Najczęstsze-porażki-podczas-wdrożeń-sklepów-internetowych1

Najczęstsze porażki podczas wdrożeń sklepów internetowych

Zróbmy swój sklep internetowy - pierwsza myśl, która przychodzi do głowy właścicielom biznesów internetowych gdy pojawia się pierwsza “wysoka” faktura z allegro. Motywacja ? Allegro jest drogie, sklep będzie tańszy. Pomijając kwestię czy to dobra motywacja przeanalizujemy proces krok po kroku.

Brak celu biznesowego dla sklepu internetowego

Jeśli został określony jako “tańszy” kanał sprzedaży niż to allegro to weźmy pod uwagę strukturę kosztów:

  • serwer/ hosting
  • oprogramowanie (koszty jednorazowe, miesięczne)
  • prowizje od płatności elektronicznych
  • koszty “darmowych” przesyłek - stawki nie będą jak w allegro smart
  • koszty marketingowe: reklamy w google, afiliacja, reklamy na facebooku itd.
  • moduły do sklepu (opłaty roczne)

W przypadku zwrotu google ani facebook nie odda nam pieniędzy a allegro jak najbardziej. W przypadku zwrotu części produktów w allegro również dostaniemy częściowy zwrot w ramach polityki allegro smart dla sprzedających. W większości przypadków koszty będą porównywalne z tą różnicą, że w marketplace/ allegro szybciej osiągniemy skalę sprzedaży bo mamy równe szanse technologiczne.

“Właściwy cel dla sklepu internetowego to dywersyfikacja sprzedaży a nie oszczędności na kosztach”

Niewłaściwy wybór oprogramowania

Jeżeli wybieramy np. Magento bo w naszej branży konkurencja ma Magento to jest to zły pomysł.  Oprogramowanie dobiera się do biznesu a nie biznes do oprogramowania. W pierwszym kroku powinniśmy sprawdzić jakie sklepy są naszą konkurencją i rozpisać w excel jakie funkcjonalności mają konkurencyjne dla nas sklepy. Przy okazji możemy sprawdzić na jakim są oprogramowaniu, np. przez wtyczkę do Chrome wappalyzer a wielkość ruchu na sklepie przez similarweb.

Przykładowe wyniki porównujące ruch i jego parametry dla 3 znanych sklepów internetowych
Wtyczka Wappalyzer pokazująca dla danego sklepu na jakim jest oprogramowaniu i jaki ma stack technologiczny
Przykładowa analiza porównawcza sklepów do stworzenia dokumentacji
"Błędem jest nieodpowiednie dobranie technologii do branży i skali działalności co skutkuje najczęściej ze skrajności w skrajność: niedoszacowaniem projektu lub przepaleniem budżetu"

Jedyne kryterium wyboru wykonawcy sklepu - cena

“Nie stać mnie na tanie rzeczy” - mój ulubiony cytat, który w praktyce pokazał mi, że nie jest to pusty frazes. Wybierając dostawcę oprogramowania (freelancer, agencja, softwarehouse) powinniśmy przygotować excel z kryteriami wyboru takimi jak:

  • staż na rynku, doświadczenie - często pomijane kryterium bo “po co”. Zdarza się, że mniejszy softwarehouse jest krótko na rynku bo właściciel pracował na etacie 10 lat i założył własną firmę
  • doświadczenie w naszej branży - istotny czynnik, ponieważ jeśli nasz sklep internetowy będzie posiadać dedykowane funkcjonalności, np. w branży meblowej konfigurator mebli to łatwiej będzie nam taki projekt zrealizować z firmą, która już ma te doświadczenia. Pozwoli to na oszczędność czasu i budżetu bo dostawca wie jak konkretnie rozwiązać nasz case biznesowy.
  • jakość wykonanych sklepów w portfolio - nic nie stoi na przeszkodzie aby zapytać o np. 3 najlepsze realizacje i sprawdzić ścieżkę zakupową, szybkość ładowania na urządzeniach mobilnych, wielkość ruchu, wyniki w google np. w Senuto. Jeśli sklep ma dobre parametry to istnieje duże prawdopodobieństwo, że nasz też taki będzie.
  • proces sprzedaży - może to przykre, ale rzadko zdarza się, że softwarehouse wysyła na samym początku dopracowany brief z prośbą o wypełnienie aby mogli lepiej poznać potrzeby biznesowe. W swoich doświadczeniach niestety tylko 1 raz otrzymałem brief, po którym wiedziałem, że trafiłem na naprawdę solidną firmę bo byłem w stanie ocenić poziom szczegółowości pytań i były one naprawdę przemyślane. Takie podejście pokazuje, że firma stawia na jakość i nie chce “ciągnących się” projektów przez niedopowiedzenia i podejście “jakoś to będzie”. W procesie sprzedaży mamy też ofertę - dobrze jeżeli zawiera rozpisane prace i zakres - wtedy można ją porównywać do konkurencyjnych. Rzadko zdarza się, że w ofercie ą wyszczególnione takie elementy jak: prace konfiguracyjne, koszty modułów, projektowanie makiet, projektowanie graficzne, kodowanie frontu, prace programistyczne, testy itd. Znając zakres prac łatwiej jest przyswoić koszty i porównać oferty ze sobą.

Brak dokumentacji projektowej

Spotykam się z myśleniem życzeniowym, że softwarehouse zrobi za nas robotę bo przecież robią sklepy to się znają. To trochę tak jak iść do mechanika i oczekiwać, że sam wpadnie na pomysł co nam przeszkadza w samochodzie i przy okazji go jeszcze umyje, sprawdzi warunki ubezpieczenia i może zaproponuje lepszą ofertę - zejdźmy na ziemię :)

Brief z brakiem wyszczególnionych celi biznesowych, opisów technicznych, screenów jak dana funkcjonalność ma działać jest idealną drogą do niedomówień i dopłat do projektu. Można naprawdę minimalizować to ryzyko precyzyjnie opisując co i jak ma działać. Błędnym myśleniem jest też oczekiwanie, że zostaną dodane produkty do sklepu - wykonanie sklepu to wykonanie sklepu a dodanie produktów to inna para kaloszy. Podobnie ma to miejsce z wprowadzeniem treści - nie jest to oczywiste, że dostawca sklepu zrobi to dla nas dlatego czytajmy dokładnie umowy i precyzujemy oczekiwania.

Źle skonfigurowana analityka dla systemów reklamowych

“shit in shit out” - czyli co na wejściu to na wyjściu :) Systemy reklamowe google czy facebook śledzą zdarzenia na stronie sklepu internetowego aby na tej podstawie dostarczać jakościowy ruch, który przełoży się na sprzedaż. Do zdarzeń zaliczamy wyświetlenie produktu, dodanie do koszyka, rozpoczęcie płatności czy dokonanie zakupu. Z tym ostatnim (notabene najważniejszym) jest największy problem bo:

  • przez politykę cookies gubimy “książkowo” ok. 10% liczby transakcji do systemów analitycznych
  • 50-80% płatności w sklepie internetowym to szybkie przelewy przez bramki płatności. Klient płacać najczęściej przechodzi na stronę operatora płatności/ banku i sklep “gubi” ciasteczko i po powrocie z bramki płatności nie powiązuje sesji z transakcją. Na tym procesie można gubić nawet 30% transakcji dla systemu reklamowego

Podsumowanie

Najczęstsze błędy w wdrożeniu sklepu internetowego to brak jasnego celu dla sklepu internetowego (realnego do spełnienia). Brak podejścia procesowego od potrzeb przez research branży po wybór partnera wdrożeniowego. Podejście życzeniowe, że dostawca oprogramowania zrobi wszystko za nas też nie prowadzi do sukcesu a na sam koniec projekt wykłada się na źle skonfigurowanej analityce i nie optymalnej ścieżce zakupowej co powoduje potrzebę audytu UX, następnie wdrożenia i kolejnych weryfikacji “co nie działa”. Gdybyśmy podeszli do projektu procesowo szybciej i taniej odnieślibyśmy biznesowy sukces

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Co to jest system OMS i w jaki sposób usprawnia pracę

System OMS to skrót od order management system – czyli oprogramowanie do zarządzania sprzedażą internetową. System, którego zadaniem jest pobieranie zamówień klientów z wielu miejsc sprzedaży (sklep internetowy, allegro, Erli, Amazon etc.) i procesowanie ich w jednym ustalonym workflow. Co robi system OMS ? W zależności od systemu może on być mniej lub bardziej rozbudowany a w zasadzie modułowy. Jeśli za punkt odniesienia weźmiemy Baselinkera to mamy obszary takie jak: pobieranie zamówień wystawianie ofert sprzedaży automatyzacje kompletowanie i pakowanie tworzenie i drukowanie listów przewozowych integracje z systemami ERP API umożliwiające pobieranie i przesyłanie danych dwukierunkowo integracje z hurtowniami (pobieranie ofert, cen sprzedaży, wysyłanie zamówień) Omówmy zatem po kolei każdy z tych obszarów Pobieranie zamówień Nie ulega wątpliwości że zespół obsługi klienta potrzebuje jednego miejsca (systemu) w którym ma wgląd w wszystkie zamówienia klientów i podczas rozmów z z nimi  nie musi się przełączać między system ERP, zaplecze sklepu internetowego czy konto na allegro. W kolejnym kroku istotne jest aby każde zamówienie było procesowane dokładnie w taki sam sposób. Po pobraniu zamówienia w zależności od potrzeb i systemu mam również informacje dodatkowe takie jak: historia płatności zamówienia ilość dni na nadanie przesyłki i dostarczenie zamówienia (dostępne np. przez API z allegro i szczególnie istotne dla sprzedających na marketplace-ach) uwagi klienta do zamówienia status zamówienia historia wykonanych akcji automatycznych podgląd statusu przesyłki u kuriera (paczka nadana, w drodze, w doręczeniu, awizowana, doręczona itd.) dodatkowe informacje w tzw. polach dodatkowych do zamówienia W procesie może być też istotna funkcja rozdzielania i scalania zamówień, np. z uwagi na gabaryty przesyłek, miejsce nadania przesyłek (np. część towaru jest nadawana z magazynu własnego a część z fulfillment). Zdarza się, że dla sklepów internetowych Open Source takich jak Magento czy PrestaShop producenci systemów OMS zapewniają dodatkowe moduły, które umożliwiają rozszerzenie API sklepu internetowego i przekazywanie informacji dodatkowych takich jak punkty odbioru przesyłek z modułów kurierskich (np. od sensbit), dodatkowe informacje o wariantach w zamówieniu czy płatności za zamówienie. rys. 1 widok dostępnych wtyczek od Base dla platformy PrestaShop Wystawianie ofert sprzedaży Nie ulega wątpliwości, że jedno miejsce z którego można szybko wystawić oferty na allegro, Empik, czy inny marketplace jest wygodne. Szereg udogodnień w postaci mapowanie kategorii, domyślnych parametrów dla ofert, mapowania parametrów produktów na parametry ofert w marketplace przyspiesza pracę. Dodatkowo moduły AI wspierające tworzenie opisów czy tytułów obniżają koszty pracy nad zbudowaniem atrakcyjnej oferty sprzedaży. Początkujący Sprzedawcy nastawieni na model dropshippingu docenią integracje z hurtowniami skąd mogą automatycznie pobierać oferty, aktualizować stany magazynowe czy wysyłać swoje zamówienia klientów do realizacji z magazynu hurtowni. Osobiście nie jestem zwolennikiem tego nie skalowalnego modelu biznesowego natomiast są klienci, którzy nie wyobrażają sobie systemu OMS bez integracji z hurtownią. Po wystawieniu ofert istotna rolę odgrywa zarządzanie nimi i śledzenie błędów stąd też systemy OMS mają dostępne na swoim interfejsie akcje masowe oraz rozbudowane filtry. Najbardziej popularna akcja masowa to np. połącz oferty w wielowariantowość allegro, zmień cenę, połącz oferty z produktami z magazynu czy wystaw ofertę na nowym koncie (duplikuj). Z filtrów będą to np. pokaż aukcje z błędami czy wyłączona synchronizacja stanów magazynowych lub oferty nie powiązane z produktami w magazynie. Automatyzacje To chyba “serce” systemu OMS gdzie oszczędzamy najwięcej czasu na eliminację powtarzalnych czynności. W zależności od dostępnych opcji w danym systemie OMS możemy wdrożyć np.: jeżeli istnieje zwrot z allegro to wyślij formularz o zwrot prowizji jeśli zamówienie jest w statusie nie opłacone przez co najmniej 3 dni robocze to zmień status na anulowane a jeżeli jest jeszcze z allegro to wyślij formularz o zwrot prowizji jeśli do zamówienia istnieje dokument sprzedaży i jest to faktura i zamówienie jest z allegro to wyślij fakturę w PDF do allegro jeżeli status przesyłki u kuriera to odebrana i zamówienie nie pochodzi z marketplace to wyślij e-mail do klienta jeżeli zamówienie jest opłacone lub za pobraniem to zmień status na “do pobrania do ERP” jeżeli istnieją uwagi do zamówienia od klienta i zamówienie jest opłacone lub za pobraniem to zmień status na do wyjaśnienia w BOK jeżeli zamówienie spakował pracownik Jan Kowalski to zmodyfikuj zamówienie i dodaj w pole własne Magazynier wartość Jan Kowalski jeżeli zamówienie jest z allegro i czas do wysyłki jest ujemny to wyślij e-mail do klienta (szablon: przepraszamy za opóźnienie) jeżeli powstała przesyłka do zamówienia to wydrukuj etykietę na drukarce termicznej przypisanej do profilu pracownika jeżeli przesyłka u kuriera zmieniła status na awizo lub problem z doręczeniem to wyślij wiadomość na slack do zespołu Przykładów można oczywiście mnożyć. Każda firma jest inna. Powyższe automatyzacje są tylko pokazem możliwości jakie daje nam system OMS a tak naprawdę pozwala skalować biznes bo wzrost ilości zamówień to wzrost ryzyka błędów oraz nakładu pracy jeśli nie automatyzujemy swoich procesów. rys. 2 widok przykładowych akcji automatycznych w OMS PowerHub Kompletowanie i pakowanie Istotny moduł w procesie obsługi zamówienia. Klienci szukający alernatywy na Base (dawniej Baselinker) często pytają o asystenta pakowania, który na specjalnym ekranie wyglądającym jako dobry system POS pozwala skanować lub wpisywać ilości do spakowanych produktów, grupować zamówienia wg. lokalizacji, nazwy czy innych warunków. W przypadku OMS IDEAerp klienci otrzymują rozbudowany moduł WMS, który ma jeszcze więcej możliwości i funkcjonalności w tym natywną aplikację na kolektory dostępną w kilku wersjach językowych. rys. 3 Pakiety i aplikacja mobilna w systemie IDEAerp Tworzenie i drukowanie listów przewozowych Funkcjonalność powiązana z modułem kompletowania i pakowania. Chyba nikt już dzisiaj nie wyobraża sobie, że musi logować się do konta przewoźnika i ręcznie przepisywać dane do wysyłki a potem pobierać etykiety w pdf i drukować na drukarce. Na takim manualnym procesie można tracić wiele godzin pracy. Załóżmy, że mamy dziennie 300 zamówień i stworzenie listu i jego wydrukowanie zajmuje minutę to przekłada się to automatycznie na 300 minut czyli 5 godzin pracy dziennie co daje 0,6 etatu a to może nas kosztować nawet kilka tys. złotych miesięcznie. A co w sytuacji gdy przesyłek jest dziennie 500 lub 2 000 ? rys. 4 niebieski przycisk w szczegółach zamówienia PowerHub, dzięki któremu w ciągu kilku sekund mamy gotowy i wydrukowany list przewozowy Częstym problemem w kompletacji jest wielopaczkowość i manualna obsługa procesu. W przypadku PowerHub mamy funkcjonalność szablonów przesyłek, które możemy szybko wybrać z poziomu edycji zamówienia i praktycznie od ręki nadać list przewozowy z 2,3, czy 4 paczkami. Integracje z systemami ERP Klienci, którzy prowadzą gospodarkę magazynową i/lub sprzedaż stacjonarną najczęściej mają w firmie Subiekt GT a co za tym idzie przechowują w nim informacje o dostępnych stanach magazynowych i wystawiają dokumenty sprzedaży. W takiej sytuacji częstym pytaniem jest czy dany system OMS ma integrację z Subiekt GT, Nexo PRO, Comarch Optima, Enova czy inne rozwiązanie klasy ERP. Dostawcami integracji z ERP są najczęściej firmy zewnętrzne (integratorzy), którzy wyspecjalizowali się w łączeniu systemów ze sobą do przesyłania dwukierunkowo danych. Aktualnym i chyba największym dostawcą integracji jest RTnet czyli integratory.pl. W przypadku Baselinkera (Base) był/ jest to Sellintegro. Co warto podkreślić IDEAerp ma własną integrację z Subiekt GT i od kwietnia 2025 Nexo PRO co nie wiążę się z dodatkowymi kosztami. API umożliwiające pobieranie i przesyłanie danych dwukierunkowo Klienci z systemami ERP potrzebują integrację z OMS dlatego często pada pytanie o API i dostępną dokumentację. Producenci systemów OMS inspirowali się tym co oferował i dalej oferuje API Baselinker traktując tą dokumentację jako pewnego rodzaju “punkt odniesienia” (skoro z Base korzystało prawdopodobnie 90% sprzedawców internetowych to po co wymyślać koło na nowo ?). Oczywiście z API korzystają też niektórzy producenci systemów ERP pod kątem tworzenia etykiet logistycznych (np. Iluo integruje się z Baselinker aby tworzyć etykiety – Base zdejmuje z nich “ciężar” pisania integracji do wszystkich kurierów i pilnowania czy API danego kuriera się nie zmieniło i nadal działa). Najczęściej API powinno pozwalać na: zmianę statusu zamówienia zmianę dostępnego stanu magazynowego zmianę ceny sprzedaży dodanie dokumentu sprzedaży w formacie PDF dodawanie produktów dodawanie zamówień aktualizację zamówień tworzenie listów przewozowych pobieranie etykiet logistycznych zmianę ilości zapytań na minutę (dla dużych projektów > 500 na minutę) Integracje z hurtowniami (pobieranie ofert, cen sprzedaży, wysyłanie zamówień) Obszar głównie skierowany do sprzedawców w modelu dropshippingu gdzie bez konieczności zakupu towaru na swój magazyn a co za tym idzie kompletowaniu i pakowaniu produktu prowadzimy aktywną sprzedaż. Moje stanowisko do tego modelu biznesowego nie zmieniło się i gdy widzę system OMS z szeregiem integracji z hurtowniami (pomijam system Base) przeglądając kolejne funkcjonalności i widząc ich poziom zaawansowania widzę wyraźnie, że system nie poradzi sobie z dużym e-commerce bo celowo dostarcza funkcjonalności wystarczające sprzedawcom w dropshippingu. Zasługuje tu jednak na uwagę i podkreślenie fakt, że rozwiązanie baselinker connect wykorzystywane do wymiany danych pomiędzy producentem/ hurtownią a jego/ich klientami a nawet pomiędzy 2 firmami działającymi w ramach jednej grupy kapitałowej jest bardzo praktyczne a nie dostępne w alternatywach dla Baselinker (base). Jednym z rozwiązań alternatywnych jest integracja po API (rzadko efektywna kosztowo) lub eksport zamówień i dopasowanie pliku importu danych do konkretnego systemu OMS. Podsumowanie Dobrze wybrany i wdrożony system OMS przyniesie nam optymalizację czasu pracy na powtarzalnych czynnościach oraz ustandaryzuje sposób procesowania zamówień. Moment automatyzacji i standaryzacji jest albo na początku uruchomienia sprzedaży internetowej lub w sytuacji gdy dalsze skalowanie sprzedaży pogłębia chaos operacyjny firmy lub drenuje koszty prowadzenia działalności.  Wychodząc naprzeciw potrzebie porównania, przetestowania i wybrania systemu dla siebie przygotowaliśmy ranking i recenzje alternatyw do Baselinekra (Basepa) dostępnego pod linkiem: https://lampart.expert/ranking-alternatyw-dla-baselinkera/
Obrazek wyróżniający dla 'Co to jest system OMS i w jaki sposób usprawnia pracę'
Lampart.Expert_NEW
zweryfikowano

0/5

Lampart.Expert

Dostawca rozwiązań IT dla eCommerce


BaseLinker
+1
Cała Polska
5 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Usługi, Cyfrowa transformacja przedsiębiorstw
Opis
Pomagamy producentom i sprzedawcom internetowym ogarnąć chaos: od migracji z Baselinkera, przez automatyzację, po stworzenie e-commerce od zera. Zero bullshitów. Tylko konkretne rozwiązania, które działają....
rozwiń