jak przygotować firmę do black friday

Jak przygotować firmę do Black Friday?

Choć Black Friday wypada dopiero w listopadzie, to warto zacząć przygotowania do obsługi zwiększonej liczby zamówień o wiele wcześniej. Może ona negatywnie wpłynąć na możliwości przerobowe firmy. Jednak aby tego uniknąć, warto poznać dobre praktyki, zwiększające efektywność obsługi zamówień nie tylko w święto wyprzedaży, ale także w trakcie każdego okresu piku sprzedażowego.

Jak przygotować się do Black Friday 2022?

Wiele sklepów wykorzystuje Black Friday do obniżenia cen. Tradycja o amerykańskich korzeniach została bardzo dobrze odebrana przez Polaków, więc od kilku lat w listopadzie można zaobserwować rywalizację pomiędzy firmami handlowymi. Czy jednak dobra oferta to jedyne, czego trzeba, by zdobyć klientów? Jak poradzić sobie z raptownym zwiększeniem liczby zamówień? Piki sprzedażowe nie powinny stanowić już dłużej problemu, jeśli będziesz trzymać się poniższych wskazówek.

 Przygotuj promocje na Black Friday

Zacznij od utworzenia oferty promocyjnej, którą zaprezentujesz w Black Friday. Jeżeli nie masz pomysłu, lub nie wiesz, co będzie korzystne zarówno dla Ciebie, jak i dla klienta, to zrabatuj produkty, które chcesz od dawna wyprzedać, lub te dobrze rotujące, aby nie mieć problemu z uzupełnieniem zapasów. Ponadto możesz skorzystać z różnych rodzajów zniżek: gratis do zakupu powyżej pewnej kwoty, 2 rzeczy w cenie 1, zniżka 50% na drugi produkt, czy też najzwyklejsza promocja na dany przedmiot. Aby nie stracić, warto dobrze obliczyć promocję – tak, aby klient myślał, że oszczędza, podczas gdy wydaje więcej, niż zazwyczaj.

 

Wyobraź sobie, że kupujący otrzymuje rabat 10% na wartość całego koszyka zakupowego, jeżeli ma w nim produkty na łączną kwotę 150 złotych. Jeśli w koszyku znajduje się już asortyment za 110 czy 130 złotych, nabywca chętnie dorzuci jeszcze inny produkt, aby skorzystać z promocji – choć na początku tego nie planował.

 Ułóż strategię marketingową

Rabaty to jeszcze nie wszystko. Potrzebujesz też strategii marketingowej, aby klienci dowiedzieli się o tym, że mogą u Ciebie skorzystać. W zależności od tego, w jakiej branży działasz, zastanów się, jaka taktyka będzie odpowiednia. Czy lepsza będzie wysyłka newslettera z informacjami, skierowana do stałych klientów, reklama Facebook Ads lub Google Ads, współpraca z influencerami, czy może reklama telewizyjna?

 

Popularną strategią, zapewniającą pełnię kontroli nad sprzedażą, jest omnichannel. Ten model zakłada, że wszystkie kanały sprzedaży są spójne i posiadają jednolitą strategię sprzedaży. Klienci doznają takich samych wrażeń zakupowych bez względu na to, czy zamówi towar online, u przedstawiciela handlowego, czy kupią go stacjonarnie. Warto zastanowić się nad wdrożeniem omnichannel w firmie, szczególnie że może pomóc w zdobyciu przewagi nad konkurencją.

 Nie zapominaj o zapleczu technicznym

Wiele osób zapomina, że piki sprzedażowe nie oznaczają jedynie zysku. To również spore obciążenie, szczególnie gdy przedłużysz promocję o kilka dni. Zwiększenie liczby zamówień przekłada się na więcej pracy dla magazynierów. Ponadto uzupełnianie braków towaru, który został wykupiony, kompletowanie oraz wysyłka paczek, obsługiwanie zwrotów oraz zapytań klientów – to kolejne aspekty typowe dla Black Friday. Musisz również pamiętać o tym, że kupujący oczekują, że Twoja platforma e-Commerce będzie przejrzysta, a także łatwa w obsłudze. Dlatego warto pomyśleć o tych trudnościach wcześniej i dostosować procesy w firmie do okoliczności.

 

Niektóre branże posiadają możliwość przygotowania prekompletów, czyli gotowych zestawów produktów, które zazwyczaj zamawia się razem. Można także zatrudnić pracowników sezonowych, aby wesprzeć magazynierów w bieżących zadaniach w trakcie piku. Ponadto, aby polepszyć przepływ informacji między magazynem a sklepem internetowym, warto zintegrować platformę e-Commerce z oprogramowaniem ERP lub WMS.

System ERP i Black Friday

System ERP może być pomocne podczas każdego okresu wzmożonej sprzedaży – nie tylko Black Friday, ale też Święta, Cyber Monday, wyprzedaże posezonowe. Największą zaletę systemu stanowi automatyzacja obsługi zamówień. Dzięki niej możliwa jest realizacja ok. 95% zleceń bez potrzeby zaangażowania operatorów z biura obsługi klienta.

 

Oprogramowanie pomaga uzupełniać braki towaru poprzez weryfikację dostawców oraz wybór tego, który najszybciej doręczy potrzebny asortyment. W ten sposób ciągłość dostępności produktów w Twoim sklepie zostaje zachowana. Klienci mogą także otrzymywać powiadomienia SMS, wysyłane automatycznie, gdy zabraknie produktów, które zamówili. W takich wiadomościach może zostać umieszczona propozycja zamiany na inny, dostępny w danym momencie produkt. Zintegrowanie ERP z firmą kurierską pozwoli na wysłanie zamówienia jeszcze w ten sam dzień.

Podsumowanie

Bez względu na to, czy to wyprzedaż posezonowa, Cyber Monday, Święta, czy Black Friday stanowi dla Ciebie wyzwanie, porady zawarte w artykule pomogą Ci w przygotowaniu organizacji do nadchodzących wydarzeń. Jeżeli odpowiednio do nich podejdziesz, zyskasz wiele cennych doświadczeń.

 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Wdrożenie systemu Teneum WMS szyte na miarę

Ostatnie lata to znaczącej transformacji branży retail. Klienci oczekują dziś nie tylko różnorodnej oferty produktów i usług, ale również wyższego poziomu obsługi oraz elastyczności w procesie zakupowym. Spełnienie tych oczekiwań stanowi niemałe wyzwanie – doskonale wiedzą o tym właściciele marki Moodo, którzy, aby usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa i lepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, zdecydowali się na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań WMS i OMS. Nowe oprogramowanie znacząco zwiększyło efektywność i wydajność procesów logistycznych oraz zarządzania magazynem. O firmie Moodo to polska marka odzieżowa działająca na rynku już kilkanaście lat. Sieć obejmuje ponad 150 salonów własnych i franczyzowych, sklep internetowy oraz ponad 200 partnerów hurtowych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Firma eksportuje również swoje kolekcje do innych krajów – m.in. Ukrainy i Iranu. Marka tworzy ubrania z myślą o kobietach, które cenią sobie wygodę, komfort i nowoczesność w dobrym stylu. Misją firmy jest ubierać kobiety na każdą okazję dokładnie wsłuchując się w ich potrzeby. Wyróżnikiem Moodo na rynku retail w segmencie fashion jest strategia biznesowa oparta na dynamicznym rozwoju głównie poprzez franczyzę. Marka konsekwentnie realizuje plan dalszej ekspansji i otwierania nowych punktów sprzedaży w kolejnych miastach. Geneza projektu W obliczu nowych wyzwań rynkowych oraz potrzeby zapewnienia klientkom jednolitego, spójnego doświadczenia zakupowego, firma Moodo zdecydowała się na współpracę z Sente w zakresie wdrożenia rozwiązań typu omnichannel. Pierwszym krokiem było szczegółowe rozpoznanie sytuacji wyjściowej oraz potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa. Po zakończeniu etapu analizy ustalono, że prace projektowe warto rozpocząć od opracowania i implementacji kompleksowego rozwiązania WMS (ang. Warehouse Management System), odpowiadającego za zarządzanie magazynem, oraz wybranych modułów systemu OMS (ang. Order Management System), obsługujących procesy zamówień w różnych kanałach dystrybucji. Cele i wyzwania w projekcie Pierwotnym celem współpracy było wdrożenie technologii pozwalających na skuteczną realizację strategii omnichannel. W toku analiz strategicznych nadrzędnym celem stało się jednak usprawnienie i uporządkowanie procesów magazynowych. To właśnie zwiększenie efektywności zaplecza logistycznego gwarantuje szybką realizację zamówień i dostęp do towarów zarówno w stacjonarnie, jak i w e-sklepie. W trakcie realizacji projektu kluczowymi wyzwaniami okazały się: Zarządzanie zróżnicowanymi procesami w ramach jednego magazynu centralnego – zarówno obsługa klientów hurtowych, zatowarowanie sklepów franczyzowych i własnych, jak i  obsługa zamówień pochodzących ze sklepu internetowego odbywa się na jednej przestrzeni magazynowej. Wymaga to dostępu do aktualnych, wiarygodnych danych o produktach i ich wariantach (np. rozmiarach, kolorach), a także możliwości bieżącej rejestracji zwrotów z każdego kanału sprzedaży. Precyzyjne zwymiarowanie produktów i optymalizacja transportu – każda dostawa przed przyjęciem do magazynu jest ważona i mierzona. Nawet drobne różnice w danych mogą w skali całego magazynu prowadzić do błędów logistycznych i utrudniać planowanie transportu. Obsługa pełnych pakietów – każdy produkt firmy Moodo jest dostępny w pełnej gamie rozmiarów i musi zostać tak rozdzielony, by każdy sklep otrzymał pełen zestaw. Teneum WMS pozwala już na poziomie magazynu centralnego rozdzielać i kompletować pełne pakiety produktów w sposób zautomatyzowany i kontrolowany. Rozwiązania Podczas wdrożenia został zaimplementowany szereg rozwiązań i automatyzacji, które znacznie usprawniły działanie magazynu oraz obsługę zamówień w Moodo. Do najważniejszych z nich można zaliczyć: wdrożenie systemu Teneum WMS w magazynie centralnym – rozwiązanie zostało dostosowane do efektywnego zarządzania specyficznymi dla firmy Moodo procesami, wynikającymi z obsługi różnego typu zamówień na terenie jednego magazynu. Ponadto zostałyprzygotowane dedykowane interfejsy, które poprawiły efektywność kompletacji towarów i komponowanie zestawów do wysyłek do poszczególnych salonów, usprawnienie procesu alokacji i zatowarowania sklepów – w pierwszym etapie wdrożenia (od stycznia do marca) wdrożone zostały rozwiązania, dzięki którym procesy logistyczne odbywają się szybciej, efektywniej i bez błędów. Zamówienia dla poszczególnych salonów są przygotowywane właściwie natychmiastowo, tak by zniwelować luki i zapewnić wrażenie pełnego sklepu, usprawnienie i zautomatyzowanie procesu obsługi zamówień z kanału B2C – w drugim etapie wdrożenia (od kwietnia do maja) wprowadzono automatyzację generowania zamówień do wysyłek. Pozwoliło to na zrealizowanie bardzo istotnego dla e-sklepu celu, jakim jest utrzymanie wysokiej jakości i krótkiego czasu wysyłki realizowanych zamówień w sklepie internetowym, szczególnie w czasie wzmożonego ruchu (Black Friday, Majówka, Święta), integracja z IAI – wdrożone rozwiązania zostały zintegrowane z platformą e-Commerce IAI, co umożliwiło pełną automatyzację obsługi statusów zamówień oraz zapewnienie wiarygodnych informacji na temat stanów magazynowych dostępnych do sprzedaży online, integracja z systemem Comarch, co pozwoliło na uzupełnienie rozwiązań IT Moodo o brakujące jedynie elementy, zamiast wymieniać całe rozwiązanie, optymalizacja powierzchni magazynowej – dzięki lepszemu zagospodarowaniu magazynu udało się nie tylko zaoszczędzić miejsce, ale przede wszystkich zmniejszyć koszty związane z długim szukaniem towarów, a tym samym wydłużonym czasem realizacji zamówień. Efekty Dopasowanie WMS i OMS do specyfiki funkcjonowania marki odzieżowej, działającej w modelu wielokanałowej sprzedaży stanowiło duże wyzwanie. Projekt został sfinalizowany pomyślnie, dzięki współpracy konsultantów Sente i osób zaangażowanych w prace wdrożeniowe po stronie Moodo. Dzięki wdrożeniu dedykowanych rozwiązań Sente firma Moodo osiągnęła: 70% wzrostu wydajności obsługi kanału B2B i 100% wzrostu wydajności obsługi kanału B2C, zwiększenie liczby wydawanych dziennie zamówień do klienta (z 500 do 1000) w okresach kluczowych dla sprzedaży, zwiększenie liczby wydawanych dziennie paczek o 100% (z 300 na 600). Na podstawie powyższych wyników widać, że firma Moodo istotnie poprawiła wydajność i efektywność kluczowych procesów. Wdrożone rozwiązania są rozwijane zgodnie z tym, jak zwiększa się skala działania przedsiębiorstwa oraz ewoluują jego potrzeby.
Wdrożenie-systemu-Teneum-WMS-szyte-na-miarę
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń