Porównanie systemów planowania produkcji- ERP a APS

Porównanie systemów planowania produkcji: ERP a APS

Kluczem do sukcesu w każdej firmie zajmującej się produkcją jest precyzyjne planowanie tego procesu. Pozwala ono wyznaczyć idealne ilości surowców oraz terminy produkcji – a te czynniki są niezbędne, aby osiągnąć doskonałe rezultaty. Aby odpowiednio zadbać o powyższe obszary, warto skorzystać z pomocy specjalistycznych narzędzi informatycznych. Przedsiębiorcy mogą użyć systemu APS lub ERP. Jakie są różnice pomiędzy tymi rozwiązaniami? Które z nich wybrać? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Planowanie produkcji w rozwiązaniu ERP

Oprogramowanie ERP integruje dane pochodzące z różnych obszarów organizacji, dzięki czemu masz do nich dostęp w jednym miejscu. Rozwiązanie składa się zwykle z różnych modułów, odpowiadających za poszczególne działy – np. kadry i płace, zaopatrzenie, księgowość czy produkcja. Ostatni z nich optymalizuje proces wytwarzania. Dzięki temu bez konieczności zwiększenia zatrudnienia, możliwości produkcyjne firmy rosną. System zapewnia przejrzystość informacji i monitoruje produkty i surowce na bieżąco, przez co planowanie produkcji staje się łatwiejsze. Ponadto oprogramowanie śledzi serie wyrobów – w razie potrzeby szybko można zidentyfikować wadliwe partie. System ERP optymalizuje także gospodarowanie skrawkami, a to przekłada się na oszczędności finansowe.

Jakie efekty może uzyskać Twoje przedsiębiorstwo po wdrożeniu oprogramowania ERP? Warto w tym miejscu przytoczyć przykład wdrożenia tego systemu u Klientów Sente. Pierwszy z nich zajmuje się produkcją zespołów ciśnieniowych. Spory problem w firmie stanowiło zarządzanie procesem wytwarzania na zamówienie. Planowanie było mało precyzyjne i utrudnione, a w magazynie zalegały zapasy poprzednich partii towaru. Po zaimplementowaniu rozwiązania ERP, ilość zapasów dwukrotnie zmniejszyła się, a producent odzyskał 100% kontroli nad procesami w organizacji. To jednak nie koniec efektów – czas wytwarzania asortymentu został skrócony o 15%.

Kolejnym Klientem, który zdecydował się wdrożyć system ERP, jest producent stalowych wyrobów, u którego największym wyzwaniem związanym z implementacją była automatyzacja raportowania produkcji oraz optymalizacja planowania produkcji. Wdrożenie rozwiązania oraz jego integracja z systemem, który zarządza pracą laserów w maszynach, pozwoliło na automatyczne raportowanie poszczególnych etapów produkcji. Planowanie zostało usprawnione, dzięki czemu wzrosła ilość przetwarzanej blachy o 45%.

Planowanie produkcji w rozwiązaniu APS

Rozwiązanie APS skupia się na planowaniu oraz harmonogramowaniu zasobów, logistyki i produkcji. Plan można tworzyć zarówno ręcznie, jak i automatycznie. Jest oparty o dane z produkcji i magazynu, takie jak np. ilość dostępnego surowca. Uwzględnia wiele czynników – dostępność surowców, zdolności produkcyjne, terminy realizacji. Rozwiązanie w czasie rzeczywistym wyłapuje wszelkie zmiany, np. awarie, i dostosowuje do nich harmonogram. Następnie reaguje na nie w błyskawiczny sposób, tak, aby uniknąć strat lub je zminimalizować.

Rozwiązanie klasy APS pomaga panować nad codziennymi wyzwaniami w branży produkcyjnej: opóźnienia, nadmiarowa produkcja, źle oszacowana ilość surowców, optymalizacja wąskich gardeł. Wraz z oprogramowaniem istnieje możliwość implementacji systemu powiadomień, które pomogą z wyprzedzeniem zauważyć powstające problemy. Poza tymi funkcjami, APS optymalizuje cały proces wytwarzania, aby towar został wyprodukowany w założonym terminie. System zarządza operacjami na produkcji tak, by pokrywały się one z ustalonymi wcześniej kryteriami.

Wybór systemu: ERP czy APS?

