Bezpieczeństwo-danych-na-platformie-B2B

Bezpieczeństwo danych na platformie B2B

Dane są dziś jednym z najważniejszych zasobów biznesowych. Właśnie dlatego tak wiele firm zajmujących się handlem hurtowym zastanawia się, w jaki sposób skutecznie zabezpieczyć je przed utratą czy nieautoryzowanym dostępem. Tu z pomocą przychodzą systemy e-commerce wyposażane w coraz nowsze zabezpieczenia. Które z oferowanych w ich ramach rozwiązań zasługują na szczególną uwagę?  Jakie dobre praktyki warto wykorzystać, aby zwiększyć bezpieczeństwo danych na platformie B2B? O tych (oraz innych) kwestiach przeczytasz w tym artykule.

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Wyciek danych zgromadzonych np. na platformie B2B może mieć katastrofalne skutki dla przedsiębiorstwa, zarówno pod względem finansowym, jak i wizerunkowym.
  • Obowiązujące obecnie regulacje nakładają surowe kary na firmy, które nie przestrzegają wymogów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa danych.
  • Firmy handlowe, które chcą utrzymać klientów, muszą traktować ochronę danych priorytetowo. W tym celu powinny wdrażać różnorodne środki bezpieczeństwa i stosować najlepsze praktyki, które zapewnią skuteczną ochronę poufnych informacji.
  • Bezpieczeństwo danych na platformie B2B powinno koncentrować się na ochronie poufnych informacji przed nieuprawnionym dostępem, modyfikacją, ujawnieniem, zniszczeniem lub utratą.

Bezpieczeństwo danych w dobie cyfrowych zagrożeń

Zapewnienie bezpieczeństwa danych na platformie B2B to kwestia, która nabiera dziś szczególnego znaczenia. I nie chodzi tu wyłącznie o spełnienie wymagań prawnych czy kwestie etyki w biznesie. W dobie cyfryzacji procesów oraz globalnej konkurencji dane mają zupełnie inne znaczenie niż jeszcze kilkanaście lat temu. W wielu firmach są one jednym z kluczowych zasobów biznesowych, za którym idą konkretne wartości ekonomiczne. Ich utrata czy ujawnienie mogą prowadzić do dotkliwych strat finansowych, a nierzadko również występowania zakłóceń w ramach łańcucha dostaw.

Na to, że problem jest poważny, wskazuje opublikowany niedawno raport „State of Ransomware Poland 2024”. Wynika z niego, że w 2023 r. niemal 20% działających w Polsce przedsiębiorstw padło ofiarą ataku z użyciem złośliwego oprogramowania. W co czwartej firmie, której dotyczył ten problem, straty spowodowane tego typu incydentami zostały oszacowane na kwotę ponad 500 tys. zł. W najgorszej sytuacji znalazły się przedsiębiorstwa, które nie posiadały aktualnych kopii zapasowych. Tym – mimo zapłacenia okupu – często nie udało się odzyskać utraconych danych.

Dlaczego ochrona danych na platformie B2B jest tak ważna?

Problem cyberataków dotyka w znacznym stopniu firm korzystających z platform B2B. Dlaczego właśnie ich? Ponieważ tego typu systemy gromadzą informacje na temat bardzo rozbudowanej bazy klientów. Są one również wykorzystywane do zarządzania znacznie większymi wolumenami zamówień niż platformy B2C. Cyberprzestępcy zdają sobie także sprawę z tego, że przedsiębiorstwa prowadzące działalność handlową są szczególnie wrażliwe na czas i nie mogą pozwolić sobie na żadne zakłócenia w działalności. Z tego względu w przypadku udanego cyberataku są one skłonne do zapłacenia okupu.

W firmach, które prowadzą działalność handlową, bezpieczeństwo danych jest ważne także z innych powodów. Oferty, cenniki, dokumenty księgowe czy kartoteki klientów zawierają mnóstwo poufnych informacji.  Ich wyciek może prowadzić nie tylko do strat finansowych, lecz również nadwyrężenia zaufania klientów czy partnerów handlowych. A właśnie to, w relacjach biznesowych, często stanowi najcenniejszy kapitał.

Jak wybrać platformę B2B, która zapewni wysokie bezpieczeństwo danych?

Nowoczesne platformy B2B coraz częściej wyposażane są w mechanizmy zapewniające wielopoziomową ochronę. Dzięki temu są w stanie skutecznie zabezpieczyć poufne informacje przed nieuprawnionym dostępem, modyfikacją, a nawet całkowitą utratą. Choć technologia odgrywa w tym obszarze kluczową rolę, to jednak zapewnienie wysokiego bezpieczeństwa danych wymaga również wdrożenia odpowiednich procedur zarządzania. Jakie kwestie warto wziąć pod uwagę, wybierając platformę B2B? Które dobre praktyki mogą okazać się szczególnie przydatne z perspektywy ochrony informacji handlowych? Powyższe zagadnienia szczegółowo omawiamy poniżej.

Procedura rejestracji użytkowników

Kwestią, którą warto wziąć pod uwagę, poszukując platformy B2B, jest sposób działania mechanizmu rejestracji nowych użytkowników. To właśnie od niego zależy, kto dokładnie zyska dostęp do systemu i jakie dane będzie mógł wyświetlić. W przypadku niektórych rozwiązań proces zakładania konta składa się z kilku etapów i wymaga ręcznej weryfikacji zgłoszenia przez administratora lub handlowca odpowiadającego za kontakt z danym klientem. Takie wieloetapowe podejście zapewnia, że użytkownik, którego dane nie zostaną potwierdzone lub będą zawierały błędy, nie uzyska dostępu do platformy i wrażliwych funkcji. Firma może w ten sposób skuteczniej chronić poufne informacje handlowe przed nieautoryzowanym dostępem.

Rozbudowany proces weryfikacji użytkowników korzystnie wpływa też na jakość danych. Administrator już na etapie zakładania konta może sprawdzić, czy użytkownik podał prawidłowy adres e-mail, numer telefonu czy inne niezbędne informacje. To z kolei przekłada się na lepszą komunikację z klientami, mniejszą liczbę błędów i wyższą jakość obsługi.

Zarządzanie statusami użytkowników

Możliwość definiowania ról i uprawnień to funkcja, która pozwala na bardzo skuteczną kontrolę dostępu do poufnych informacji. W poszczególnych systemach może ona jednak działać w odmienny sposób. W przypadku platformy B2B od Symfonii administrator samodzielnie określa, jakiego rodzaju informacje wyświetlą się poszczególnym użytkownikom. Klienci bez odpowiednich uprawnień nie będą w stanie przeglądać cenników czy składać zamówień. Taka funkcjonalność przekłada się nie tylko na lepszą ochronę danych na platformie B2B, lecz również umożliwia dostosowanie działania systemu do specyfiki procesów handlowych w przedsiębiorstwie. Za pomocą jednego rozwiązania firma może bowiem obsługiwać różne procesy zakupowe – zarówno te, na rzecz partnerów handlowych, jak i klientów kupujących na własne potrzeby.

Wbudowane mechanizmy zwiększające poziom bezpieczeństwa

Najsłabszym ogniwem w procesie ochrony danych często okazuje się człowiek. Stosowanie łatwych do złamania haseł, używanie tych samych danych dostępowych na różnych platformach, czy lekceważenie zasad bezpieczeństwa to tylko kilka przykładów niewłaściwych praktyk, które mogą narazić firmę na poważne straty. Właśnie dlatego podczas wyboru platformy B2B warto sprawdzić, czy system został wyposażony w odpowiednie mechanizmy zapobiegające tego typu ryzykom.

Przeczytaj również: Bezpieczeństwo danych w chmurze

Bardzo pomocna z perspektywy bezpieczeństwa danych na platformie B2B może okazać się funkcja wymuszająca konieczność regularnego aktualizowania haseł przez użytkowników. Innym przydatnym rozwiązaniem jest mechanizm blokujący konto klienta po kilkukrotnym wprowadzeniu nieprawidłowych danych dostępowych. Niektóre systemy, jak np. platforma B2B od Symfonii, dają także możliwość tworzenia kont dla nowych użytkowników poprzez import danych z systemu ERP Symfonia Handel. Przesyłane w ten sposób informacje podlegają szyfrowaniu – w efekcie są nieczytelne dla osób trzecich. Po przeniesieniu danych administrator może nimi dowolnie zarządzać. Ponieważ informacje pochodzą z systemu ERP, na platformę B2B mogą zalogować się tylko użytkownicy, których tożsamość została już wcześniej potwierdzona.

Integracja platformy B2B z innymi systemami

By zautomatyzować procesy związane z obsługą zamówień czy rozliczaniem transakcji, firmy handlowe często decydują się na integrację platformy B2B z systemem ERP czy WMS. Ten proces, jeśli nie zostanie umiejętnie przeprowadzony, również może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo danych. Głównym zagrożeniem jest niewłaściwe zabezpieczenie interfejsów API, które umożliwiają komunikację między systemami. W wyniku występowania luk postronne osoby są w stanie uzyskać dostęp do poufnych informacji, takich jak dane klientów czy te, dotyczące zamówień. Właśnie dlatego szukając platformy B2B dla swojej firny, najrozsądniej jest wybrać rozwiązanie, które będzie współpracować z systemem ERP w ramach jednego ekosystemu. Taka integracja pozwala na zminimalizowanie zagrożeń związanych z przepływem informacji wewnątrz firmy.

Wbudowane mechanizmy kontrolujące działanie platformy B2B

W platformach B2B coraz częściej stosuje się także wbudowane mechanizmy kontrolujące pracę oprogramowania. Jeśli wykryją one problemy zagrażające stabilności systemu czy tworzeniu kopii zapasowych, automatycznie wysyłają alerty do administratora platformy.  Taka funkcjonalność pozwala nie tylko szybciej reagować na zakłócenia w działaniu programu, lecz również w krótkim czasie ustalić źródło błędów.

Przeczytaj również: Bezpieczeństwo danych w chmurze: jak chronić informacje księgowe?

Tworzenie kopii zapasowych

Do utraty danych zgromadzonych na platformie B2B może dojść nie tylko w wyniku celowego działania cyberprzestępców, lecz również wewnętrznej awarii systemu czy błędu pracownika. Aby zabezpieczyć się przed tego typu problemami, warto pamiętać o tworzeniu kopii zapasowych, które pozwolą odzyskać utracone zasoby. Systemy do obsługi sprzedaży internetowej oferują różnego rodzaju możliwości w zakresie obsługi backupów. W niektórych kopie zapasowe są przygotowywane automatycznie – np. raz na dobę i przechowywane przez określony czas. Dzięki temu można łatwo przywrócić stan systemu sprzed awarii, nawet jeśli zostanie ona wykryta dopiero po kilku dniach.

Przeczytaj również: Bezpieczeństwo danych w chmurze: mit vs. rzeczywistość

Regularne aktualizacje

Regularne aktualizacje oprogramowania to ważny element strategii bezpieczeństwa IT. Pozwalają one nie tylko wzbogacić system o nowe funkcje i poprawić jego wydajność, ale przede wszystkim eliminują luki w oprogramowaniu, które mogą stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa danych. Przeprowadzanie aktualizacji to również sposób, by zwiększyć stabilność systemu oraz zapewnić jego większą kompatybilność z innymi programami.

Bezpieczeństwo danych na platformie B2B – podsumowanie

W dobie szybkiego rozwoju handlu elektronicznego kwestia bezpieczeństwa danych na platformach B2B staje się coraz bardziej paląca. Potencjalne luki w zabezpieczeniach mogą narazić firmy na ogromne straty finansowe i wizerunkowe, a także utratę zaufania klientów. Właśnie dlatego wybór odpowiedniej platformy B2B i wdrożenie skutecznych mechanizmów ochrony danych jest kluczowe dla zapewnienia stabilnego i bezpiecznego funkcjonowania biznesu.

Wybierając platformę B2B dla swojej firmy, dobrze jest zwrócić uwagę na to, czy system został wyposażony w zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, które pozwolą na ochronę poufnych informacji przed nieautoryzowanym dostępem czy wyciekami. Równie ważna jest kwestia wsparcia, jakie oferuje dostawca oprogramowania, m.in. w zakresie wykonywania kopii zapasowych czy reagowania na incydenty i zagrożenia. Trzeba jednak zaznaczyć, że bezpieczeństwo danych na platformie B2B to nie tylko kwestia technologii, lecz również codziennych procedur związanych z obsługą systemu. Właśnie dlatego, oprócz samego stosowania nowoczesnych zabezpieczeń, warto zadbać także o przestrzeganie najlepszych praktyk wdrożonych przez zespół IT oraz zasad polityki bezpieczeństwa w firmie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Co dalej z KSeF? Od kiedy Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie?

27 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który docelowo ma objąć wszystkie firmy w Polsce – w tym także te korzystające ze zwolnienia z VAT. Po kilkukrotnych zmianach terminu, wdrożenie obowiązku e-fakturowania nastąpi 1 lutego 2026 r. – w przypadku dużych podatników, a dla pozostałych firm – 1 kwietnia 2026 r. Jakie zmiany w KSeF planuje resort finansów? Jaki jest aktualny harmonogram wprowadzania Krajowego Systemu e-Faktur? Sprawdź! Najważniejsze informacje w skrócie: 27 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT dotyczącą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0), który umożliwia wystawianie i otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych drogą elektroniczną. KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla dużych firm, tj. takich, w których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku w 2024 r. przekroczy 200 mln zł. Od 1 kwietnia 2026 r. z Krajowego Systemu eFaktur będą musieli korzystać pozostali przedsiębiorcy – także Ci zwolnieni z VAT. Resort finansów planuje jednak wprowadzić wyjątek dla podatników „wykluczonych cyfrowo”, którzy obowiązkiem e-fakturowania zostaną objęci po 1 stycznia 2027 r. Do końca 2026 r. nie będą nakładane kary za błędy w fakturowaniu za pośrednictwem Krajowego Systemu eFaktur. Przedsiębiorcy będą mogli także wystawiać faktury w trybie “offline24”. Wdrożenie KSeF wymaga analizy procesów, przebudowy procedur księgowych, a nierzadko również inwestycji w nowe rozwiązania informatyczne. Przedsiębiorcy powinni jak najszybciej przygotować się na zmiany. Wsparcie w tym zakresie oferuje administracja skarbowa oraz producenci systemów ERP i oprogramowania księgowego. Co to jest Krajowy System e-Faktur (KSeF)? Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna stworzona przez Ministerstwo Finansów i nadzorowana przez Krajową Administrację Skarbową. Umożliwia wystawianie, przesyłanie i odbieranie tzw. faktur ustrukturyzowanych, czyli takich, które mają uporządkowaną strukturę danych w postaci pliku XML. Jej główną rolą jest centralizacja procesu rejestracji i wymiany faktur w obrocie gospodarczym – ponieważ wszystkie tego typu dokumenty będą obsługiwane za pomocą jednej platformy, nabywcy oraz organy podatkowe zyskają do nich natychmiastowy dostęp. Wdrożenie KSeF ma sprzyjać zautomatyzowanej wymianie faktur elektronicznych między firmami oraz skrócić czas oczekiwania na zwrot podatku VAT. Na wprowadzeniu tego rozwiązania skorzysta także administracja skarbowa. Krajowy System eFaktur ma bowiem uszczelniać system podatkowy, zapewniać lepszą kontrolę nad autentycznością faktur oraz zwiększać bezpieczeństwo i nienaruszalność danych, a co za tym idzie także transparentność obrotu gospodarczego. W UE z faktur ustrukturyzowanych korzystają już Włochy, a od tego roku również Niemcy. Zgodnie z założeniami pakietu VAT in a Digital Age (ViDA) do 2030 r. e-fakturowanie zostanie zharmonizowane na poziomie całej Unii Europejskiej. KSeF – od kiedy wchodzi w życie? Zgodnie z przyjętą ustawą harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur uwzględnia dwa etapy, jednak z dodatkowym odroczeniem dla najmniejszych firm: 1 lutego 2026 r. – obowiązek korzystania z KSeF dla dużych podatników (o wartości sprzedaży przekraczającej 200 mln zł brutto), 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, w tym mikrofirm, z wyjątkiem tzw. podatników wykluczonych cyfrowo, 1 stycznia 2027 r. – dla najmniejszych podatników, których transakcje opiewają na niewielkie kwoty (maksymalnie 10 tys. zł wartości sprzedaży miesięcznie). Jak zapewnia resort finansów, aktualny harmonogram został przygotowany po szczegółowej analizie uwarunkowań biznesowych, prawnych oraz technicznych. Ma on zapewnić przedsiębiorcom i dostawcom systemów IT wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowego obowiązku, a jednocześnie umożliwić dopracowanie rozwiązań technologicznych po stronie administracji skarbowej. Wdrożenie KSeF – ważne terminy W opublikowanej 12 kwietnia 2025 roku informacji, Ministerstwo Finansów przedstawiło także szczegółową mapę drogową działań związanych z wdrożeniem KSeF. Przedstawione w niej terminy mają duże znaczenie szczególnie dla największych firm, dostawców oprogramowania oraz integratorów systemów finansowo-księgowych. Harmonogram wdrożenia KSeF Od kiedy wdrożenie KSeF? Zgodnie z przyjętą mapą drogową, w czerwcu 2025 r. resort finansów udostępni dokumentację związaną z nową wersją systemu – tzw. KSeF 2.0, która będzie obowiązywać od 1 lutego 2026 r. W tych materiałach znajdą się m.in. informacje na temat: struktury logicznej pliku FA(3), czyli nowego wzoru faktury ustrukturyzowanej, dokumentacji API (interfejsu programistycznego), która pozwoli dostosować zewnętrzne systemy do wymagań KSeF 2.0. Szczegółowy harmonogram testów integracyjnych zostanie natomiast opublikowany wraz z dokumentacją API. Od 30 września 2025 r. możliwe stanie się natomiast publiczne testowanie interfejsu API systemu KSeF 2.0. Od tego momentu podmioty odpowiadające za integrację programów księgowych z KSeF będą mogły sprawdzać działanie nowej wersji systemu. Kolejna ważna data to listopad 2025 r. To właśnie wtedy Ministerstwo Finansów planuje udostępnić testową wersję aplikacji podatnika KSeF 2.0. Ma ona pozwalać przedsiębiorcom na zapoznanie się z funkcjonalnością Krajowego Systemu eFaktur. Block Quote Wersja produkcyjna systemu – czyli ta, która umożliwia wystawianie faktur w rzeczywistym obrocie gospodarczym – zostanie uruchomiona 1 lutego 2026 r. To właśnie od tego momentu obowiązek wystawiania faktur przez KSeF zacznie formalnie obowiązywać. Jakie zmiany w KSeF planuje resort finansów? Choć harmonogram wdrożenia KSeF pozostaje bez zmian, Ministerstwo Finansów zapowiada szereg nowości, które mają ułatwić przedsiębiorcom codzienne korzystanie z systemu. W odpowiedzi na postulaty zgłaszane przez firmy i branżę IT, zaprojektowano konkretne rozwiązania zarówno w zakresie technicznym, jak i prawnym. Wystawianie faktur w trybie „offline24” Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie bezterminowej możliwości wystawiania faktur w tzw. trybie offline24. Takie rozwiązanie ma służyć przedsiębiorcom w dwóch sytuacjach: gdy faktura wystawiana jest dla podmiotów zagranicznych lub odbiorców nieposługujących się numerem NIP, w przypadku problemów z dostępem do Internetu, problemami związanymi ze sprzętem, systemem informatycznym lub przerw w działaniu systemu KSeF. Fakturę wystawioną offline będzie można przekazać do KSeF następnego dnia, bez ryzyka opóźnień w dokumentowaniu sprzedaży – w przypadku tego typu dokumentów datą wystawienia będzie ta, znajdująca się w polu P_1 struktury logicznej FA(3) czyli data wskazana przez wystawcę w momencie wystawiania faktury. Rozwiązanie pozwoli zatem uniknąć rozbieżności między datą znajdującą się na fakturze a datą wystawienia nadawaną przez KSeF w momencie przesłania faktury do systemu. Aby skorzystać z tego rozwiązania, przedsiębiorca musi jednak spełnić dodatkowy warunek – wygenerować certyfikat wystawcy faktury niezbędny do identyfikacji podatnika i programu fakturującego. Faktury VAT RR poza obowiązkowym KSeF Ministerstwo zapowiedziało również, że faktury VAT RR dokumentujące zakupy produktów rolnych przez rolników ryczałtowych nie będą objęte obowiązkiem KSeF. Możliwość ich dobrowolnego wystawiania w systemie zostanie natomiast wprowadzona od 1 kwietnia 2026 r., a nie – jak wcześniej zakładano – od 1 lutego 2026 r. Okres przejściowy bez kar i z dodatkowymi ułatwieniami W celu wsparcia przedsiębiorców w adaptacji do nowego systemu resort finansów zapowiedział również, że do końca 2026 r.: utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących, nie będą nakładane kary za błędy popełnione przy fakturowaniu w KSeF, nie będzie obowiązku podawania numeru KSeF przy płatnościach, także tych realizowanych w mechanizmie podzielonej płatności (MPP). Administracja skarbowa ma natomiast prowadzić działania o charakterze edukacyjnym, których celem jest wsparcie podatników we wdrożeniu systemu. Certyfikaty dla wystawców e-faktur Od 1 listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli również ubiegać się o tzw. certyfikaty wystawcy faktury, które umożliwią im autoryzację w systemie – zarówno w trybie online, jak i offline24. Zapewnią one również bezpieczeństwo i ciągłość procesu wystawiania e-faktur, nawet w sytuacjach awaryjnych. Szczegóły dotyczące ich generowania zostaną opisane w dokumentacji API, którą resort opublikuje w czerwcu 2025 r. Faktury dla konsumentów będą dobrowolne Nowością w projekcie jest także możliwość wystawiania faktur dla konsumentów w KSeF. Rozwiązanie to będzie miało charakter dobrowolny i uproszczony tak, aby dać przedsiębiorcom większą elastyczność przy dokumentowaniu sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przeczytaj również: Faktura na osobę fizyczną – jak i kiedy powinno się ją wystawić? – Symfonia Załączniki do faktur ustrukturyzowanych W odpowiedzi na sygnały z rynku, system KSeF 2.0 wprowadzi także możliwość dodawania załączników do faktur ustrukturyzowanych przesyłanych za pośrednictwem KSeF. Zgodnie z zapowiedziami ministerstwa, będą one integralną częścią dokumentu sprzedaży i zostaną opisane w nowej strukturze logicznej FA(3). Aby móc je jednak wysyłać, trzeba jednak dokonać odpowiedniego zgłoszenia pośrednictwem usługi e-Urząd Skarbowy. Dodanie załączników do faktur ustrukturyzowanych to ważna zmiana m.in. dla firm, które dotychczas przesyłały szczegółowe dane potrzebne do rozliczenia do rozliczenia sprzedaży w osobnych dokumentach. Dlaczego warto przystąpić do KSeF? Przystąpienie do Krajowego Systemu e-Faktur to realna korzyść dla każdej firmy. Wraz z systemem przedsiębiorcy zyskują darmowy dostęp do nowoczesnej platformy usług elektronicznych EDI, za pomocą której mogą bezpiecznie wymieniać dokumenty. Nie muszą również drukować i przechowywać faktur – wszystkie dokumenty trafiają do bezpiecznego, bezpłatnego archiwum online. Prawidłowo zaimplementowany system może także uprościć obieg faktur w firmie, przyspieszyć ich akceptację i pomóc w szybszym odzyskiwaniu należności. Block Quote Jak przygotować się na KSeF – lekcja do odrobienia dla przedsiębiorców Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur niesie ze sobą wiele korzyści, ale wymaga też solidnego przygotowania. Dostosowanie procesów biznesowych do wymagań Krajowego Systemu eFaktur może generować dodatkowe koszty, związane np. z wdrożeniem nowych procedur, szkoleniem pracowników i aktualizacją systemów informatycznych. Im szybciej firmy zaczną przygotowania, tym łatwiej będzie im odnaleźć się wtedy, gdy KSeF stanie się obowiązkowy. Wsparcie w procesie adaptacji do zmiany prawnej, jaką jest KSeF oferują także producenci oprogramowania finansowo-księgowego. Block Quote Warto pamiętać, że w KSeF nie można poprawić raz wystawionego dokumentu, nie da się też umieścić kodów nabywcy i odbiorcy (poza EAN), ani wystawić faktury według indywidualnego szablonu z logotypem firmy. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przedsiębiorcy powinni zatem uważnie przeanalizować, jak obecnie przebiegają procesy finansowo-księgowe w ich firmach, wdrożyć spójne procedury obiegu dokumentów oraz upewnić się, że program księgowy, z którego korzystają jest dostosowany do wymogów KSeF. Przeczytaj również: Obowiązki biura rachunkowego w zakresie KSeF – Symfonia Kary za nieprzestrzeganie KSeF – nowe przepisy Choć Ministerstwo Finansów przewidziało okres przejściowy i zapowiedziało brak sankcji za błędy związane z e-fakturowaniem do końca 2026 r., to jednak od 2027 r. za naruszenia związane z KSeF będą groziły konkretne i dotkliwe kary finansowe. Przedsiębiorca, który wystawi fakturę z pominięciem systemu, może zapłacić nawet 100% wartości podatku wykazanego na dokumencie. W przypadku faktur bez podatku, kara może wynieść do 18,7% łącznej kwoty należności. Kary te będą nakładane w formie decyzji administracyjnej i muszą zostać uregulowane na rachunek właściwego urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od jej doręczenia. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Krajowego Systemu e-Faktur? Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik na temat KSEF!
Co-dalej-z-KSeF-Od-kiedy-Krajowy-System-e-Faktur-wejdzie-w-życie
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń