkodzenia doszło z winy profesjonalnego przewoźnika. W sytuacji uszkodzenia przesyłki przez firmę kurierską, klient składa reklamację do sprzedawcy. Skoro to sklep zleca dostawę, wiec to na nim spoczywa obowiązek dochodzenia roszczeń od firmy kurierskiej. Jak wynika z danych zebranych przez Przesylarka.pl, aż 3 na 1000 przesyłek uległo uszkodzeniu w transporcie kurierskim w 2022 roku. Dlatego chcąc uniknąć niezadowolenia klienta i kłopotów z reklamacją warto zadbać również o odpowiednie i estetyczne zapakowanie zamówienia. Proces pakowania zamówień Pakowanie przesyłek to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Najlepiej stworzyć dla niego specjalnie przystosowane miejsce zaopatrzone w odpowiednie do pakowania paczek materiały i przyrządy. Warto ustalić standardy, które wpłyną na spójny wizerunek marki. Jest to bardzo istotne, szczególnie gdy za pakowanie odpowiada więcej osób. Tworząc zasady warto zwrócić uwagę na: szybkość i prostotę pakowania i rozpakowania, możliwie najniższy koszt przesyłki, zabezpieczenie produktów przed zniszczeniem w procesie dostawy, podejście proekologiczne, zbudowanie relacji z klientem. Materiały wykorzystywane do pakowania przesyłek powinny również iść w zgodzie z profilem firmy, np. naturalne kosmetyki dobrze jakby były zapakowane w ekologiczne kartony i wypełniacze. Jak prawidłowo spakować zamówienie? Koszt materiałów wykorzystywanych do spakowania zamówienia ponosi sprzedawca, dlatego przy opracowywaniu standardów pakowania powinno towarzyszyć hasło umiar. Formę opakowania zawsze należy dostosować do specyfiki sklepu, wysyłanego towaru oraz wielkości gabarytowej zamówień. Zawsze należy pamiętać, aby: wielkość paczki była proporcjonalna do rozmiarów zawartości, użyć tylko niezbędnej ilości wypełniaczy, zabezpieczyć ostre krawędzie i delikatne przedmioty, odpowiednio oznakować paczkę zawierającą szkło, zakleić paczkę w taki sposób, aby uniemożliwić jej samodzielne otwarcie w transporcie. Jak wyróżnić się opakowaniem przesyłki? Opakowania przesyłek w e-commerce może dodatkowo pełnić formę reklamy i stanowić część brandingu firmy. Jest wiele sposobów na wyróżnienie się właśnie wyglądem paczki. W tym celu można wykorzystać: kartony z nadrukowanym lub naklejonym logo, taśmę klejącą z logo lub hasłem marki, papier pakowy z nadrukiem, próbkę produktu, kupon z kodem rabatowym na kolejne zakupy, podziękowanie za zakupy w sklepie, instrukcję dotyczącą ponownego użycia opakowania. Estetyczne opakowanie opatrzone logo firmy oraz jakiś gratis, próbka, zniżka zawsze zostaną zapamiętane i docenione. Najczęstsze błędy popełniane przy pakowaniu zamówień Głównym błędem popełnianym przy pakowaniu zamówień jest wykorzystanie za dużych kartonów. Po pierwsze generuje to dodatkowe koszty, gdyż paczka zajmuje wtedy więcej miejsca na magazynie, wymaga użycia większej ilości wypełniacza i co najważniejsze cena przesyłki jest uzależniona od jej gabarytu. Inne błędy, na które trzeba uważać to: brak produktu w paczce – w trakcie kompletowania zamówienia zawsze należy dokładnie sprawdzić, czy wszystkie produkty trafiły do paczki, zniszczony produkt – wszelkie podatne na zniszczenia artykuły należy dodatkowo zabezpieczyć, zbyt dużo wypełniacza – użycie nadmiaru wypełniacza sprawi, że klient będzie musiał poradzić sobie z dodatkową ilością śmieci, nadmiar taśmy klejącej – oprócz kwestii estetycznej trzeba mieć na uwadze, że nadmiernie oklejone przesyłki trudniej będzie otworzyć i niechcący można uszkodzić produkty w środku. Choć możliwość otrzymania zamówienia do 12h jest w stanie zmotywować aż 87% klientów do dokonania zakupu, to na ich opinie o sklepie i decyzji o powrocie wpłynie także sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki. Warto się postarać, bo jak pokazują badania opublikowane przez Small Business Trends, prawdopodobieństwo kolejnej sprzedaży do obecnego klient wynosi aż 60-70%, podczas gdy do nowego tylko 5–20%. Humansoft e-commerce – Twoja sprzedaż online na wyższym poziomie Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak system ERP – pracujący na wspólnej bazie danych ze sklepem internetowym i platformą B2B oraz zintegrowany z BaseLinkerem i popularnymi marketplace’ami (Allegro, Amazon, eBay, Empik, Erli itp) – może zrewolucjonizować Twoje działania sprzedażowe on-line, zapraszamy do kontaktu.
Jak-zapakować-zamówienie_-żeby-klienci-chcieli-wrócić-do-Twojego-sklepu-online
Humansoft_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Humansoft

Producent systemu ERP, dostawca BI


HermesSQL
Mazowieckie
50 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, eCommerce, Elektronika, Metalurgiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Usługi
Opis
Jesteśmy producentem i dostawcą systemów zarządzania ERP i BI oraz aplikacji mobilnego magazynu WMS, sklepu internetowego, platformy B2B i EDI....
rozwiń