Aż-67_-handlowców-nie-osiągnie-założonego-celu

Aż 67% handlowców nie osiągnie założonego celu

Salesforce opublikował nowy raport State of Sales, dzieląc się spostrzeżeniami zebranymi od 5500 specjalistów ds. sprzedaży z 27 krajów – w tym 200 z Polski.

Według nowych badań opublikowanych w szóstym raporcie Salesforce na temat stanu sprzedaży, 67% przedstawicieli handlowych nie spodziewa się osiągnąć swojego celu w tym roku, a jeszcze więcej, bo aż 84%, nie osiągnęło go w roku ubiegłym. Liczby te podkreślają znaczną presję, pod jaką znajdują się sprzedawcy. Jednym z czynników za to odpowiadających może być niska produktywność. Przedstawiciele handlowi zgłaszają, że spędzają 70% czasu na zadaniach niezwiązanych ze sprzedażą, co utrudnia nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi klientami.

Jest jednak dobra wiadomość. Aby sprostać tym wyzwaniom, wiele firm wykorzystuje już predykcyjną i generatywną sztuczną inteligencję, aby umożliwić przedstawicielom skupienie się na sprzedaży i budowaniu zaufanych relacji z klientami. W rzeczywistości 81% zespołów sprzedażowych eksperymentuje lub w pełni wdrożyło sztuczną inteligencję. Wyniki mówią same za siebie: 83% zespołów sprzedażowych z AI odnotowało w tym roku wzrost przychodów w porównaniu do 66% bez wdrożonych rozwiązań AI.

Przedstawiciele handlowi twierdzą, że sprzedaż stała się trudniejsza ze względu na rosnącą konkurencję

W większości organizacji sprzedażowych wzrost przychodów nie nadąża za celami firmy. Na całym świecie specjaliści ds. sprzedaży twierdzą, że rosnące wymagania klientów i konkurencja to ich główne przeszkody. 57% sprzedawców twierdzi, że konkurencja stała się trudniejsza od zeszłego roku, a tylko 13% twierdzi, że stała się łatwiejsza.

Zadania niezwiązane ze sprzedażą odciągają przedstawicieli od budowania relacji z klientami

Konkurencja nie jest jedyną przeszkodą w sprzedaży. Zadania niezwiązane ze sprzedażą, takie jak prace administracyjne i przygotowywanie spotkań, pochłaniają 70% czasu przedstawicieli. Bez czasu przeznaczonego na krytyczne działania sprzedażowe, przedstawiciele mają trudności z nawiązywaniem kontaktów z klientami. Przedstawiciele sektora B2B w szczególności zaznaczyli ten rozdźwięk. 86% z nich twierdzi, że są bardziej skłonni do zakupu, gdy firmy rozumieją ich cele, ale praca niezwiązana ze sprzedażą może im w tym przeszkadzać: 59% kupujących twierdzi, że przedstawiciele nie poświęcają czasu na zrozumienie unikalnych wyzwań i celów ich firmy.

W klimacie wzmożonej konkurencji i ograniczonej liczby godzin na sprzedaż, wiele zespołów sprzedażowych szuka wsparcia. Obecnie 40% organizacji sprzedażowych eksperymentuje ze sztuczną inteligencją, a dodatkowe 41% twierdzi, że w pełni wdrożyło tę technologię w swoich działaniach. Oczywiście, biorąc pod uwagę wyjątkowo szybkie tempo, w jakim rozwija się sztuczna inteligencja, to, czy zespoły uznają swoje obecne wdrożenia za kompletne, może ulec zmianie w przyszłości.

Ciekawe dane z Polski

  • Przedstawiciele handlowi mają trudności ze znalezieniem czasu na spełnienie oczekiwań klientów. Przedstawiciele handlowi w Polsce spędzają średnio zaledwie 32% tygodnia pracy na kontaktach z klientami. 42% specjalistów ds. sprzedaży w Polsce twierdzi, że zmieniające się oczekiwania klientów są większym wyzwaniem niż w ubiegłym roku; tylko 25% twierdzi, że jest to mniejsze wyzwanie.
  • Wdrażanie sztucznej inteligencji rośnie, ale wciąż istnieją luki w zaufaniu i danych. 81% zespołów sprzedażowych w Polsce w pełni wdrożyło sztuczną inteligencję lub eksperymentuje z nią. Dodatkowe 11% zespołów jest na etapie oceniania tej technologii. Największą korzyścią sprzedażową ze sztucznej inteligencji w Polsce jest łatwiejsza komunikacja z potencjalnymi klientami. Największą przeszkodą napotykaną przez zespoły sprzedaży w Polsce podczas wdrażania sztucznej inteligencji są obawy o bezpieczeństwo
  • Retencja pracowników rośnie na całym świecie. Na całym świecie zespoły odnotowują średnio 18% rotację pracowników w ciągu ostatnich 12 miesięcy – spadek z 25% w 2022 roku. Jednak trendy w zakresie zatrzymywania pracowników różnią się w zależności od regionu. Szacowany, średni wskaźnik rotacji pracowników w Polsce wyniósł 20% w ciągu ostatniego roku. Natomiast 1% specjalistów ds. sprzedaży w Polsce chce obecnie zmienić pracę.

 

###

 

Metodologia

Salesforce przeprowadził podwójnie anonimową ankietę wśród 5 500 specjalistów ds. sprzedaży w okresie od 8 marca do 18 kwietnia 2024 roku. Respondenci pochodzili z 27 krajów Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Azji i Pacyfiku oraz Europy. Dodatkową metodologię i szczegóły demograficzne ankiety można znaleźć na stronie raportu.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Przedsiębiorstwa stawiają na sztuczną inteligencję

Według najnowszego raportu Banku Światowego „Global Economic Prospects”, rosnąca niepewność w zakresie handlu światowego i polityki może osłabić wzrost gospodarczy o 2,3% w 2025 r., co będzie miało wpływ zarówno na główne gospodarki, jak i na rynki wschodzące. W obliczu tych trudności, wiele firm przyspiesza plany wdrożenia sztucznej inteligencji, dążąc do osiągnięcia nowego poziomu wydajności i oszczędności. W badaniu przeprowadzonym przez McKinsey w marcu 2025 r. 78% respondentów stwierdziło, że ich organizacje już wykorzystują sztuczną inteligencję w co najmniej jednej funkcji biznesowej, co stanowi wzrost w porównaniu z 72% na początku 2024 r. i 55% rok wcześniej. Ujmując rzecz najprościej, sztuczna inteligencja jest najbardziej transformacyjną technologią naszych czasów. Jej najnowsza wersja, agentowa sztuczna inteligencja – zawsze aktywni inteligentni agenci, którzy potrafią uczyć się, rozumować i samodzielnie wykonywać zadania – zmieni sposób, w jaki firmy działają, konkurują i optymalizują swoją pracę. Dostosowanie działalności przedsiębiorstwa do konkretnej strategii AI, przygotowanie infrastruktury technologicznej oraz zrozumienie wskaźników definiujących sukces to podstawowe filary pozwalające wykorzystać możliwości związane z agentową sztuczną inteligencją i osiągnąć zwrot z inwestycji (ROI). Ukryta wartość automatyzacji Prawie połowa pracowników biurowych twierdzi, że poświęca czas na powtarzalne, mało wartościowe lub niezwiązane z ich pracą zadania. W wielu branżach nieefektywność operacyjna i niewykorzystane możliwości są głęboko ukryte w danych, procesach i przepływach pracy, wpływając na wszystko, od zaangażowania pracowników po wyniki finansowe. Pierwszym krokiem do pobudzenia wzrostu produktywności jest zidentyfikowanie czynników hamujących rozwój organizacji i znalezienie rozwiązań dla tych wyzwań; proces ten znany jest jako analiza wartości uwięzionej. Zacznij od zidentyfikowania obszarów, w których występują wysokowartościowe, ale mało wydajne procesy. Na przykład, czy istnieją zadania wykonywane ręcznie, które spowalniają pracę zespołów? Czy można je zautomatyzować? Które interakcje z klientami można bardziej spersonalizować? Wzmocnienie potencjału ludzkiego za pomocą cyfrowej siły roboczej ma kluczowe znaczenie dla realizacji ukrytej wartości, umożliwiając mądrzejsze i szybsze podejmowanie decyzji w oparciu o wiarygodne dane oraz poprawę spersonalizowanych interakcji z klientami na dużą skalę. Wystarczy wyobrazić sobie marketera, który nagle otrzymuje wsparcie zespołu agentów AI w zakresie opracowywania strategii, planowania i realizacji najlepszych w swojej klasie kampanii. Albo przedstawiciela handlowego, który ma natychmiastowy dostęp do analizy danych klientów w czasie rzeczywistym i prognoz dotyczących potencjalnych klientów, którzy najprawdopodobniej dokonają zakupu. Wprowadzanie agentów AI nie polega na zastępowaniu nimi ludzi, ale na umożliwieniu pracownikom skupienia się na tym, co robią najlepiej – myśleniu strategicznym, wprowadzaniu innowacji i budowaniu relacji z klientami. Pokonanie problemów związanych z produktywnością dzięki cyfrowej sile roboczej pozwala przedsiębiorstwom na zmianę priorytetów w zakresie dostępnych zasobów ludzkich tam, gdzie mogą one przynieść największe korzyści. Ma to kluczowe znaczenie dla uzyskania nowych źródeł przychodów lub modeli biznesowych i jest podstawą do osiągnięcia zwrotu z inwestycji. Kluczowe wskaźniki do pomiaru zwrotu z inwestycji Zalety cyfrowej siły roboczej w zakresie optymalizacji operacji są oczywiste. Jednak według firmy Gartner ponad 40% projektów agentowej sztucznej inteligencji zostanie anulowanych do końca 2027 r. z powodu niejasnej wartości biznesowej. Aby wykazać rzeczywisty zwrot z inwestycji, organizacje muszą skupić się na wydajności przedsiębiorstwa, zwiększając wartość biznesową poprzez jakość oferowanych usług, redukcję kosztów, szybkość działania oraz skalowanie. W przypadku zespołów obsługi klienta, pomiar ROI może obejmować ocenę satysfakcji klientów, np. poprawę jakości obsługi dzięki całodobowemu wsparciu we wszystkich kanałach, gdzie agentowa sztuczna inteligencja segreguje zgłoszenia i udziela szczegółowych instrukcji, używając naturalnych odpowiedzi. W przypadku zespołów sprzedaży, zwrot z inwestycji przejawia się w krótszym czasie reakcji i lepszej kwalifikacji potencjalnych klientów. Agentowa sztuczna inteligencja umożliwia skalowanie dzięki autonomicznej obsłudze klienta, odpowiadając na pytania dotyczące produktów, rozwiewając zastrzeżenia i umawiając spotkania, a także komunikując się z klientami za pośrednictwem odpowiednich kanałów, udzielając spersonalizowanych odpowiedzi. Wykorzystanie wskaźników – od wskaźników odrzuceń po wyniki satysfakcji klientów i oszczędności operacyjne – umożliwia organizacjom ocenę wydajności inicjatyw związanych z agentami i skuteczne obliczanie zwrotu z inwestycji. Długoterminowa wartość W czasach, gdy firmy na całym świecie zmagają się ze spadkiem wydajności i rosnącymi oczekiwaniami klientów, era agentowej sztucznej inteligencji stwarza okazję do osiągnięcia rzeczywistego wzrostu. Przedsiębiorstwa przyszłości, które są nastawione na sukces, zdają sobie sprawę z konieczności przyjęcia zupełnie nowego podejścia do pracy, inwestowania w sztuczną inteligencję i wdrażania jej we wszystkich obszarach działalności oraz umieszczenia ludzi i agentów AI na pierwszym planie tej zmiany. Chodzi o stworzenie nowego partnerstwa między ludźmi a technologią, które pozwoli nam sprostać dzisiejszym wyzwaniom, przyspieszyć produktywność i ostatecznie osiągnąć zwrot z inwestycji, który napędzi dalsze przemiany
Przedsiębiorstwa-stawiają-na-sztuczną-inteligencję

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń