Jak-pracownicy-marketingu-postrzegają-AI

Jak pracownicy marketingu postrzegają AI?

Nowe badanie: 60% marketerów twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja zmieni ich rolę w miejscu pracy, ale martwi się o jej dokładność

 

Z badań wynika, iż pracownicy działów marketingu szacują, że generatywna sztuczna inteligencja pozwoli im zaoszczędzić ponad pięć godzin pracy tygodniowo – równowartość ponad miesiąca rocznie*. Jednak, choć postrzegają tę technologię jako zmieniającą ich rolę w miejscu pracy, to zauważają jednocześnie potrzebę ludzkiego nadzoru, konieczność bazowania na zaufanych danych oraz szkoleń – jako krytycznych elementów dla pomyślnego jej wykorzystania.

Salesforce przeprowadził ankietę wśród ponad 1000 pracowników działów marketingu w ramach serii Generative AI Snapshot Series. Wyniki pokazały, że 51% z nich już korzysta** z generatywnej sztucznej inteligencji. Kolejne 22% planuje wykorzystać ją w najbliższym czasie, co daje łącznie prawie trzy czwarte marketerów.

Jednak ponad jedna trzecia z ankietowanych (39%) twierdzi jednocześnie, że nie wie, jak bezpiecznie korzystać z generatywnej sztucznej inteligencji. Zgłaszają oni obawy co do jej dokładności i potrzeby ludzkiego nadzoru, a także konieczności odpowiednich szkoleń i bazowania na zaufanych danych

Od personalizacji po produktywność – marketerzy twierdzą, że generatywna sztuczna inteligencja zmienia ich rolę

Marketerzy korzystający z generatywnej sztucznej inteligencji wykorzystują ją obecnie to takich zadań jak tworzenie treści (76%) i pisanie tekstów (76%). Jednak wielu z nich widzi na horyzoncie gruntowne zmiany w swojej pracy, a 53% twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja „zmienia zasady gry”. Respondenci upatrują w SI zdolności do przekształcania sposobu analizowania danych, personalizowania treści komunikatów, tworzenia kampanii marketingowych oraz budowania/optymalizacji strategii SEO.

Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji marketerzy oczekują również oszczędności czasu i możliwości skupienia się na bardziej strategicznej pracy:

  • 71% twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja przejmie czasochłonne zadania
  • 71% twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja pozwoli im skupić się na bardziej strategicznych wyzwaniach.

 W rzeczywistości szacują, że generatywna sztuczna inteligencja pozwoli im zaoszczędzić ponad pięć godzin tygodniowo – równowartość ponad miesiąca rocznie* w pracy.

Dokładność i jakość SI to główne obawy

Dokładność i jakość zależą od danych. Aż 67% marketerów twierdzi, że dane ich firmy nie są odpowiednio skonfigurowane pod kątem generatywnej sztucznej inteligencji – mimo że podobna liczba (63%) twierdzi, że zaufane dane klientów są ważne dla pomyślnego wykorzystania SI w pracy.

Jest to opinia powtarzana także przez ekspertów. Według Clary Shih, dyrektora generalnego Salesforce ds. sztucznej inteligencji, „dane są paliwem dla sztucznej inteligencji”

Bez wysokiej jakości, zaufanych danych staje się ona „śmieciem na wejściu i śmieciem na wyjściu”. Sztuczna inteligencja czerpiąca ze źródeł danych, które są nieistotne, niereprezentatywne lub niekompletne może dostarczać toksyczne wyniki, generować uprzedzenia czy całkowicie błędne wnioski – powiedziała Clara Shih

71% marketerów uważa również, że brak w SI ludzkiej kreatywności i wiedzy kontekstowej, co jest potencjalną przeszkodą w pomyślnym wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji w miejscu pracy. W rezultacie 66% marketerów twierdzi, że do pomyślnego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji niezbędny jest ludzki nadzór.

Marketerzy potrzebują szkoleń, aby wykorzystać potencjał SI

Chociaż pracownicy działów marketingu są podekscytowani możliwościami generatywnej sztucznej inteligencji w zakresie przekształcania ich pracy, wielu z nich czuje się nieprzygotowanych do pełnego jej wykorzystania, a 43% twierdzi, że nie wie, jak uzyskać największą wartość z tej technologii.

Pomimo, że 54% marketerów uważa, iż programy szkoleniowe w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji są ważne, aby mogli z powodzeniem wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję w swojej roli, to aż 70% z nich twierdzi, że ich pracodawca nie zapewnia jeszcze szkoleń w zakresie wykorzystania SI.

Metodologia badania

Salesforce przeprowadził badanie na temat generatywnej SI we współpracy z YouGov w dniach 18-25 maja 2023 roku. Obejmowało ono ponad 4 135 pełnoetatowych pracowników z działów sprzedaży, usług, marketingu i handlu. Powyższe dane odzwierciedlają odpowiedzi od 1029 pełnoetatowych marketerów reprezentujących firmy różnej wielkości i z różnych sektorów w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Australii. Ankieta została przeprowadzona online. Dane zostały zważone i są reprezentatywne dla wszystkich pełnoetatowych pracowników w USA, Wielkiej Brytanii i Australii (w wieku 18+).

*(średnio 5 godzin tygodniowo zaoszczędzonych dzięki „generatywnej sztucznej inteligencji” x 52 tygodnie w roku) / 8-godzinny dzień pracy= średnio 32,5 dnia lub ponad miesiąc oszczędności rocznie

** wykorzystali generatywną sztuczną inteligencję w swoich przepływach pracy lub eksperymentują z nią w pracy.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Obywatele chcą sztucznej inteligencji w administracji publicznej

Zaufanie do instytucji publicznych od lat pozostaje na niskim poziomie. Nowe badania Salesforce pokazują, że agenci AI mogą pomóc je odbudować. Obywatele na całym świecie są zgodni, że usługi publiczne wymagają usprawnień. 40% z nich napotyka trudności w kontaktach z administracją, a ponad 1/3 nie zna dostępnych rozwiązań ułatwiających kontakt. Tymczasem badania wskazują na ogromne poparcie dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – aż 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z urzędami. Pojawienie się agentów AI daje administracji publicznej wyjątkową szansę na odbudowę zaufania obywateli poprzez usprawnienie usług i skrócenie czasu odpowiedzi. W obliczu ograniczonych budżetów agenci mogą wspierać pracę urzędników, poprawiając jakość obsługi – bez konieczności zwiększania liczebności personelu. Społeczne oczekiwania wobec poprawy usług publicznych 40% respondentów twierdzi, że kontakt z administracją publiczną, gdy mają pytania lub potrzebują pomocy, jest trudny. Mniej niż połowa badanych uważa, że łatwo jest zrozumieć, jakie usługi publiczne (42%) i programy pomocowe (46%) są dla nich dostępne. Obywatele wskazują, że najważniejsze usprawnienia w zakresie świadczenia usług publicznych to: Zmniejszenie liczby kroków potrzebnych do załatwienia sprawy. Szybsze reagowanie na ich potrzeby. Obywatele chętni do korzystania z agentów AI 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z administracją publiczną. Największą otwartość na takie rozwiązania wykazują obywatele Brazylii, Hiszpanii, Singapuru i Włoch, co stwarza tym krajom możliwość przetarcia szlaków w erze agentów AI. Respondenci na całym świecie jako najważniejsze aspekty korzystania z agentów AI w sektorze publicznym wskazali: 47% – zapewnienie dostępu do informacji i usług 24/7, 44% – pomoc w sprawnym korzystaniu z zasobów administracji, 40% – ograniczenie liczby stron internetowych i kroków potrzebnych do załatwienia sprawy. Block Quote Metodologia Salesforce przeprowadził podwójnie anonimowe badanie wśród ogólnej populacji w okresie od 27 listopada 2024 r. do 9 stycznia 2025 r. Łączna wielkość próby wyniosła 11 750 dorosłych z Australii, Brazylii, Kanady, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Niderlandów, Nowej Zelandii, Norwegii, Singapuru, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Obywatele-chca-sztucznej-inteligencji-w-administracji-publicznej

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń