Moduł-zarządzania-reklamacjami-w-systemie-ERP

Moduł zarządzania reklamacjami w systemie ERP

Wyobraź sobie scenariusz, w którym w Twoim sklepie pojawia się klient pragnący zgłosić reklamację. W jednej dłoni trzyma paragon, w drugiej towar, który zakupił u Ciebie. Prosi o rozmowę z kierownikiem. Albo inny przykład: kupujący wysyła produkt do Twojej firmy z zamiarem zwrotu, jednak nie dołącza do niego faktury ani paragonu. Nie podaje numeru zamówienia, ale oczekuje, że zgłoszenie zostanie szybko zrealizowane. Twoi pracownicy muszą poświęcić czas na zidentyfikowanie pochodzenia towaru, daty wysyłki i sprawdzenie, czy roszczenie jest w ogóle uzasadnione. Niezależnie od sytuacji, w jakiej się znajdziesz – klient ma prawo do zareklamowania towaru lub usługi, a Twoja firma musi je uznać.

Reklamacje to nieodłączna część działalności każdej firmy handlowej. Przedsiębiorcy starają się zapewnić wysoką jakość zarówno oferowanych przez nich produktów, jak i usług. Jednak czasem zdarzają się sytuacje, w których otrzymują od klientów uwagi dotyczące zakupionego towaru. Zdarza się, że robią to bezpodstawnie. Niektórzy kupujący w celu wyłudzenia zwrotu pieniędzy, mogą posunąć się do kłamstwa – np. deklarują, że zakupiony przedmiot był już zniszczony w momencie dokonania transakcji, podczas gdy zniszczenia dokonano poprzez nieprawidłowe użytkowanie produktu.

Reklamacje generują dodatkowe koszty i wymagają naprawy błędów. To bardzo delikatna kwestia, ponieważ niezadowolony klient może zaszkodzić reputacji firmy. Rozwiązywanie sporów stanowi szansę na polepszenie relacji z osobami, które kupują w Twojej firmie. Skuteczne zarządzanie nimi jest kluczowe, aby utrzymać dobry wizerunek. Wykorzystanie do tego odpowiednich narzędzi IT, takich jak system ERP, przynosi najlepsze rezultaty.

Geneza rozwiązania

Klienci Sente poszukiwali rozwiązania, które pomogłoby w tym procesie. W odpowiedzi na ich oczekiwania stworzyliśmy moduł obsługi reklamacji w systemie ERP Teneum X. To intuicyjne narzędzie pozwala na zarządzanie czynnościami, które potrzebne są, aby sprawnie obsłużyć zgłoszenia w jednym panelu.

Moduł zarządzania reklamacjami to rozszerzenie obszaru Workflow. Umożliwia wgląd w stan zgłoszeń, dostęp do powiązanych z nimi dokumentów, a także wpływa na przyspieszenie ich weryfikacji. Pozwala także na obsługę wydawania zamienników, naprawiania produktów i zgłaszania dostawcom reklamacji.

Zarządzanie reklamacjami w systemie ERP – najważniejsze funkcje

Moduł umożliwia uporządkowanie procesu obiegu reklamacji wewnątrz firmy, przypisanie ich do danych pracowników, a także pozwala na to, aby dodać komentarz lub załącznik. Ten obszar systemu ERP pomaga dotrzymać terminów rozpatrzenia zgłoszenia poprzez stałe monitorowanie i wysyłanie przypomnień o deadlinie. Funkcje, które posiada, przydadzą się w firmach handlowych, obsługujących kanał B2C jak i B2B.

Obsługiwanie reklamacji w systemie ERP

Najważniejszą funkcją modułu w systemie ERP jest całościowe zarządzanie reklamacjami – od wpłynięcia zgłoszenia, do końcowej decyzji i odpowiedzi w jego sprawie. Monitorowanie postępów reklamacji, przypisywanie czynności potrzebnych do rozwiązania problemów i monitorowanie czasu reakcji jest możliwe dzięki ścisłemu przepływowi informacji wewnątrz systemu. Powyższa funkcja jest pomocna m.in. w weryfikacji czasu procesowania reklamacji – czy nie trwa on zbyt długo, a jeśli tak jest, to dostarcza informacji, które z procedur go niepotrzebnie wydłużają.

Analizowanie przyczyn reklamacji i śledzenie wydajności procesu

Moduł zarządzania reklamacjami umożliwia analizowanie ich przyczyn i identyfikowanie trendów. Jeżeli wiele zgłoszeń dotyczy tej samej partii towaru, to znaczy, że jest wadliwa i firma powinna zwrócić się w tej sprawie do dostawcy. Dzięki takiej analizie Twoje przedsiębiorstwo może błyskawicznie zareagować na problem, jednocześnie poprawiając jakość usług, które oferuje.

Oprogramowanie śledzi wydajność obsługi reklamacji. System weryfikuje liczbę zgłoszeń, analizuje sposoby ich rozwiązania, lub sprawdza, ile zajęły czasu. W ten sposób łatwiej zrozumieć potrzeby klientów i utrzymać najwyższą jakość usług.

Zarządzanie dokumentacją

Rozwiązanie sprawia, że zarządzanie dokumentami dotyczącymi reklamacji jest bardziej efektywne, niż dotychczas. Obsługuje zarówno protokoły reklamacyjne, faktury kosztowe, dokumenty magazynowe, jak i korekty. W trakcie procesu rozpatrywania zgłoszenia system generuje wszystkie potrzebne dokumenty.

Integracja z pozostałymi modułami systemu

W celu zapewnienia płynności i spójności procesów biznesowych, panel zarządzania reklamacjami został zintegrowany z pozostałymi obszarami systemu ERP Teneum X. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ dzięki temu pracownicy wiedzą, jakie mają zadania do wykonania, a komunikacja z klientami jest łatwa i efektywna.

Jak działa zarządzanie reklamacjami w rozwiązaniu ERP?

System ERP umożliwia obsługę wielu różnych rodzajów reklamacji, takich jak niedobory towarów w magazynie lub braki w dostawie, zamienione produkty, nadwyżki w dostawach, zgłoszenia związane z jakością oraz wiele innych. Dzięki modułowi reklamacji masz możliwość swobodnego modyfikowania zgłoszeń poprzez dodawanie nowych, edytowanie istniejących lub usuwanie ich. Wszystkie te funkcje zawierają także podstawowe informacje o klientach. Dodatkowo, w tym obszarze możesz sprawdzić historię przeprowadzanych operacji. Dostępne w module filtry umożliwiają wygodne sortowanie oraz wyświetlanie reklamacji.

System umożliwia dodawanie, edytowanie lub usuwanie dowolnej liczby pozycji reklamacji oraz zmienianie ich statusów, na przykład na „zakończenie rozpatrywania”. W tym obszarze użytkownik znajdzie szczegółowe dane dotyczące reklamowanego towaru. Dostępne są również informacje o preferowanym przez klientów sposobie rozpatrzenia zgłoszenia oraz zatwierdzonym przez firmę rozwiązaniu problemu, na przykład naprawa towaru lub zwrot pieniędzy. Okno umożliwia sprawdzenie historii operacji oraz wykonywanie albo wycofywanie ich. Z tego poziomu można również wygenerować etykiety reklamacyjne. Dodawanie poszczególnych pozycji można realizować pojedynczo lub poprzez kopiowanie i podział tych, które już istnieją.

Podczas procesu rozpatrywania zgłoszeń, system umożliwia monitorowanie, dodawanie nowych, edycję oraz usuwanie istniejących zadań, które należy wykonać w ramach reklamacji. Po wprowadzeniu do systemu danej pozycji, podstawowe czynności zostaną automatycznie dodane do listy, a operator będzie mógł dołączyć dodatkowe czynności w wyjątkowych sytuacjach. Taką czynnością może być np. pobranie dodatkowej części naprawczej z magazynu. Dzięki temu można śledzić, jakie działania zostały już wykonane w ramach zgłoszenia.

Podsumowanie System ERP ułatwia skuteczne zarządzanie reklamacjami, umożliwiając ciągłe monitorowanie i analizowanie danych, dzięki czemu możliwe jest dotrzymywanie terminów. To z kolei wpływa poprawę relacji z klientami. Dzięki zebranym w systemie informacjom możliwe jest identyfikowanie obszarów, które wymagają modyfikacji w celu zapewnienia większej efektywności procesu obsługi zgłoszeń. Odpowiednio skonfigurowany system ERP pozwala przedsiębiorcom znacznie ograniczyć koszty związane z reklamacjami i minimalizować ryzyko popełniania błędów. Warto zatem poświęcić zarówno czas, jak i zasoby na wdrożenie takiego rozwiązania, aby zapewnić sobie przewagę konkurencyjną i wzmocnić swoją pozycję na rynku.

 

Moduł Reklamacje w systemie ERP Teneum X, podobnie jak pozostałe obszary naszego rozwiązania, jest niezwykle elastyczny i może zostać dostosowany do wymagań nawet najbardziej skomplikowanych procesów

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Teneum WMS wspiera zarządzanie magazynem dystrybutora artykułów biurowych

Dynamiczny rozwój działalności i poszerzanie oferty produktowej wymusiły reorganizację logistyki oraz centralizację operacji magazynowych. Wdrożenie WMS pozwoliło na automatyzację procesów, zwiększenie efektywności i eliminację błędów. Efektem było stworzenie wydajnego magazynu centralnego, który obsługuje całą sieć dystrybucji. O firmie Lobos to przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją urządzeń i materiałów biurowych, materiałów eksploatacyjnych (skanerów, drukarek, kserokopiarek itd.), a także pakowanych artykułów spożywczych oraz mebli i akcesoriów meblowych dla firm i hoteli. Posiada 10 oddziałów na terenie całej Polski – w Katowicach, Krakowie, Kielcach, Nowym Sączu, Nowym Targu, Tarnowie, Łodzi, Warszawie, Wrocławiu i Rzeszowie. Na terenie Krakowa oraz okolic towar rozwożony jest za pomocą własnej floty samochodowej. Do pozostałych rejonów Polski artykuły są wysyłane przy użyciu firmy spedycyjnej.  Z firmą Lobos Sente jako dostawca zaawansowanych systemów informatycznych współpracuje od 2007 r., kiedy to rozpoczęte zostały prace nad wdrożeniem systemu ERP. Planując zmianę oprogramowania w obszarze gospodarki magazynowej firma Lobos szukała innych dostawców zaawansowanego oprogramowania dla biznesu. Jednak ze względu na funkcje i możliwości systemu informatycznego w obszarze planowania zamówień i WMS, oferta Sente stanowiła najbardziej kompleksowe rozwiązanie. Nie bez znaczenia okazały się także dotychczasowe pozytywne doświadczenia i wieloletnia współpraca. Cele projektu Dynamiczny rozwój spółek wchodzących w skład grupy Lobos i stałe poszerzanie oferty spowodowały potrzebę zmian w obszarze logistyki i gospodarki magazynowej, a w związku z tym wdrożenie kolejnych obszarów systemu informatycznego. Do tej pory funkcjonowało jednocześnie kilka magazynów oddziałowych, jednak ze względu na koszty utrzymania składów oraz transportu zlikwidowano lub zminimalizowano ich rolę na rzecz jednego magazynu centralnego. W wybranych oddziałach firmy przechowywane są jeszcze tylko produkty ciężkie lub wielkogabarytowe o stosunkowo niskiej wartości jednostkowej (np. woda, papier, mleko, ręczniki papierowe itp.), których transport do magazynu centralnego jest ekonomicznie nieopłacalny. W związku z wprowadzanymi zmianami powstała konieczność przeorganizowania magazynu w głównej siedzibie firmy w Krakowie na magazyn centralny w taki sposób, żeby przy dotychczasowej swojej powierzchni (3600 m²) mógł przyjąć na stan i podołać obsłudze zwiększonej rotacji artykułów. Magazyn pod lupą W proces przekształceń w firmie Lobos Sente zostało zaangażowane już w momencie planowania zmian w magazynie, który miał pełnić funkcję centralnego. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń i specyfiki asortymentu został opracowany rozkład strefy odstawczej (ustawienie regałów) oraz strefy pakowania, zaplanowane ścieżki poruszania się magazynierów oraz zaprojektowane zasilenie 5-piętrowej (wys. 2,2 m) antresoli. Takie rozwiązania pozwoliły od samego początku zoptymalizować funkcjonowanie kluczowych obszarów magazynu, dzięki czemu uniknięto modyfikacji w późniejszym terminie (mogących wynikać z wniosków planowanej wówczas analizy przedwdrożeniowej oraz późniejszej implementacji systemu). Wprowadzone rozwiązania opierały się na urządzeniach przenośnych, które poprzez Wi-Fi łączą się z bazą danych systemu. Każdy magazynier jest zaopatrzony w tzw. handheld, za pomocą którego otrzymuje zlecenia magazynowe i potwierdza realizację poszczególnych zadań do wykonania. Oprogramowanie pozwala kierownikowi magazynu na tworzenie i generowanie raportów przedstawiających precyzyjne statystyki wydajności pracy każdego magazyniera. Pozwala to z jednej strony planować i decydować o organizacji pracy, jak i monitorować efektywność działań pracowników. Automatyzacja procesów Najważniejsze efekty wdrożenia systemu Teneum WMS wynikają z automatyzacji kluczowych procesów zachodzących w magazynie. Podczas swoich zadań dziesięciu magazynierów wspieranych jest przez oprogramowanie, które kieruje ich do lokacji, z których powinni pobrać dany produkt. Wybierana jest optymalna trasa ze względu na konkretne zlecenie magazynowe.  Nadzór systemu nad gospodarką magazynową pozwala w zależności od potrzeb przydzielać jednocześnie kilku pracowników do realizacji dużych zamówień. Takie rozwiązania znacznie przyspieszają proces kompletacji zamówień i przygotowania przesyłki. Automatyzacja pracy umożliwiła obsługę magazynu przez taką samą liczbę osób nawet po zwiększeniu liczby dziennych zamówień wynikających ze skierowania na skład centralny zleceń, które dotychczas były obsługiwane przez oddziały firmy. Został też wprowadzony system tzw. podwójnej kontroli, polegający na sczytywaniu (pick) za pomocą kodu kreskowego danych dotyczących pobieranego produktu z konkretnej lokacji, a następnie ponownego pick’u danego artykułu podczas przygotowywania przesyłki w strefie pakowania. W obu przypadkach przy braku kompletacji system sygnalizuje o tym i nie pozwala realizować kolejnych operacji bez skompletowania całości paczki. Dzięki współpracy urządzeń mobilnych i rozwiązań systemu możliwość pomyłek przy wysyłce do klientów została zredukowana praktycznie do zera. Kompletacja zamówień według wskazówek podawanych przez system pozwala także skrócenie czasu (z 3 godzin do 30 minut) potrzebnego do zapakowania przesyłek na samochód (własny lub spedytora). Paczki zostają zebrane i przygotowane razem według wyznaczonych tras. Inteligentne zarządzanie przesyłkami dzięki cross-dockingowi Żeby zmniejszyć liczbę magazynów oddziałowych, Lobos musiał rozwiązać problem kompletacji przesyłek ze względu na docelowe punkty odbioru – bez konieczności przepakowywania ich „po drodze” w poszczególnych oddziałach. Zgodnie z sugestiami Sente przygotowało w systemie WMS mechanizmy pozwalające na realizację zamówień według metody cross dockingu. Obecnie w narzędziu istnieje opcja otwarcia zlecenia przewozu tego typu na określony oddział. W takim przypadku poszczególne elementy (paczki) całej przesyłki już w magazynie centralnym zaadresowane zostają na docelowe miejsce odbioru (adres danego oddziału lub adres konkretnego klienta), a nie jako przesyłka w całości zaadresowana na oddział firmy, który do tej pory sam przepakowywał i rozdzielał je na potrzeby zamówień lokalnych. Ten mechanizm doskonale sprawdza się przy zamówieniach generowanych przez dużych klientów – w sytuacji, gdy np. jeden kontrahent zleca dostarczenie 250 paczek pod 100 różnych miejsc adresowych. W takim przypadku już na etapie przygotowywania przesyłki każda paczka otrzymuje etykietę zaadresowaną na wskazany adres. Po dotarciu przesyłek do oddziału Lobosu nie ma potrzeby ich przepakowywania ani adresowania – to wszystko zostało już wykonane wcześniej w magazynie centralnym. Implementacja w oprogramowaniu rozwiązań cross dockingu pozwoliła dokonać reorganizacji magazynów oddziałowych Lobosu. Pozyskane tym sposobem środki firma może przeznaczyć na inwestycje mające na celu rozwój przedsiębiorstwa i zwiększanie przewagi konkurencyjnej. Rezultaty wdrożenia Wdrożenie kolejnych obszarów systemu Teneum Sente pozwoliło firmie Lobos na reorganizację sposobu działania przedsiębiorstwa. Powstał magazyn centralny, a automatyzacja większości procesów w nim zachodzących usprawniła jego pracę tak, żeby mógł on przejąć zlecenia do tej pory realizowane przez oddziały bez konieczności zatrudniania nowych pracowników lub pracy w trybie zmianowym na tym magazynie. Obecnie system do obsługi magazynu i planowania zamówień posiada w swojej kartotece ok. 30 tys. aktywnych pozycji asortymentowych. Z tej liczby 8,2 tys. produktów rozmieszczonych jest na ok. 2,3 tys. lokacjach. Przeciętnie dziennie realizowanych jest ok. 300 przesyłek, co daje ok. 2 tys. pobrań towarów przez 10 magazynierów. Średnio jedno pobranie realizowane jest w czasie 2 minut i 24 sekund.
Obrazek wyróżniający dla 'Teneum WMS wspiera zarządzanie magazynem dystrybutora artykułów biurowych'
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń