Czy-banki-i-ubezpieczyciele-moga-dzis-przetrwac-bez-AI

Czy banki i ubezpieczyciele mogą dziś przetrwać bez AI?

Funkcjonując w dobie wszechobecnej cyfryzacji, rozwój i adaptacja do wciąż zmieniających się warunków to konieczność, z jaką mierzy się każda firma. Szeroko rozumiane instytucje finansowe często stają się prekursorami nowych technologii, wdrażając nowatorskie rozwiązania, a tym samym wytyczając ścieżkę dla pozostałych branż. Biorąc pod uwagę dynamiczne realia rozwoju AI na przestrzeni ostatnich kilku lat, zdaje się, że powyższy schemat raz jeszcze zatoczy swój krąg.

Wciąż rosnące bazy danych oraz oczekiwania klientów wymagają nowoczesnego podejścia, które pozwoli na zachowanie konkurencyjności, przy jednoczesnym utrzymaniu, a najlepiej redukcji kosztów. Chociaż obecnie niemalże każda branża jest w stanie znaleźć efektywne zastosowanie dla sztucznej inteligencji, to zgodnie z różnymi szacunkami w Polsce zaledwie niewielki odsetek firm zdecydował się na wdrożenie rozwiązań opartych o AI – jak podaje ekspert Uniwersytetu SWPS, liczba ta (dla roku 2023) oscylowała w granicach od 3,7% do 19,3%[1].

Nasuwa się więc pytanie: czy wysoce uregulowany sektor finansów, bankowości i ubezpieczeń jest gotowy na technologiczną ewolucję, którą oferuje sztuczna inteligencja? Ogromnym priorytetem dla całego sektora jest bezpieczeństwo danych wrażliwych oraz tajemnic firmowych, a niski poziom obeznania pracowników z narzędziami AI dodatkowo potęguje brak zaufania wobec tej technologii. Ponadto, użytkowanie ogólnodostępnych aplikacji przez personel stwarza zagrożenie wycieku danych, jeżeli są one przesyłane bezpośrednio do przeglądarkowej chmury narzędzia. Perspektywa ta może zdawać się ryzykowna i odstraszająca.

Z drugiej strony, statystyki zdają się być nieubłagane zgodnie z danymi zebranymi przez Salesforce, 72% klientów usług finansowych oczekuje, że ich problemy zgłaszane na infolinii lub w oddziale zostaną rozwiązane natychmiast, z czego 38% wprost określa przedział 10 minut jako maksymalny czas trwania procesu. Ponadto, Działy Obsługi Klienta często cierpią na braki kadrowe, przez niedobór kompetentnych kandydatów na rynku pracy. Instytucje finansowe potrzebują więc kompleksowego, sprawdzonego i pewnego narzędzia, zdolnego do efektywnej analizy danych, służącego wsparciem dla konsultantów przy mnogich procesach, a przy tym nie naruszającego żadnej z norm prawnych. Odpowiedzią na tę potrzebę są Agenci AI.

Czym jest Agent?

Przy rosnącej liczbie klientów oraz ich oczekiwań, zwiększenie efektywności działów Obsługi Klienta bez konieczności poszerzania zespołu to jedno z kluczowych wyzwań dla banków czy firm ubezpieczeniowych. Agentforce oferuje możliwość stworzenia spersonalizowanego Agenta opartego o sztuczną inteligencję, który wspomoże wybrane procesy i odciąży konsultantów, oszczędzając ich czas oraz redukując całkowite koszty.

Agent nie jest jednak tylko botem, które wprowadziło dotychczas wiele firm; to autonomiczne rozwiązanie bazujące na generatywnej AI, zdolne do wytwarzania odpowiedzi i wykonywania zadań we własnym zakresie.

Może połączyć się z dowolną bazą danych i zostać zaprogramowany do realizowania niemalże dowolnego projektu, przy tym gwarantując pełną poufność oraz zachowanie wszelkich informacji wewnątrz firmy. Agentforce posiada gotowe szablony funkcjonowania, dedykowane sektorowi finansowemu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby skonfigurować Agenta pod kątem indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa.

Co więcej, może on przyjąć dowolną formę, występując pod postacią tekstową, głosową, chatu lub pełnego automatu. Konfiguracja Agenta jest prosta, gdyż nie wymaga żadnych umiejętności programistycznych – wystarczy sformułować oczekiwanie w naturalnym języku mówionym, a wgrany w program model językowy (LLM) przetworzy jego kontekst i zajmie się realizacją. Stanowi to ogromną przewagę nad tradycyjnymi chatbotami, które wymagały precyzyjnego dostrajania, długofalowego uczenia oraz rozumiały język ludzki w bardzo wąskim zakresie.

Dobry Agent AI, to Agent dbający o bezpieczeństwo danych firmowych

Aspektem najwyższej wagi w branży finansowej jest bezpieczeństwo danych wrażliwych, zarówno samej instytucji, jak i tych należących do klientów. Agentforce jako rozwiązanie wewnętrzne (zintegrowane z bazą danych/CRM firmy) jest zupełnie bezpieczny, nie wyprowadzając informacji poza system oraz wykorzystując funkcję maskowania danych. Minimalizuje to ryzyko ich upublicznienia w porównaniu do chociażby konkurencyjnych rozwiązań dostępnych w sieci, z których pracownicy mogą korzystać na własną rękę, celem przyspieszenia swojej pracy. Zgodnie z polityką Trusted Layer, o którą opiera się cały ekosystem Salesforce, gwarantuje zerową retencję danych.

Dodatkowo, Agentforce jest dostosowany do restrykcyjnego przestrzegania norm międzynarodowych, takich jak choćby GDPR (RODO).

Co Agent może zrobić dla sektora finansowego?

Onboarding klienta to jego pierwszy kontakt z firmą, a zarazem proces, który potrafi być niezwykle czasochłonny i żmudny. Jego optymalizacja, szczególnie pod kątem zbierania niezbędnych danych oraz dokumentów do procedury KYC (Know Your Customer), pozwala na zaoszczędzenie zasobów, przy jednoczesnej poprawie doświadczenia wprowadzanej osoby.

Agent może również wspomóc procedurę analizy pod kątem zdolności kredytowej lub ubezpieczeniowej, dokonując precyzyjnej oceny ryzyka w oparciu o dane i historię klienta.

Jednym z najczęstszych zadań napotykanych przez pracowników Obsługi Klienta jest koordynacja procesu reklamacyjnego. Niezależnie od jego natury, rozwiązanie od Salesforce może przeprowadzać analizę w czasie rzeczywistym – na przykład nasłuchując rozmowy, - dostarczać sugestii w kontekście potencjalnych rozwiązań i ostatecznie wpłynąć na całościowe zadowolenie oraz zaufanie klienta.

Pracownicy mogą wykorzystywać AI do wertowania baz danych w poszukiwaniu potrzebnych dokumentów czy elementów oferty. Agent sprawdzi się świetnie jako osobisty asystent konsultantów, lecz również ich zastępstwo przy pierwszym kontakcie z klientem. Przyjmie zgłoszenie, zaproponuje klientowi optymalne rozwiązanie, a w przypadku konieczności interwencji konsultanta wyposaży go w treściwe podsumowanie, przyspieszając tym samym rozwiązanie problemu.

W tym miejscu warto wspomnieć o kluczowym problemie z większością generatywnych narzędzi – mają one często tendencję do zmyślania i „halucynacji”, jeżeli nie są w stanie odpowiedzieć na zadane pytanie. Środkiem zapobiegawczym było wprowadzenie do Agentforce systemu „automatycznej oceny toksyczności”, którego zadaniem jest ponowna weryfikacja treści przed jej opublikowaniem. Stanowi on dodatkową warstwę zabezpieczenia, gwarantując rzetelność przedstawianych wyników, tak istotną w przypadku procedur finansowych.

Produkt Salesforce to kompleksowe rozwiązanie na miarę XXI wieku, pozwalające przedsiębiorstwom sektora finansowego na ograniczenie kosztów, zwiększenie satysfakcji klientów oraz wzmożenie produktywności pracowników. Możliwość personalizacji pod kątem konkretnych zadań zapewnia elastyczność, dzięki czemu banki, firmy ubezpieczeniowe, fundusze inwestycyjne oraz pozostałe rodzaje przedsiębiorstw finansowych z pewnością znajdą zastosowanie dla tego narzędzia, dostosowując je do swojej struktury oraz indywidualnych potrzeb.

[1] Źródło: https://bank.pl/bankowosc-i-finanse-technologie-sztuczna-inteligencja-czy-jestesmy-na-nia-gotowi/

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Salesforce i Google wprowadzają Gemini do Agentforce

Salesforce i Google ogłosiły dziś znaczne rozszerzenie swojego strategicznego partnerstwa. Dzięki niemu klienci zyskają wybór modeli i możliwości wykorzystywanych do tworzenia i wdrażania agentów opartych na sztucznej inteligencji. Partnerstwo zapewnia ogromną elastyczność, umożliwiając klientom tworzenie dostosowanych rozwiązań AI, które spełniają ich specyficzne potrzeby, zamiast być ograniczonymi do jednego modelu dostawcy. Google Cloud jest liderem innowacji w zakresie sztucznej inteligencji dla przedsiębiorstw, a miliony programistów wykorzystują modele Google Gemini i infrastrukturę Google Cloud zoptymalizowaną pod kątem sztucznej inteligencji. To rozszerzone partnerstwo umożliwi klientom Salesforce tworzenie agentów Agentforce przy użyciu Gemini i wdrażanie Salesforce w Google Cloud. Jest to rozszerzenie istniejącego partnerstwa, które umożliwia klientom płynną wymianę danych między Google BigQuery i Salesforce za pośrednictwem technologii zerowego kopiowania – dodatkowo wyposażając klientów w dane, sztuczną inteligencję, zaufanie oraz aktywności, których potrzebują, aby wprowadzić autonomicznych agentów do swoich firm. „Dzięki naszej rozszerzonej współpracy z Google Cloud i głębokiej integracji w warstwie platformy, aplikacji i infrastruktury, dajemy klientom wybór aplikacji i modeli, z których chcą korzystać” – powiedział Srini Tallapragada, Salesforce President & Chief Engineering and Customer Success Officer. „Salesforce oferuje kompletną platformę agentowej sztucznej inteligencji klasy korporacyjnej, która ułatwia wdrażanie nowych możliwości i szybkie osiąganie wartości biznesowej. Google Cloud jest pionierem w dziedzinie agentowej sztucznej inteligencji dla przedsiębiorstw, oferując jedne z najpotężniejszych, najbardziej wydajnych modeli, agentów i narzędzi programistycznych AI na świecie. Razem tworzymy najlepsze miejsce dedykowane firmom do skalowania dzięki cyfrowej pracy”. „Wybór Google Cloud przez Salesforce jako głównego dostawcy infrastruktury oznacza, że klienci korporacyjni mogą teraz wdrażać niektóre ze swoich najbardziej krytycznych aplikacji w naszej wysoce bezpiecznej, zoptymalizowanej pod kątem sztucznej inteligencji infrastrukturze – przy minimalnym tarciu” – powiedział Thomas Kurian, dyrektor generalny Google Cloud. „Wspólni klienci poprosili nas o możliwość bardziej płynnej pracy w Salesforce i Google Cloud, a to rozszerzone partnerstwo pomoże im przyspieszyć transformacje AI dzięki agentowej sztucznej inteligencji, najnowocześniejszym modelom AI, analizie danych i nie tylko”. Dlaczego jest to istotne Według badania przeprowadzonego przez Salesforce, sztuczna inteligencja nadal się rozwija, jednak jest już obecna w organizacjach i stwarza szansę rynkową o wartości 2 bilionów dolarów. W rzeczywistości 84% dyrektorów ds. informatyki uważa, że sztuczna inteligencja będzie równie istotna dla firm, jak Internet. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, organizacje potrzebują strategii agentowej opartej na otwartości, pełnym zaufaniu i możliwości wyboru. Obejmuje to: Dane: Bezpieczny i zunifikowany dostęp do wszystkich danych, bez względu na to, gdzie się znajdują, z architekturą „zero kopii” i wzbogaconymi metadanymi dla głębszego wglądu. Dzięki temu klienci nie muszą rezygnować z możliwości wyboru na rzecz zintegrowanego doświadczenia, w przeciwieństwie do rozwiązań, które gromadzą dostęp do danych lub wymagają od użytkowników łączenia różnych rozwiązań. AI: Niezrównany wybór i elastyczność dzięki najnowocześniejszym modelom AI, w tym predykcyjnym, generatywnym i multimodalnym. Pozwala to firmom dostosować rozwiązania do ich konkretnych potrzeb i uniknąć uzależnienia od możliwości AI jednego dostawcy. Zaufanie: Wielowarstwowe podejście do ochrony danych i infrastruktury zaawansowane metody szyfrowania, wybór lokalizacji przechowywania danych oraz audyty AI pod kątem stronniczości i toksyczności. Działania: Integracja automatyzacji, analizy danych i aplikacji na różnych platformach, co poprawia efektywność pracy i pozwala agentom AI lepiej współdziałać z istniejącymi systemami. Odpowiedzi w czasie rzeczywistym w Agentforce z Google Search Agentforce będzie mógł wykorzystać Grounding z Google Search za pośrednictwem Vertex AI, opierając się na bezpiecznym fundamencie danych ustanowionym w ramach partnerstwa „zero copy” między Salesforce Data Cloud i Google BigQuery. Integracja ta daje rozwiązaniu Agentforce możliwość odwoływania się do aktualnych danych, wiadomości, bieżących wydarzeń i wiarygodnych cytatów, znacznie zwiększając świadomość kontekstową i zdolność do dostarczania dokładnych, popartych dowodami odpowiedzi. Przykładowo, w zarządzaniu łańcuchem dostaw i logistyce, agent Agentforce może śledzić przesyłki i monitorować poziomy zapasów w Salesforce Commerce Cloud oraz proaktywnie identyfikować potencjalne zakłócenia przy użyciu danych z wyszukiwarki Google, w czasie rzeczywistym, w tym warunków pogodowych, zatorów w portach i wydarzeń geopolitycznych. Odblokowanie możliwości wyboru i elastyczności dzięki Gemini i Agentforce W 2025 r. modele Gemini Google będą również dostępne do szybkiego tworzenia i wnioskowania bezpośrednio w Agentforce. Dzięki Gemini i Agentforce firmy skorzystają z: Agentów z możliwościami multimodalnymi: Natywna multimodalność Gemini pozwala agentom „widzieć” i interpretować świat, umożliwiając sztucznej inteligencji rozpoznawanie obrazów (takich jak kody błędów) i wykrywanie emocji w głosie. Zintegrowanie tego z Agentforce tworzy inteligentniejszych agentów, którzy reagują na dźwięk, wideo i tekst. Rozszerzone kontekstowe rozumienie i wnioskowanie: Okno kontekstowe Gemini z 2 milionami tokenów pozwala agentom przechowywać i odwoływać się do ogromnych ilości informacji, takich jak całe bazy kodu, lata interakcji z klientami lub dokumentacja produktu. Wzrost szybkości i wydajności: Jednostki przetwarzania tensorowego Google (TPU), w połączeniu z zaawansowanymi technikami, takimi jak te stosowane w Google NotebookLM, umożliwiają Gemini przetwarzanie i rozumienie informacji z wyjątkową szybkością i wydajnością, zapewniając odpowiedzi w czasie rzeczywistym nawet w przypadku złożonych zapytań. Przekłada się to na krótszy czas reakcji i niższe koszty operacyjne. Przykładowo, klient ubezpieczeniowy może przesłać roszczenie wraz ze zdjęciami uszkodzeń inotatką głosową od świadka. Agentforce, korzystając z Gemini, może następnie pomóc ubezpieczycielowi w zapewnieniu lepszej obsługi klienta poprzez przetwarzanie wszystkich tych danych wejściowych, ocenę zasadności roszczenia, a nawet wykorzystanie zamiany tekstu na mowę w celu skontaktowania się z klientem w sprawie rozwiązania, usprawniając tradycyjnie długi proces roszczeń. Platforma Salesforce wdrożona w Google Cloud Klienci będą mogli wykorzystać ujednoliconą platformę Salesforce (Agentforce, Data Cloud, Customer 360) w wysoce bezpiecznej, zoptymalizowanej pod kątem sztucznej inteligencji infrastrukturze Google Cloud, korzystając z funkcji takich jak dynamiczne dopasowanie, zerowa retencja danych i wykrywanie toksyczności zapewniane przez Einstein Trust Layer. Gdy produkty Salesforce będą dostępne w Google Cloud, klienci będą mieli również możliwość zamawiania ofert Salesforce za pośrednictwem Google Cloud Marketplace, otwierając przed globalnymi firmami nowe możliwości optymalizacji inwestycji w Salesforce i Google Cloud oraz przynosząc korzyści tysiącom wspólnych klientów. Zwiększona produktywność pracowników i obsługa klienta dzięki integracjom opartym na sztucznej inteligencji Miliony osób codziennie korzystają z Salesforce i Google Cloud. Partnerstwo to stawia na wybór i elastyczność, umożliwiając płynną pracę między platformami. Nowe połączenia między platformami, takimi jak Salesforce Service Cloud i Google Cloud’s Customer Engagement Suite, a także Slack i Google Workspace, umożliwią agentom AI i przedstawicielom serwisu ujednolicony dostęp do danych, usprawnione przepływy pracy i zaawansowane możliwości sztucznej inteligencji, niezależnie od platformy. Salesforce i Google Cloud głęboko integrują swoje platformy obsługi klienta – Salesforce Service Cloud i Google Cloud’s Customer Engagement Suite – aby stworzyć płynne i inteligentne środowisko wsparcia. Oczekuje się, że jeszcze w tym roku to ujednolicone podejście umożliwi agentom AI w Service Cloud: Tłumaczenie głosowe w czasie rzeczywistym i analiza nastrojów: Google Cloud AI w Service Cloud umożliwi tłumaczenie głosowe w czasie rzeczywistym, przełamując bariery językowe. Nowe funkcje pomocy agenta w pulpicie Service Cloud będą analizować ton głosu i wskazówki dźwiękowe w celu głębszego zrozumienia nastrojów klientów. Inteligentne przełączanie między agentami: We wszystkich kanałach wirtualni agenci zbudowani na Google Conversational Agents będą mogli płynnie łączyć się z Agentforce w Service Cloud w celu bardziej efektywnego zarządzania wieloetapowymi interakcjami z klientami. Salesforce i Google Cloud badają również głębszą integrację między Slack i Google Workspace, zwiększając produktywność oraz tworząc bardziej spójną cyfrową przestrzeń roboczą dla zespołów i organizacji. Firmy badają obecnie przypadki użycia, takie jak: Możliwość wykorzystania przez użytkowników wyszukiwania korporacyjnego w Slack w celu uzyskania dostępu i działania na plikach w Google Drive. Możliwość łatwiejszego udostępniania informacji między Gmailem a Slackiem, która pozwoli na usprawnienie komunikacji i dzielenie się wiedzą. Rezultatem jest bardziej połączone i produktywne środowisko pracy, w którym firmy mogą wybrać najlepsze narzędzia dla swoich potrzeb, od produktywności pracowników po obsługę klienta, jednocześnie korzystając z płynnego i inteligentnego przepływu pracy na różnych platformach. Rozszerzenie możliwości i integracji w ramach partnerstwa To partnerstwo wykracza poza podstawowe integracje produktów. To dopiero początek. Salesforce i Google Cloud są zaangażowane w  głębszą współpracę w ramach wdrażania innowacji, aby zapewnić firmom jeszcze potężniejsze rozwiązania. Spodziewana dostępność w 2025 r.: Głębsza integracja Data Cloud, BigQuery i Cortex Framework sprawi, że klienci będą mogli łatwiej niż kiedykolwiek bezpiecznie ugruntować swoich agentów AI we wszystkich danych przedsiębiorstwa. Nowa natywna integracja Tableau, Looker i BigQuery pozwoli klientom zarządzać i wizualizować dane biznesowe na wszystkich platformach w jednym interfejsie użytkownika ze znormalizowaną logiką biznesową i definicjami danych.
Salesforce-i-Google-wprowadzają-Gemini-do-Agentforce

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń