E-commerce-Formy-płatności–-co-preferują-klienci

Formy płatności w e-commerce – co preferują klienci?

Współcześni e-konsumenci mają wyrobione swoje przyzwyczajenia. Bywają też nieufni jeśli chodzi o formy zapłaty. Najczęściej są wierni swoim ulubionym, sprawdzonym i uważanym przez siebie za bezpieczne. Coraz mniej osób chce za każdym razem logować się do bankowości online i uzupełniać wszystkie dane przelewu.

Poza tym odnotowanie takich wpłat wymaga czasu więc i dostawa produktu znacznie się wydłuża. Na popularności zyskują nowoczesne metody płatności. Należy więc zadbać, aby e-klient miał możliwość wyboru metody zapłaty za zamówienie.

Dostępne sposoby płatności

Jedną z ważnych decyzji, jaką musimy podjąć zanim uruchomimy sklep internetowy, są rodzaje form płatności dla klientów. Na przestrzeni ostatnich lat nastąpiła ogromna zmiana preferencji zakupowych Polaków, na co duży wpływ miał koronawirus i rozwój technologii. Obecnie form płatności na rynku jest wiele. Przede wszystkim należy więc zadbać o to, aby dać klientom możliwość wyboru. Warto wiedzieć, z których form płatności klienci najchętniej korzystają, aby wprowadzić je jako pierwsze.

Konsumenci dokonujący zakupów w sklepach online mają do wyboru następujące sposoby płatności: natychmiastowe, przy odbiorze, odroczone i w ratach. Jak widać na poniższym wykresie zdecydowana większość e-klientów najczęściej wybiera płatność natychmiastową.

Metody płatności

Według informacji podanych przez NBP najczęściej wykorzystywanymi metody płatności bezgotówkowych w Internecie są obecnie:

Blik – uznawany jest za najwygodniejszą formą płatności online. Blik to szybka płatność jednorazowym, sześciocyfrowym kodem wygenerowanym w aplikacji banku. Istnieje możliwość zapamiętania tej formy płatności przy pierwszych zakupach w danym sklepie, dzięki czemu kolejne transakcje klient może realizować bez kodu.
Pay-by-link (szybkie przelewy) – są w drugiej kolejności uważane za wygodne rozwiązanie. Pozwalają na natychmiastowe przekazanie środków do sprzedawcy. Klient loguje się do swojego banku, ale z tą różnicą, iż formularz z danymi do przelewu jest automatycznie wypełniony.
Karta (CNP – Card not present) – w ostatnim czasie znacząco zyskuje na popularności. Szczególnie opcja pozwalająca na zapisanie karty w danym e-sklepie istotnie skraca czas dokonywania płatności.
Tradycyjny przelew – nadal ma swoich zwolenników jednak jego popularność pozostaje na niskim poziomie.

Metodami płatności często spotykanymi w e-sklepach są również:

PayPal – jest to rodzaj konta internetowego pozwalające na płacenie online bez udostępniania swoich danych finansowych. Konto powiązane jest z kartą kredytową i posiada własne saldo samodzielnie zasilane środkami, np. z konta bankowego.
Płatności odroczone – coraz popularniejsze rozwiązanie, które umożliwia klientowi opłacenia zamówienia w późniejszym terminie. Forma ta jest bezpieczna dla sprzedawców, ponieważ od razu otrzymują należność, natomiast klient rozlicza się później bezpośrednio z instytucją świadczącą finansowanie.
Portfel elektroniczny – działa na zasadzie aplikacji w telefonie, umożliwia podpinanie kart płatniczych, przesyłanie środków między e-portfelami, wpłatę środków, płacenie zbliżeniowo oraz zlecanie płatności online.
Płatność cykliczna – forma opłaty za różne usługi w formie subskrypcyjno-abonamentowej polegająca na wyrażeniu zgody na obciążaniu konta określoną kwotą w konkretnym terminie.
Płatność za pobraniem – oprócz płatności online za zamówienie istniej jeszcze możliwość zapłaty za zamówienie kartą lub gotówką w momencie jego odbioru. Rozwiązanie to najczęściej wybierają osoby, które obawiają się przedpłaty lub nie posiadają konta bankowego.
Płatność SMS-em – nie ma obecnie zbyt wielu zwolenników. Polega na zapłacie za zamówienie SMS-em o podwyższonej wartości.
Płatność przy odbiorze – tę opcję preferują najczęściej klienci, którzy nie mają konta internetowego albo nie mają zaufania do danego e-sklepu. Zapłacić przy odbiorze można gotówką albo kartą, z tym że obecnie popularność zapłaty kartą jest znacznie większa.

Popularność konkretnych metod płatności przedstawiamy na poniższym wykresie.

Wybierając program do obsługi e-sklepu należy zwrócić uwagę, aby pozwolił na przypisanie odpowiednich form płatności dostępnych dla różnych kombinacji, takich jak waluta, grupa czy kraj klienta.

 

Jak uruchomić płatności w e-sklepie

Na rynku funkcjonują firmy oferujące szeroki zakres różnych metod płatności internetowych takich jak: płatności mobilne BLIK, przelewy online, raty online, płatności odroczone, integracje z portfelami elektronicznymi, obsługa płatności kartą. W celu uruchomienia płatności online w swoim sklepie online należy podpisać stosowną umowę z wybranym operatorem płatności.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zapakować zamówienie, żeby klienci chcieli wrócić do Twojego sklepu online?

Sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki nie tylko przekładają się na opinie klienta o sklepie online. Zgodnie z prawem za bezpieczeństwo przesyłki, jej przypadkowej utraty lub uszkodzenia w trakcie transportu do klienta odpowiada właściciel sklepu internetowego. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy do jej uszkodzenia doszło z winy profesjonalnego przewoźnika. W sytuacji uszkodzenia przesyłki przez firmę kurierską, klient składa reklamację do sprzedawcy. Skoro to sklep zleca dostawę, wiec to na nim spoczywa obowiązek dochodzenia roszczeń od firmy kurierskiej. Jak wynika z danych zebranych przez Przesylarka.pl, aż 3 na 1000 przesyłek uległo uszkodzeniu w transporcie kurierskim w 2022 roku. Dlatego chcąc uniknąć niezadowolenia klienta i kłopotów z reklamacją warto zadbać również o odpowiednie i estetyczne zapakowanie zamówienia. Proces pakowania zamówień Pakowanie przesyłek to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Najlepiej stworzyć dla niego specjalnie przystosowane miejsce zaopatrzone w odpowiednie do pakowania paczek materiały i przyrządy. Warto ustalić standardy, które wpłyną na spójny wizerunek marki. Jest to bardzo istotne, szczególnie gdy za pakowanie odpowiada więcej osób. Tworząc zasady warto zwrócić uwagę na: szybkość i prostotę pakowania i rozpakowania, możliwie najniższy koszt przesyłki, zabezpieczenie produktów przed zniszczeniem w procesie dostawy, podejście proekologiczne, zbudowanie relacji z klientem. Materiały wykorzystywane do pakowania przesyłek powinny również iść w zgodzie z profilem firmy, np. naturalne kosmetyki dobrze jakby były zapakowane w ekologiczne kartony i wypełniacze. Jak prawidłowo spakować zamówienie? Koszt materiałów wykorzystywanych do spakowania zamówienia ponosi sprzedawca, dlatego przy opracowywaniu standardów pakowania powinno towarzyszyć hasło umiar. Formę opakowania zawsze należy dostosować do specyfiki sklepu, wysyłanego towaru oraz wielkości gabarytowej zamówień. Zawsze należy pamiętać, aby: wielkość paczki była proporcjonalna do rozmiarów zawartości, użyć tylko niezbędnej ilości wypełniaczy, zabezpieczyć ostre krawędzie i delikatne przedmioty, odpowiednio oznakować paczkę zawierającą szkło, zakleić paczkę w taki sposób, aby uniemożliwić jej samodzielne otwarcie w transporcie. Jak wyróżnić się opakowaniem przesyłki? Opakowania przesyłek w e-commerce może dodatkowo pełnić formę reklamy i stanowić część brandingu firmy. Jest wiele sposobów na wyróżnienie się właśnie wyglądem paczki. W tym celu można wykorzystać: kartony z nadrukowanym lub naklejonym logo, taśmę klejącą z logo lub hasłem marki, papier pakowy z nadrukiem, próbkę produktu, kupon z kodem rabatowym na kolejne zakupy, podziękowanie za zakupy w sklepie, instrukcję dotyczącą ponownego użycia opakowania. Estetyczne opakowanie opatrzone logo firmy oraz jakiś gratis, próbka, zniżka zawsze zostaną zapamiętane i docenione. Najczęstsze błędy popełniane przy pakowaniu zamówień Głównym błędem popełnianym przy pakowaniu zamówień jest wykorzystanie za dużych kartonów. Po pierwsze generuje to dodatkowe koszty, gdyż paczka zajmuje wtedy więcej miejsca na magazynie, wymaga użycia większej ilości wypełniacza i co najważniejsze cena przesyłki jest uzależniona od jej gabarytu. Inne błędy, na które trzeba uważać to: brak produktu w paczce – w trakcie kompletowania zamówienia zawsze należy dokładnie sprawdzić, czy wszystkie produkty trafiły do paczki, zniszczony produkt – wszelkie podatne na zniszczenia artykuły należy dodatkowo zabezpieczyć, zbyt dużo wypełniacza – użycie nadmiaru wypełniacza sprawi, że klient będzie musiał poradzić sobie z dodatkową ilością śmieci, nadmiar taśmy klejącej – oprócz kwestii estetycznej trzeba mieć na uwadze, że nadmiernie oklejone przesyłki trudniej będzie otworzyć i niechcący można uszkodzić produkty w środku. Choć możliwość otrzymania zamówienia do 12h jest w stanie zmotywować aż 87% klientów do dokonania zakupu, to na ich opinie o sklepie i decyzji o powrocie wpłynie także sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki. Warto się postarać, bo jak pokazują badania opublikowane przez Small Business Trends, prawdopodobieństwo kolejnej sprzedaży do obecnego klient wynosi aż 60-70%, podczas gdy do nowego tylko 5–20%. Humansoft e-commerce – Twoja sprzedaż online na wyższym poziomie Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak system ERP – pracujący na wspólnej bazie danych ze sklepem internetowym i platformą B2B oraz zintegrowany z BaseLinkerem i popularnymi marketplace’ami (Allegro, Amazon, eBay, Empik, Erli itp) – może zrewolucjonizować Twoje działania sprzedażowe on-line, zapraszamy do kontaktu.
Jak-zapakować-zamówienie_-żeby-klienci-chcieli-wrócić-do-Twojego-sklepu-online
Humansoft_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Humansoft

Producent systemu ERP, dostawca BI


HermesSQL
Mazowieckie
50 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, eCommerce, Elektronika, Metalurgiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Usługi
Opis
Jesteśmy producentem i dostawcą systemów zarządzania ERP i BI oraz aplikacji mobilnego magazynu WMS, sklepu internetowego, platformy B2B i EDI....
rozwiń