Wybór pomiędzy systemem ERP lub APS jest uzależniony od celów biznesowych wdrożenia nowego rozwiązania do planowania produkcji. Aby zdecydować się na jedno z powyższych narzędzi, musisz najpierw zastanowić się nad tym, czego oczekujesz od implementacji i które obszary firmowe powinny zostać usprawnione. System ERP to najlepszy wybór dla przedsiębiorstw, które poszukuje rozwiązania zarządzającego wieloma jego obszarami. Jednak oprogramowanie APS lepiej sprawdzi się w organizacji, której głównym celem wdrożenia jest optymalizacja procesów produkcyjnych i logistycznych.

Pomimo że oba systemy mogą działać niezależnie od siebie, to jednak często firmy decydują się na połączenie ich. Takie rozwiązanie jest korzystne dla przedsiębiorstw, dla których zarówno kompleksowe zarządzanie przedsiębiorstwem, jak i optymalizacja procesów produkcyjnych, są kluczowym aspektem wdrożenia nowego rozwiązania. Oprogramowanie APS tworzy harmonogramy długo- i krótkoterminowe, a w kolejnym kroku system ERP planuje zapotrzebowanie na zasoby do wykonania planu. Dlatego implementacja obu rozwiązań może być nawet korzystniejsza dla Twojej firmy, niż wdrożenie ich osobno.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Wdrożenie systemu Teneum WMS szyte na miarę

Ostatnie lata to znaczącej transformacji branży retail. Klienci oczekują dziś nie tylko różnorodnej oferty produktów i usług, ale również wyższego poziomu obsługi oraz elastyczności w procesie zakupowym. Spełnienie tych oczekiwań stanowi niemałe wyzwanie – doskonale wiedzą o tym właściciele marki Moodo, którzy, aby usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa i lepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, zdecydowali się na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań WMS i OMS. Nowe oprogramowanie znacząco zwiększyło efektywność i wydajność procesów logistycznych oraz zarządzania magazynem. O firmie Moodo to polska marka odzieżowa działająca na rynku już kilkanaście lat. Sieć obejmuje ponad 150 salonów własnych i franczyzowych, sklep internetowy oraz ponad 200 partnerów hurtowych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Firma eksportuje również swoje kolekcje do innych krajów – m.in. Ukrainy i Iranu. Marka tworzy ubrania z myślą o kobietach, które cenią sobie wygodę, komfort i nowoczesność w dobrym stylu. Misją firmy jest ubierać kobiety na każdą okazję dokładnie wsłuchując się w ich potrzeby. Wyróżnikiem Moodo na rynku retail w segmencie fashion jest strategia biznesowa oparta na dynamicznym rozwoju głównie poprzez franczyzę. Marka konsekwentnie realizuje plan dalszej ekspansji i otwierania nowych punktów sprzedaży w kolejnych miastach. Geneza projektu W obliczu nowych wyzwań rynkowych oraz potrzeby zapewnienia klientkom jednolitego, spójnego doświadczenia zakupowego, firma Moodo zdecydowała się na współpracę z Sente w zakresie wdrożenia rozwiązań typu omnichannel. Pierwszym krokiem było szczegółowe rozpoznanie sytuacji wyjściowej oraz potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa. Po zakończeniu etapu analizy ustalono, że prace projektowe warto rozpocząć od opracowania i implementacji kompleksowego rozwiązania WMS (ang. Warehouse Management System), odpowiadającego za zarządzanie magazynem, oraz wybranych modułów systemu OMS (ang. Order Management System), obsługujących procesy zamówień w różnych kanałach dystrybucji. Cele i wyzwania w projekcie Pierwotnym celem współpracy było wdrożenie technologii pozwalających na skuteczną realizację strategii omnichannel. W toku analiz strategicznych nadrzędnym celem stało się jednak usprawnienie i uporządkowanie procesów magazynowych. To właśnie zwiększenie efektywności zaplecza logistycznego gwarantuje szybką realizację zamówień i dostęp do towarów zarówno w stacjonarnie, jak i w e-sklepie. W trakcie realizacji projektu kluczowymi wyzwaniami okazały się: Zarządzanie zróżnicowanymi procesami w ramach jednego magazynu centralnego – zarówno obsługa klientów hurtowych, zatowarowanie sklepów franczyzowych i własnych, jak i  obsługa zamówień pochodzących ze sklepu internetowego odbywa się na jednej przestrzeni magazynowej. Wymaga to dostępu do aktualnych, wiarygodnych danych o produktach i ich wariantach (np. rozmiarach, kolorach), a także możliwości bieżącej rejestracji zwrotów z każdego kanału sprzedaży. Precyzyjne zwymiarowanie produktów i optymalizacja transportu – każda dostawa przed przyjęciem do magazynu jest ważona i mierzona. Nawet drobne różnice w danych mogą w skali całego magazynu prowadzić do błędów logistycznych i utrudniać planowanie transportu. Obsługa pełnych pakietów – każdy produkt firmy Moodo jest dostępny w pełnej gamie rozmiarów i musi zostać tak rozdzielony, by każdy sklep otrzymał pełen zestaw. Teneum WMS pozwala już na poziomie magazynu centralnego rozdzielać i kompletować pełne pakiety produktów w sposób zautomatyzowany i kontrolowany. Rozwiązania Podczas wdrożenia został zaimplementowany szereg rozwiązań i automatyzacji, które znacznie usprawniły działanie magazynu oraz obsługę zamówień w Moodo. Do najważniejszych z nich można zaliczyć: wdrożenie systemu Teneum WMS w magazynie centralnym – rozwiązanie zostało dostosowane do efektywnego zarządzania specyficznymi dla firmy Moodo procesami, wynikającymi z obsługi różnego typu zamówień na terenie jednego magazynu. Ponadto zostałyprzygotowane dedykowane interfejsy, które poprawiły efektywność kompletacji towarów i komponowanie zestawów do wysyłek do poszczególnych salonów, usprawnienie procesu alokacji i zatowarowania sklepów – w pierwszym etapie wdrożenia (od stycznia do marca) wdrożone zostały rozwiązania, dzięki którym procesy logistyczne odbywają się szybciej, efektywniej i bez błędów. Zamówienia dla poszczególnych salonów są przygotowywane właściwie natychmiastowo, tak by zniwelować luki i zapewnić wrażenie pełnego sklepu, usprawnienie i zautomatyzowanie procesu obsługi zamówień z kanału B2C – w drugim etapie wdrożenia (od kwietnia do maja) wprowadzono automatyzację generowania zamówień do wysyłek. Pozwoliło to na zrealizowanie bardzo istotnego dla e-sklepu celu, jakim jest utrzymanie wysokiej jakości i krótkiego czasu wysyłki realizowanych zamówień w sklepie internetowym, szczególnie w czasie wzmożonego ruchu (Black Friday, Majówka, Święta), integracja z IAI – wdrożone rozwiązania zostały zintegrowane z platformą e-Commerce IAI, co umożliwiło pełną automatyzację obsługi statusów zamówień oraz zapewnienie wiarygodnych informacji na temat stanów magazynowych dostępnych do sprzedaży online, integracja z systemem Comarch, co pozwoliło na uzupełnienie rozwiązań IT Moodo o brakujące jedynie elementy, zamiast wymieniać całe rozwiązanie, optymalizacja powierzchni magazynowej – dzięki lepszemu zagospodarowaniu magazynu udało się nie tylko zaoszczędzić miejsce, ale przede wszystkich zmniejszyć koszty związane z długim szukaniem towarów, a tym samym wydłużonym czasem realizacji zamówień. Efekty Dopasowanie WMS i OMS do specyfiki funkcjonowania marki odzieżowej, działającej w modelu wielokanałowej sprzedaży stanowiło duże wyzwanie. Projekt został sfinalizowany pomyślnie, dzięki współpracy konsultantów Sente i osób zaangażowanych w prace wdrożeniowe po stronie Moodo. Dzięki wdrożeniu dedykowanych rozwiązań Sente firma Moodo osiągnęła: 70% wzrostu wydajności obsługi kanału B2B i 100% wzrostu wydajności obsługi kanału B2C, zwiększenie liczby wydawanych dziennie zamówień do klienta (z 500 do 1000) w okresach kluczowych dla sprzedaży, zwiększenie liczby wydawanych dziennie paczek o 100% (z 300 na 600). Na podstawie powyższych wyników widać, że firma Moodo istotnie poprawiła wydajność i efektywność kluczowych procesów. Wdrożone rozwiązania są rozwijane zgodnie z tym, jak zwiększa się skala działania przedsiębiorstwa oraz ewoluują jego potrzeby.
Wdrożenie-systemu-Teneum-WMS-szyte-na-miarę
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń