Czy-banki-i-ubezpieczyciele-moga-dzis-przetrwac-bez-AI

Czy banki i ubezpieczyciele mogą dziś przetrwać bez AI?

Funkcjonując w dobie wszechobecnej cyfryzacji, rozwój i adaptacja do wciąż zmieniających się warunków to konieczność, z jaką mierzy się każda firma. Szeroko rozumiane instytucje finansowe często stają się prekursorami nowych technologii, wdrażając nowatorskie rozwiązania, a tym samym wytyczając ścieżkę dla pozostałych branż. Biorąc pod uwagę dynamiczne realia rozwoju AI na przestrzeni ostatnich kilku lat, zdaje się, że powyższy schemat raz jeszcze zatoczy swój krąg.

Wciąż rosnące bazy danych oraz oczekiwania klientów wymagają nowoczesnego podejścia, które pozwoli na zachowanie konkurencyjności, przy jednoczesnym utrzymaniu, a najlepiej redukcji kosztów. Chociaż obecnie niemalże każda branża jest w stanie znaleźć efektywne zastosowanie dla sztucznej inteligencji, to zgodnie z różnymi szacunkami w Polsce zaledwie niewielki odsetek firm zdecydował się na wdrożenie rozwiązań opartych o AI – jak podaje ekspert Uniwersytetu SWPS, liczba ta (dla roku 2023) oscylowała w granicach od 3,7% do 19,3%[1].

Nasuwa się więc pytanie: czy wysoce uregulowany sektor finansów, bankowości i ubezpieczeń jest gotowy na technologiczną ewolucję, którą oferuje sztuczna inteligencja? Ogromnym priorytetem dla całego sektora jest bezpieczeństwo danych wrażliwych oraz tajemnic firmowych, a niski poziom obeznania pracowników z narzędziami AI dodatkowo potęguje brak zaufania wobec tej technologii. Ponadto, użytkowanie ogólnodostępnych aplikacji przez personel stwarza zagrożenie wycieku danych, jeżeli są one przesyłane bezpośrednio do przeglądarkowej chmury narzędzia. Perspektywa ta może zdawać się ryzykowna i odstraszająca.

Z drugiej strony, statystyki zdają się być nieubłagane zgodnie z danymi zebranymi przez Salesforce, 72% klientów usług finansowych oczekuje, że ich problemy zgłaszane na infolinii lub w oddziale zostaną rozwiązane natychmiast, z czego 38% wprost określa przedział 10 minut jako maksymalny czas trwania procesu. Ponadto, Działy Obsługi Klienta często cierpią na braki kadrowe, przez niedobór kompetentnych kandydatów na rynku pracy. Instytucje finansowe potrzebują więc kompleksowego, sprawdzonego i pewnego narzędzia, zdolnego do efektywnej analizy danych, służącego wsparciem dla konsultantów przy mnogich procesach, a przy tym nie naruszającego żadnej z norm prawnych. Odpowiedzią na tę potrzebę są Agenci AI.

Czym jest Agent?

Przy rosnącej liczbie klientów oraz ich oczekiwań, zwiększenie efektywności działów Obsługi Klienta bez konieczności poszerzania zespołu to jedno z kluczowych wyzwań dla banków czy firm ubezpieczeniowych. Agentforce oferuje możliwość stworzenia spersonalizowanego Agenta opartego o sztuczną inteligencję, który wspomoże wybrane procesy i odciąży konsultantów, oszczędzając ich czas oraz redukując całkowite koszty.

Agent nie jest jednak tylko botem, które wprowadziło dotychczas wiele firm; to autonomiczne rozwiązanie bazujące na generatywnej AI, zdolne do wytwarzania odpowiedzi i wykonywania zadań we własnym zakresie.

Może połączyć się z dowolną bazą danych i zostać zaprogramowany do realizowania niemalże dowolnego projektu, przy tym gwarantując pełną poufność oraz zachowanie wszelkich informacji wewnątrz firmy. Agentforce posiada gotowe szablony funkcjonowania, dedykowane sektorowi finansowemu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby skonfigurować Agenta pod kątem indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa.

Co więcej, może on przyjąć dowolną formę, występując pod postacią tekstową, głosową, chatu lub pełnego automatu. Konfiguracja Agenta jest prosta, gdyż nie wymaga żadnych umiejętności programistycznych – wystarczy sformułować oczekiwanie w naturalnym języku mówionym, a wgrany w program model językowy (LLM) przetworzy jego kontekst i zajmie się realizacją. Stanowi to ogromną przewagę nad tradycyjnymi chatbotami, które wymagały precyzyjnego dostrajania, długofalowego uczenia oraz rozumiały język ludzki w bardzo wąskim zakresie.

Dobry Agent AI, to Agent dbający o bezpieczeństwo danych firmowych

Aspektem najwyższej wagi w branży finansowej jest bezpieczeństwo danych wrażliwych, zarówno samej instytucji, jak i tych należących do klientów. Agentforce jako rozwiązanie wewnętrzne (zintegrowane z bazą danych/CRM firmy) jest zupełnie bezpieczny, nie wyprowadzając informacji poza system oraz wykorzystując funkcję maskowania danych. Minimalizuje to ryzyko ich upublicznienia w porównaniu do chociażby konkurencyjnych rozwiązań dostępnych w sieci, z których pracownicy mogą korzystać na własną rękę, celem przyspieszenia swojej pracy. Zgodnie z polityką Trusted Layer, o którą opiera się cały ekosystem Salesforce, gwarantuje zerową retencję danych.

Dodatkowo, Agentforce jest dostosowany do restrykcyjnego przestrzegania norm międzynarodowych, takich jak choćby GDPR (RODO).

Co Agent może zrobić dla sektora finansowego?

Onboarding klienta to jego pierwszy kontakt z firmą, a zarazem proces, który potrafi być niezwykle czasochłonny i żmudny. Jego optymalizacja, szczególnie pod kątem zbierania niezbędnych danych oraz dokumentów do procedury KYC (Know Your Customer), pozwala na zaoszczędzenie zasobów, przy jednoczesnej poprawie doświadczenia wprowadzanej osoby.

Agent może również wspomóc procedurę analizy pod kątem zdolności kredytowej lub ubezpieczeniowej, dokonując precyzyjnej oceny ryzyka w oparciu o dane i historię klienta.

Jednym z najczęstszych zadań napotykanych przez pracowników Obsługi Klienta jest koordynacja procesu reklamacyjnego. Niezależnie od jego natury, rozwiązanie od Salesforce może przeprowadzać analizę w czasie rzeczywistym – na przykład nasłuchując rozmowy, - dostarczać sugestii w kontekście potencjalnych rozwiązań i ostatecznie wpłynąć na całościowe zadowolenie oraz zaufanie klienta.

Pracownicy mogą wykorzystywać AI do wertowania baz danych w poszukiwaniu potrzebnych dokumentów czy elementów oferty. Agent sprawdzi się świetnie jako osobisty asystent konsultantów, lecz również ich zastępstwo przy pierwszym kontakcie z klientem. Przyjmie zgłoszenie, zaproponuje klientowi optymalne rozwiązanie, a w przypadku konieczności interwencji konsultanta wyposaży go w treściwe podsumowanie, przyspieszając tym samym rozwiązanie problemu.

W tym miejscu warto wspomnieć o kluczowym problemie z większością generatywnych narzędzi – mają one często tendencję do zmyślania i „halucynacji”, jeżeli nie są w stanie odpowiedzieć na zadane pytanie. Środkiem zapobiegawczym było wprowadzenie do Agentforce systemu „automatycznej oceny toksyczności”, którego zadaniem jest ponowna weryfikacja treści przed jej opublikowaniem. Stanowi on dodatkową warstwę zabezpieczenia, gwarantując rzetelność przedstawianych wyników, tak istotną w przypadku procedur finansowych.

Produkt Salesforce to kompleksowe rozwiązanie na miarę XXI wieku, pozwalające przedsiębiorstwom sektora finansowego na ograniczenie kosztów, zwiększenie satysfakcji klientów oraz wzmożenie produktywności pracowników. Możliwość personalizacji pod kątem konkretnych zadań zapewnia elastyczność, dzięki czemu banki, firmy ubezpieczeniowe, fundusze inwestycyjne oraz pozostałe rodzaje przedsiębiorstw finansowych z pewnością znajdą zastosowanie dla tego narzędzia, dostosowując je do swojej struktury oraz indywidualnych potrzeb.

[1] Źródło: https://bank.pl/bankowosc-i-finanse-technologie-sztuczna-inteligencja-czy-jestesmy-na-nia-gotowi/

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Sztuczna inteligencja skraca czas przygotowania ofert handlowych o 75%!

Przygotowywanie ofert powinno być proste, jednak dla większości przedstawicieli handlowych tak nie jest. Muszą oni szukać odpowiednich kombinacji numerów katalogowych (SKU), interpretować złożone zasady cenowe, sprawdzać warunki prawne i czekać na zatwierdzenia – wszystko pod presją szybkiego działania. Jeden błąd może spowodować opóźnienia, konieczność poprawek, a nawet – wysłanie błędnej oferty. Taka nieefektywność bezpośrednio spowalnia tempo finalizacji transakcji i generowanie przychodów. W odpowiedzi na te wyzwania Salesforce wprowadza Agentforce for Revenue – cyfrową siłę roboczą, która przejmuje rutynowe zadania, takie jak przygotowywanie ofert, śledzenie follow-upów i wprowadzanie danych, umożliwiając każdemu przedstawicielowi skoncentrowanie się na budowaniu relacji i zwiększaniu sprzedaży. Osadzone w Revenue Cloud rozwiązanie łączy potencjał ludzi i agentów AI, usprawniając cały proces „od oferty do zapłaty” – od ofertowania i zawierania umów, po zamówienia i fakturowanie – z większą szybkością, dokładnością i pewnością. Błyskawiczne oferty dzięki Agentforce for Revenue Agentforce umożliwia przedstawicielom handlowym tworzenie dokładnych, spersonalizowanych ofert w kilka sekund. Wystarczy, że opiszą, czego potrzebują – np. „Przygotuj ofertę na nowy generator z pakietem rozliczanym według zużycia energii” – a Agentforce natychmiast generuje ofertę, automatycznie dobierając odpowiednie produkty, ceny i warunki. Salesforce już korzysta z Agentforce wewnętrznie i odnotował 75% skrócenie czasu przygotowywania ofert oraz 87% redukcję liczby kliknięć w swoim zespole sprzedaży. Szybsza, inteligentniejsza konfiguracja produktów Stworzenie oferty to dopiero pierwszy krok. Aby rzeczywiście zwiększyć tempo i precyzję w całym procesie ofertowania, sprzedawcy potrzebują również inteligentniejszego sposobu konfiguracji produktów. Po wygenerowaniu wstępnej oferty przez Agentforce, przedstawiciele korzystają z udoskonalonego konfiguratora produktów Revenue Cloud, by szybko dostosować złożone propozycje – także te zawierające ponad tysiąc pozycji. W odróżnieniu od tradycyjnych narzędzi CPQ (Configure, Price, Quote), które opierają się wyłącznie na sztywnych systemach reguł, nowe rozwiązanie Salesforce wprowadza silnik logiki oparty na ograniczeniach, który uzupełnia dotychczasowe podejścia, oferując klientom elastyczność wymaganą przez złożone realia biznesowe. Dzięki dwukierunkowym regułom i szablonom „wskaż i kliknij”, znacznie zmniejsza się czas tworzenia i utrzymywania reguł. To jak GPS dla ofertowania – prowadzi przedstawicieli do poprawnych konfiguracji w czasie rzeczywistym, skracając czas przygotowania oferty. Dlaczego to ważne Dzisiejsze operacje przychodowe są bardziej złożone niż kiedykolwiek. Według Deloitte, 71% decydentów B2B zmaga się z ręcznymi, fragmentarycznymi procesami sprzedaży – a 13% transakcji przepada przez brak integracji narzędzi. W świecie, gdzie hybrydowe modele monetyzacji stają się normą, przedstawiciele handlowi nie mają czasu na ręczne zestawianie subskrypcji, rozliczeń za zużycie i usług dodatkowych. Revenue Cloud zasilany przez Agentforce eliminuje tę złożoność, łącząc wszystkie typy transakcji w jednej ofercie i przenosząc dane transakcyjne aż do zamówienia i faktury. Jak to działa Aby to umożliwić, Salesforce przebudował swoje rozwiązanie CPQ, tworząc całkowicie nową wersję Revenue Cloud – pierwszą w branży kompozytową platformę przychodową wspieraną przez agentów AI. Architektura oparta na API umożliwia osadzenie każdego procesu przychodowego w dostępnych interfejsach, co pozwala agentom AI efektywnie nimi zarządzać. „Salesforce CPQ zapoczątkował drugą falę zarządzania przychodami, umożliwiając skalowanie przychodów cyklicznych” – powiedziała Meredith Schmidt, EVP i dyrektor generalna Revenue Cloud w Salesforce. – „Teraz, dzięki Revenue Cloud, dostarczamy trzecią falę: zarządzanie przychodami oparte na platformie zorientowanej na API, gotowej na agentów AI i umożliwiającej swobodny przepływ przychodów we wszystkich kanałach – od przedstawicieli handlowych i portali partnerskich po samoobsługę i serwis terenowy.” Agentforce i Revenue Cloud integrują dane ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane (historia zakupów, katalogi produktów, informacje o podłączonych zasobach), by podejmować dokładne działania we właściwym czasie. Te dane, harmonizowane w Data Cloud, zasilają agentowe AI w Agentforce, umożliwiając wdrażanie autonomicznych, zorientowanych na cel agentów, którzy potrafią rozumować i działać. W przeciwieństwie do tradycyjnych asystentów AI, którzy jedynie sugerują kolejne kroki, Agentforce wykonuje zadania od początku do końca, uwalniając sprzedawców do bardziej wartościowej pracy. W całym procesie dane są chronione przez warstwę zaufania Salesforce Trust Layer. Agenci działają bezpiecznie w ramach uprawnień przypisanych do konkretnego pracownika, co zapewnia dostęp tylko do autoryzowanych danych i działań — zarówno dla pracownika, jak i agenta. Dzięki temu każda oferta jest zgodna z polityką firmy, zasadami cenowymi i danymi klientów, znacząco skracając czas jej przygotowania. Zajrzyj głębiej Dodatkowe funkcje: Płynne przepływy pracy z Slack i CRM: Agentforce jest dostępny w Slacku przez API, a także z poziomu rekordów szans sprzedażowych, ofert i kont w Salesforce. Dzięki temu sprzedawcy mogą rozpoczynać, edytować i finalizować oferty z dowolnego miejsca — w tym samym przepływie pracy. Oferty podążają za transakcją, bez konieczności ponownego wpisywania danych czy ich duplikowania. Fakturowanie Revenue Cloud: Jako kompletna platforma przychodowa, architektura API-first Revenue Cloud umożliwia tworzenie własnych agentów wspierających dowolny proces w cyklu „od oferty do zapłaty”, w tym fakturowanie. Dzięki temu, że wszystkie dane od oferty po fakturę są przechowywane na jednej platformie, fakturowanie staje się dokładne i przejrzyste. Inteligencja zarządzania przychodami: Zespoły sprzedaży, finansów i operacji mogą przyspieszyć podejmowanie decyzji dzięki wglądowi w czasie rzeczywistym w cały cykl życia przychodów. Tableau Next, zintegrowane z Revenue Cloud, zapewnia przejrzysty widok kluczowych wskaźników, takich jak trendy cenowe, przepływ zamówień czy wyniki przychodowe, umożliwiając natychmiastowe działanie w oparciu o dane.
Sztuczna-inteligencja-skraca-czas-przygotowania-ofert-handlowych-o-75

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń